برای صبحانه کیک و آبمیوه نخورید

برای صبحانه کیک و آبمیوه نخورید

بعضی از آب‌میوه‌های موجود در بازار حاوی آب‌میوه بسیار کمی هستند و با استفاده از قندها یا شربت ذرت با فروکتوز بالا شیرین می‌شوند.

کد خبر : ۵۲۰۱۸
بازدید : ۱۹۷۸
بعضی از آب‌میوه‌های موجود در بازار حاوی آب‌میوه بسیار کمی هستند و با استفاده از قندها یا شربت ذرت با فروکتوز بالا شیرین می‌شوند.
برای صبحانه کیک و آبمیوه نخورید
همین قند بیش از حد درون این محصولات، خطر ابتلا به چاقی، سندرم متابولیک، بیماری دیابت نوع ۲ و دیگر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. حتی آب‌میوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی هم در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند مشکل‌ساز شوند و حداقل به افزایش وزن منجر گردند.
برخلاف تصور مردم درباره سالم بودن کیک‌ها و کلوچه‌ها، این محصولات از آرد تصفیه‌شده، روغن‌های گیاهی، تخم‌مرغ و قندها تهیه می‌شوند. پس تنها ترکیب سالم در آن‌ها تخم‌مرغ است. به‌علاوه، بعضی از کیک‌ها و کلوچه‌هایی که در بسته‌بندی‌های تجاری به فروش می‌رسند، بیش از حد بزرگ هستند و در جدول استاندارد قرار نمی‌گیرند.

محققان می‌گویند که بزرگ‌تر شدن و حجیم‌تر شدن این محصولات در طی ۳۰ سال اخیر،‌ نقش مهمی در اپیدمی جهانی چاقی داشته است. بعضی از کیک‌ها و کلوچه‌ها نیز حاوی قند افزودنی،‌ شکلات یا میوه خشک هستند که همگی میزان قند و کالری این محصولات را افزایش می‌دهند.

آب‌میوه‌ها
متخصصان می‌گویند که آب‌میوه‌ها، یکی از بدترین گزینه‌ها برای صبحانه هستند، خصوصا اگر بخواهید از گرسنگی بیشتر، افزایش وزن و ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری کنید.

بعضی از آب‌میوه‌های موجود در بازار حاوی آب‌میوه بسیار کمی هستند و با استفاده از قندها یا شربت ذرت با فروکتوز بالا شیرین می‌شوند. همین قند بیش از حد درون این محصولات، خطر ابتلا به چاقی، سندرم متابولیک، بیماری دیابت نوع ۲ و دیگر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. حتی آب‌میوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی هم در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند مشکل‌ساز شوند و حداقل به افزایش وزن منجر گردند.

نوشیدن آب‌میوه باعث می‌شود که قند خون سریعا بالا برود، چون هیچ فیبر یا چربی‌ سالمی برای آهسته کردن روند جذب درون این محصولات وجود ندارد. درنتیجه این افزایش قند خون در ادامه با افت ناگهانی قند خون و احساس خستگی و گرسنگی همراه می‌شود.

ماست بدون چربی شیرین‌شده
یک کاسه ماست یونانی که با مقداری توت‌فرنگی یا بلوبری همراه شده باشد، از بهترین گزینه‌های سالم برای صبحانه است. با این‌ حال،‌ ماست‌های بدون چربی‌ای که با قندها شیرین می‌شوند یا طعم‌ میوه‌های دارند، اصلا گزینه سالمی به‌ شمار نمی‌روند.

درواقع، بسیاری از ماست‌های بدون چربی طعم‌دار حاوی قند زیادی هستند که حتی از قند موجود در بستنی‌ها نیز بیشتر است. این در حالی است که وجود چربی سالم در ماست به شکل‌گیری احساس سیری کمک می‌کند، چون به زمان بیشتری برای هضم نسبت به کربوهیدرات‌ها نیاز دارد. همین روند در ادامه به ترشح هورمون سیری به نام کوله‌سیستوکینین (CCK) منجر می‌شود.
حذف چربی از محصولات لبنی و اضافه کردن قندها، این مواد غذایی را از گروه گزینه‌های سالم خارج می‌کند و در گروه گزینه‌های ناسالم قرار می دهد.

مواد غذایی فرآوری‌شده و بدون گلوتن
به دلیل افزایش نگرانی جوامع مختلف نسبت به اثرات منفی گلوتن، رژیم‌های غذایی بدون گلوتن در سال‌های اخیر شدیدا محبوبیت پیدا کرده‌اند. در حالی که پرهیز از مصرف گلوتن هیچ آسیبی به بدن نمی‌رساند،‌ اما مصرف بسیاری از مواد غذایی فرآوری‌شده فاقد گلوتن می‌توانند مشکلات مختلفی را به‌ وجود بیاورند.

برای مثال، ترکیبی از آرد تهیه‌شده از برنج و سیب‌زمینی به‌جای آرد گندم در تهیه نان‌ها و شیرین‌های فاقد گلوتن به‌ کار می‌رود. این آردها دارای شاخص گلایسمیک بالایی هستند و درنتیجه قند خون را سریعا افزایش می‌دهند. همین افزایش ناگهانی و سریع، سطح انسولین را در بدن بالا می‌برد که می‌تواند باعث گرسنگی و افزایش وزن شود. بیشتر این محصولات نیز فاقد پروتئین و فیبر هستند و درنهایت احساس سیری مطلوب را هم ایجاد نمی‌کنند.

منبع: سلامتیسم
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید