خط قرمز روحانی در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی

خط قرمز روحانی در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی

او با تاکید بر این نکته که دولت مصمم است هم شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند، گفت: اگر بنا باشد یک پیام‌رسان یا اپلیکیشن بیاید و بخواهد همه فضا منحصرا در اختیار او باشد این به نفع کشور ما نیست و نادرست است. رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها ازسوی جوانان گفت: ما در سال آینده همچنان حمایتمان را از این شرکت‌ها ادامه می‌دهیم.

کد خبر : ۵۰۱۹۰
بازدید : ۱۴۸۶
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در یک نشست خبری خط قرمز حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی را ترسیم کرد و گفت: تقویت شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی به معنای انحصار نیست.
خط قرمز روحانی در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی
او با تاکید بر این نکته که دولت مصمم است هم شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند، گفت: اگر بنا باشد یک پیام‌رسان یا اپلیکیشن بیاید و بخواهد همه فضا منحصرا در اختیار او باشد این به نفع کشور ما نیست و نادرست است. رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها ازسوی جوانان گفت: ما در سال آینده همچنان حمایتمان را از این شرکت‌ها ادامه می‌دهیم.

در ادامه این نشست خبری روحانی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران چه اقدامی انجام خواهد، تاکید کرد: ما پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما تامین شود در برجام می‌مانیم. بودن یا نبودن آمریکا در برجام تاثیری در تصمیم ما ندارد. تصمیم ما براساس تامین منافع ما در برجام گرفته می‌شود. او در بخش دیگری از سخنانش همچنین گفت: کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است آنها باید دست از خلافشان، فشارشان، تهدید و تحریمشان بردارند. خود به خود فضا، فضای دیگری می‌شود و در آن فضا می‌شود برای آینده فکر کرد.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه باید قدم به قدم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم و اتکای بودجه‌ای‌مان را نسبت به نفت خام کم کنیم بر ضرورت جا افتادن پرداخت مالیات در کشور تاکید کرد.

نباید انحصاری در فضای مجازی داشته باشیم
روحانی درخصوص نحوه برخورد دولت با شبکه‌های اجتماعی و اختلاف نظرهای موجود در این خصوص گفت: «این مساله بسیار مهمی است و امروز بحث شبکه یا فضای مجازی و اینترنت یک فضای بسیار مهم برای ما است. ما در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم و در این فکریم که جامعه ما ارتباط بهتری با دنیا و علم و دانش‌ آن داشته باشد.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این مساله درخصوص مشاغل نیز بسیار مهم است، گفت: «وزیر ارتباطات به من اعلام کرده بود که در ۲ سال گذشته ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی به وجود آمده و به تعبیر او موبایل‌محور بوده، بنابراین این موضوع بسیار مهمی است.» او تاکید کرد: «ما در حال گسترش نسل سه و چهار موبایل در سراسر کشور هستیم و اهدافی که ما داریم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.»

روحانی تاکید کرد: «الان می‌بینید که مثلا رئیس‌جمهوری آمریکا یک توییت درخصوص سیاست خارجی منتشر می‌کند و میلیون‌ها پاسخ به او داده می‌شود که گاهی عقب‌نشینی و از توییت خود عذرخواهی می‌کند که نسبت به مردم یا مسلمانان است. این نشان می‌دهد این فضا در دنیای سیاست خارجی و داخلی یک بازیگر عمده است.»

او اظهار کرد: «آثار شبکه‌های اجتماعی در مسائل اقتصادی روز به روز بیشتر خواهد شد و دولت مصمم است هم در زیرساخت و هم در زمینه محتوا و پلت‌فرم‌هایی که نیاز داریم به سمت توسعه حرکت کند.» رئیس‌جمهوری گفت: «در همین راستا شاهد گسترش پهنای باند و سهولت دسترسی به اینترنت هستیم. در گذشته گاهی وقت‌ها چند دقیقه برای دانلود یک فیلم کوتاه زمان نیاز بود، اما الان در چند ثانیه این کار صورت می‌گیرد. الان دیگر کسی حوصله و فرصت ندارد که نیم‌ساعت معطل شود یک اثر فرهنگی را مشاهده کند.» روحانی ادامه داد: «اینها همه کارهایی است که انجام گرفته و در زیرساخت نیز کار بسیار خوبی صورت گرفته و درخصوص شبکه ملی که آن را دنبال می‌کنیم قدم‌های خوبی برداشته شده است.»
روحانی تاکید کرد: «دولت مصمم است هم شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند و هم معتقد است در این زمینه انحصار معنا ندارد. اگر بنا باشد یک پیام‌رسان یا اپلیکیشن بیاید و بخواهد همه فضا منحصرا در اختیار او باشد این به نفع کشور ما نیست و نادرست است.» رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «باید شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی و اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف حضور داشته باشند و مردم از آنها استفاده کنند.»

روحانی اظهار کرد: «‌در فضای مجازی عمدتا محتوا را خود ما درست می‌کنیم زیرا پلت‌فرم‌ها آماده است. بنابراین نسل جوان ما و همه افرادی که معتقد به انقلاب هستند و هویت ایرانی و اسلامی خود را ارج می‌نهند باید با تمام توان به این فضا وارد شوند زیرا در این صورت این فضا دیگر برای ما چالش و تهدید محسوب نخواهد بود بلکه تبدیل به یک فرصت می‌شود.» او همچنین گفت: «دیگر دوره اینکه این را ببندیم آن را فیلتر کنیم و دیگری را از پشت‌بام پایین بیندازیم، البته مقصودم دیش است نه آدم، کلا گذشته است و باید درخصوص فضای مجازی، سواد‌آموزی کنیم که جوانان چطور و به نحو احسن از آن استفاده کنند.»

شرط ماندن ایران در برجام
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره رویکرد ترامپ به برجام گفت: «بسیار خوشحالم که آقای ترامپ، بعد از یک سال که به کاخ سفید رفته، هنوز نتوانسته به آن هدفی که دنبال می‌کرد و فریادی که در دوره انتخابات می‌زد مبنی‌بر اینکه این توافق را پاره خواهد کرد، دست پیدا کند و برجام آنقدر استحکام داشته که این یک سال بتواند در برابر آمریکا مقاومت کند.
روحانی اظهار کرد: «اینکه در آینده آمریکا چه کار می‌کند، ما نمی‌دانیم، اما از هر کسی حتی از دوستان اروپایی نزدیک آقای ترامپ هم می‌پرسیم که او چه می‌خواهد بکند، می‌گویند ما نمی‌دانیم. یعنی هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کند که دولت آمریکا در آینده نه راجع به برجام و ایران بلکه راجع به همه مسائلی که امروز در دنیا مورد بحث است، چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد. حتی راجع به توافقات تجاری خودشان هم با آمریکا نمی‌دانند که آمریکا می‌ایستد یا آنها را به‌هم می‌زند؛ همان‌طور که قبلا هم برخی توافقات حتی توافق آب و هوا را به‌هم زده است.»

رئیس‌جمهور تاکید کرد: «ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خودمان ادامه می‌دهیم. اولا همان‌طور که بارها تاکید کردیم آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و برجام اضافه و کم نخواهد شد. اینکه آقای ترامپ تمایلی دارد این مربوط به خودش است. اما نه خطی بر برجام اضافه می‌شود و نه خطی از برجام کم خواهد شد.»
روحانی ادامه داد: «مسائل دیگر را به هیچ عنوان مرتبط با برجام نمی‌دانیم؛ برجام یک تعهد ۷ جانبه است و ۷ کشور با هم توافق کردند.» رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه برجام یک توافق بین‌المللی است که شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ آن را تایید کرده و تعهد حزب دمکرات در آمریکا نیست، گفت: «اشتباهی که آقای ترامپ دارد این است که فکر می‌کند برجام تعهد حزب دموکرات است؛ درحالی‌که برجام تعهد دولت آمریکاست؛ هر جناحی می‌خواهد سر کار باشد.

روحانی با بیان اینکه این تعهد پایدار و مستمر بوده و دولت آمریکا امروز نسبت به آن متعهد است، خاطرنشان کرد: «اگر آمریکا تخلف کند، زیر پای تعهد خودش زده و اعتبار خودش را مخدوش کرده است؛ البته برای شرایط آینده پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع مورد نظر ما در برجام تامین شود، در برجام خواهیم ماند؛ بودن یا نبودن آمریکا تاثیر اصلی بر تصمیم ما نخواهد داشت چراکه تصمیم اصلی ما بر مبنای این است که آیا منافع مورد نظرمان با برجام تامین می‌شود یا نه.»
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «آمریکایی‌ها بهتر بود از فضای برجام برای رابطه بهتر با ایران استفاده می‌کردند و اگر از این فضا استفاده می‌کردند ممکن بود تا باب جدیدی برای روابط در موضوعات دیگر فراهم شود. کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا در دست واشنگتن است و آنها باید در رفتار خود تجدیدنظر کنند.»

مذاکره موشکی
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر احتمال مذاکره مجدد در برجام یا مذاکره موشکی با اروپا و آمریکا، تاکید کرد: «همانگونه که قبلا بارها گفته‌ایم برجام قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نیست؛ بلکه توافقی است که با مذاکرات طولانی به دست آمده و شورای امنیت آن را تایید کرده است.»
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «هر آنچه را که نیاز دفاعی کشورمان است را فراهم می‌کنیم اما تعهد ما این است که به‌دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم؛ نه‌تنها به‌دلیل تعهد بلکه به‌دلیل فتوای مقام معظم رهبری مبنی‌بر حرام بودن اینگونه تسلیحات است، اما در سلاح‌های متعارف آنچه را که جمهوری اسلامی ایران نیاز داشته باشد تولید و استفاده خواهیم کرد و در این خصوص با کسی مذاکره نخواهیم کرد.» او با بیان اینکه موشک‌های ما برای دفاع از خودمان است و برای تهاجم نیست بلکه برای دفاع از کشور است، تصریح کرد: «هیچ‌گاه موشک‌هایمان برای سلاح‌های کشتار جمعی نبوده است.»
خط قرمز روحانی در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی

قیمت ارز و دلایل آن
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره قیمت ارز و اینکه مخالفان دولت معتقدند گرانی ارز اقدام خود دولت برای تامین کسری بودجه است و همچنین درخصوص نحوه پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی ابراز کرد: «نرخ ارز را هم شما در سوالتان و در پاسخ متعادل نمی‌بینیم که باید به تعادل برسد. همان‌طور که تاکید کردم اگر امروز نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل اقتصادی و تجاری داشته باشد به‌دلیل اینکه در تامین ارز و مخارج ارزی، تراز ما مثبت است یعنی درآمد ارزی ما بیشتر است.»

روحانی با تاکید بر اینکه این افزایش نرخ ارز دلایل اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد، افزود: «اشاره کردید می‌گویند دولت خود می‌خواهد ارز را گران بکند، این موضوع زمانی معنا می‌یابد که دولت حداقل کسری بودجه داشته باشد درحالی‌که امسال کسری بودجه نداریم، یعنی همان بودجه‌ای که در ماه‌های اولیه در دولت تصویب شده، ان‌شاء‌الله همان رقم و عدد محقق خواهد شد و آمار ۱۰ ماهه گذشته نیز همین را نشان می‌دهد و امسال یکی از سال‌های خوب دولت است چون در سال‌های قبل همیشه در ماه دی و بهمن مشکلاتی برای تامین نیازهایمان داشتیم و امسال این‌چنین نیست.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه افزایش قیمت ارز قاعدتا دلایل روانی و تبلیغاتی دارد، گفت: «می‌خواهم مردم را به آینده مطمئن کنم، آینده ما از امروز حتی در زمینه ارزی حتما بهتر خواهد بود به‌دلیل اینکه قبلا منابع ارزی‌مان، همان درآمد نفتی یا غیرنفتی خودمان بود و امروز تاکنون ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ماست که برای همه این ارقام و حدود ۱۲ - ۱۳ میلیارد تصمیم‌گیری شده و تصمیم‌گیری خواهد شد و بنابراین شرایط آینده، شرایط بهتری خواهد بود.»
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «توصیه‌ام به مردم این است که در این مسیر پرریسک به‌خاطر منافع خودشان، قدم برندارند، مسیرهای خیلی بهتر از مسیر ارز برای اینکه از پولشان استفاده کنند، وجود دارد و این مسیر، مسیر باثباتی نخواهد بود. از همه مردم خواهش می‌کنم به راهنمایی‌ها و توصیه‌های مسوولان اقتصادی و بانک مرکزی توجه کنند، چراکه حتما با این توجه ضرر نخواهند کرد.»

شنیدن صدای مردم
روحانی در پاسخ به سوالی درباره شنیدن صدای مردم در حوزه اقتصادی، با بیان اینکه اشکال به سبک سوال است که وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌برید، همین نشنیدن صدای مردم است، خاطرنشان کرد: «مردم در زمینه اقتصادی هم نقد و اعتراض دارند و بحق هم هست؛ ولی اعتراض مردم فقط بحث اقتصادی نیست، در بحث اجتماعی، سیاسی و روابط خارجی نیز مردم خیلی حرف دارند. گوش ما باید کاملا شنوا باشد. بدانیم مردم چه می‌خواهند.
شما حتی به خبرگزاری خودتان هم مراجعه بکنید، می‌بینید در طول فعالیت دولت یازدهم تا امروز مسیر تورم ما به سمت بالا نبوده بلکه به سمت پایین بوده است؛ یعنی از روز اول که آمدیم و تورم ۴۰ درصد بود تا اول سال ۹۳ که تورم ما ۷/ ۳۴ درصد بود با امروزی که تورم ما ۲/ ۸ درصد است، نشان می‌دهد که مسیر درستی انتخاب شده است.» روحانی تصریح کرد: «اینکه امسال مستمری اقشار پایین جامعه یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را بیش از ۳ برابر کردیم یعنی مستمری آنها در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ بیش از سه برابر (حدود ۴/ ۳ دهم) شده است؛ این معنایش این است که ما به فقر و مردمی که در رنج هستند، توجه داریم.»

رئیس‌جمهور افزود: «اینکه در تبصره ۱۴ بودجه امسال برای ریشه‌کنی فقر مطلق بودجه گذاشتیم معنایش این است که ما به فقر توجه داریم؛ اینکه در تبصره ۱۸ بودجه امسال برای اشتغال ردیف و منبع گذاشتیم که البته مجلس در تصمیم‌گیری‌اش ممکن است مقداری بالا و پایین کند، معنایش این است که توجه داریم؛ اینکه دولت شعارش مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است، به این معناست که دولت از قبل گوش شنوایی داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم هم احترام می‌گذارد و در میان دولت‌های گذشته شاید، رساترین حرف را این دولت گفته که اعتراض را می‌پذیرد و قبول می‌کند.» روحانی ادامه داد: «خوشبختانه امروز همه مسوولان کشور اصل اعتراض را پذیرفتند و بسیار خوشحالم که همه می‌گویند صدای مردم را باید شنید. این روز بسیار مبارکی است برای همه ما که صدای مردم را بشنویم و طبق نظر مردم عمل کنیم.»

دستگاه‌های دارای لایحه بودجه
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره نظر دولت درباره دستگاه‌هایی که ذیل جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه قرار دارند، اظهار کرد: «اشکال جدول ۱۷ این بود که دستگاه‌هایی به‌عنوان بودجه از دولت پولی دریافت می‌کردند، اما اینکه آن را کجا مصرف می‌کردند و چه نتیجه‌ای دارد باید مشخص باشد البته گاهی آمار ظاهری می‌دادند که اینقدر تحقیق شده و کتاب چاپ شده است اما اثر آن تحقیقات و کتاب‌ها چه بوده است و چند نفر خواندند، نامشخص بود.
اساسا یکی از ویژگی‌های بودجه امسال مسأله شفافیت است که هم برای دولت و هم برای مردم معلوم باشد که این بودجه‌ها کجاها مصرف می‌شود.» رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «تجمیع دستگاه‌هایی که در جدول ۱۷ بودند و اینکه زیر نظر وزارت ارشاد قرار گرفته به‌خاطر این است که بتوانیم نظارتی داشته باشیم البته بحث این نیست که بودجه کم یا زیاد شود بحث این است که بر مبنای کاری که انجام می‌دهند و عملکرد سه ماهه که اعلام می‌کنند، بودجه به آنها اختصاص داده شود و چنین نباشد که بودجه بدهیم و از عملکرد آنها بی‌خبر باشیم و در این زمینه دولت تلاش کرده بعضی موارد را حذف کند.»

سال ۲۰۱۸ سال سختی نیست
روحانی در ادامه افزود: «من در سال ۲۰۱۸ هیچ علامتی از مشکل سیاسی و مشکل منطقه‌ای نمی‌بینم. این‌ چنین نیست که ما در سال ۲۰۱۸ میلادی یا ۹۷ شمسی به خاطر فشارهای آمریکا دچار مشکل خاصی شویم، فشار آنها ادامه پیدا می‌کند و ان‌شاءالله تدبیر ما هم در برابر فشار آنها ادامه خواهد داشت.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید