فهرست طولانی مرگ منتقدان پوتین

کد خبر : ۴۶۸
بازدید : ۲۰۰۴

پس از ترور بوریس نمتسوف، یکی از رهبران شناخته شده مخالف کرملین، در روز جمعه هشتم اسفند، نام او نیز به فهرست منتقدان حکومت روسیه که در سال‌های اخیر به طرز مشکوکی کشته شده‌اند، افزوده شد.

خبرگزاری فرانسه از تاریخچه مرگ این افراد فهرستی منتشر کرده است.

- ۲۷ فوریه ۲۰۱۵: بوریس نمتسوف ۵۵ ساله، یکی از رهبران شناخته شده اپوزیسیون روسیه و معاون سابق نخست وزیر کشور ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه شب به وقت محلی در مسکو، و در فاصله چند متری کاخ کرمیلن مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

- ۲۳ مارس ۲۰۱۳: بوریس برزوسکی ۶۷ ساله، سرمایه‌دار و از مخالفان سرسخت ولادیمیر پوتین، در حمام خانه ییلاقی‌اش در بریتانیا حلق آویز پیدا شد. او در بریتانیا در تبعید زندگی می‌کرد. با وجود شواهد قانع کننده در تایید خودکشی بوریس برزوسکی، پزشکی قانونی بریتانیا هنوز نظر قطعی خود را در مورد علت مرگ او اعلام نکرده است.

- ۱۶ نوامبر ۲۰۰۹: سرگئی ماگنیتسکی ۳۷ ساله و وکیل مالی که به علت انتقاد از فساد دولتی به زندان محکوم شده بود، به علت بیماری و فقدان مراقبت پزشکی در زندان درگذشت. مرگ سرگئی ماگنیتسکی و به دنبال آن تصویب مقرراتی توسط حکومت آمریکا به نام «لایحه ماگنیتسکی» با هدف شناسایی و مجازات مقامات روس که در مرگ او دخیل بوده‌اند، باعث تنش مناسبات آمریکا و روسیه شد.

- ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۹: ناتالی استمیرووا، فعال حقوق بشر ۵۰ ساله که در مورد نقض حقوق بشر توسط دولت روسیه در ناحیه قفقاز شمالی و چچن تحقیق می‌کرد، در شهر گروزنی، مرکز چچن ربوده و چند ساعت بعد جسد او پیدا شد.

- ۱۹ ژانویه ۲۰۰۹: استانیسلاو ماکلف وکیل ۳۴ ساله حقوق بشر و آناستازیا بابوروا روزنامه‌نگار ۲۵ ساله مخالف حکومت، هنگام بازگشت از یک نشست خبری در یکی از خیابان‌های مرکزی مسکو به ضرب گلوله کشته شدند.

- ۲۳ نوامبر ۲۰۰۶: الکساندر لیتوینینکو ۴۳ ساله، مامور سابق اداره اطلاعات روسیه که به منتقدان ولادیمیر پوتین پیوسته بود، پس از نوشیدن چای آلوده به مواد رادیو اکتیو در هتلی در لندن درگذشت. او در تبعید در بریتانیا زندگی می‌کرد. مقامات بریتانیایی دیمیتری کوتن و آندری لوگوویف دو مامور سابق کا‌.گ.ب و تاجر فعلی را به دخالت در مرگ او متهم کردند. اما روسیه از استرداد آن‌ها خودداری می‌کند.

- هفتم اکتبر ۲۰۰۶: آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار ۴۸ ساله، در وردوی آپارتمان محل زندگی خود در مرکز مسکو به ضرب گلوله کشته شد. در قتل او که همزمان با روز تولد ۵۴ سالگی ولادیمیر پوتین روی داد، پنج مرد به اتهام قتل او محکوم شدند، اما آمران قتل او هرگز شناسایی و اعلام نشدند.

- نهم ژوئیه ۲۰۰۴: پل کلینکوف، خبرنگار تحقیقی ۴۱ ساله آمریکایی هنگام خارج شدن از ساختمان مجله «فوربس» به زبان روسی مورد اصابت گلوله قرار گرفت. پل کلینکوف با انتشار گزارش‌هایی خشم برویس برزووسکی، سرمایه‌دار روسی را برانگیخته بود. او همچنین درباره جنگ چچن تحقیق کرده بود. پس از ده سال، هنوز کسی به جرم قتل او شناسایی و یا محکوم نشده است.

- ۱۷ آوریل ۲۰۰۳: سرگئی یوشنکوف، نماینده ۵۲ ساله پارلمان و عضو حزب لیبرال روسیه در مسیر بازگشت به خانه‌اش در مسکو به ضرب گلوله از پا در آمد. سرگئی یوشنکوف در باره یک رشته بمبگذاری در چند مجتمع مسکونی در سال ۱۹۹۹ تحقیق می‌کرد. این وقایع زمینه ساز جنگ دوم چچن شد و در ‌‌نهایت به قدرت گیری ولادیمیر پوتین کمک کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید