غافلگیریِ برفی

غافلگیریِ برفی

ما ملت غافلگیری هستیم. هرچیزی به سادگی برای‌مان به بحرانی بزرگ تبدیل می‌شود و غافلگیرمان می‌کند. چه زلزله ۵ ریشتری بیاید و اولین برف در زمستان گرم. اولین برف زمستان خشک امسال پایتخت را به تعطیلی کشاند. مردم را ساعت‌های طولانی در خیابان‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌ها اسیر کرد.

کد خبر : ۴۹۶۷۶
بازدید : ۱۶۷۷
غافلگیریِ برفی
برف سپید آمد و امید آورد. امید به اینکه این‌بارش‌ها به کاهش آلودگی هوا کمک کند و کمی هم که شده ما را از شر بلای خشکسالی نجات دهد. بعد از سال‌ها صدای پارو زدن برف و گرومپ گرومپ ریختن برف از پشت‌بام به کوچه و حیاط به گوش رسید.
شهر لباس سفید به تن کرد و صدای شادی و برف بازی بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها گوش‌ها را نوازش کرد. البته ظاهرا مسوولانی که برای بارش برف و باران، برای حل مشکل آلودگی هوا و آب دست به دامن دعا و نماز شده بودند، یادشان رفته بود که ممکن است دعای‌شان مستجاب شود و باید برای بعدش هم فکری بکنند.
ما ملت غافلگیری هستیم. هرچیزی به سادگی برای‌مان به بحرانی بزرگ تبدیل می‌شود و غافلگیرمان می‌کند. چه زلزله ۵ ریشتری بیاید و اولین برف در زمستان گرم. اولین برف زمستان خشک امسال پایتخت را به تعطیلی کشاند. مردم را ساعت‌های طولانی در خیابان‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌ها اسیر کرد.
فرودگاه‌ها تعطیل و پرواز‌ها کنسل شدند و مردم به ناچار در هواپیما‌ها به مبداهای‌شان برگشتند یا در شهر‌هایی که محل زندگی‌شان نبوده، سرگردان شدند حتی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور نیز در شیراز ماند زیرا هواپیمایش نتوانست پرواز کند. درختان شکسته در گوشه و کنار کوچه و خیابان افتاده بودند.

ما دوباره غافلگیر شدیم. آنقدر غافلگیر که محمدحسین مقیمی، استاندار تهران با اشاره به اینکه شنبه‌شب برخی از هموطنان به دلیل بارش سنگین برف و ایجاد ترافیک و راه بندان در معابر به ویژه مسیر‌های اصلی برون شهری تهران دچار مشکل شدند، برای بروز مشکلات پیش‌آمده و تحمل شرایط نامساعد، از مردم پوزش طلبید و عذرخواهی کرد.
با وجود اینکه محمدعلی نجفی، شهردار تهران مدعی شد که خوشبختانه آماده باش کامل بوده و به خاطر پیش‌بینی‌های هواشناسی از قبل آماده بودند و کار خودشان را در کنار پلیس راهور آغاز کردند، اما غافلگیری مدیریت شهری چیزی نبود که از چشم کسی پنهان بماند.
علاوه بر اینکه به گواه خود شهردار تهران سازمان هواشناسی بارش شدید برف را از قبل اعلام کرده بود و بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران هم گفت که از ۲ روز پیش درباره وضعیت جوی، برودت هوا و بارش برف به مردم اطلاع‌رسانی شده و کافی بود که مدیران شهری در عصر تکنولوژی و فناوری سری به سایت‌های هواشناسی بزنند تا بدانند که قرار است برف با شهر چه کند.
آن وقت شاید مردم آنقدر در جاده نمی‌ماندند تا بنزین‌های‌شان تمام شود و چیزی برای خوردن و راهی برای رفتن نداشته باشند. درست است که نجفی، شهردار تهران گفته است که بخشی از مشکلات پیش‌آمده در پی بارش شدید برف طبیعی است و بخشی دیگر به ضعف امکانات باز می‌گردد، اما به قول مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران سال گذشته ٣٣ میلیارد تومان و در سال جاری ٣٠ میلیارد تومان برای برف‌روبی شهر اختصاص داده شده و هر ساله هم هزینه برف‌روبی به پیمانکاران پرداخت می‌شود و با وجود پیش‌بینی اعتبارات، شهرداری در برف اخیر غافلگیر شده است.
فراهانی از این غافلگیری گلایه کرد و گفت: «از شنبه شب تاکنون برف و باران چاره‌ساز مشکلات شده، اما برای مدیریت ما مشکل‌ساز شده است. سطح خیابان‌های شهر با وجود بودجه برف‌روبی دچار اختلال شده و برف‌روبی نشده به گونه‌ای که امکان تردد نیست.
درختان زیادی شکسته شده و عوامل شهرداری و مدیریت شهر در سطح معابر دیده نمی‌شوند. اول به خودم و بعد به مسوولان شهرداری تذکر می‌دهم.» تذکری که به نظر بجا و درست می‌آید. برخلاف ادعای مدیران شهری که معتقدند از بارش برف غافلگیر نشده‌اند، اما از دسترس خارج شدن سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای است برای پاسخگویی به درخواست شهروندان تهران، نشان می‌دهد که این ادعای مدیران چندان هم درست نیست.
سامانه ۱۳۷ به عنوان پاسخگوی همیشه بیدار معرفی شده است، اما ظاهرا برف باعث شده این سامانه و کارکنانش در شرایطی که بیش از همیشه باید پاسخگوی مشکلات همشهریانش باشند، به خواب زمستانی بروند.

در این میان شهردار تهران پس از بارش برف سنگین در تهران در حساب توییتری‌اش نوشت: «از شهروندان خوب تهرانی به خصوص جوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی دعوت می‌کنم از چند ساعت دیگر و با گرم‌تر شدن هوا در کنار ماموران شهرداری به سبک‌تر شدن بار شاخه‌های درختان از برف به آرامی و دقت کمک کنند»؛ جمله‌ای که واکنش‌های مثبت و منفی زیادی در فضای مجازی به همراه داشت.
عده‌ای معتقد بودند که اگر قرار است مردم برف روی درختان را بتکانند، پس نقش شهرداری چیست؟ عده‌ای دیگر هم می‌گفتند که حرف شهردار تهران چندان هم غیرمنطقی نیست و در بسیاری از کشور‌های دنیا، شهرداری مردم را موظف می‌داند که بعد از بارش برف‌های اینچنینی، خودشان درختان و برف جلوی خانه‌شان را بروبند و شهرداری تنها موظف به پاکسازی خیابان‌هاست.
شاید این حرف درست باشد، اما شاخ و برگ درختان شکسته این‌طور می‌نمود که درختان هرس نشده بودند و همین باعث شده‌بود در این قحطی درختان در پایتخت که میراث شهردار سابق تهران است، درختان بیشتری بشکنند و از بین بروند.
البته باز هم گشتی در شهر و نگاهی به خیابان‌های تهران نشان می‌داد که اگر در نظر بگیریم وظیفه شهرداری تنها پاکسازی خیابان‌هاست که در تهران این گونه نیست، خیابان‌های تهران هم ۱۲ ساعت بعد از شروع بارش آن‌طور که باید و شاید از برف پاک نشده بودند. برفی هم که از ساعت هشت و نیم شنبه شب شروع شده بود، نه‌تن‌ها یکشنبه که دوشنبه هم باعث تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها شد؛ چرا باید با اولین‌بارش برف زمستانی در دومین ماه از فصل زمستان، شهر را به تعطیلی بکشاند؟ چرا در پایتخت کشور اولین راه‌حل برای مواجهه با هر مشکلی تعطیلی است؟ آلودگی هوا شهر را به تعطیلی می‌کشاند، برف هم شهر را تعطیل می‌کند.
البته که شنبه‌شب مترو تا نیمه‌های شب باز بود و به مردم سرویس می‌داد، اما مردم گلایه می‌کردند که اتوبوس‌ها کمتر از همیشه در شهر حرکت می‌کنند و تاکسی هم برای سوار شدن نیست.
همین باعث شد که قیمت اسنپ و تپسی چند برابر شود و تازه اگر کسی از روی اجبار هم تصمیم می‌گرفت که از این سامانه‌ها استفاده کند، باید امیدوار می‌بود که درخواستش را قبول کنند و دنبالش بیایند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید