هزارتوی تولید ام‌جی در ایران

هزارتوی تولید ام‌جی در ایران

با وارد شدن گروه گرامی به قضیه تولید محصولات ام جی در ایران، احتمالا گروه‌های ام‌جی پارس و مدیا موتورز به عنوان تولیدکننده و واردکننده محصولات ام‌جی از دور رقابت خارج خواهند شد تا یک غول دیگر صنعت خودروی چین با دست پر به نبرد با دیگر بازیگران صنعت خودروی ایران بپردازد.

کد خبر : ۴۶۷۴۸
بازدید : ۵۸۱۴

فرادید | گروه گرامی به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تجارت خودرو در ایران مدت‌هاست تلاش می‌کند پای یک خودروساز معتبر را به ایران باز کند و گرچه در چند تلاش ابتدایی خود نتوانست تجربه موفقی را رقم بزند اما گویا سرانجام ام‌جی قبول کرده تا با سرمایه‌گذاری گروه گرامی، مونتاژ تعدادی از جدیدترین محصولاتش را در ایران آغاز کند. این شرکت انگلیسی که از یک دهه قبل با سرمایه‌گذاری چینی‌ها احیا شده و فروش مناسبی را در بازارهای مختلف تجربه می کند، احتمالا در صورت ورود به ایران به مدد قیمت پایین‌تر از خودروهای اروپایی، کیفیتی بالاتر از سایر تولیدات چینی و امکاناتی مدرن خواهد توانست به رقیبی قدر برای محصولات 50 تا 150 میلیونی حاضر در ایران بدل شود.

هزارتوی تولیدام‌جی در ایران

به گزارش فرادید، اما این نخستین بار نیست که ام‌جی تلاش دارد با ورود به بازار ایران سبد محصولات خود را در بازار کشورمان گسترش داده و میزان صادرات خود را افزایش دهد. این شرکت که در یک بازه زمانی 3 ساله از ابتدای 2015 تا هم‌اینک تنها به بازار انگلستان بالغ بر 15 هزار دستگاه صادرات داشته و در چین نیز در همین مدت فروشی مناسب به میزان225 هزار دستگاه را به ثبت رسانده است است. بعد از برجام ام‌جی چین با عقد قراردادی سه جانبه تلاش داشت از طریق مشارکت با طرف‌های ایرانی و آذری خط تولید مدل سدان 360 خود را در تبریز راه‌اندازی کند. اتفاقی که با گذشت دو سال از نهایی شدن قرارداد آن هنوز هم رخ نداده است و گویا قرار نیست تولید 360 در ارومیه وارد فاز تجاری‌سازی شود. البته با وارد شدن گروه گرامی به قضیه تولید محصولات ام جی در ایران، احتمالا گروه‌های ام‌جی پارس و مدیا موتورز به عنوان تولیدکننده و واردکننده محصولات ام‌جی از دور رقابت خارج خواهند شد تا یک غول دیگر صنعت خودروی چین با دست پر به نبرد با دیگر بازیگران صنعت خودروی ایران بپردازد. اینجا ضمن معرفی محصولاتی که برای تولید در ایران در نظر گرفته شده‌اند تلاش می‌کنیم آینده این برند را که قرار است با نام تجاری «ام‌جی فردا» در ایران به فعالیت بپردازد، بررسی کنیم.

چه اتفاقی قرار است در سمنان رخ دهد؟

هزارتوی تولیدام‌جی در ایران

کارخانه ایران‌خودرو سمنان که پس از افتتاح توسط بزرگترین خودروساز ایران نتوانست به تراز اقتصادی مناسبی برسد، گویا از ابتدای امسال در اختیار گروه گرامی قرار گرفته تا به صورت مشارکتی محصولاتی نظیر سمند و پژو پارس را در آن مونتاژ کند. میل خانواده گرامی برای تغییر مسیر از واردات خودرو به تولید باعث شده تا این هلدینگ اقتصادی دست روی برند ام‌جی-سایک چین بگذارد و طی یک سرمایه‌گذاری مشترک که 20 میلیون دلار آن را طرف چینی تامین می‌کند، تا انتهای سال 2019 بیش از 100 هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کند. اتفاقی که اگر بیفتد، گروه گرامی را به بزرگترین خودروساز خصوصی تبدیل خواهد کرد و ام‌جی سایک را وارد دور جدیدی از فعالیت و تولید در خارج از مرزهای چین می‌نماید. محصولاتی که قرار است به زودی وارد خط تولید ام‌جی سمنان شوند را این 5 مدل تشکیل می‌دهند.

ام‌جی 360

هزارتوی تولیدام‌جی در ایران

سدان بزرگ، اقتصادی، ارزان قیمت و کم‌مصرف 360 در اصل محصولی از شرکت چینی سایک است که با برند ام‌جی می‌تواند فروش خوبی را در ایران تجربه کند اگر در محدوده قیمتی 50تا 60 میلیون باقی بماند. بزرگترین مانع بر سر راه موفقیت این خودرو از دست دادن فرصت فعلی برای موفقیت است! به لطف تریم 2 رنگ کابین و نیز فضای بزرگ اتاق این خودرو، خریداران سدان‌های کوچک و متوسط شهری اقتصادی با قیمت کمتر از 70 میلیون تومان گزینه جذابی خواهند داشت که نسبتا لوکس‌تر، شکیل‌تر و بزرگتر است.

ام‌جی 3

هزارتوی تولیدام‌جی در ایران

هاچ بک خوبی است گرچه در سری 2018 که فیس لیفت شده واقعا چهره باابهت و جذاب خود را از دست داده و محصولی به نظر زشت می‌رسد. این هاچ‌بک کلاسیک که هم رده میتسوبیشی میراژ، هیوندای آی 10 و آی20، و نیز کیا پیکانتو است اگر برچسب قیتی مناسبی بخورد احتمالا بتواند بخشی از بازار خودروهای این رده را به خود اختصاص دهد. مونتاژ ام‌جی 3 با قیمت کمتر از 60 میلیون تومان هم می‌تواند یک زنگ خطر جدی برای رنو ساندرو، برلیانس 320، پژو 207و پژو 208 باشد.

ام‌جی زد.اس

هزارتوی تولیدام‌جی در ایران

این بهترین خودروی ام جی است که با فرمی جذاب، ظاهری مدرن و امکاناتی مناسب توانسته نظر خریداران را در اروپا و چین به سمت خود جلب کند به طوری که در 8 ماهه اول آغاز به کار خود بیش از 60 هزار دستگاه فروش را به ثبت رسانده است. این محصول که کراس‌اووری کوچک در رده پژو 2008 می‌باشد، با موتوری کم مصرف، قوی و توربو، قیمتی کمتر از 80 میلیون تومان در چین و همچنین آپشن‌های فراوان بیشترین شانس را برای موفقیت در ایران دارد.

سایک آر.ایکس5

هزارتوی تولیدام‌جی در ایران

به واسطه طراحی نزدیک به آکورا آر.دی.ایکس و نیز سطح تجهیزات مناسب احتمالا بازار نسبتا خوبی در ایران خواهد داشت گرچه برچسب قیمتی آن هنوز هم بزرگترین ابهام بر سر موفقیتش است چرا که با توجه به نزدیکی قیمت این محصول با ام جی جی‌اس، بهای بالای 120 میلیون تومانی برای آر.ایکس5 چندان دور از ذهن نیست. این را بگذارید کنار برچسب ماشین چینی که روی این محصول خورده تا ببینید شانس موفقیت کراس‌اوور نیمه لوکس و متوسط سایک در ایران چقدر است. واقعا بالا است البته که تولید نمونه 2018 این خودرو در ایران می‌تواند هم قیمت آن را کاهش دهد و هم نامش را در سطحی وسیع مشهور سازد مخصوصا که موتور 2 لیتری توربوی آن که با ام‌جی جی‌اس یکی است و 210 اسب بخار قدرت دارد، هندلینگ بسیار خوبی را عاید راننده می‌کند.

ام‌جی 6

هزارتوی تولیدام‌جی در ایران

به تازگی رونمایی شده و احتمالا یکی از شانس‌های تازه ام‌جی برای افزایش فروش در اروپا، چین و بازارهای نوظهور خواهد بود. در ایران هم به واسطه آشنایی عمومی با نسل‌های قبلی آن که در ایران طرفداران بسیاری دارد، احتمالا موفقیت خوبی را نصیب شرکت ام‌جی کند گرچه قیمت این محصول عامل اصلی شکست سری 6 در ایران است. نسل جدید سری 6 ام‌جی گرچه شباهت بسیاری به محصولات متاخر مزدا دارد اما در مجموع می‌تواند با مونتاژ در ایران و کاهش قیمت به محدوده 100 میلیونی، رقابت در بخش سدان‌های آپشنال را وارد دور جدیدی نماید. تولید ام‌جی6 جدید در حالی قرار است در کارخانه ام‌جی فردای سمنان کلید بخورد که خودروهایی نظیر کیا سراتوی مونتاژ سایپا، پژو 301 جدید ایران خودرو، سیتروئن سی4 سدان و هیوندای اکسنت دقیقا در همین رنج قیمتی قرار داشته و تلاش داردند بهترین عملکرد ممکن را از خود بروز دهند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید