جیپ چروکی‌چیف؛ 45 سالگی یک کوهنورد

جیپ چروکی‌چیف؛ 45 سالگی یک کوهنورد

نگاهی به خاص‌ترین نمونه اس‌یووی فول‌سایز شرکت جیپ در ایران که با نام سیمرغ هنوز هم در بین خریداران پرطرفدار و محبوب است نشان می‌دهد سری اس جی جیپ چروکی چیف با اتاقی کوپه یکی از خاص‌ترین خودروهای موجود در ایران است.

کد خبر : ۵۰۶۵۹
بازدید : ۱۱۰۴۰

جیپ چروکی‌چیف؛ 40 سالگی یک کوهنورد

فرادید | یکی از خاص‌ترین نمونه‌های تولید شده توسط برند جیپ در ایران، شاسی‌بلندی کوپه و دو درب مربوط به سال 1975 است که در گونه اس‌جی (SJ) از سال 1974 تولید شد و در تعدادی اندک به ایران هم وارد شد. پنجره‌هیا دو تکه و عریض کناری که بدون ستون تا انتهای بدنه کشیده‌ شده‌اند از جمله ویژگی‌های جذاب این نمونه خاص از مدل چروکی‌چیف هستند.

به گزارش فرادید، نگاهی به خاص‌ترین نمونه اس‌یووی فول‌سایز شرکت جیپ در ایران که با نام سیمرغ هنوز هم در بین خریداران پرطرفدار و محبوب است نشان می‌دهد سری اس جی جیپ چروکی چیف با اتاقی کوپه یکی از خاص‌ترین خودروهای موجود در ایران است.

جیپ چروکی‌چیف؛ 40 سالگی یک کوهنورد
تاریخچه 45 ساله آفرودرهای ایرانی با محصولات وارداتی و مونتاژی ساخت آمریکا، اروپا و ژاپن را اگر بتوان به چند بخش تقسیم کرد قطعا مهم‌ترین قسمت کار از آن خودروهای ساخت جیپ است که در ایران هم سابقه و هم طرفداران بسیاری دارند و خیلی از خریداران با علاقه و دلسوزی تمام از اتومبیل‌های 40 تا 50 سال پیش جیپ نگهداری کرده و در انجمن‌های مختلف به تبادل اطلاعات و تجربیات خود از این محصولات می‌پردازند. مونتاژ این خودرو از سال 1341 در ایران شروع شد و تا سال 1364 نیز ادامه داشت تا اینکه با بالاگرفتن شعله جنگ، خط تولید سیمرغ برای همیشه تعطیل شد.

جیپ چروکی‌چیف؛ 40 سالگی یک کوهنورد

نگاهی به گذشته جیپ سیمرغ که با گنجایش 5 تا 7 سرنشین از محبوب‌ترین اتومبیل‌های شاسی بلند 5 دهه اخیر بازار ایران است نشان می‌دهد این اتومبیل ویژگی‌های بسیار جالبی دارد که کمتر به انها پرداخته شده و بی‌دلیل نیست هنوز هم برای برخی افراد حکم اتومبیل اول و آخر در مواقع طبیعت‌گردی را دارند. گرچه طرح‌های اولین واگنیر در سال 1963 توسط طراح معروف آن زمان یعنی بروک استیونس خلق شد اما سری دوم چروکی‌چیف از ابتدای سال 1974 پا به خط تولید گذاشت. اولین واگنرها با موتور تورنادومیل‌سوپاپ رو شش سیلندر خطی 3800 سی سی ساخت ویلیس وارد بازار شدند که قدرتی معادل 120 داشت. این موتور در سال 1962 یک آپشن برای جیپ‌های قدیمی تر محسوب می‌شد، بعدها با اندکی ارتقا تا حدود 140 اسب بخار قدرت داشت و در مقایسه با رقبا، مصرف سوخت مناسبی داشت.

جیپ چروکی‌چیف؛ 40 سالگی یک کوهنورد

مدل‌های تولید ایران نیز از همین موتور استفاده کرده و با کمک این پیشرانه 6 سیلندر، یک جعبه‌دنده 3سرعته دستی ساخت بورگ وارنر و نیز بدنه‌ای کشیده، چیزی در حد و اندازه هیوندای سانتافه یا رنو کولئوس که محصولات شاسی‌بلند باب میل امروز مردم هستند بوده و در عصر خود بسیار پرفروش بودند. گفته می‌شود این خودرو در طول بیش از 25 سال مونتاژ سه نسل مختلفش در ایران، بالغ بر 50 هزار دستگاه فروش داشت که در نوع خود جالب توجه است.

جیپ چروکی‌چیف؛ 40 سالگی یک کوهنورد

نمونه کوپه موجود در عکس با موتور 8سیلندر فور بارل وی شکل، حجمی معادل 6.6 لیتر داشت و قدرتمندترین موتور آمریکن موتورز یا کریسلر، حدود 240 اسب بخار قدرت داشت که برای کشیدن این خودرو 2084 کیلویی و 4.73متری کفایت می‌کرد. گفته می‌شود این سری از چروکی‌چیف که دو درب بوده و موتور حجیم دارند در صورت سلامت فنی و ظاهری بیش از 50 میلیون تومان قیمت دارند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید