"کیم جونگ اون" آشتی می‌کند؟

"کیم جونگ اون" آشتی می‌کند؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز شنبه گفته است که «کاملا» مایل است با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، تلفنی صحبت کند و امیدوار است که مذاکرات میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی نتایج مثبتی داشته باشد.

کد خبر : ۴۸۳۱۴
بازدید : ۲۶۴۸

رهبر کره‌شمالی اعلام کرده است که نباید به گذشته بازگشت، بلکه باید آن را فراموش کرد. کیم جونگ اون در سخنرانی خود برای مردم کشورش اعلام کرد که باید شرایط لازم جهت عادی‌سازی روابط بین دو کره فراهم شود. آژانس خبری کی.ان.سی.ای کره‌شمالی گزارش داد: «کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی کاملا مشخص کرده که کشورش به سیاستی نیاز دارد که به نقطه عطفی برای یک اتحاد مجدد کامل منجر مي‌‌شود. نباید به گذشته بازگشت، باید گذشته را فراموش کرد و بر بهبود روابط بین دو کره متمرکز شد.» کیم جونگ اون ادامه داد‌ این فرصتی مغتنم برای متحدکردن اقدامات و تلاش‌های مردم کره است تا به افزایش تنش در شبه‌جزیره کره پایان داده شود.


کیم جونگ اون در ادامه صحبت‌هایش گفت: «این تنها مسأله عادی‌سازی روابط بین دو کره نیست، بلکه درباره آشتی ملت و اتحاد مجدد با اراده آزاد است.»


این سخنان رهبر کره شمالی به دنبال موافقت دو کره برای مذاکرات سطح بالا مطرح می‌شود. این مذاکرات قرار است روز سه‌شنبه درباره حضور کره‌شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در کره‌جنوبی برگزار شود.


روز گذشته، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن مذاکرات میان پیونگ یانگ و سئول را درباره حضور کره‌شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در کره‌جنوبی اقدامی مناسب خواند، اما تأکید کرد که مذاکرات بدون تعهد از سوی پیونگ یانگ بی‌معناست.


نخست وزیر ژاپن گفت: «گر چه این تظاهرات اقدامی مناسب است اما تنها چیزی که چنین مذاکراتی را معنادار می‌کند، تعهد و اقدامات موثر از سوی کره‌شمالی برای توقف برنامه‌های موشکی و اتمی از سوی این کشور به روشی قابل‌ قبول و مناسب است.»


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز شنبه گفته است که «کاملا» مایل است با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، تلفنی صحبت کند و امیدوار است که مذاکرات میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی نتایج مثبتی داشته باشد.


روز جمعه کره‌شمالی موافقت کرد تا هفته آینده، پس از دو سال، مذاکراتی رسمی با کره‌جنوبی داشته باشد.


ترامپ در اقامتگاه کمپ دیوید به خبرنگاران گفته است که مایل است با رهبر کره‌شمالی صحبت کند؛ اما نه بدون پیش‌شرط.


ترامپ گفت: «کاملا من مایلم که این کار را بکنم. به هیچ‌وجه با این مسأله مشکلی ندارم.»


ترامپ و کیم جونگ اون، از زمان آغاز به کار دولت جدید آمریکا، نزاع‌های لفظی شدیدی را با هم داشته‌اند. ترامپ چندین‌بار رهبر کره‌شمالی را به خاطر آزمایش‌های موشکی و سلاح‌های اتمی، «مرد موشکی» خطاب
کرده است.


هفته گذشته نیز رهبر کره‌شمالی گفته بود که بر روی میز کارش، دکمه اتمی دارد و ترامپ نیز در پاسخ گفته بود که او هم دکمه‌ای اتمی بر روی میز کارش دارد که از مال کیم جونگ اون بزرگتر و موثرتر است.


انتظار می‌رود که مذاکرات میان مقامات دو کره در طول بازی‌های زمستانی المپیک که ماه دیگر در کره‌جنوبی برگزار می‌شود، پیش برود.


آقای ترامپ گفته است که مذاکرات ممکن است منجر به کاهش تنش‌ها شود و برای دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک اعتبار کافی فراهم آورد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفته است که این مذاکرات حاصل فشارهای مداوم آمریکا به کره‌شمالی بوده است. اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۲۲دسامبر در نیویورک تحریم‌های جدیدی علیه کره‌شمالی وضع کردند. این تحریم‌ها در واکنش به آزمایش چند موشک بالستیک قاره‌پیمای کره‌شمالی صورت گرفت.


در این قطعنامه که آمریکا پیش‌نویس آن را تهیه کرده بود تحریم‌های سختی در نظر گرفته شد. یکی از مهمترین اهداف این تحریم‌ها قطع درآمد مالی کره‌شمالی بود. صادرات نفت نیز به کره‌شمالی محدود می‌شود. پیشتر قرار بود که از اول ژانویه ۲۰۱۸سالانه مقدار دو‌ میلیون بشکه نفت به کره‌شمالی ارسال شود اما طبق تحریم‌های تازه این مقدار اکنون به سالانه نیم‌میلیون بشکه نفت کاهش پیدا کرد.


بر اساس تحریم‌های جدید همچنین صدور مواد غذایی، محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات، تجهیزات الکتریکی و کشتی به کره‌شمالی ممنوع اعلام شد. علاوه بر این فروش و صدور ماشین‌های صنعتی، وسایل حمل‌و‌نقل، آهن، فولاد و دیگر فلزات به پیونگ‌یانگ ممنوع شد.


طبق این تحریم‌ها شهروندان کره‌شمالی که در خارج از کشور کار می‌کنند و به این کشور ارز می‌فرستند ظرف یک‌ سال به کشورشان بازگردانده می‌شوند.


حالا، پس از چندماه، کره‌شمالی به بهانه بازی‌های المپیک، راضی به انجام مذاکراتی شده است. روز شنبه یک مقام المپیک کره‌شمالی اعلام کرد که «احتمالا» این کشور در این بازی‌ها شرکت خواهد کرد.


ترامپ ابراز امیدواری کرد که دو کره در این مذاکرات از موضوع شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی کره‌جنوبی فراتر روند. او گفت: «ببینید، در حال حاضر، مسأله بازی‌های المپیک وسط است؛ اما این یک آغاز است، یک آغاز بسیار بزرگ ولي اگر فشارها نبود، آنها اکنون حرفی از مذاکرات نمی‌زدند.» او گفت كه «کیم می‌داند که من الکی حرف نمی‌زنم. حتی یک ذره؛ حتی یک درصد؛ او به خوبی این را می‌داند.»


ترامپ ادامه داد: «اگر این مذاکرات نتیجه‌ای داشته باشد، چیز بزرگی برای بشریت و برای جهان خواهد بود.»


از سوی دیگر، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده، مذاکرات پیش‌ رو میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی نشان می‌دهد که تلاش‌های انجام‌شده به رهبری آمریکا برای اعمال فشار علیه پیونگ یانگ در حال به ثمر نشستن است.


تیلرسون گفت: «کمپین فشار علیه پیونگ یانگ باعث شده است که رهبری رژیم کره‌شمالی به این مسأله فکر کند که شرایط تا ابد نمی‌تواند بدین شکل باشد.»


آقای کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در سخنرانی‌سال نوی خود بر کاهش تنش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره تأکید کرده بود. سخنرانی‌ای که امیدها را به بهبود روابط میان دو کره افزایش داد. آقای مون، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز به‌سرعت از این ایده استقبال کرد و روز پنجشنبه، پیشنهاد مذاکرات در شهر «پانمونجوم» را داد.


کره جنوبی اعلام کرده بود در صورتی که کره‌شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی شرکت کند و فعالیت‌های هسته‌ای خود را در زمان برگزاری بازی‌ها متوقف کند، عملیات‌ نظامی کره‌جنوبی و آمریکا نیز در منطقه متوقف می‌شود.روز چهارشنبه نیز، کره‌شمالی یک خط تلفنی با کره‌جنوبی را مجددا برقرار کرد که در اوایل‌ سال ٢٠١٦ به دنبال تنش‌ها در برنامه تسلیحات هسته‌ای قطع شده بود. از طریق همین خط تلفن بود که روز جمعه، کره‌شمالی به کره‌جنوبی پیام داد که با پیشنهاد گفت‌وگوی سطح بالا در یک روستای مرزی که سربازان کره‌شمالی و کره‌جنوبی در آن‌جا مستقر هستند، موافقت کرده است. دو کره از ۱۹۵۰ به لحاظ فنی در جنگ به سر می‌برند.


دیروز یکشنبه، وزارت امور خارجه کره‌جنوبی گفت، یک روز پس از آن‌که سئول، لیست افراد مذاکره‌کننده خود را اعلام کرد، کره‌شمالی نیز نام نمایندگان مذاکره‌کننده خود را تأیید کرده است.


هیأت کره‌شمالی برای نشست سه‌شنبه هفته جاری در روستای پانمونجوم به رهبری ری سون-گوون، رئیس آژانسی در کره‌شمالی خواهد بود که مسئول امور بین دو کره است. طبق اعلام وزارت اتحاد دوکره پیونگ‌یانگ اطلاع داده است که چهار وزیر دیگر که مسئول امور ورزشی هستند ری سون-گوون را همراهی خواهند کرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید