واردات خودرو همچنان صعودی

واردات خودرو همچنان صعودی

از آنجا که ارزش خودروهای وارداتی هم در سال 95 بیش از 1.99 میلیارد دلار بوده و فعلا تا پایان ماه یازدهم سال 96 روی عدد 1.756 میلیارد دلار ثابت مانده پس شائبه توقف رشد واردات خودرو چندان دور از ذهن نیست.

کد خبر : ۵۱۴۳۴
بازدید : ۱۵۳۲

فرادید | رشد واردات خودرو ادامه دارد و با اعلام رسمی گمرک ایران، مشخص شد در یازده ماهه نخست سالجاری تعداد 66 هزار و 196 دستگاه انواع خودرو به ارزش یک میلیارد و 756 میلیون و 708 هزار دلار به کشور وارد شده است که این به معنی رشد نسبی و 8 درصدی واردات از لحاظ تعداد و افزایش 10 درصدی ارزش واردات در مقایسه با مدت مشابه سال 95است. در واقع طبق آنچه گمرک اعلام کرده، هم ارزش واردات خودرو و هم تعداد اتومبیل‌های وارد شده به کشور صعودی بوده گرچه به نظر می‌رسد تجارت خودرو تحت تاثیر افزایش تعرفه واردات با کاهش چشمگیر آهنگ رشد مواجه شده است.

واردات خودرو همچنان صعودی

به گزارش فرادید، جالب است که گمرک سال 95 اعلام کرده بود بیش از 76 هزار دستگاه انواع خودرو سواری وارد کشور شده که این موضوع بیانگر رشد 49 درصدی واردات خودرو نسبت به سال 94 است گرچه به نظر می‌رسد احتمالا رسیدن واردات خودرو در سال 96 به حجمی بیش از 76 هزار دستگاه کمی دور از انتظار است. این یعنی می‌توان انتظار داشت با توجه به تغییر و تحول در قانون واردات، منتظر کاهش یا ثبات میزان واردات خودرو در سال 96 در مقایسه با سال 95 بود. از آنجا که ارزش خودروهای وارداتی هم در سال 95 بیش از 1.99 میلیارد دلار بوده و فعلا تا پایان ماه یازدهم سال 96 روی عدد 1.756 میلیارد دلار ثابت مانده پس شائبه توقف رشد واردات خودرو چندان دور از ذهن نیست.

واردات خودرو همچنان صعودی

در یک چارچوب کلی، مقایسه این2 عدد به معنی کاهش احتمالی تعداد و سرکوب احتمالی ارزش واردات خودرو به ایران است. در واقع اگر نخواهیم خیلی بدبینانه به قضیه نگاه کنیم، و برای ماه دوازدهم نیز روند ماهانه واردات را که به میزان 6 هزار دستگاه بوده لحاظ کنیم، احتمالا واردات خودرو به کشور به کمتر از میزان کل سال 95 رسیده و در بهترین حالت روی 73 هزار دستگاه توقف خواهد کرد. در عین حال احتمال دارد ارزش خودروهای وارداتی به زحمت از مرز 1.9میلیارد دلار فراتر رود که به معنی کاهش هر دو مورد یعنی ارزش و تعداد واردات خودرو است.

واردات خودرو همچنان صعودی

این میزان از واردات در حالی رقم خورد که تولید اتومبیل در 10 ماهه نخست امسال با رسیدن به مرز 250/1 میلیون دستگاه، به شدت رشد کرده است و بر مبنای اهداف سند چشم انداز1404 دولت می بایست به صورت همسان، بخش خودروهای وارداتی را هم از طریق سیاست های لازم با گسترش روبرو می کرد. متاسفانه اما رشد شدید تعرفه واردات در کنار بسته شدن 150 روزه سایت ثبت سفارش خودرو موجب شد تا در کنار افزایش نرخ ارز، همه چیز برای کاهش سهم خودروهای وارداتی از بازار آماده شود. بر این مبنا تا اینجای سال سهم عمدتا 6 درصدی خودروهای وارداتی از بازار با کاهشی محسوس به حدود 5 درصد رسیده است که احتمالا تا پایان سال کمتر نیز خواهد شد. طبق اهداف سند چشم انداز 1404، سهم خودروهای وارداتی از بازار باید در افق برنامه به 10 درصد کل بازار برسد.

واردات خودرو همچنان صعودی

اما سه کنسرسیوم بزرگ خودروسازی جهان یعنی رنو-نیسان، کیا- هیوندای و تویوتا- لکسوس هم طبق روال امسال در رتبه های اول تا سوم به لحاظ تعداد خودروی وارد شده به کشور هستند ضمن اینکه رنو به تنهایی توانسته 31 درصد کل بازار ایران را به خود اختصاص دهد. جالب است که این سه کنسرسیوم مجموعا70 درصد کل بازار خودروهای وارداتی ایران به لحاظ تعداد و نیز 67 درصد ارزش بازار وارداتی خودرو را به خود اختصاص داده‌اند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید