داستان شکست یک چینی

داستان شکست یک چینی

جالب است که بایک سنوا تا زمان عرضه در ایران تنها خودروی موجود در بازار بود که پایین‌تر از قیمت مبدأ در کشور به فروش می‌رسید به طوری که حدود 8 میلیون ارزان‌تر از چین در ایران قیمت خورد اما در نهایت همه اینها افاقه نکرد و مغلوب کره‌ای‌های محبوب شد.

کد خبر : ۴۶۹۳۸
بازدید : ۲۱۴۱۹

فرادید | بسیار پیش می‌آید که خودرویی وارد بازار شده اما به دلایل مختلف نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید در بازار خودی نشان بدهد و به‌جز مشتریانی محدود و خاص، سایر اقشار جامعه چندان از حضور چنین خودرویی آگاه نمی‌شوند. شاید بایک سِنُوا (BAIC Senova) را بتوان یکی از این خودروها دانست، محصولی که علی‌رغم برخی ارزش‌ها و ویژگی‌های برجسته، نتوانست در بازار ما به‌عنوان خودرویی موفق ظاهر شود. قطعاً یکی از دلایل اصلی این امر نیز عدم تبلیغات و بازاریابی صحیح از طرف شرکت واردکننده و ضعف شدید مدیریت این شرکت دانست.

داستان یک شکست

به گزارش فرادید، بایک موتور چین پس از در اختیار گرفتن حق اختراعات و محصولات ساب، تصمیم به ایجاد برندی جدید موسوم به «سِنوا» گرفت تا محصولات قدیم ساب را با تغییراتی در ظاهر و تجهیزات به بازار عرضه کند، این بین عرضه مدل سنوا دی70در سال 92 که فیس‌لیفت خودروی بیجینگ اتو C70G است، اتفاق جالبی بود که سرانجام خوبی نیافت. این خودروکه بر پایه نسل اول ساب 5-9 از همان قوای پیشرانه و سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق ساب 9-5 استفاده می‌کند با داشتن برخی المان‌های ظاهری خودروهای مرسدس بنز برای افزایش جذابیت محصولی مدرن به نظر می‌رسد.

داستان یک شکست

طراحی کلی سنوا با توجه به این‌که بر پایه یک خودروی بسیار خوب ساخته شده قابل قبول است و تلاش‌های چینی‌ها برای به‌روز کردن آن نیز تا حدود زیادی موفق بوده است. شاید اگر جلوپنجره این خودرو که آرم بایک را تشکیل می‌دهد کمی شکیل‌تر بود، می‌شد گفت که طراحی خودرو مناسب است گرچه چینی‌ها نتوانسته‌اند جلوی خود را بگیرند و چینی بازی در نیاورند! در بخش عقب خودرو دو قاب اگزوز می‌بینیم که این‌طور به ذهن متبادر می‌شود که این خودرو دارای دو اگزوز است که در قاب‌ها قرار گرفته‌اند. اما اگر بیشتر دقت کنیم، خواهیم دید که این خودرو تنها دارای یک خروجی اگزوز است که آن‌هم در قاب قرار نگرفته است! بنابراین آن دو قاب اگزوز فقط جنبه تزئینی دارند و عملاً هیچ فایده‌ای ندارند.

داستان یک شکست

قوای پیشرانه سنوا یک موتور چهار سیلندر 2.3 لیتری توربوشارژ است که متعلق به نسل اول ساب 5-9 آئرو می‌باشد. این موتور توانایی تولید حداکثر 246 اسب بخار و 350 نیوتن متر گشتاور را دارد که در کنار جعبه‌دنده ساخت آیسین ژاپن، دی70 راکه محصولی دیفرانسیل جلو است و وزنی 1600 کیلوگرمی دارد در مدت 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می‌رساند. طبق اعلام سازنده، مصرف سوخت سنوا در سیکل ترکیبی 10لیتر بر صد کیلومتر است. همچنین باید اشاره شود که بیشینه سرعت این خودرو توسط سازنده 240 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

داستان یک شکست

نکته خوبی که در مورد سنوا وجود دارد این است که بسیاری از قطعات و بخش‌های مختلف آن توسط تولیدکنندگان معتبر ساخته می‌شود و در نتیجه می‌توان بر روی قابلیت اطمینان آنها حساب باز کرد. علاوه بر موتور و توربوشارژر ساخت ساب، جعبه‌دنده ساخت آیسین، سیستم‌های ایمنی بوش، سیستم صوتی و اسپیکرهای مارک بوس، شاسی این خودرو هم توسط شرکت مشهور میرا بهینه‌سازی شده که این مورد آخر، بزرگ‌ترین تفاوت سنوا با ساب 9-5 است که باعث بهبود عملکرد سنوا درزمینهٔ پایداری و هندلینگ نسبت به ساب 9-5 شده است.

داستان یک شکست

این خودرو که در ایران قربانی محصولات کره‌ای پرزرق و برق و قیمت‌گذاری نامناسبش شد، هم‌اینک در نمونه‌هایی با کارکرد 30 تا 50 هزار کیلومتر، حدود 90 میلیون تومان قیمت دارد. جالب است که بایک سنوا تا زمان عرضه تنها خودروی موجود در بازار بود که پایین‌تر از قیمت مبدأ در کشور به فروش می‌رسید به طوری که حدود 8 میلیون ارزان‌تر از چین در ایران قیمت خورد اما در نهایت همه اینها افاقه نکرد و شکست خورد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید