آشپزخانه را چطور تمیز و براق کنیم؟

آشپزخانه را چطور تمیز و براق کنیم؟

گاهی به خاطر ریختن مواد خوراکی طبقات یخچال با لکه‌های مواد غذایی چسبناک می‌شوند در این شرایط بهتر است محتویات یخچال را بیرون ریخته و آن‌ها را بشویید و سپس وسایل داخل یخچال را تمیز کرده و با نظم بچینید. برای تمیز کردن فریزر باید از یک دستمال نیمه خیس استفاده کنید، چون سرمای فریزر کمی در تمیز کردن اختلال ایجاد می‌کند.

کد خبر : ۵۰۴۹۴
بازدید : ۲۰۲۷۵
فرادید | نزدیک عید که می‌شود اولین چیزی که ذهن بانوان را مشغول می‌کند تمیز کردن خانه است. خانه تکانی رسمی است که از قدیم به یادگار مانده و نمادی برای شروع و تازگی و نو شدن است.

به گزارش فرادید ؛ برای تمیز کردن خانه نیازی نیست همه کار‌ها را یک روزه انجام دهید اگر از چند هفته قبل شروع به تمیزکاری کنید هم کمتر خسته می‌شوید و هم زودتر خانه‌ای تمیز و آماده برای سال نو خواهید داشت.

ما در این گزارش نظافت قدم به قدم را به شما پیشنهاد می‌دهیم. می‌توانید از آشپزخانه شروع کنید.

خانه‌تکانی آشپزخانه سخت‌ترین مرحله از این کار است، اما با برنامه‌ریزی و نظم کاری به راحتی از این می‌توانید آشپزخانه تمیزی برای سال نو داشته باشید. در قدم اول مثلاً می‌توانید ازگرفتن گرد و غبار شروع کنید. گرد و خاک را از سقف تمیز کنید و سپس ادامه تمیز کردن در آشپزخانه را انجام دهید.
یخچال فریزر
برای شروع بعد از گردگیری بهتر است از یخچال و فریزر شروع کنید. به طبقات یخچال سازمان بدهید و مواد غذایی بی مصرف و تاریخ گذشته را دور بریزید. یک پلاستیک زباله و یا یک سطل زباله همراه خود داشته باشید و به هر بخش از آشپزخانه که می‌رسید اضافه‌ها و دورریختنی‌ها را در آن بریزید و با این روش از به هم ریخته شدن کف آشپزخانه و تلنبار شدن دورریختنی‌ها روی کابینت‌ها که کار را برایتان سخت می‌کنند راحت شوید.
آشپزخانه را چطور برق بیندازیم؟

گاهی به خاطر ریختن مواد خوراکی طبقات یخچال با لکه‌های مواد غذایی چسبناک می‌شوند در این شرایط بهتر است محتویات یخچال را بیرون ریخته و آن‌ها را بشویید و سپس وسایل داخل یخچال را تمیز کرده و با نظم بچینید. برای تمیز کردن فریزر باید از یک دستمال نیمه خیس استفاده کنید، چون سرمای فریزر کمی در تمیز کردن اختلال ایجاد می‌کند. به مواد غذایی داخل فریز نظم دهید و تا حد ممکن مواد غذایی گوشتی را در کشویی جدا از سبزی‌ها قرار دهید.
کابینت
حالا نوبت کابینت‌هاست اگر سری به داخل کابینت‌ها بزنید حتماً ظروفی داخل آن‌ها هست که به دلیل کمبود وقت و یا عدم استفاده مدت‌هاست مانده و شسته نشده‌اند و نیاز به تمیزی دارند. آن‌ها را جدا کرده و داخل ظرف‌شویی بریزید و بعد از شستشو به درستی و باز هم با نظم سر جای خود بچینید.

بسته‌های مقوایی و پلاستیکی برای نگه‌داری مواد غذایی اصلاً خوب نیستند در عین حال زیبا هم نیستند و فضای اضافه‌ای را اشغال می‌کنند و غذا را تازه و سالم نگه نمی‌دارند. در عوض از بطری‌های شیشه‌ای برای نگه‌داری مواد غذایی خشک استفاده کنید. به حبوبات داخل کابینت‌ها سری بزنید.
آشپزخانه را چطور برق بیندازیم؟
شیشه‌های خالی حبوبات را پر کنید و بی مصرف‌ها را از داخل کابینت خارج کنید تا جاگیر نباشند. کابینت و یا کشویی را که داروهایتان را نگهداری می‌کنید به دقت خانه‌تکانی کنید. کمی وقت بگذارید و آنجا را تا حد ممکن خلوت کنید. دارو‌های تاریخ گذشته یا آن‌هایی که نیاز ندارید دور بریزید تا در مواقع نیاز سریع بتوانید دارویی که لازم دارید پیدا کنید.

اگر کابینت شما از جنس ام دی اف است و روی آن اثری از دست، لک یا جوهر و ماژیک مانده هرگز برای تمیز کردن از موادی، چون وایتکس، استون و الکل صنعتی استفاده نکنید. زیرا این مواد می‌تواند به سطح روکش‌دار ام دی اف آسیب برساند. برای استفاده از این مواد بهتر است آن‌ها را با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید. اما برای تمیز کردن کابینت‌های فلزی استفاده از پودر‌های ماشین لباسشویی و اسپری‌های پاک کننده چند منظوره به خوبی می‌توانند لکه‌ها و چربی‌ها را از بین ببرند.
آشپزخانه را چطور برق بیندازیم؟

اجاق‌گاز
این وسیله، چون به خوبی در فضای آشپزخانه دیده می‌شود با کوچک‌ترین کثیفی به نظر می‌رسد. پس بهتر است این قسمت را همیشه تمیز نگه دارید. چون لکه‌های چربی اگر بمانند خیلی سخت از روی گاز پاک می‌شوند و کار شما را زیادتر می‌کنند. زمانی که قسمت فر اجاقتان را باز می‌کنید با کلی لکه که جا خشک کرده‌اند روبرو می‌شوید. نگران نباشید و برای تمیز کردن و از بین بردن آن‌ها این کار‌ها را انجام دهید:
آشپزخانه را چطور برق بیندازیم
در شیشه خالی اسپری، مخلوطی از یک پیمانه نمک، یک پیمانه جوش‌شیرین و یک پیمانه آب تهیه کنید و در قسمت‌های داخل فر خاموش بپاشید و بگذارید بماند تا کم‌کم کثیفی داخل آن جدا شود. سپس با پارچه مرطوب داخل فر را دستمال بکشید.

اگر بازهم تمیزی آن مطلوب نبود مقدار جوش شیرین را اضافه کنید. از قسمت بالای شیشه فر محلول را نپاشید، زیرا بین دوجداره شیشه نفوذ پیدا می‌کند. برای پیشگیری می‌توانید قسمت‌های باز شیشه‌ای را با پارچه بپوشانید تا مانع ورود آب شود یا این‌که به جای استفاده از آبپاش با دستمال این کار را انجام دهید.

برای تمیز کردن صفحه اجاق‌گاز بهتر است از اسپری‌های چند منظوره استفاده کنید. اگر برای تمیز کردن لکه‌های سخت چربی از مواد شوینده استفاده کردید بعد با دستمال خیس چندین بار آن را تمیز کنید تا سرامیک‌ها کدر نشوند. حالا در ادامه برای برق انداختن وسایلی که در آشپزخانه هست پیشنهاد دیگری داریم.
آشپزخانه را چطور برق بیندازیم؟
روغن زیتون علاوه بر اینکه یک روغن سالم برای پخت و پز است یکی از ابزار برای تمیز کردن سطوح و از بین بردن لکه‌ها و چربی‌ها است. اگر نمی‌خواهید از مواد شیمیایی برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه تان استفاده کنید. می‌توانید این روغن را تهیه کنید و هم برای پخت و پز و هم برای تمیز کردن آشپزخانه تان از آن استفاده کنید.

از روغن زیتون را برای تمیز کردن سطوح می‌توان استفاده کرد

۱. لوازم فولادی ضد زنگ
گریس را با سرکه مخلوط کنید سپس کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید و آن را مورد استفاده قرار دهید. روغن‌های دیگر مانند روغن نارگیل نیز برای این کار مناسب هستند. از یک حوله کاغذی یا پارچه استفاده کنید و آن ناحیه‌ای که لک شده است را با حرکت دایره‌ای به کمک حوله تمیز کنید که سایه‌های اضافی را نیز از اطراف آن از بین ببرد.

۲. صندلی چرمی
روغن زیتون و سایر روغن‌های اشباع شده و سرد، از جمله روغن مهر و موم زنبورعسل می‌تواند به از بین رفتن خراش‌ها کمک کند، رنگ را بازیابی کند و جلوه‌ای تازه به صندلی‌های چرمی دهد. همچنین برای جلا دادن به کفش و سایر اقلام چرمی می‌توانید کمی روغن زیتون روی پارچه بریزید و روی آن‌ها بمالید.
آشپزخانه را چطور برق بیندازیم
۳. کابینت آشپزخانه
روغن‌زیتون برای پاک کردن سطوح چوبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن را با آب‌لیمو مخلوط کنید کمی آب به آن اضافه کنید و با یک پارچه روی کابینت‌ها و همچنین قرنیز‌ها و صندلی‌های چوبی را تمیز کنید.

۴. جعبه‌های چدنی
اگر جای برش‌های چاقوی شما روی سینی چدنی‌تان مانده است و برای از بین بردن آن‌ها لیمو در دسترستان ندارید می‌توانید با استفاده از نمک درشت و روغن‌زیتون به پاک کردن آن سطوح بپردازید.
آشپزخانه را چطور برق بیندازیم
۵. ظروف نقره
اگر اهل استفاده از ظروف نقره هستید بد نیست هرچند وقت یک‌بار برقی به آن‌ها بیندازید. با یک پارچه نرم که به روغن زیتون آغشته شده است روی سطوح ظروف نقره‌تان را تمیز کنید. حواستان باشد برای این کار به میزان خیلی کمی روغن‌زیتون نیاز دارید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید