بازار خودرو بدون خریدار مانده!

بازار خودرو بدون خریدار مانده!

گرانی قیمت البته تنها محدود به بخش بالایی بازار یا خودروهای کارکرده نیست و به نظر می‌رسد افزایش قیمت ارز و احتمال رشد قیمت خودروهای داخلی در آینده نزدیک، تاثیری کوچک را روی محصولات خودروسازان وطنی موجود در بازار گذاشته است. بر این مبنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو با 54 و 60 میلیون رکوردار رشد قیمتی هستند ضمن اینکه قیمت ساندرو و ساندرو استپ‌وی هم با افزایشی 500 هزار تومانی به ترتیب به 56 و 65میلیون تومان رسیده است.

کد خبر : ۵۰۲۱۰
بازدید : ۳۹۴۰

فرادید | هیچ کس در مقطع فعلی خودرو نمی‌خرد. این حرف اغلب کسانی است که در بنگاه‌های فروش اتومبیل روزگار می‌گذرانند و پس از تغییر و تحولات بازار حالا تنها نظاره‌گر افزایش قیمت‌ها هستند. در واقع بازار پس از تجربه شوک قانون واردات و ممنوعیت ورود خودروهای لوکس، حالا با شوک ارزی روبرو شده و معاملات به صفر رسیده است.

بازار خودرو بدون خریدار مانده!
به گزارش فرادید، در روزهایی که قیمت یک هیوندای 18 هزار دلاری به حدود 200 میلیون تومان رسیده و کراس‌اوور کامپکت تویوتا یعنی سی-اچ‌آر را در بازار ایران به بهای 290 میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند، خریداران هیچ استقبالی از محصولات وارداتی نمی‌کنند و طبق شنیده‌ها، اغلب شرکت‌های واردکننده به وضعیت غریبی دچار شده‌اند و سطح ثبت نام، خرید و عرضه محصولاتشان به کمترین سطح ممکن در 5 سال اخیر رسیده است.

بازار خودرو بدون خریدار مانده!

گالری های واقع در 2 سه خیابان بزرگ پایتخت یعنی خیابان مطهری، خیابان سهروردی و خیابان بهشتی، با اینکه مملو از خودروهای نو و کارکرده است ولی به گفته مدیران این نمایشگاه‌ها، جز در بخش خودروهای زیر200 میلیون تومان هیچ تقاضای موثری تقریبا وارد بازار نمی‌شود و این باعث شده تا یکی از مهمترین کسب و کارهای تجاری کشور به شدت به خطر بیفتد.

ضمنا همین عامل موجب شده تا فشار زیادی به این بخش برای تعطیلی کسب و کار فروش خودرو وارد شود. طبق ادعای برخی از فعالان بازار، در مقطع فعلی قیمت‌ها به حدی بالا رفته که خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و کمتر کسی حاضر است به قیمت‌های فعلی بازار اعتماد کند.

بازار خودرو بدون خریدار مانده!

برای نمونه در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت، پنح خودروی محبوب رنو کپچر، پژو 2008 ، تویوتا سی-اچ‌آر توربو لانژ، نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی با توقف روی قیمت‌های 140، 128، 295، 241 و 138 میلیون تومان تقریبا بدون خریدار مانده‌اند.

ضمنا در رده محصولات نیمه‌لوکس و کارکرده هم‌اینک قیمت‌های عجیبی را شاهد هستیم به طوری که خودروهای لکسوس ای‌اس، ولوو ایکس‌سی60، کیا اسپورتیج 2013، تویوتا پرادو و هیوندای سوناتا 2011 هم‌اینک با قیمت‌های نجومی 530، 290، 160، 550 و 140 در بازار به فروش می‌رسند.

بازار خودرو بدون خریدار مانده!

گرانی قیمت البته تنها محدود به بخش بالایی بازار یا خودروهای کارکرده نیست و به نظر می‌رسد افزایش قیمت ارز و احتمال رشد قیمت خودروهای داخلی در آینده نزدیک، تاثیری کوچک را روی محصولات خودروسازان وطنی موجود در بازار گذاشته است.

بر این مبنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو با 54 و 60 میلیون رکوردار رشد قیمتی هستند ضمن اینکه قیمت ساندرو و ساندرو استپ‌وی هم با افزایشی 500 هزار تومانی به ترتیب به 56 و 65میلیون تومان رسیده است. در بین خودروهای کارکرده هم فولکس گل به 25 میلیون تومان و پروتون جن‌تو در کانال 40 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند ضمن اینکه محصول پرطرفدار سیتروئن در ایران یعنی زانتیا در محدوده 40 تا 55 میلیون تومان هم‌اینک به فروش می‌روند. یک نکته جالب این وسط، رشد عجیب و پیوسته خودروهای هیبریدی است که مشخص نیست چرا مداوما رو به بالا بوده و افت نمی‌کنند.

سوناتا هیبرید 2018 در تیپ جی‌ال‌اس پلاس هم‌اینک در حالی قیمتش به بیش از 270 میلیون تومان رسیده است که نمونه هیبریدی لکسوس ان ایکس یعنی 300اچ اف اسپورت با قیمتی حدودا 525 میلیون تومانی به خریداران تحویل می‌شود. آشفتگی یعنی همین! وقتی که تعرفه تنها 20 درصد رشد کرده اما قیمت نهایی حدودا 80 درصد افزایش پیدا کرده است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید