تویوتا علیه ترامپ و تعرفه

تویوتا علیه ترامپ و تعرفه

تویوتا خودروساز ژاپنی در بیانیه ای از طریق ایمیل اظهار داشت: تعرفه های غیرقانونی اعمال شده بر واردات فولاد و آلومینیوم، قیمت محصولات داخلی و وارداتی را افزایش می دهد و در نتیجه هزینه های غیر ضروری را به مشتریان تحمیل خواهد کرد. جالب است که بسیاری از شرکت های آمریکایی هم به شدت با تعرفه های پیشنهادی ترامپ در مورد آلومینیوم و فولاد مخالف بوده و معتقدند که این اقدام موجب افزایش قیمت همه اقلام مصرفی شده و شرکت ها را مجبور به تعدیل نیرو خواهد کرد.

کد خبر : ۵۲۴۰۰
بازدید : ۱۹۰۰

تویوتا علیه ترامپ و تعرفه

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، اخیرا طرح افزایش تعرفه های مربوط به آلومینیوم و فولاد را که به اعتقاد وی در درجه اول اهمیت قرار دارند، امضا و ابلاغ کرده است. در حالی که بزرگ ترین ضربه این سیاست به صنعت خودرو و هواپیماسازی وارد می شود، اما طیف گسترده ای از کسب و کارها آمریکایی را به صورت غیرمستقیم نیز تحت تاثیر قرار می دهد که می توان به شرکت های تولید آبجو، نوشابه، آب نبات، کنسروجات و حتی شرکت های داروسازی که از آلومینیوم برای بسته بندی دارو استفاده می کنند و شرکت های الکترونیک مانند آیفون اشاره کرد.

براین اساس، ترامپ تعرفه واردات ۲۵ درصدی را برای فولاد و ۱۰ درصدی را برای آلومینیوم اعمال خواهد کرد و هیچ کشوری از این قاعده معاف نخواهد بود. این اقدام برخی از شرکت ها و صنایع بزرگ را بر آن داشته تا نظر خود را در مورد این تصمیم بیان کنند.


صنایع خودروسازی و هوافضا

تعرفه های جدید به احتمال زیاد صنایع خودروسازی و هوافضا را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. شرکت تویوتا و هیوندای اعلام کرده اند که پیشنهاد اخیر دولت، قیمت خرید و فروش خودرو را در آمریکا افزایش خواهد داد. تویوتا خودروساز ژاپنی در بیانیه ای از طریق ایمیل اظهار داشت: تعرفه های غیرقانونی اعمال شده بر واردات فولاد و آلومینیوم، قیمت محصولات داخلی و وارداتی را افزایش می دهد و در نتیجه هزینه های غیر ضروری را به مشتریان تحمیل خواهد کرد.


صنایع کنسروسازی

اگرچه صنایع کنسرو سازی در مقایسه با سایر صنایع از مواد فلزی به مراتب کمتری استفاده می کنند، اما با این حال خریداران و فروشندگان این صنایع به شدت نسبت به تاثیرات منفی آن ابراز نگرانی کردند.


فناوری

گوشی های آیفون، لپ تاپ و محصولاتی از این دست، بسته به نحوه اعمال تعرفه ها، آسیب خواهند دید. بسیاری از ابزارها و وسایل الکترونیکی اپل از جمله گوشی هایی با لبه های آلومینیومی یا فولادی، در چین ساخته می شوند. مطابق گفته های تحلیلگران ، اگر هزینه ها فقط بر مواد اولیه اعمال شود، اثر آن بر روی اپل لحظه ای خواهد بود، زیرا این شرکت تنها بخش کوچکی از تجهیزات و وسایل الکترونیکی مورد نیاز خود را در ایالات متحده تولید می کند، اما اگر تعرفه ها به قیمت تمام شده این محصولات نیز اعمال شود، هزینه های تولید رایانه و آیفون های شرکت اپل می تواند به میزان 0.2 درصد افزایش یابد.


تولید و کشاورزی

درصورتی که شرکای تجاری آمریکا تصمیم به مجازات صادرکنندگان بگیرند، تولید گندم و سایر غلات این کشور نیز می تواند صدمه ببیند. سخنگوی گروه تجاری تولیدکنندگان گندم ویرجینیا گفت: ما بارها و بارها هشدار داده ایم که خطرات انتقامجویی شرکای تجاری آمریکا، پیامدهای جدی و بالقوه ای داشته و نه تنها برای گندم، بلکه برای کشاورزی آمریکایی خطرآفرین خواهد بود.


خطوط لوله انتقال نفتا

گرچه افزایش تولید فولاد داخلی ممکن است صنایع زغال سنگ را رونق بخشد، اما به دیگر بخش های صنعت انرژی به شدت آسیب می زند. براساس تخمین اتحادیه خطوط لوله نفتی، افزایش قیمت فولاد، هزینه ساخت و تولید یک خط لوله معمولی را تا 76 میلیون دلار افزایش خواهد داد.

صنایع فولاد

با این حال تعرفه های پیشنهادی مورد خشم و غضب همگان قرار نگرفته است، زیرا در واقع تولید کنندگان فولاد و آلومینیوم ایالات متحده آن را به عنوان راهی برای تقویت تولید داخلی می بینند. مدیرعامل یک شرکت آلومینیوم سازی نیز در این باره گفت: تلفیقی از تعرفه ها و سهمیه بندی ها، شرکت ها را برای ایجاد 350 شغل و 150 هزار تن تولید سالانه توانمند خواهد ساخت.با این حال، همه شرکت های تولید فلزات با رویکرد ترامپ کنار نمی آیند. شرکت آلومینیم آمریکا (آلکوا) هفته گذشته اعلان کرد: بهترین راه برای حل این مسئله، سازمان تجارت جهانی است. این شرکت بزرگ آلومینیوم سازی افزود: ما معتقدیم که شرکای مهم تجاری از جمله کانادا، باید از پردداخت هر تعرفه ای برای آلومینیوم معاف شوند. اگرچه صنعت آلومینیوم یک زنجیره یکپارچه است، اما اقداماتی از این دست نباید شرکت هایی را که از قوانین تبعیت می کنند، مجازات کند.گفتنی است تعرفه های پیشنهادی ترامپ، باعث ایجاد تفرقه حتی در میان جمهوریخواهان شده است. به طوری که برخی از آنان معتقدند که چنین تصمیم بزرگ و همه جانبه ای، اقتصاد آمریکا را بصورت کاملا منفی تحت تاثیر قرار خواهد داد.


منبع : کالکو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید