بازارهای جهانی در برابر تهدیدی جدید قرار گرفته‌اند؟

بازار‌های جهانی فولاد در شرایط نسبتا ثابتی قرار دارد به‌طوری‌که متاثر از تعطیلات عید فوریه در چین معاملات حالت راکدی به خود گرفته است، با این حال در طرف دیگر اتفاقاتی در شرف وقوع است که جنگ تجاری بین آمریکا و چین و شکایت کره‌جنوبی از آمریکا برای اتخاذ سیاست‌های آنتی‌دامپینگ علیه این کشور یکی از این موارد است.

کد خبر : ۵۱۱۷۵
بازدید : ۹۲۵
بازارهای جهانی فولاد در شرایط نسبتا ثابتی قرار دارد به‌طوری‌که متاثر از تعطیلات عید فوریه در چین معاملات حالت راکدی به خود گرفته است، با این حال در طرف دیگر اتفاقاتی در شرف وقوع است که جنگ تجاری بین آمریکا و چین و شکایت کره‌جنوبی از آمریکا برای اتخاذ سیاست‌های آنتی‌دامپینگ علیه این کشور یکی از این موارد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آمریکا به دنبال اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه برخی قدرت‌های اقتصادی آسیایی است و این موضوع ممکن است جنگ تجاری بین این کشورها به‌راه بیندازد.

هشدار یوروفر به ترامپ: جنگ تجاری راه نیندازید
در این بین انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا به ریاست‌جمهوری آمریکا هشدار داده که بهتر است به پیشنهادهای وزارت بازرگانی آمریکا در رابطه با گزارش مربوط به اعمال تعرفه‌های جدید (سکشن ۲۳۲) عمل نکند. هفته گذشته ترامپ با اعضای کنگره جلسه‌ای داشته تا در مورد راهکارهای پیش‌رو در رابطه با این گزارش گفت‌وگو کند. وی تا اواسط آوریل فرصت دارد تا تصمیم نهایی خود را در این مورد اعلام کند. باید دید ترامپ تصمیم می‌گیرد تعرفه‌هایی سنگین برای واردات برخی کالاها به‌ویژه فولاد و آلومینیوم بر تعدادی از کشورها اعمال کند یا نه.
حال یوروفر معتقد است هر اقدام آمریکا در این رابطه تاثیری مستقیم بر صنعت فولاد اروپا خواهد گذاشت چراکه موجب می‌شود موجی از محصولات فولادی که قبلا مقصدشان آمریکا بود به بازار اروپا وارد شود. در نتیجه اتحادیه اروپا هم مجبور می‌شود از خودش محافظت کند و به این ترتیب یک جنگ جهانی تجاری راه می‌افتد که بهبود شکننده‌ای که اخیرا در صنعت فولاد شاهد بودیم را دچار چالش می‌کند.از طرفی صنعت فولاد اروپا سالیان سال عرضه‌کننده قابل اطمینانی برای محصولات فولادی با کیفیت بالا به آمریکا بوده و در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۷ تنها حدود ۳ میلیون تن فولاد به این کشور صادر کرده است. آمریکا و اروپا شرکایی نزدیک و متحد یکدیگر در ناتو هستند و هر محدودیتی بر واردات فولاد از اروپا می‌تواند به این شراکت خدشه وارد کند. این در حالی است که عمده نگرانی‌ها متوجه چین خواهد بود.
رشد اقتصاد چین در سال ۲۰۱۷به ۹/ ۶ درصد افزایش یافت که این به لطف صادرات بیشتر است.صادرات فولاد چین در ماه ژانویه مستقیما کاهش یافت که نشان می‌دهد که تقاضای داخلی آن بسیار قوی است. بخش زیرساخت اکنون بیش از ۲۰ درصد کل سرمایه‌گذاری چین را تشکیل می‌دهد که یک رکورد محسوب می‌شود.

هشدار چین به آمریکا در خصوص اعمال تحریم‌های تجاری علیه این کشور
در این رابطه چین به آمریکا هشدار داد، در صورتی که هدف تحریم‌های تجاری سخت در حوزه صادرات آلومینیوم و فولاد قرار بگیرد، تدابیر لازم را برای محافظت از منافعش اتخاذ خواهد کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه به مقام‌های این کشور توصیه کرد نرخ‌ تعرفه سنگین برای چین و دیگر کشورها با هدف مهار عرضه بیش از تقاضای آلومینیوم و فولاد در سطح جهان اعمال کنند. این وزارتخانه در گزارشی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام به تشریح مجموعه‌ای از گزینه‌های ممکن برای آمریکا با هدف مقابله با این روند کرده است.

این اقدام می‌تواند فرصتی برای دونالد ترامپ به‌منظور تبلیغ برای رویکرد «اول آمریکا» باشد و او قرار است ماه آینده میلادی در این‌خصوص تصمیمش را بگیرد اما از طرف دیگر نگرانی‌ها در مورد بالا گرفتن یک جنگ تجاری میان دو اقتصاد اول جهان را افزایش می‌دهد.
وانگ هیون، یک مقام ارشد وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای در پاسخ به این گزارش وزارت بازرگانی آمریکا گفت: اگر تصمیم نهایی آمریکا در این زمینه بر منافع چین تاثیر بگذارد، ما دست به اتخاذ یکسری تدابیر لازم برای دفاع از حقوقمان خواهیم زد.در این گزارش آمریکا به نگرانی‌ها در مورد تاثیر تولید انبوه چین بر منافع امنیت ملی و دفاعی آمریکا اشاره شده اما وانگ چنین نگرانی‌هایی را وارد نمی‌داند.
او اظهار کرد: یافته‌های این تحقیقات وزارت بازرگانی آمریکا بی پایه و اساس بوده و از واقعیت به دور هستند. واشنگتن نباید آنقدر راحت به بهانه امنیت ملی اقدام به اعمال تدابیر محدودیت‌آمیز کند و این صرفا یک فرمول مبهم است که به آسانی می‌تواند منجر به سوءاستفاده شود.این در حالی است که چین تولیدکننده بالغ بر نیمی از فولاد جهان است هرچند که تنها کمتر از ۲ درصد آن را به آمریکا صادر می‌کند.

کاهش بازار میلگرد اروپا
بازار میلگرد جنوب اروپا اخیرا افت قیمت‌هایی را تجربه کرده و نسبت به اوایل فوریه تا ۲۰ یورو کاهش قیمت داشته و نسبت به اوج قیمت‌های مشاهده شده در ژانویه نیز ۴۰ تا ۵۰ یورو ارزان‌تر شده است. به گزارش فولاد ایران، علت اصلی افت قیمت قراضه در بازار داخلی این کشور بوده که ۲۰ تا ۳۰ یورو کاهش قیمت ماهانه داشته است. البته چون بازار قراضه ترکیه صعودی بوده و بیلت سی‌ای‌اس نیز بالا رفته، بدون شک هفته‌های آتی بر بازار ایتالیا نیز اثر مثبت خواهد داشت.
قیمت پایه میلگرد در بازار داخلی ایتالیا از اوج ۲۷۰ یورو در هر تن درب کارخانه در ژانویه به ۲۲۰ تا ۲۳۰ یورو در هر تن رسیده است. به این ترتیب با اضافه کردن سایر هزینه‌ها قیمت نهایی معاملات فعلی بین ۴۸۰ تا ۴۹۰ یورو در هر تن شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید