والدین و چهارشنبه آرام آخر سال

والدین و چهارشنبه آرام آخر سال

پیشگیری از حوادث تلخی مانند وقایع مربوط به چهار‌شنبه سوری، مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است. حال آنکه فرهنگ ایمنی بر سه اصل آگاهی، آموزش و الزام استوار است.

کد خبر : ۵۲۶۵۱
بازدید : ۱۳۷۴
پیشگیری از حوادث تلخی مانند وقایع مربوط به چهار‌شنبه سوری، مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است. حال آنکه فرهنگ ایمنی بر سه اصل آگاهی، آموزش و الزام استوار است. بسیاری از والدین بدون آگاه‌سازی و آموزش مناسب فرزندانشان، به‌سراغ سومین اصل (الزام) می‌روند و سعی می‌کنند با توسل به زور و اجبار، آنها را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند.
والدین و چهارشنبه آرام آخر سال
ولی این شیوه به‌طورعمده با شکست همراه است. پس بی‌تردید آگاه‌سازی و آموزش نوجوانان و جوانان ضرورت دارد و در روند این آگاه‌سازی باید به‌شخصیت آنها احترام گذاشت و از جریحه دار کردن غرور فرزندان پرهیز کرد.

راه ایمنی از شیوه‌های آموزشی می‌گذرد و پیش شرط آموزش آگاهی است. آگاهی از خطر‌های چهارشنبه آخر سال و شیوه‌های مقابله با این خطرها احتمال بروز حوادث تلخ را در آخرین ماه سال کاهش خواهد داد.درادامه به برخی ازمهم‌ترین نکات وتوصیه‌های ایمنی دراین باره اشاره می‌شود:کودکان و نوجوانان را تشویق کنیم ازحوادث، درک مناسبی داشته باشند.
باید به آنها آموزش داد زیرا در مقابل مواد محترقه، منفجره و آتش بازی، آسیب پذیر هستند.درعین حال در شادی فرزندان، مشارکت کنیم تا همیشه نظاره گر گل لبخند بر لبانشان باشیم. به یاد داشته باشیم در صورت بی‌توجهی نسبت به فرزندان و بروز حوادث احتمالی، حسرت خوردن، هیچ سودی ندارد.
آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان توسط والدین و مسئولان مربوطه، مؤثرترین و ساده‌ترین راه ممکن برای غلبه بر آسیب‌ها و خطرات احتمالی شب چهارشنبه سوری است.باید بدانیم به استناد قانون مجازات اسلامی، ساخت و خرید و فروش مواد منفجره به طور غیرمجاز، جرم است و مرتکبین برابر قانون، مجازات خواهند شد.

به همین خاطر بهتر است والدین در شب چهارشنبه آخر سال، کنار فرزندان خود باشند و برایشان محیطی شاد و صمیمی آماده کنند و در شادی آن شب، با آنان سهیم شوند.باید بدانیم سالانه با صدای مهیب و آتش مواد محترقه در شب چهارشنبه آخر سال، تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه برای همیشه از نعمت دیدن و شنیدن و خیلی از پدر و مادر بزرگ‌ها سکته قلبی و مادران سقط جنین می‌کنند.
پس برای حفظ آرامش خانواده‌ها دست به خطر نزنیم.تا حد لزوم با ریختن خاک در زیر محل برپایی آتش، از آسیب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداری کنید.تا حد امکان در معابری که ترقه منفجر می‌کنند، حاضر نشوید و عبور نکنید.مراقب باشید، افراد خانواده بخصوصاً کودکان و افراد مسن در این شب از خانه خارج نشوند.به‌صورت محسوس و نامحسوس، از وجود یا نبود مواد منفجره و آتش زا نزد فرزندان مطلع شویم و از هر گونه اقدامی که به پنهان کاری نوجوانان و به تبع آن انباشت و نگهداری مواد خطر زا در خانه یا خودرو و.... می‌شود مطلع باشیم.
دوری از تجمع و برافروختن آتش و ایجاد راه بندان در معابر و پیاده روها، مانع از آسیب دیدگی در روزهای پایانی سال خواهد شد.به آتش کشیدن لاستیک و لوازم فرسوده خانه، علاوه بر بروز خطرات جانی و مالی، باعث ایجاد مشکلات برای بیماران قلبی- ریوی شده و محیط زیست را آلوده می‌کند.

استفاده از مواد محترقه و ترقه، همواره با حوادث تلخ و ناگوار همراه است و اغلب سبب نقص عضو یا مرگ می‌شود. هر سال در این ایام خانواده‌های بسیاری شاهد تلخ‌ترین وغم انگیز‌ترین سوانحی هستند که بر اثر انفجار مواد محترقه برای فرزندانشان روی می‌دهد.

پس والدین می‌بایست فرزندان خود را قبل از هرگونه حادثه‌ای ازخطرات آتش بازی و موادمحترقه آگاه کنند.اگرچه فرهنگ‌سازی از طریق آموزش همگانی و تخلیه هیجانات جوانان و نوجوانان از مجرای صحیح و قانونی، بهترین راهکار در جهت پیشگیری از حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال به شمار می‌رود، اما کاملاً روشن است که والدین می‌توانند با آگاه‌سازی فرزندان خود و مراقبت از آنان، نخستین و بهترین آموزگار فرهنگ سازان جامعه باشند.
شهروندان چنانچه در شب چهارشنبه آخرسال، قصد رفتن به میهمانی را دارند، قبل از غروب خانه را ترک کرده و خودرویشان را در پارکینگ و جای مطمئن پارک کنند.از انفجار مواد منفجره در پیرامون پست‌های برق، ایستگاه‌های تقلیل فشارگازو پارکینگ‌های عمومی بشدت خودداری شود.

معاونت اجتماعی پلیس تهران
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید