۱۰ جنگنده برتر نسل پنجم جهان

جنگنده نسل پنجم استاندارد کنونی مورد قبول برای جنگنده های نسل جدید است. این نسل در واقع از سال 2014 برای جدیدترین و پیشرفته ترین جت های جنگنده جدید در ایالات متحده و سراسر جهان در نظر گرفته می شود. جنگنده های نسل پنجم برترین های تکنولوژیکی و ساختاری متعددی نسبت به جنگنده های نسل چهارم دارند.

کد خبر : ۴۸۸۰۲
بازدید : ۶۲۰۴
جنگنده نسل پنجم استاندارد کنونی مورد قبول برای جنگنده های نسل جدید است. این نسل در واقع از سال 2014 برای جدیدترین و پیشرفته ترین جت های جنگنده جدید در ایالات متحده و سراسر جهان در نظر گرفته می شود. جنگنده های نسل پنجم برترین های تکنولوژیکی و ساختاری متعددی نسبت به جنگنده های نسل چهارم دارند.
این جنگنده ها در تمامی شرایط قابلیت پنهانکاری داشته، به احتمال فراوان توسط رادارها شناسایی نشده، عملکرد خیره کننده ای در مانورهای هوایی داشته، سیستم ارتباط الکترونیکی خارق العاده و بسیار پیشرفته ای داشته و سیستم کامپیوتری کاملاً یکپارچه و هماهنگ آن ها می تواند در هنگام نبرد برای آگاهی از تمامی شرایط میدان جنگ با دیگر بخش های جنگنده یک شبکه بی نقص و بسیار پیچیده را شکل دهد.

تنها جنگنده نسل پنجم آماده نبرد با نام لاکهید مارتین اف 22 رپتور در سال 2005 به استخدام نیروی هوایی ایالات متحده درآمد و بقیه جنگنده های نسل پنجمی که در سراسر جهان ساخته شده اند هنوز در مراحل قبل از آمادگی برای میدان نبرد قرار داشته و وارد سرویس نظامی نشده اند. در ادامه این مطلب شما را با پیشرفته ترین و بهترین جنگنده های نسل پنجم جهان اشنا خواهیم کرد.

هال اَی ام سی اَی (هند)

10 جنگنده برتر نسل پنجم جهان
هواپیمای جنگی پیشرفته (اَی ام سی اَی) یک هواپیمای تک نفره دو موتوره نسل پنجمی با قابلیت پنهانکاری و با چندین کارکرد است که توسط نیروی هوایی هند طراحی شده و قرار است مکمل دیگر هواپیماهای جنگنده ساخت این کشور باشد. سال هاست روی ساخت این جنگنده نسل پنجم کار شده و قرار است در سال 2018 از اولین نمونه آن رونمایی شود.

شنیانگ جَی 31 [اف 60] (چین)

10 جنگنده برتر نسل پنجم جهان
جنگنده شنیانگ جَی 31 با نام مستعار «جیرفالکون» یا فالکون هاک یک جت جنگنده نسل پنجم دو موتوره سایز متوسط است که در حال حاضر کمپانی هواپیماسازی شنیانگ در حال توسعه آن می باشد. این جنگنده اولین پرواز خود را در 31 اکتبر 2012 انجام داد و همراه با دو جت جنگنده جی 11 یک پرواز آزمایشی 10 دقیقه ای را به پایان رساند. بدین ترتیب چین به دومین کشوری تبدیل شده که از سال 1991 تاکنون دو جنگنده نسل پنجمی را همزمان به صورت میدانی آزمایش کرده است.

هال- سوخوی پی ام اف/ اف جی اف اَی (هند و روسیه)

10 جنگنده برتر نسل پنجم جهان
جنگنده نسل پنجمی سوخوی/هال توسط کشورهای هند و روسیه به طور مشترک در حال توسعه است. در واقع این جنگنده نسخه اشتقاقی تی50 است که به طور ویژه برای نیروی هوایی هند طراحی شده است. نسخه کامل این جنگنده در 43 مورد نسبت به تی 50 روزآمدتر و پیشرفته تر شده که از آن میان می توان به افزایش توان پنهانکاری، تعبیه سنسورهای پیشرفته سوپرکروز، شبکه سازی و سیستم ارتباطی پیشرفته هوایی و تعدادی موارد دیگر اشاره کرد. اولین نمونه از این جنگنده در سال 2014 آزمایش شده و قرار است در سال 2022 در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار گیرد.

تای تی اف ایکس (ترکیه)

10 جنگنده برتر نسل پنجم جهان

ارتش ترکیه که دیگر میلی به خرید تجهیزات نظامی پیشرفته خارجی ندارد سعی کرده که خود دست به تولید و طراحی تجهیزات پیشرفته نظامی بزند تا یکی از قدرت های نظامی برتر منطقه باقی بماند. جنگنده نسل پنجمی تای تی اف ایکس توسط کمپانی هوافضای ترکیه طراحی شده و توانسته در کنار اندک کشورهای سازنده جنگنده های نسل پنجمی یعنی ایالات متحده، روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی قرار گیرد.

میتسوبیشی اَی تی ایکس [شین شین] (ژاپن)

10 جنگنده برتر نسل پنجم جهان
در تلاش برای رقابت با ارتش های دیگر کشورهای جهان، ژاپن در حال توسعه هواپیمای نسل پنجم بومی خود با نام میتسوبیشی اَی تی ایکس است که نمونه اولیه جنگنده نسل پنجمی این کشور است که از تکنولوژی پیشرفته پنهانکاری استفاده می کند. این جنگنده توسط موسسه تحقیقات و توسعه فناوری نظامی وزارت دفاع ژاپن طراحی شده و کمپانی بزرگ میتسوبیشی نیز وظیفه ساخت و توسعه آن را بر عهده گرفته است. بسیاری این جنگنده را اولین جنگنده رادارگریز و پنهانکار ساخت ژاپن می دانند.این جنگنده اولین پرواز خود را در سال 2014 انجام داد.

کای کا اف ایکس (کره جنوبی)

10 جنگنده برتر نسل پنجم جهان
کا اف ایکس پروژه ساخت اولین جنگنده نسل پنجم کره جنوبی با مشارکت نیروی هوایی اندونزی است که رهبری پروژه آن را نیروی هوایی کره جنوبی بر عهده دارد. این دومین پیشرفته بزرگ نیروی هوایی کره جنوبی پس از ساخت جنگنده اف اَی 50 است. این جنگنده قرار است تفاوت های زیادی با جنگنده های نسل چهارم این کشور داشته و از لحاظ سیستم رهگیری و نبرد، سیستم ارتباط هوایی، چابکی، موتوری، ساختار بدنه و ویژگی های پنهانکاری یکی از بهترین هواپیماهای نسل پنجمی جهان به شمار می اید.

لاکهید مارتین اف 35 لایتنینگ 2 (ایالات متحده)

10 جنگنده برتر نسل پنجم جهان
لاکهید مارتین اف 35 لایتنینگ 2 یک جنگنده نسل پنجمی بسیار پیشرفته و پیچیده است که وزارت دفاع ایالات متحده سرمایه گذاری وسیعی را برای طراحی و ساخت آن انجام داده است. این جنگنده سه نسخه مجزا دارد و با توجه به ویژگی های خارق العاده پنهانکاری و سیستم کامپیوتری خود از پیشرفته ترین و خوفناک ترین جنگنده های جهان به شمار می آید هر چند هنوز در چند بخش محدود با مشکلاتی همراه است.

سوخوی 57 (روسیه)

10 جنگنده برتر نسل پنجم جهان
سوخوی 57 یک جت جنگنده دو موتوره است که توسط کمپانی سوخوی برای نیروی هوایی روسیه طراحی شده است. سوخوی 57 در واقع نمونه اولیه این جنگنده نسل پنجم است که قصد دارد جایگزین میگ های 29 و سوخوی 27 شود. نمونه اولیه این جنگنده در سال 2010 اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داده و نمونه هایی از آن نیز در جنگ سوریه مورد استفاده قرار گرفت.

چنگدو جَی 20 [بلک ایگل] (چین)

10 جنگنده برتر نسل پنجم جهان
این چنگنده نسل پنجمی تک نفره چند منظوره با دو موتور توسط گروه صنعتی هواپیماسازی چنگدو ساخته شده و اولین پرواز آزمایش خود را در ژانویه 2011 انجام داد. بر اساس گفته های مقامات ارشد نظامی چین این جنگنده حداکثر تا سال 2019 وارد سرویس در نیروی هوایی این کشور خواهد شد.
منبع: برترین‌ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید