اصابت موشک به نفتکش داستانسرایی ژول ورنی

اصابت موشک به نفتکش داستانسرایی ژول ورنی

کمیته در چین با حضور نمایندگان بین‌المللی ایجاد شد و با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد به‌دلیل وزش باد نفتکش در جهت ژاپن حرکت کند تیمی به ژاپن اعزام شد. به هر حال از همان زمانی که ما در دولت متوجه موضوع شدیم کار در سطوح مختلف در دولت با جدیت آغاز شد.

کد خبر : ۴۸۹۲۷
بازدید : ۱۵۶۰
اصابت موشک به نفتکش داستانسرایی ژول ورنی
علی ربیعی، نماینده ویژه رئیس جمهوری در پرونده نفتکش «سانچی» با اشاره به اینکه انتقال محموله نفتی به کره شمالی و شلیک موشک به سانچی، دروغی بسیار آشکار است، تصریح کرد: دولت کره جنوبی به‌طور رسمی تأیید کرده که محموله نفتکش به آنها تعلق داشته است. ضمن اینکه هیأت ایرانی نیز از نفتکش سانچی بازدید و تصویربرداری کرده است. البته درخواست کرده‌ایم با خدمه کشتی کریستال هم مصاحبه‌ای داشته باشیم که به‌طورقطع در آینده‌ای نزدیک این امکان محقق خواهد شد. درهرصورت این یک حادثه تلخ دریایی بود که طی ۶۰-۵۰ سال اخیر سابقه نداشت.

وی که صبح دیروز در یک نشست خبری درساختمان ریاست جمهوری و با حضورمحمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، علی برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی ونمایندگانی از وزارت امور خارجه برگزارشد، افزود: ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر جمعه 15 دی به وقت تهران حادثه اتفاق افتاد و ساعت ۱۹ از ماجرا مطلع شدیم. همان روز ساعت ۱۹:۳۰ به سفارت چین در تهران رفتیم و یک جلسه سه جانبه برای درخواست کمک از کشورهای همجوار و مجامع بین‌المللی تشکیل شد.
روز یکشنبه با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت کمیته‌ای تشکیل شد. ضمن اینکه بعد از ظهر همان روز در حاشیه جلسه دولت با حضور وزرای مربوطه موضوع پیگیری شد. روز یکشنبه نخستین گروه از کشورمان برای پیگیری موضوع راهی چین شدند.

وی با بیان اینکه در همان زمان از شانگهای درخواست تشکیل ستاد عملیات فرماندهی شد و بلافاصله این ستاد آغاز به کار کرد، گفت: این ستاد روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داد و پس از آنکه از روز چهارشنبه از طرف رئیس جمهوری به‌عنوان مسئول کمیته پیگیری منصوب شدم و به طور مداوم با وزیران مربوطه از جمله دکتر ظریف پیگیری‌ها با جدیت انجام شد. ضمن اینکه دکتر ظریف نیز قرار بود به چین اعزام شوند اما به‌دلیل اینکه شرایط فراهم نبود وی طی تماس تلفنی با معاون نخست‌وزیر چین هماهنگی‌های لازم را انجام داد.
رئیس کمیته پیگیری حادثه سانچی ادامه داد: کمیته در چین با حضور نمایندگان بین‌المللی ایجاد شد و با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد به‌دلیل وزش باد نفتکش در جهت ژاپن حرکت کند تیمی به ژاپن اعزام شد. به هر حال از همان زمانی که ما در دولت متوجه موضوع شدیم کار در سطوح مختلف در دولت با جدیت آغاز شد.وی با بیان اینکه گزارش تفصیلی کار کمیته ویژه رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی به‌زودی منتشر می‌شود، اظهار کرد: حادثه نفتکش سانچی در بالاترین سطح در بخش‌های سیاسی و فنی پیگیری می‌شود.

ربیعی تأکید کرد: مقصد نفتکش سانچی و بارنامه آن برای کره جنوبی بوده است، کره جنوبی محموله باری به این کشور را تأیید کرده است. اگر محموله برای کره جنوبی نبود آیا این کشور اعلام نمی‌کرد؟ در صورتی که کره جنوبی اعلام کرده است که محموله نفتکش متعلق به آنهاست.

شایعه اصابت موشک به سانچی داستانسرایی ژول ورنی است
ربیعی تصریح کرد: شایعه‌های مطرح شده در این باره که محموله سانچی برای کره شمالی بوده و موشک امریکایی به آن اصابت و همه رادارها قطع بوده، یکسری داستانسرایی‌ ژول‌ورنی است و نشان می‌دهد کسانی که این شایعه‌ها را مطرح کرده‌اند، هیچ آگاهی‌ از مسائلی دریایی و مناسبات بین‌المللی ندارند.

ربیعی گفت: بارنامه نفتکش سانچی به مقصد کره جنوبی بوده و دولت این کشور هم به‌طور رسمی تأیید کرد و اصولاً چنین چیزی در سطح بین‌الملل پنهان کردنی نیست. بنابراین شبهاتی که مطرح شده یک دروغ بسیار واضح است.
وی گفت: طرح ادعای خاموشی رادارهای دو کشتی ایرانی و چینی و همین‌طور عدم دریافت اطلاعات راداری توسط چین، یک ادعای کذب است و نشان می‌دهد طراحان این ادعا نه تنها شناختی از روابط بین‌الملل ندارند، بلکه از مسائل کشتیرانی و دریانوردی هم چیزی نمی‌دانند. در خصوص شایعه شلیک موشک هم باید گفت که اگر موشک امریکایی شلیک شده، چرا هیچ راداری آن را ردیابی و ثبت نکرده است.

ما به هیچ عنوان کوتاهی نکرده‌ایم
ربیعی تصریح کرد: فردای این سانحه با کارشناسان متعددی صحبت کردم تا ببینم تا چه حدی می‌توان به خدمه کمک کرد. برخی از آنها معتقد بودند که موتورخانه نفتکش تا حدودی امن است اما هوای آن از طریق عرشه وارد می‌شود که این مسأله احتمال زنده ماندن را کاهش می‌داد. چینی‌ها هم همان موقع اعلام کردند که ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی، مازوت و مواد شیمیایی، احتمال زنده ماندن خدمه را تا حد زیادی پایین می‌آورد. اما باور کنید با وجود همه این نظرات ما کوتاهی نکردیم و جان خدمه برایمان در اولویت نخست بود.
حتی کارشناسی می‌گفت اگر گرفتار آتش نشده باشند، گرفتار گازهای سمی شده‌اند و شانس زنده ماندن‌ نداشته‌اند. اما تصمیم انسانی مانع از این می‌شد که عملیات نجات را متوقف کنیم. قصد نداشتیم یک احتمال بسیار ضعیف را هم از دست بدهیم. نمی‌توانستیم از روز اول به حرف چینی‌ها مبنی بر جان‌باختن همه پرسنل، اکتفا کنیم.وی ادامه داد: اگر از روز اول اعلام کرده بودیم که خدمه جان باخته‌اند این سؤال مطرح نمی‌شد که چرا به حرف چینی‌ها اعتماد کردید و نرفتید برای نجات؟ انتقاد نمی‌شد که چرا همه تلاش‌تان را برای کمترین شانس هم انجام ندادید؟ اکنون حداقل اگر رنج مضاعفی به خانواده‌ها تحمیل شد، پیش خود و خدای‌مان می‌دانیم همه تلاش‌مان را کردیم اما متأسفانه آنها جان باخته بودند.

خدمه کشتی، شهید خدمت محسوب می‌شوند
مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی درباره اینکه آیا جان‌باختگان شهید محسوب می‌شوند یا نه، گفت: براساس مکاتباتی که با دکتر روحانی داشته‌ام و موافقت ایشان و رئیس بنیاد شهید، مقرر شد جان‌باختگان حادثه نفتکش سانچی به‌عنوان «شهید خدمت» محسوب شوند.مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش «سانچی» در ادامه به اقدامات انجام شده در خصوص این سانحه گفت: با اطلاع از وقوع حادثه، کار در ایران آغاز شد و در بالاترین سطوح پیگیری‌ها انجام شد و وزیر امور خارجه کشور، بنده و دیگر مسئولان مربوطه وظایف خود را انجام دادیم. بعد هم در اسرع وقت و بدون تشریفات، راهی شانگهای شدیم و کمیته‌ای با حضور چین و چند کشور دیگر در این کشور تشکیل دادیم.

کوتاهی از گروه چینی ندیدم
وی اضافه کرد: بحث دیگری که در این چند روز مطرح شده موضوع سهل‌انگاری احتمالی گروه چینی است و اینکه عده‌ای بر این باورند که چینی‌ها قصد داشتند تا با سوختن مواد نفتی آسیب به محیط زیست را کمتر کنند که باید بگویم بواقع اینگونه نبود. اما من به‌عنوان یک مقام رسمی شواهدی از اینکه جان آدم‌ها برای چینی‌ها مهم نباشد، ندیدم. محل وقوع این حادثه 300 کیلومتر با بندر شانگهای فاصله داشت و برای رفتن به آنجا و انجام امور امدادی حدود 10 تا 15 ساعت زمان نیازداشتیم.

علت استفاده از پرچم پاناما
ربیعی در خصوص اینکه چرا پرچم کشور پاناما روی کشتی سانچی نصب شده بود هم گفت: از نظر بازرگانی و مقرون به صرفه بودن، از پرچم برخی کشورها از جمله پاناما، لیبریا و قبرس استفاده می‌شود و این امر، کاملاً متداول و عادی است. در مورد نفتکش سانچی هم وضعیت به همین منوال است.
به تعبیری نفتکش ما به‌خاطر منافع بازرگانی و هزینه‌های کمتر در کشور پاناما ثبت شده و با پرچم این کشور فعالیت داشته است.وی خاطرنشان کرد: ما باید درک واقعی خود را از حادثه بیان کنیم. ما از روز اول دلمان می‌خواست هر آنچه که از دست هرکسی در جهان برمی‌آید، برای کشتی ما ونجات خدمه انجام شود. مدام دلم می‌خواست حجم بیشتری از عملیات در آنجا صورت گیرد، چراکه بی‌تردید نجات جان عزیزانمان مقدم‌تر از هزاران قرارداد سیاسی است.

اگر از چینی‌ها کوتاهی می‌دیدیم به توکیو می‌رفتیم
محمد مهدی برومندی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در بخش دیگری از این نشست ضمن اشاره به حساسیت موضوع گفت: وقتی به چین رفتیم تصمیم داشتیم اگر کوتاهی و نقصی در چینی‌ها دیدیم همان روز به توکیو برویم و از آنجا کارها را پیگیری کنیم. وقتی شرایط را به گونه‌ای دیدیم که چینی‌ها آنچه را که در توان دارند به کار بسته‌اند تا بتوانند آتش را مهار کنند، همانجا مستقر شدیم. برای اینکه افکار عمومی را قانع کنیم، وظیفه داریم اخبار صحیح به مردم بدهیم. اگر یک کشتی در آب‌های آزاد دچار سانحه شود اجازه داریم از همه کشورها کمک بخواهیم. اما قوانین بین‌المللی و نزدیکی به سواحل چین حکم می‌کرد از نیروی چینی استفاده کنیم و فرماندهی امداد در اختیار آنها باشد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید