دکترین سیاست خارجی

دکترین سیاست خارجی

دموکراسی طبقه پنجم عمارت توسعه‌یافتگی و به نوعی نتیجه تولید ثروت و صنعتی شدن است.

کد خبر : ۵۱۲۸۳
بازدید : ۱۳۱۴
استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه به چارچوبی کلان برای تولید ثروت نیازمندیم، گفت: هر کشوری محتاج یک چارچوب کلان است که مورد اجماع تمام جریان‌های سیاسی، گروه‌های مرجع، بخش‌خصوصی و آحاد مردم باشد.
دموکراسی طبقه پنجم

محمود سریع‌القلم با بیان اینکه سیستم‌سازی، آزادی فعالیت اقتصادی، حقوق شهروندی و تولید ثروت مراحل اولیه آناتومی توسعه‌یافتگی هستند، اظهار کرد: «دموکراسی طبقه پنجم عمارت توسعه‌یافتگی و به نوعی نتیجه تولید ثروت و صنعتی شدن است.»
استاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که چرا بخش‌خصوصی برای نقش‌آفرینی در اقتصاد ایران مردد است، افزود: «به‌خاطر درآمد نفت و دولت رانتیر در ایران، بخش‌خصوصی آنچنان که باید و شاید رشد نکرده است. البته در نروژ هم درآمد نفت بوده، ولی دولت رانتیر شکل نگرفته است بنابراین، جایگاه بخش‌خصوصی تابع جهت‌گیری‌ها در تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌های حکومت و دولت است.
با توجه به جمعیت قابل توجه ایران اتفاقا بخش‌خصوصی فرصت‌های فراوانی برای عرضه کالا و خدمات و اشتغال‌زایی دارد. اما بخش‌خصوصی در ایران خیلی جدی گرفته نمی‌شود، چون قدرت اقتصادی از قدرت سیاسی تفکیک نشده است.»

او درباره ناآرامی‌های دی ماه ایران نیز گفت: «شاید بتوان گفت: اصل اعتراض به مسائل اقتصادی، مالی و بانکی برمی‌گردد. ممکن است در این شرایط، عده‌ای هم مسائل سیاسی را مطرح کنند، ولی به نظر می‌رسد که ثقل ناآرامی‌ها اقتصادی است.» سریع‌القلم درخصوص برجام و انتظارات از آن نیز افزود: «یک اشتباه بزرگی که درباره برجام صورت گرفت، ایجاد انتظارات کهکشانی نسبت به نتایج برجام بود.
ایجاد این انتظارات واقعی نبود. با واقعیات ساخت قدرت، روش مدیریت اقتصادی کشور، سیستم بانکداری و به‌خصوص سیاست خارجی، سازگاری نداشت و ندارد.» استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره ضعف‌های سیاست خارجی ایران نیز گفت: «نمی‌توان دولتی توسعه‌گرا داشت، درحالی که نقشی در تنظیم سیاست خارجی نداشته باشد.
دولت در نظام حقوقی جمهوری اسلامی عمدتا حسابرسی و حسابداری می‌کند. جهت‌گیری‌های کشور نزد دولت نیست.» سریع‌القلم افزود: «به‌نظر می‌رسد کشور ما دکترین امنیت ملی قابل‌توجهی دارد، ولی سیاست خارجی که عمدتا به مسائل اقتصادی و تعامل اقتصادی با بنگاه‌ها و کشور‌ها مربوط می‌شود، دکترین ندارد یا خیلی ضعیف است.»
سریع‌القلم درباره رویکرد عربستان نیز ابراز کرد: «عربستان با تیم جدید حکمرانی که در آن شکل گرفته در مسیری بسیار متفاوت از ایران حرکت می‌کند. خود را خارج از نفت به اقتصاد آمریکا می‌خواهد قفل کند و با اسرائیل روابط استراتژیک برقرار کرده است. اگر ایران و عربستان بتوانند در موضوع یمن به اشتراکاتی برسند شاید در مسائل دیگر پیامد‌های مثبتی داشته باشد.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید