چگونه حمله‌های خواب را کنترل کنیم؟
۹ روش برای بازگشت به زندگی

چگونه حمله‌های خواب را کنترل کنیم؟

نارکولپسی یا خواب تازش یکی از اختلالات خواب است که با میل ناگهانی و مقاومت ناپذیر در برابر خواب همراه است. در حقیقت نارکولپسی یک اختلال مزمن عصبی است که در کنترل مغز، چرخه خواب و بیداری مشکلاتی دارد. این اختلال می‌تواند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد و همچنین با علائم شدید خواب آلودگی و نا خواسته خوابیدن در طول فعالیت‌های روزانه در محل کار و یا در مدرسه همراه می‌باشد.
کد خبر: ۴۶۷۲۶
بازدید : ۳۲۷۶
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
چگونه نارکولپسی یا حمله‌های خواب را کنترل کنیم: ۹ روش برای بازگشت به زندگی

فرادید| نارکولپسی یا خواب تازش یکی از اختلالات خواب است که با میل ناگهانی و مقاومت ناپذیر در برابر خواب همراه است. در حقیقت نارکولپسی یک اختلال مزمن عصبی است که در کنترل مغز، چرخه خواب و بیداری مشکلاتی دارد. این اختلال می‌تواند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد و همچنین با علائم شدید خواب آلودگی و ناخواسته خوابیدن در طول فعالیت‌های روزانه در محل کار و یا در مدرسه همراه می‌باشد.

به گزارش فرادید به نقل از دکتر اکس، در واقع نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهند که تغییراتی را که این مسئله در شیوه زندگی افراد ایجاد می‌کند می‌تواند بر سلامت روان تاثیر گذارباشد و حتی نگرانی‌های اقتصادی را به علت اختلال در انجام امور کاری و غیبت‌های مداوم به همراه داشته باشد. پرزنتیسم نیز، پدیده‌ای است که به صورت حضور غیر اثر بخش فرد در سر کار همراه است این مسئله در ارتباط با بیماری یا ساعت‌های کاری طولانی تعریف شده است؛ و همچنین می‌تواند با خود عواقبی را برای فرد به همراه داشته باشد.

موسسه ملی بهداشت امریکا بر آورد کرده است که تقریبا بین ۱۳۵.۰۰۰ تا ۲۰۰.۰۰۰ نفر از این اختلال عصبی رنج می‌برند. این موسسه همچنین هشدار می‌دهد که این اختلال عصبی پیچیده در اغلب موارد تشخیص داده نمی‌شود، و یا به سادگی اشتباه تشخیص داده می‌شود به همین دلیل تخمین موارد ممکن افراد مبتلا به این بیماری، به مراتب بسیار بیشتر از میزان بیان شده است.

علائمی مانند خستگی و خواب آلودگی غالبا در دوران کودکی و نوجوانی شروع می‌شوند، و زندگی اکثر افراد جامعه را با هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد. هم اکنون، هیچ درمانی برای این اختلال وجود ندارد و حتی محققان معتقدند که درمان هایی که در حال حاضر در دسترس هستند " ناقص " هستند و همچنان تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

یکی از محققان برجسته مرکز تحقیقات نارکولپسی استنفورد، دکتر امانوئل مینیوت است. تیم تحقیقاتی او دریافته اند که این بیماری یک مسئله خود ایمنی است و می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به آنفولانزا باشد، البته در این باره تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود کدام سلول‌های ایمنی مسئول حمله هستند، هدف از این تحقیقات جهت متوقف کردن یا جلوگیری از گسترش بیماری می‌باشد.

کنترل علائم نارکولپسی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک فراوانی کند. درمان‌های موثر طبیعی که از سلامت جسمی و روانی افراد مراقبت می‌کند عبارتند از:، ورزش، رژیم غذایی سالم، مکمل‌ها و ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی. پیدا کردن روش مناسب درمانی مختص کودکان و بزرگسالان به طور یکسان از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار هستند.

چگونه نارکولپسی یا حمله‌های خواب را کنترل کنیم: ۹ روش برای بازگشت به زندگی

نارکولپسی چیست؟
نارکولپسی یک اختلال عصبی مزمن است که می‌تواند به میزان چشمگیری در شیوه و روال روزمره زندگی افراد، اختلالاتی را به وجود بیاورد. این وضعیت موجب دشواری هایی در انجام کار‌ها می‌شود مانند خواب آلودگی در حین رانندگی، در حین یادگیری درس، در یک جلسه کاری، در حین پخت یک غذا و یا در یک تیم ورزشی.

نارکولپسی یک مسئله نسبتا رایج است و در اغلب موارد با اختلالات اعصاب همراه است. این بیماری سبب غیر قابل کنترل شدن عضلات، خواب رفتگی و یا ضعف می‌شود که به نظر می‌رسد زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در آن لحظه احساسات قوی دارد و شاد است. هنگامی که بیماری کاتاپلکسی اتفاق می‌افتد، فرد ممکن است که در حالات هیجانی قوی از خنده یا گریه باشد و ناگهان اختیارات عضلانی بخش هایی از بدن خود را از دست بدهد و به زمین بی افتد، اما همچنان هوشیار باشد.

نشانه‌ها و علائم نارکولپسی:
این وضعیت عصبی در هر فرد به گونه متفاوتی نمایان می‌شود. فرد مبتلا تمام نشانه‌های زیر را تجربه نمی‌کند. با توجه به اطلاعات درمانگاه Mayo، علائم شایع، عبارتند از:

• خواب بیش از حد در طول روز که می‌تواند منجر به خواب رفتن به طور ناخواسته شود و حتی در حین رانندگی و یا کار رخ بدهد.

• خواب رفتگی ناگهانی که قبل از خوابیدن و یا بیدار شدن اتفاق می‌افتند. در این وضعیت افراد ممکن است به طور موقت قادر به صحبت کردن و یا حرکت دادن برخی از اعضای بدن نباشند. این وضعیت ممکن است برای کودکان و نوجوانان ترسناک باشد.

• حرکات غیر دائمی و مداوم در پا‌ها، سندروم پای بی قرار نام دارد.

• حافظه ضعیف، عدم تمرکز ذهنی و عملکرد شناختی ضعیف.

• کمبود انرژی.

• کمبود خواب و بی خوابی.

• شروع ناگهانی ضعف عضلات که کاتاپلکسی نام دارد و در مواقعی ممکن است بر روی صورت، پا‌ها و دست‌ها اثر بگذارد.

کودکان نیز ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:
• کج خلقی
• پیش فعالی
• چشم‌های نیمه بسته
• راه رفتن غیر معمول

چگونه نارکولپسی یا حمله‌های خواب را کنترل کنیم: ۹ روش برای بازگشت به زندگی

علل نارکولپسی و عوامل خطرناک
بسیاری از محققان در مورد علت‌های این مسئله، همچنان متحد بر یک نظریه نیستند و علت قطعی دقیق آن را همچنان ناشناخته می‌دانند. در اینجا به برخی از عوامل اشاره شده است که عبارتند از:
• سطح پایین از هیستامین در خون
• برخی آسیب‌های مغز مانند تومور و سکته مغزی
• در معرض برخی از سموم محیطی مانند فلزات، آفت کش‌ها و دود قرار گرفتن
• اختلالات ایمنی
• احتمال ابتلای زنان به به نارکولپسی در مقایسه با مردان بیشتر است
• کمبود ویتامین دی

چگونه نارکولپسی یا حمله‌های خواب را کنترل کنیم: ۹ روش برای بازگشت به زندگی

واکسن Pandemrix، در سال ۲۰۰۹ در شمال اروپا مورد استفاده قرار گرفته بود. از آن زمان تا به حال پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه حاصل شده است. این واکسن هم اکنون، در بازار‌ها موجود نمی‌باشد و هرگز در ایالات متحده امریکا مورد استفاده قرار نگرفته بود.
 

عناوین مرتبط:
 

۹ روش درمان طبیعی نارکولپسی:
• چرخه طبیعی خواب خود را کنترل کنید.
• ویتامین دی
• ۵ - هیدروکسی تریپتوفان ۵-HTP
• ورزش
• امگا ۳
• صحبت درمانی
• رژیم غذایی سالم
• ویتامین ب ۱۲
• در مان مبتنی بر شیوه زندگی

۱ – چرخه طبیعی خواب خود را کنترل کنید. با بیماری نارکولپسی، سخت است که در طول روز بویژه در حین کار و یا در مدرسه بیدار بمانید. چرخه طبیعی بدن خود را تشخیص بدهید. نیاز‌های خوابی خود را بیابید و برای آن برنامه ریزی کنید. با توجه به تحقیقات درمانگاه Maya، برنامه ریزی برای چرت زدن در زمانی کوتاه در فواصل منظم می‌تواند خواب آلودگی را کاهش دهد و برای یک تا ساعت انرژی را بازیابد.

همانطور که می‌دانید این مسئله قابل درمان نیست، بنابراین داشتن مدت زمان خواب مناسب، بسیار مهم است. این ممکن است به این معنا باشد که مجبور باشید پس از میل کردن نهار در محل کار به اندازه ۱ ساعت چرت بزنید. یا ممکن است به دنبال شرایطی باشید که شرکت به شما اجازه دهد از خانه کار‌ها را انجام دهید.

برای کودکان، این بیماری در مدرسه می‌تواند به چالش مهمی تبدیل شود. این مسئله شایع در کلاس‌ها، می‌تواند سبب انزوا کودک از سایر کودکان شود و یا حتی معلمانی که شرایط را درک نمی‌کنند. معلمان و کارمندان باید در این مورد آموزش ببینند تا اطمینان حاصل شود که کودک احساس امنیت می‌کند و نیاز‌های خود را با مشاوران و معلمان در میان می‌گذارد.

۲ – ویتامین دی. یک مطالعه کوچک نشان می‌داد که کمبود ویتامین دی در افراد مبتلا به نارکولپسی و یا کاتاپلکسی که بیشتر افراد هر جامعه را تشکیل می‌دهند، با خستگی و درد همراه است. مکمل‌ها و ویتامین دی ۳، با کیفیت عالی ممکن است در بهبود علائم کمک فراوانی کند.

علاوه بر مصرف ویتامین دی از طریق مکمل‌ها و غذا‌ها، نور مستقیم خورشید نیز موردی ضروری است. یک دستور العمل مناسب برای پیشگیری از این بیماری، قرار گرفتن ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای در معرض نور خورشید است و همچنین افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند، این دقایق می‌تواند تا ۳۰ دقیقه افزایش یابد.

۳ –  ۵-هیدروکسی تریپتوفان ۵ -HTP . بیماران مبتلا به نارکولپسی و کاتاپلکسی به مدت چهار هفته ۶۰۰ میلی گرم از ۵ -HTP را در روز دریافت می‌کردند. در پایان مطالعه، کاهش مدت زمان خواب در طول روز و افزایش قابل ملاحظه‌ای از خواب شبانه، بیان شد.

لطفا توجه داشته باشید: این دوز بسیار بالا است و ۵ -HTP می‌تواند عوارض جانبی فراوانی را نیز برای فرد ایجاد کند و یا با بسیاری از دارو‌های مصرفی تداخل پیدا کند. این دارو، هرگز نباید برای کودکان و زنان باردار استفاده شود. قبل از مصرف این مکمل‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۴ – ورزش ۲۰ دقیقه‌ای در روز. ورزش در طول روز و در مقابل نور خورشید می‌تواند به کاهش علائم افسرگی و همچنین کیفیت خواب کمک بسیاری کند. در فعالیت‌های ورزشی که سبب آسیب‌های ورزشی می‌شوند، شرکت نکنید، در تمرینات ورزشی سعی کنید با یک دوست همراه شوید.

پیاده روی، پیلاتس، یوگا گزینه‌های عالی هستند و می‌توانند توسط هر کودک و بزرگسالی انجام شوند. یوگا به کاهش اضطراب و همچنین بهبود تمرکز، شناخت، انعطاف پذیری و قدرت کمک فراوانی می‌کند. اگر انرژی زیادی دارید و می‌خواهید فعالیت بیشتری داشته باشید، تنیس یا بسکتبال می‌توانند مفید باشند.

۵ – امگا ۳. با توجه به بررسی‌های منظم و آزمایش‌های انجام شده در Neuropsychopharmacology، بیان شده است که مکمل اسید‌های چرب امگا ۳ در کودکان و نوجوانان می‌تواند علائم نارکولپسی را کنترل کند. در حقیقت تحقیقات بیان می‌کنند، مکمل امگا ۳ می‌تواند عملکرد شناختی افراد را بهبود ببخشد.

علاوه بر مصرف مکمل‌های غذایی با کیفیت بالا، مصرف غذا‌های غنی از امگا ۳ مانند ماهی قزال آلا، ساردین و گوشت گاو می‌توانند اثر بخش باشند. مکمل‌های امگا ۳ برای کودکان و زنان باردار در نظر گرفته شده اند.

۶ – صحبت درمانی. نارکولپسی یک اختلالی است که در زندگی روزمره اختلالاتی افراد ایجاد می‌کند. این مسئله می‌تواند با توهم‌های شدید، افسردگی و اضطراب همراه باشد. یادگیری مکانیزم مقابله موثر با بحث کردن در مورد سر خوردگی‌ها و ترس‌ها می‌تواند به درک چالش‌ها کمک فراوانی کند.

کودکان و نوجوانانی که در معرض افسردگی و اضطراب هستند می‌توانند با صحبت کردن با گروه هایی از مشاوره‌ها، از صحبت درمانی بهره ببرند. خستگی‌های شدید، فقدان انگیزه، احساس انزوا در مدرسه، همگی مسائلی معمول هستند که به سادگی می‌توان آن‌ها را درمان کرد.

با توجه به گزارشات دانشگاه پزشکی مریلند، تقریبا بین ۳۰ تا ۵۷ درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند که از افسردگی نیز رنج می‌برند. درمان افسردگی باید الویت اول هر برنامه، در درمان باشد.

چگونه نارکولپسی یا حمله‌های خواب را کنترل کنیم: ۹ روش برای بازگشت به زندگی

۷ – رژیم غذایی سالم. داشتن رژیم غذایی مناسب و کم کربوهیدرات می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. مصرف مواد خوراکی مانند، گندم، لبنیات، ذرت، شکلات و سویا می‌تواند مفید باشد. همچنین توصیه می‌شود از مصرف الکل و شکر نیز دوری کنید، زیرا این مواد می‌توانند موجب افت انرژی در شما شوند و نشانه‌ها را بدتر کنند.

۸ – ویتامین ب ۱۲. برای بهبود حافظه، خلق و خو و انرژی، افزایش میزان مصرفی ویتامین ب. ۱۲ و یا اضافه کردن این مکمل غذایی، می‌تواند جهت بالا بردن کیفیت زندگی مناسب باشد. علاوه بر مکمل‌ها، غذاهای غنی از ویتامین ب. ۱۲ نیز می‌توانند سودمند باشند. گزینه‌های غذایی عبارتند از:، ماهی قزل آلا، گوشت گاو، پنیر و تخم مرغ.

۹ – درمان مبتنی بر شیوه زندگی. علاوه بر رژیم غذایی سالم، ورزش و صحبت درمانی، طب سوزنی و ماساژ ممکن است برای و بزرگسالان سودمند باشد. طب سوزنی و ماساژ برای کاهش استرس، بهبود خواب، کاهش اضطراب و افسردگی بسیار مناسب می‌باشد و همچنین به بهبود عملکرد شناختی کمک فراوانی می‌کند.

آروماتراپی یا رایحه درمانی نیز سبب کاهش استرس، خستگی‌های مزمن و بهبود خواب می‌شود. اسانس اسطوخودوس به کاهش اضطراب کمک می‌کند و ممکن است در بهبود کیفیت خواب نیز اثر گذار باشد و همچنین آرامش را افزایش دهد.
 
 

عناوین مرتبط:
 

منبع: draxe
ترجمه: وب‌سایت فرادید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین