بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

مقایسه 5 پیکاپ چینی و متوسط بازار ایران نشان می‌دهد خلا حضور یک محصول تمام‌عیار و بادوام در این بخش کاملا محسوس است و خریداران در صورت وجود چنین اتومبیلی قطعا از آن استقبال می‌کنند منوط به اینکه قیمت آن در محدوده کمتر از 150 میلیون تومان جای گیرد.

کد خبر : ۴۷۸۰۹
بازدید : ۱۶۴۹۴

فرادید | نبرد سختی است و بدتر از همه باید کمر به قتل هموطنانت ببندی. بازار وانت‌بارهای سبک و متوسط آکنده از چنین احساسی است و هر کس میخواهد با کنار زدن حریفان، به موفقیت برسد. در یک سوی بازار محصولی جدید از آمیکو وجود دارد که تنها نامی ایرانی داشتهو تولید چین است و در دیگر سو 4 پیکاپ چینی فوتون تونلند، کاپرا 2، گریت‌وال وینگل و دانگ‌فنگ ریچ مدت‌هاست در بازار حضور دارند. این 5 محصول که همگی ساخت چین بوده و کمتر از 125 میلیون تومان قیمت دارند اخیرا در بازار ایران رقابت سختی را رقم زده‌اند.

به گزارش فرادید، بازار وانت‌بارها خواهان و طرفدار زیاد دارد اما کمتر محصول خوبی عرضه می‌شود تا بتوان با اطمینان دست به خرید زد. در واقع گرچه محصولات جدیدی به بازار آمده‌اند اما همچنان مشتریان از انتخاب گریزانند. هر بازاری اقتضائات خاص خود را دارد و ایران همچون بازار آمریکا، بازار خودرویی پرکشش و متنوع دارد که در آن خریدارانی با بیشمار ترجیحات حضور دارند. از قضا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازار خودروی ایران که کمتر از سوی شرکت‌های وطنی مورد توجه قرار گرفته بخش وانت‌های متوسط و سبک وزن است که سال‌ها در سلطه محصولات ژاپنی بوده و مدتی است به تصرف خودروسازان چین درامده است. در واقع اگر زمانی در این بخش تویوتا هایلوکس، میتسوبیشی ال200 و یا مزدا بی‌تی بهترین انتخاب‌های خریداران ایرانی بودند، حالا اما مشتریان تنها قادر به انتخاب گزینه‌هایی محدود از ساخته‌های فوتون، زد.ایکس و یا دانگ فنگ هستند. سه خودروی این گزارش که همگی در مجموعه‌های مشهور و قدیمی داخلی مونتاژ می‌شوند از موتورهای نسبتا حجیم اما قدیمی سود برده که علاوه بر کشش پایین مصرف بالایی هم داشته و با توجه به استانداردهای جهانی در مجموعه تولیداتی درجه 3 محسوب می‌شوند. دقت بیشتر در جزئیات این 5 خودرو حاوی نکات جالبی است.

آمیکو

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

آسنا نام جدیدترین محصول برند ایرانی آمیکو است که تنها وجه ملی بودن آن نام مونتاژکارش باشد چرا که این خودرو اساسا ساخت شرکت هوانگ‌های چین بوده و تحت لیسانس این شرکت در ایران تولید می‌شود. آسنا البته برخلاف دیگر رقبای خود خودروی موزون‌تری است و هم ظاهر جدیدتر و هم کابین مدرن‌ترش باعث تمایل خریداران به کسب اطلاعات درباره‌اش اقدام کنند. چند ویژگی خوب آسنا کمک می‌کند تا این خودرو گوی سبقت را از رقبا برباید که نخست به شاسی خودرو و بعد به موتور تغییریافته آن مربوط می‌شود. موتور 2400 سی‌سی میتسوبیشی که روی آسنا سوار است دقیقا مشابه موتور گریت‌وال، فوتون و کاپرا بوده با این تفاوت که برخی از اجزای آن بازنگری شده و برای استفاده از گاز هم آماده است.

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

در عین حال شاسی مقاوم خودرو کمک کرده تا این وانت چینی چیزی بین 1200 تا 1350 کیلوگرم بار را بتواند جابجا کند. داشتن تجهیزات و آپشن‌های رفاهی در کنار سیستم ترمز جدیدتر، اتاق بی‌صداتر و راحت‌تر و البته ظاهر مجلل تر از رقبا باعث می‌شود تا شانس آسنا برای فروش بیشتر افزایش یابد. در کنار رینگ و لاستیک 17 اینچی، سیستم دیفرانسیل هوشمند و نیز ترنسفر باکس سه حالته با دنده سنگین کمکی هم به آسنا کمک می‌کند تا خودرو بتواند در زمینه آفرود حرفهایی برای گفتن داشته باشد.

فوتون تونلند

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

ساخته شرکت مشهور و البته چینی فوتون است که در زمینه ساخت خودروهای کاری و تجاری ید طولایی داشته و جزو بهترین‌های جهان است. با این حال، ساخته فوتون در ایران یعنی تونلند هرگز خودرویی به برجستگی ساخته‌های فورد و شورولت یا حتی محصولات تویوتا نبوده و برخلاف کامیونت‌های فوتون، محصولی معمولی به حساب می آید. این خودرو در نمونه بنزینی و 2دیفرانسیل، با کمک موتوری حجیم ساخت میتسوبیشی از توانی معادل 130 اسب بخار و نیز گشتاوری 210 نیوتن‌متری سود می‌برد که در مجموع توانی محدود و ناکافی را مخصوصا هنگام بارکشی در اختیار راننده قرار می‌دهد گرچه این حجم از نیرو برای حرکت معمولی در شهر مناسب به نظر می‌رسد.

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

تجربه رانندگی با این خودرو نشان می‌دهد وزن بالای تونلند که چیزی معادل 1900 کیلوگرم است تمام رمق موتور را گرفته و کمترین سطح ممکن از نظر شتاب، هندلینگ و کشش را عاید راننده می‌کند در عین حال تونلند در مقایسه با ریچ و کاپرا ظاهر زیباتر، گنجایش بیشتر و اتاق زیباتری دارد و البته بخش بار آن فضای بهتری را ارزانی مالکش می‌کند. امکانات فوتون هم واقعا ابتدایی است.

پیکاپ ریچ

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

نمونه چینیزه شده نیسان پیکاپ مدل 2002 است که توسط دانگ فنگ تولید شده و در ایران از سوی پارس خودرو موناژ می‌شود. خاطره خوب نمونه ساخت نیسان باعث شده تا علیرغم همه ضعف‌های ریچ، این محصول شرقی همچنان از سوی برخی خریداران مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ریچ هنگام استفاده به هیچ وجه چیز مشابه یک وانت بار نبوده و بیشتر خودرویی کاری و البته ظریف است که باید دست به عصا با آن برخورد کرد و چندان آن را تحت فشار قرار نداد. البته خیلی هم نترسید.موتور 2400سی‌سی ریچ با قدرتی معادل 132 اسب بخار و 208 نیوتن‌متر گشتاور توانی کافی برای اموراتی مثل بارکشی در حد 800 تا 900 کیلوگرم و حرکت سریع در مسیرهای شهری را به راننده می‌دهد.ارتفاع کمتر، طول کوتاه‌تر و البته کیفیت ساخت پایین تر باعث شده تا وزن ریچ به کمتر از 1680 کیلوگرم محدود شود و همین عامل کمک می‌کند تا ریچ هنگام رانندگی نسبت به کاپرا و تونلند سریع تر به نظر برسد.

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

این عامل البته باعث شده تا با قیمتی کمتر به نسبت خودرویی بهتر از تونلند نصیب خریداران شود گرچه طراحی بسیار قدیمی و اتاق فاقد جاذبه و امکانات ریچ باعث می‌شود تا آن دسته از مشتریان سخت‌پسند و آپشن‌دوست ایرانی که دنبال رفاهیات در کنار انجام امور تجاری و کاری هستند، ریچ را چندان جدی نگیرند. در مجموع همه‌چیز در این خودرو متوسط و عادی است. راستی با توجه به لاستیک‌های 15 اینچی و موتور نحیف ریچ، فکر آفرود با این وانت را هم از سرتان بیرون کنید چرا که عاقبت خوشی نخواهد داشت!

کاپرا 2

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

این وانت محصول کمپانی چینی زد.ایکس اوتو شانگهای است که بلافاصله پس از ورود به بازار ایران توانست فروش موفقی را تجربه کند. عمده‌ترین دلیل این اتفاق البته به قیمت پایین کاپرا2 در مقایسه با محصولات مشابه ژاپنی و نیز ظاهر نسبتا مناسبش بود. در عین حال کیفیت ساخت پایین، موتور ضعیف و توان بارکشی اندک اجازه نداد تا کاپرا همچون هایلوکس تویوتا در سطحی وسیع‌تر به فروش برسد. این خودرو که مشابه وانت هایلوکس مدل 2000 طراحی شده با قیمتی معادل یک پنجم هایلوکس 2017، فضایی مشابه با این خودروی ژاپنی را در اختیار مالک خود قرار می‌دهد. با این حال فضای بزرگ اتاق و بار تنها فاکتور هنگام خرید وانت بار نیست و مسائلی اساسی مثل توان آفرود، موتور و گیربکس قدرتمند و دقیق، فنربندی محکم و سیستم تعلیق بادوام از جمله مواردی هستند که در هنگام استفاده مداوم از وانت‌های سبک و متوسط بیشتر به چشم می‌آیند. در همین راستا، کاپرا2 متاسفانه در بخش موتور اصلا اوضاع خوبی ندارد.

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

موتور به کار رفته در این خودرو با حجم 2400 سي سي ساخته ميتسوبيشي بوده و با تولید قدرتي معادل 127 اسب بخار و گشتاوری حدودا 200نیوتن‌متری، ضعیف‌ترین عضو گروه است.ویژگی دو ديفرانسيل هم چندان به کمک کاپرا نمی‌آید چرا که اساسا خودرو با وجود وزن سنگین و نیروی کم موتور نمی‌تواند راه برود چه برسد که در زمینه آفرود بخواهد از خود چیزی بروز دهد. وانت 1785 کیلویی زد.ایکس البته چنان که گفتیم جادار است و در بخش طراحی داخلی محصولی زیبا است و این مورد از قضا از مزاياي اصلی این خودرو به حساب می‌آید.به کارگیری شاسي مستقل در کاپرا در کنار سیستم تعلیقنرم‌تر هم در مقایسه با دو رقیب دیگر سواری بهتری را نسبت به دو محصول دیگر عاید سرنشینان کاپرا می‌کند. در واقع این مورد در کنار آپشن‌های بیشتر مهمترين قابليت اين خودرو هستند كه امكان رجوع طیفمتنوعی از خریداران به خودروی کاپرا را به عنوان محصولی باري و سواري فراهم مي آورد .

گریت‌وال وینگل

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

چیزی بین کاپرا و ریچ است با این تفاوت که اندازه‌ و طراحی‌اش بیشتر به ریچ رفته و بارگیری و کیفیت و توانش به کاپرا. این متاسفانه این وانت ارزان دیگر از سوی دیار خودرو عرضه نمی‌شود و معدودی از نمونه‌های تولید 96 آن در بازار موجود هستند. اتاق محقر شبیه ریچ، فقدان امکانات رفاهی و نیز ظاهر ساده باعث می‌شود تا گریت‌وال وینگل را خودرویی کاملا کاربردی بدانیم که تنها می‌توان در وقت کار از آن استفاده کرد. وینگل5 که یکی از سبک‌ترین خودروهای گروه نیز هست با وزن 1620 کیلوگرم قادر است تا بیش از 650 کیلوگرم بار را در بخش عقبی خود حمل کند.

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

عمده دلیل اقبال اندک بازار به این خودرو اما نبود خدمات پس از فروش مناسب و پشتیبانی ضعیف سازنده‌اش یعنی دیار خودرو می‌توان عنوان کرد چرا که در بازار خودروهای تجاری این موضوعی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. در عین حال قیمت فوق‌العاده اقتصادی و به صرفه وینگل کمک می‌کند تا وینگل برای برخی خریداران جذاب به نظر برسد.

نتیجه نهایی

بارکش‌های چینی به جان هم افتادند

آمیکو خودروی خوبی است و اگر آسنا کیفیت ساخت قابل قبو و شبکه خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد، به نظر می‌رسد بتواند تا حدی خلا حضور یک پیکاپ خوب را در بازار بپوشاند.در نهایت اینکه مقایسه 5 پیکاپ چینی و متوسط بازار ایران نشان می‌دهد خلا حضور یک محصول تمام‌عیار و بادوام در این بخش کاملا محسوس است و خریداران در صورت وجود چنین اتومبیلی قطعا از آن استقبال می‌کنند منوط به اینکه قیمت آن در محدوده کمتر از 150 میلیون تومان جای گیرد. جا دارد خودروسازان داخلی با توجه به این مسئله، نسبت به طراحی و تولید وانتی در این رنج که بتواند همچون نیسان وانت دو جنبه قیمت ارزان و کارایی بالا را باهم پوشش دهد، اقدام کرده و علاوه بر کسب سود بالا ظرفیت نهفته این بخش و خریداران گسترده داخلی را به خود جذب کنند. برنده این مقایسه نیز گرچه خودروی آسنا است اما استفاده طولانی‌مدت از هر کدام از این 5 خودرو برای خریداران محصولات تجاری که مسئله دوام بالا، استهلاک اندک و قیمت مناسب را در هنگام خرید وانت سبک مدنظر دارند، چندان دلنشین نخواهد بود مخصوصا که دوام قطعات چینی به کار رفته در این خودروها چندان بالا نبوده و هنوز تا رسیدن به استانداردهای محصولات مشابه ساخت ژاپن و آمریکا، چین فاصله بسیاری دارد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید