خودتحریمی وزیر ارشاد و نارضایتی تماشاگران
در این روز؛ سه فیلم «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی، «هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی و «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد به نمایش درآمد که از میان آنها فقط فیلم سوم تا حدودی تماشاگران را بیشتر در سالن نگه داشت و رضایت نسبی آنها هم پس از پایان فیلم بخاطر واقعی بودن داستان بود.
کد خبر :
۵۰۲۸۳
بازدید :
۱۱۷۲
فرادید | جشنواره فیلم فجر هفتمین روز خود را در حالی آغاز کرد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پردیس ملت، حضور پیدا کرد، ولی به دیدن هیچ فیلمی ننشست.
به گزارش فرادید؛ پنج شنبه ۱۹ بهمن ماه، فیلمهایی در سینمای رسانهها به نمایش درآمد که از نظر کیفیت باعث شکایت بسیاری از اصحاب رسانه و اهالی نقد شد. تا جایی بسیاری از منتقدان درخواست احیای زرشک زرین را مجددا احیا کردند.
در این روز؛ سه فیلم «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی، «هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی و «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد به نمایش درآمد که از میان آنها فقط فیلم سوم تا حدودی تماشاگران را بیشتر در سالن نگه داشت و رضایت نسبی آنها هم پس از پایان فیلم بخاطر واقعی بودن داستان بود.
"جشن دلتنگی" به تاثیر شبکههای مجازی و به ویژه اینستاگرام در زندگیها پرداخته بود و با وجود داستان به روز و جذابی که میتوانست روایت کند، از نیمههای ماجرا خسته کننده شد و دقایقی پس از شروع تعداد زیادی از تماشاگران سالن را ترک کردند.
این اتفاق در دو فیلم دیگر هم تکرار شد با این تفاوت که میزان انتقاد و اعتراض نسبت به فیلم "هایلایت" بیشتر بود. نارضایتی از فیلم "هایلایت" تا حدی بود که تا پایان شب خیلی از خبرنگاران و منتقدان از فیلمهای روز هفتم گله میکردند و متعجب بودند که چه لزومی داشته این فیلمها با این کیفیت پایین به بخش رقابتی جشنواره راه پیدا کنند.
جمشید هاشم پور یکی از بازیگران فیلم "هایلایت" بود که پس از سالها به سینمای رسانهها در جشنواره آمد، اما در نشست این فیلم شرکت نکرد و فقط جلوی دوربین عکاسان حاضر شد.
فیلم "ماهورا" وضعیت بهتری داشت، چون علاوه بر روایت داستان و محیطی متفاوتتر (جنوب کشور) در آخر فیلم مشخص شد؛ این فیلم بر اساس یک ماجرای واقعی در زمان جنگ و زنده به گور شدن تعدادی از مردان یک طایفه بوده است که با پخش مستندهایی آن را نشان داد.
در میان فیلمهای روز پنجشنبه، بابک حمیدیان و مینا ساداتی باز هم در فیلمی دیگر (جشن دلتنگی) همبازی بودند، ولی بابک حمیدیان همچون دیگر فیلمهای امسالش برای شرکت در نشست پرسش و پاسخ به پردیس ملت نیامد. ساعد سهیلی هم دیگر بازیگری بود که در این روز برای چندمین بار فیلمی از او در جشنواره نمایش داده شد.
اما مهمترین اتفاق دیروز حضور سید عباس صالحی بود که با همراهی دبیر جشنواره از بخشهای مختلف جشنواره دیدن کرد و در شرایطی نه چندان مناسب پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد که البته به دلیل خوب نبودن موقعیت یا شاید عدم تمایل به پاسخگویی، جوابهایی خلاصه و حتی گاهی عجیب به سوالات مطرح شده داد.
او همچنین تلویحا پردیس سینمایی ملت را محل سال آینده جشنواره معرفی کرد و گفت که برای دوره بعد با احداث پارکینگ طبقاتی مشکلات امسال برطرف میشود. علاوه بر اینها وزیر فرهنگ در این دیدار هیچ فیلمی را تماشا نکرد و همانجا هم اعلام کرد که برای اینکه متهم به دخالت در داوریها نشود برای اولین بار فیلمهای جشنواره را ندیده است.
او روز گذشته در توییتی هم به این موضوع اشاره کرد که به پردیس ملت رفته بدون آنکه فیلمی ببیند. وی همچنین نوشته است، به خبرنگاران که هشت روز است فیلم میبینند غبطه میخورد، اما خودتحریمی دارم که فیلمی نبینم تا مبادا دیدن برخی از آنها یا برداشتش در داوریها سوءتفاهم ایجاد نکند.
یکی از خبرهای مهم در این روز به معرفی نامزدهای جشنواره مربوط میشد که یکی از مدیران جشنواره در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که برای جلوگیری از کمرونق شدن جشنواره در روز آخر برخلاف سالهای قبل، اسامی کاندیداها تقریبا ۲۴ ساعت قبل از مراسم اختتامیه و پس از پایان آخرین فیلم جشنواره اعلام میشود که آن هم احتمالا در یک نشست خبری انجام خواهد شد.
در همین راستا بازار گمانهزنیها برای انتخاب بهترینهای جشنواره داغ شده و نکته قابل توجه مربوط به بازیگران زن است که تاکنون بازیهای چشمگیری از آنها دیده نشده است. هفتمین روز جشنواره با وجود اینکه مصادف با روز پنجشنبه بود، اما سالنها و نشستهای پرسش و پاسخ با جمعیت خیلی زیادی روبرو نبود.
۰