انفجار قیمتی بزرگ بازار خودرو

انفجار قیمتی بزرگ بازار خودرو

نگاهی به بازار اتومبیل‌های هیبریدی خبر از وارد آمدن یک شوک به خودروهای سبز دارد. سوناتای هیبریدی 2018 که در مدل قبلی تنها 175میلیون قیمت داشت و با داشتن فاصله مناسب نسبت به نمونه بنزینی تک سوز محصولی معقول و مورد رضایت خریداران بود، به تازگی با ورود به بازار قیمت رویایی 265 میلیونی را تجربه کرده است.

کد خبر : ۴۸۳۹۰
بازدید : ۴۶۱۱

فرادید | نگاهی به وضعیت قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی که با گذشت دو هفته از زمان بازگشایی سایت ثبت سفارش، همچنان در نوسان است. در شرایطی که با بازگشایی سایت ثبت سفارش، انتظار مدیران دولتی این بود که قیمت‌های حبابی در بازار تغییر کرده و روندی معکوس به خود گیرد، گویا نتیجه سیاست‌ها عکس از آب درآمده و قیمت خودرو در بازار روند صعودی و پرنوسان خود را ادامه داده و بی‌توجه به گفته‌های مدیران دولتی، روی مکانیسم خودتنظیم عرضه و تقاضا تاکید دارد.

آقای وزیر با بازار خودرو چه کردی

به گزارش فرادید، در چهار کلاس مختلف یعنی خودروهای وارداتی تا 100 میلیون، اتومبیل‌های شهری تا 200 میلیون، خودروهای تا 350 میلیون و محصولات لوکس با قیمت بالاتر از 350 میلیون، بدترین اتفاق ممکن مربوط به خودروهای لوکس است که با یک قید خلق‌الساعه از این پس راهی به بازار ایران ندارند. این قید که ذکر کرده محصولات با قیمت بیش از 40 هزار دلار حق ورود به کشور را ندارند، باعث شده تا برندهای مرسدس بنز، پورشه، آلفا رومئو، ب.ام.و، ولوو و لکسوس با بدترین شوک قیمتی ممکن مواجه شده و خودروهای ساخت این شرکت ها بین 20 تا 300 درصد در مقایسه با خردادماه 96 گران شوند. جالب است که تنها به فاصله کمتر از دو هفته از اعلام خبر قطعی شدن اجرای قانون جدید واردات خودرو، محصولات پرفروش لکسوس، ب.ام.و و پورشه بدترین حباب قیمتی را تجربه کرده و در برخی مدل‌ها مثل سدان سوپرلوکس 730 ب.ام.و تا بیش از 100 درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. پورشه ماکان نیز از حوالی قیمت 800 میلیون در انتهای آذر 96، هم اینک بهایی1.3 میلیاردی دارد، آلفای 4سی کوپه نیز با وجود قیمت 550میلیونی قبلی هم اینک بیش از 850 میلیون تومان قیمت دارد.

آقای وزیر با بازار خودرو چه کردی
جدا از بازار خودروهای لوکس که دستخوش بدترین شرایط ممکن در 4 سال اخیر شده، وضعیت اتومبیل های شهری بزرگ وارداتی هم با شوک عجیبی روبرو شده و واردکنندگان پیوسته در سبقت از هم، مرزهای جدیدی در زمینه قیمت را جابجا می‌کنند. برای نمونه تویوتا راو4 که در3 تیپ مختلف وارد کشور شده و قبلا بین 249 تا 258 میلیون تومان قیمت داشت، با وضع تعرفه‌های جدید بین 299 تا 310 میلیون تومان قیمت دارد. قیمت کولئوس محصول پرفروش رنو هم از 222 میلیون تومان به بیش از 288 میلیون تومان رسیده است. نیسان ایکس تریل رقیب مستقیم این 2 اتومبیل نیز اخیر برچسب 280 میلیونی به خود دیده در حالی که تا پیش از این تنها 244 میلیون تومان قیمت داشت. در بدترین و عجیب ترین اتفاق اما پژو 508 جی تی با رشد 40 میلیونی، هم اینک 230 میلیون تومان به فروش می ‌رسد.

آقای وزیر با بازار خودرو چه کردی

اما بازار در این هفته یک میهمان جدید را به خود دید که ورودش به بازار پیامد گسترده‌ای احتمالا در بر خواهد داشت. فولکس‌واگن که در پسابرجام تلاش بسیاری برای ورود همه جانبه به ایران کرد، از روز گذشته با 2 محصول تیگوان که یک شاسی‌بلند کوچک است، و پاسات که یک اتومبیل سواری بزرگ است رسما کار خود را در کشورمان آغاز کرد در حالی که قیمت این 2 اتومبیل را به ترتیب 289 و 275 میلیون تومان انتخاب کرده تا به این وسیله مستقیما بازار رنو تالیسمان و رنو کولئوس را هدف قرار دهد. دست آخر اینکه نگاهی به بازار اتومبیل‌های هیبریدی هم خبر از وارد آمدن یک شوک به خودروهای سبز دارد. سوناتای هیبریدی 2018 که در مدل قبلی تنها 175میلیون قیمت داشت و با داشتن فاصله مناسب نسبت به نمونه بنزینی تک سوز محصولی معقول و مورد رضایت خریداران بود، به تازگی با ورود به بازار قیمت رویایی 265 میلیونی را تجربه کرده است.

آقای وزیر با بازار خودرو چه کردی

این بین اماحرف‌های اخیر مدیرکل دفتر مقررات مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت درباره سطح قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی پس از رشد تعرفه‌های وارداتی جالب است. حرف‌های این مسئول دولتی بیش از آنکه از سر تحلیل و مداقه باشد، به نمک پاشیدن ری زخم می‌ماند. علی آبادی روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته: «با اعلام تعرفه‌های جدید واردات خودرو باید قیمت انواع خودروی خارجی در بازار کاهش یابد و پیش‌بینی ما نیز با توجه به باز شدن سایت ثبت سفارش و ورود خودروهای جدید، کاهش قیمت‌هاست.»این مدیر دولتی در پاسخ به این سوال که به دنبال افزایش تعرفه‌های واردات، سایر هزینه‌هایی که به واردکنندگان تحمیل می‌شود هم افزایش می‌یابد، این موضوع تا چه اندازه می‌تواند در قیمت انواع خودرو تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: «این گونه نیست که بگوییم تمام هزینه‌های واردات افزایش پیدا می‌کند.

آقای وزیر با بازار خودرو چه کردی

زمانی که به عوارض واردات یک خودرو افزوده می‌شود، برخی موارد دیگر مانند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز وجود دارد که این بخش‌ها جدا از تعرفه گمرکی هستند. وی افزود: معمولا حقوق ورودی خودروها بر اساس ارزش آنها دریافت می‌شود و بر همین اساس تعرفه واردات روی این مسئله تاثیر چندانی ندارد.»مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در ادامه اظهار نظر جالبی دارد و می‌گوید: «با توجه به مجموع شرایط و اینکه در ماه‌های گذشته قیمت انواع خودروی خارجی رشد قابل توجهی داشته اکنون پیش‌بینی ما این است که با باز شدن سایت ثبت سفارش و ورود خودروهای جدید، قیمت‌ها نسبت به گذشته کاهش می‌یابد.تعرفه واردات انواع خودرو حدود 15 تا 40 درصد افزایش داشته که این رقم کمتر از افزایشی است که در حال حاضر در بازار خودروهای خارجی صورت گرفته است.»

آقای وزیر با بازار خودرو چه کردی

ما جز سکوت و بالا بردن دست‌ها به نشانه تسلیم چیز چندانی برای گفتن نداریم چرا که گفتنی‌ها را بارها گفته‌ایم، تنها با ارائه یک جدول قیمت 10 مدل اتومبیل را قبل و پس از تغییر و تحولات تعرفه‌ای اینجا می‌آوریم و قضاوت را به خوانندگان عزیز می‌سپاریم. البته یک سوال هم از آقای علی‌آبادی داریم. سوال ما این است که عزیزان دولتی که مبدع قوانین خلق الساعه هستند، چرا چرخی در بازار نمی‌زنند تا اثرات تصمیمات‌ ویرانگرشان را بهتر و دقیق‌تر درک کنند؟

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید