۶ نشانه کمبود منیزیم

۶ نشانه کمبود منیزیم

خطر ابتلا به پوکی استخوان تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. این عوامل شامل چنین مواردی هستند: سالمند بودن، ورزش نکردن و عدم دریافت ویتامین‌های D و K به اندازه کافی. با این‌حال، کمبود منیزیم نیز خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. درواقع این کمبود، هم می‌تواند مستقیما استخوان‌ها را ضعیف کند و هم سطح کلسیم موجود در خون را پایین بیاورد.

کد خبر : ۵۱۰۹۵
بازدید : ۱۵۲۲
خطر ابتلا به پوکی استخوان تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. این عوامل شامل چنین مواردی هستند: سالمند بودن، ورزش نکردن و عدم دریافت ویتامین‌های D و K به اندازه کافی. با این‌حال، کمبود منیزیم نیز خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. درواقع این کمبود، هم می‌تواند مستقیما استخوان‌ها را ضعیف کند و هم سطح کلسیم موجود در خون را پایین بیاورد.
۶ نشانه کمبود منیزیم

۱. پرش ناگهانی در عضله‌ها و گرفتگی‌های عضلانی
پرش‌های ناگهانی در عضله‌ها، لرزش در آن‌ها و همچنین گرفتگی در عضله‌ها، از نشانه‌های کمبود منیزیم هستند. در بدترین حالت، این کمبود حتی می‌تواند باعث تشنج شود. درحالی که مکمل‌های منیزیم می‌توانند پرش‌های ناگهانی در عضله‌ها و گرفتگی در آن‌ها را تسکین بدهند، اما یکی از بررسی‌های جامع در همین زمینه نشان می‌دهد که مکمل‌های منیزیم دارای اثربخشی خاصی در افراد بزرگسال نیستند.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که اختلال‌های عضلانی مانند پرش‌های ناگهانی در آن‌ها، می‌توانند علت‌های زیادی داشته باشند. برای مثال، این اختلالات می‌توانند به‌واسطه استرس یا زیاده‌روی در مصرف کافئین به‌ وجود بیایند.

۲. اختلال‌های روانی
اختلال‌های روانی از دیگر پیامدهای کمبود منیزیم هستند. یکی از این اختلال‌ها، بی‌تفاوتی عاطفی (apathy) است که با بی‌حسی روانی یا فقدان احساسات شناخته می‌شود. تشدید کمبود منیزیم در این موارد حتی می‌تواند به هذیان‌گویی و حالت کما منجر شود.

به‌علاوه، مطالعات علمی نشان داده‌اند که کمبود منیزیم در بدن با افزایش خطر ابتلا به افسردگی همراه است. دانشمندان همچنین این فرضیه را مطرح کرده‌اند که کمبود منیزیم می‌تواند اضطراب را تشدید کند، اما هنوز شواهد کافی برای اثبات آن ندارند. با این‌ حال، به نظر می‌رسد که کمبود منیزیم می‌تواند باعث به‌ وجود آمدن اختلال در عملکرد عصبی شود و مشکلات روانی را در بعضی از افراد تشدید کند.

۳. پوکی استخوان
خطر ابتلا به پوکی استخوان تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. این عوامل شامل چنین مواردی هستند: سالمند بودن، ورزش نکردن و عدم دریافت ویتامین‌های D و K به اندازه کافی. با این‌ حال، کمبود منیزیم نیز خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. درواقع، این کمبود هم می‌تواند مستقیما استخوان‌ها را ضعیف کند و هم سطح کلسیم موجود در خون را پایین بیاورد.

۴. خستگی و ضعف عضلانی
خستگی، یعنی حالتی که با فرسودگی بدنی یا ذهنی و همچنین ضعف شناخته می‌شود، از دیگر علائم ابتلا به کمبود منیزیم است. به یاد داشته باشید که همه انسان‌ها در موقعیت‌های خاصی خسته می‌شوند و خستگی عمدتا به معنای این است که شما به استراحت نیاز دارید. با این‌ حال، ‌خستگی شدید یا پایدار ماندن خستگی می‌توانند از نشانه‌های مشکلات دیگری باشند. با توجه به این‌که خستگی از نشانه‌های غیراختصاصی کمبود منیزیم است، باید آن را در کنار دیگر علائم بررسی کرد.

البته ضعف عضلانی که با اصطلاح میساتنی (myasthenia) شناخته می‌شود، از نشانه‌های اختصاصی کمبود منیزیم است و نباید آن را نادیده گرفت. دانشمندان باور دارند که این ضعف‌ها به‌علت کاهش پتاسیم در سلول‌‌های عضلانی به‌وجود می‌آیند، و خود این کاهش در سطح پتاسیم با کمبود منیزیم مرتبط است.

۵. فشار خون بالا
مطالعات بر روی نمونه‌های حیوانی نشان داده‌اند که کمبود منیزیم در بدن می‌تواند فشار خون را بالا ببرد و شانس ابتلا به بیماری پُرفشاری خون را بیشتر کند که از عوامل خطر اصلی در ابتلا به بیماری‌های قلبی است. با این‌که شواهد قطعی در نمونه‌های انسانی هنوز به‌دست نیامده‌اند، اما مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که کمبود منیزیم در بدن می‌تواند به افزایش فشار خون منجر شود.

البته بررسی‌های متعددی نشان داده‌اند که مکمل‌های منیزیم می‌توانند فشار خون را، خصوصا در بزرگسالان مبتلا به بیماری پُرفشاری خون، کاهش بدهند.

۶. آسم
گاهی اوقات کمبود منیزیم در افراد مبتلا به آسم شدید مشاهده می‌شود. افزون بر این، سطح منیزیم عمدتا در بدن افراد مبتلا به آسم کمتر از میزان عادی است. به همین دلیل هم اسپری (inhaler) حاوی سولفات منیزیم در بعضی از موارد به افراد مبتلا به آسم شدید کمک می‌کند و مسیر تنفسی آنان را باز می‌کند. با این‌ حال، شواهد علمی در این زمینه هنوز تکمیل نشده‌اند و محققان برای اثبات این اثربخشی به مطالعات بیشتر نیاز دارند.

منبع: سلامتیسم
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید