مراقبه چه می‌کند؟

مراقبه چه می‌کند؟

مدیتیشن و یا مراقبه " تمرینی برای مغز " به شمار می‌رود. مراحل اولیه مراقبه بسیار ساده هستند مانند، تمرکز در یک دوره زمانی کوتاه بر روی دم و بازدم (تنفس)، اما انجام مراقبه همیشه به این سادگی نمی‌باشد.

کد خبر : ۴۶۹۲۰
بازدید : ۱۸۲۶۹
۵ مزیت انجام مراقبه یا مدیتیشن

فرادید | مدیتیشن و یا مراقبه " تمرینی برای مغز " به شمار می‌رود. مراحل اولیه مراقبه بسیار ساده هستند مانند، تمرکز در یک دوره زمانی کوتاه بر روی دم و بازدم (تنفس)، اما انجام مراقبه همیشه به این سادگی نمی‌باشد. این تنها مخصوص افراد مبتدی است، تنها در زمان هایی خاص انجام مدیتیشن می‌تواند مفید باشد. در حال حاضر در جهان روش‌ها و اسلوب متعددی در انجام مدیتیشن وجود دارند که به صورت رایگان در سایت هایی مانند یوتیوب در دسترس هستند؛ و این یک خبر خوب برای شما است، زیرا فرد مراقبه کننده یکی ازروش‌ها را انتخاب می‌کند و با مهارت پیدا کردن در یکی از روش‌ها به راحتی می‌تواند شیوه‌های آن را در زندگی به کار بگیرد و از آن بهره ببرد.

به گزارش فرادید به نقل از دکتر اکس، حال فکر می‌کنید نکته قابل توجه در انجام مراقبه چیست؟ انجام مراقبه به شما کمک می‌کند تا مشکلاتی را که بر سر راه وجود دارند را مشخص کنید و به سادگی آن‌ها را حل کنید.

سال‌های بسیاری است که تمرین‌های گوناگون و روش‌های متعددی برای انجام مراقبه، وجود دارند. مدیتیشن و یا مراقبه به عنوان " داشتن آرامش در تفکر و اندیشه " توصیف می‌شود که می‌تواند با اهداف مذهبی و یا بدون آن در ذهن انجام شوند. اکثر افراد مدیتیشن را یکی از راه کار‌های برای تمرین و تقویت تمرکز ذهن و یادگیری می‌دانند، و حتی در بعضی مواقع فرد وارد خلسه می‌شود، خلسه حالی است که برای ذهن پیش می‌آید، این حال ممکن است نه بی علت، ولی خود به خودی و بدون این که شخص کاری انجام داده باشد رخ دهد، و می‌تواند در پی سلوکی که شخص پی می‌گیرد بوجود آید.

تمرینات مراقبه دارای مزایای سلامتی فراوانی است و بسیار فراتر از کنترل استرس است. در این مقاله، اثرات مطلوبی که انجام مراقبه می‌تواند منجر به رفاه زندگی فردی شما شوند، بیان شده اند.

مزایای انجام مراقبه
مراقبه یکی از روش‌های موثری است که می‌تواند همراه با تغییراتی در مغز فرد باشد، و این مسئله با عنوان " انعطاف پذیری مغز " در زمینه علوم اعصاب بار‌ها اثبات شده است. انعطاف پذیری مغز توصیف می‌کند که چگونه مغز می‌تواند تغییر کند و خود را با الگو‌های فکری، محیط و تجربیات سازگار کند. اندیشه و درک ما در مورد زندگی به ما کمک می‌کنند تا ساختار فیزیکی مغز شکل بگیرد. به عبارت دیگر، بیشتر افراد امروزه شما را به داشتن تفکر مثبت تشویق می‌کنند که با انجام مراقبه دسترسی به آن‌ها امکان پذیر است. داشتن تفکری مثبت درباره مسائلی که در آینده اتفاق می‌افتند و جهان را به شیوه‌ای خوشبینانه‌تر نشان می‌دهند.

انجام مراقبه همچنین تاثیرات مطلوبی بر کاهش استرس، سطوح کورتیزول و همچنین بهبود سلامتی در شرایطی مربوط به اثرات منفی استرس، دارد. در سال ۲۰۱۴، تیمی پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌داد که مزایای انجام مراقبه می‌تواند بسیار فراتر از آنچه باشد که در دهه‌های مختلف بیان شده است، برخی از اثرات مطلوب مراقبه که نتیجه آزمایش‌های بالینی بوده اند عبارتند از:

• کاهش خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن
• کاهش درد
• بهبود بخشیدن به کیفیت خواب
• کاهش سر درد‌ها
• کمک به بهبودی بیماری‌های مزمن مانند سرطان و مشکلات قلبی
• درمان اختلالات روانی مانند اختلالات دو قطبی، افسردگی و اختلالاتی در تغذیه
• کاهش التهابات و تقویت سیستم ایمنی
• افزایش بهره وری در کار
• تقویت احساسات مثبت در فرد از جمله حس خوشبختی، ارتباط با دیگران، تناسب اندام، آرامش، صلح و محبت
• مبارزه با افسردگی و اضطراب
• کاهش سطح کورتیزول
• کمک به درمان اختلالات در یادگیری مانند ADHD
• بهبود حافظه، تمرکز و عملکرد ذهنی

۵ مزیت انجام مراقبه یا مدیتیشن

۱ - کمک به کاهش استرس و خطر ابتلا به افسردگی
افسردگی، استرس و اضطراب معمولا به دلیل افکاری منفی ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، اتفاقی منفی رخ می‌دهد و باعث ناراحتی شما می‌شود، اما پس از مدتی سبب بروز واکنش‌های بیشتری می‌شود، از جمله خشم، سر زنش کردن، ترس در مورد آینده و بسیاری موارد دیگر. انجام مراقبه به صورت مداوم می‌تواند به شما کمک کند تا از آن چیز منفی که فکر می‌کردید جدا شوید و آن را کنترل کنید تا کمتر غرق مسائل منفی شوید.

مطالعاتی که در یک مجله روانپزشکی در سال ۲۰۱۲ منتشر شده بودند نشان می‌دادند، که کاهش استرس ذهن و تمرینات مراقبه، دارای اثرات ضد افسردگی و اضطراب هستند. مراقبه به مردم کمک می‌کند که بر واقعیت‌ها متمرکز شوند و از عقاید و تجربیات بدی که داشته اند جدا شوند، و فرصت‌های پیش رو را دریابند و از طریق یک شیوه سالم، پریشانی‌های ذهنی خود را کاهش دهند.

۲ - کاهش درد‌های مزمن
همانطور که انجام مراقبه می‌تواند به کاهش اضطراب، افسردگی و افکار منفی کمک کند به همان صورت نیز می‌تواند در کاهش احساس درد (درد مزمن مفاصل، درد پشت و گردن و ...) مفید عمل کند. محققان از این موضوع آگاه هستند که درد‌های مزمن مرتبط با استرس، با احساس تنش عضلانی و عوارض جانبی که در شیوه زندگی ایجاد می‌شوند همراه است مانند رژیم غذایی نا مناسب و خواب ضعیف. درد‌ها نه تنها ناخوشایند هستند، بلکه در زمان هایی که ما احساسات منفی مانند خشم، سرخوردگی، نا امیدی، ترس، حسادت و بسیاری موارد دیگر را به آن‌ها نیز اضافه می‌کنیم، سبب تشدید درد‌ها می‌شویم.

مطالعاتی که با استفاده از ام آر آی‌ها انجام شده اند، نشان می‌دهند که انجام مراقبه به صورت مداوم و منظم سبب تقویت و افزایش فعالیت بخش هایی از مغز می‌شود که منجر به کنترل احساسات عاطفی و تصمیم گیری‌ها می‌شود و از طرفی استرس و واکنش‌های منفی که نسبت به درد وجود دارد را کم می‌کند. همچنین به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را جهت کنترل بهتر شرایط مانند خواب بهتر و اجتناب از خوردن الکل افزایش دهند.

یک مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله علوم اعصاب منتشر شده بود بیان می‌کرد که شدت درد‌های شناختی از عوامل متعددی تاثیر می‌گیرند، توجه، باور، انتظار، خلق و خو و عواطف نسبت به شرایط موجود انجام مراقبه برای کاهش درد آن هم از طریق کنترل مسائل شناختی و عاطفی می‌تواند سبب بهبود کیفیت زندگی شود.

۳ - کاهش خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن و کنترل غذا خوردن احساسی
مطالعات متعددی بیان می‌کنند که استرس‌های مزمن سبب ترشح غدد درون ریز در بدن می‌شوند که به خودی خود یکی از علت‌های چاقی است و منجر به غذا خوردن‌های احساسی می‌شود. انجام مراقبه برای کنترل هیجانات، تنظیم اشت‌ها، وزن طبیعی و پایدار، واکنش‌های سالم و تغییر رفتار در کاهش خطر ابتلا به چاقی و خوردن احساسی غذا موثر است.

یک متا آنالیز که در مجله Obesity Research منتشر شده بود، بیان می‌کرد که ۸۶ درصد از بررسی‌های انجام شده، پیشرفت‌های قابل توجهی در رفتار‌های غذایی شرکت کنندگان پس از انجام مراقبه نشان می‌دادند. این اثر بخشی، مبتنی بر تغییر ذهنیت و رفتار‌های تغذیه‌ای بودند به ویژه غذا خوردن‌های عاطفی.

۴ - بهبود بخشیدن به کیفیت خواب
از آنجایی که انجام مراقبه درد، اضطراب و خشم را کاهش می‌دهد، می‌تواند به بسیاری از افراد که دچار بی‌خوابی‌های مزمن و سایر مشکلات در خواب هستند، کمک کند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در مجله پزشکی آمریکا منتشر شده بود، بیان می‌کرد که داشتن ذهنی آرام سبب بهبود کیفیت خواب می‌شود به ویژه در بزرگسالانی که دچار اختلالاتی در خواب هستند. اکثر شرکت کنندگانی که در این بررسی حضور داشتند دارای اختلالات و علائم بی خوابی، افسردگی، استرس، بودند که در نهایت بهبود یافته بودند.

۵ - بهبود بیماری هایی مانند سرطان
مطالعات نشان می‌دهند که انجام مراقبه به افراد کمک می‌کند تا احساس امید و توانمندی در آن‌ها زنده شود و در مواجهه با بیماری‌ها جدی احساس غرور کنند. مراقبه به عنوان یک مداخله طبیعی ذهن برای بیماران سرطانی محسوب می‌شود و مزایای متداولی را برای آن‌ها ارائه می‌دهد، مانند بهبود عملکرد روانی، کاهش علائم استرس، بهبود کیفیت زندگی، سلامت و فیزیولوژیک.

از آنجایی که مراقبه ذهن می‌تواند از نظر بالینی، بسیاری از مشکلات روانی و جسمی را در افراد مبتلا به سرطان و یا سایر بیماری‌ها کاهش دهد، استفاده از آن به عنوان بخشی از برنامه‌های درمانی، توجه پزشکان و محققان را به خود جلب کرده است.

نتیجه گیری
مراقبه برای قرن هاست که جهت تقویت ذهن و افکار، بدن انجام می‌شود. در نهایت علم، این باور‌های دیرینه را روزی اثبات خواهد کرد. حال مکان مناسبی را برای شروع یک مراقبه بیابید و تمرین کنید، بله، تمرین کنید و صبور باشید، اما به من اعتماد کنید، ارزشش را دارد.

مزایای مطلوب مراقبه با کاهش استرس شروع می‌شود، اما در آنجا پایان نمی‌یابد. انجام مراقبه نشان داده است که خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد و سبب کاهش درد‌های مزمن، خطر ابتلا به چاقی و غذا خوردن احساسی، بهبود کیفیت خواب و بسیاری موارد دیگر می‌شود. بنابر این از انجام مراقبه، غافل نشوید از همین امروز شروع کنید.

منبع: draxe
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید