دلخوری چینی‌ها از «اون»

مقامات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گویند، قرار نیست پیش از دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره‌شمالی، شروط بیشتری بر کره‌شمالی تحمیل شود.

کد خبر : ۵۲۶۷۶
بازدید : ۱۲۴۴
به گزارش رویترز، این درحالی است که پیش از این کره‌شمالی قول عدم از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی و عدم انتقاد علنی از رزمایش نظامی آمریکا-کره‌جنوبی را در طول این مدت داده است.
این اظهارات مقام‌های آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش در اتفاقی بی‌سابقه اعلام شد که دونالد ترامپ قبول کرده تا ماه مه با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دیدار کند.
استیون منوخین، وزیر دارایی آمریکا گفت، این نشست قرار است این فرصت را به دونالد ترامپ بدهد تا «ببیند آیا می‌تواند توافقی با کیم‌جونگ اون بر سر برنامه هسته‌ای کره‌شمالی برقرار کند یا خیر.»

از سوی دیگر، یک مسوول کره‌جنوبی اعلام کرد سکوت کره‌شمالی در اعلام موضع نسبت به دیدارهای پیش‌رو با آمریکا و کره‌جنوبی محتاطانه است. رویترز می‌افزاید؛ «بائک تائه‌هیون»، سخنگوی وزارت اتحاد دو کره در سئول اعلام کرد: «ما هنوز اظهارنظر یا پاسخ رسمی‌ای از سوی رژیم کره‌شمالی درباره دیدار احتمالی با آمریکا نشنیده و دریافت نکرده‌ایم.» وی ادامه داد: «من احساس می‌کنم که آنها نسبت به این مساله محتاط هستند و نیاز دارند که مواضع خود را بررسی کنند.»
با این حال، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اتهامات مطرح شده مبنی بر اینکه تصمیم دونالد ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست آمریکا در قبال کره‌شمالی است را رد کرد. دولت ترامپ اصرار دارد که سیاست این کشور علیه کره‌شمالی هیچ تغییری نکرده است.

در اقدامی دیگر و برای تسهیل فضای مذاکرات، مقام‌های کره‌جنوبی با رئیس‌جمهوری چین دیدار خواهند کرد تا قدرت‌های مطرح منطقه را با ترامپ حول یک میز بنشانند تا هرچه زودتر بحران کره‌شمالی حل‌وفصل شود. به گزارش سی‌ان‌ان، «چانگ یوی هونگ»، مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی که حامل پیغام رهبر کره‌شمالی به ترامپ بود، اکنون ماموریت یافته تا چینی‌ها را هم به همراهی متقاعد سازد. او همچنین ماموریت دارد تا به توکیو هم برود و نخست‌وزیر ژاپن را برای بازکردن درهای گفت‌وگو با کره‌شمالی متقاعد کند.
به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های اخیر ماموریت آقای مشاور دشوار باشد چراکه ظاهرا وظیفه متقاعد کردن قدرت‌های منطقه بر عهده او گذاشته شده است. سی‌ان‌ان می‌افزاید چین که با پیشگامی کره‌جنوبی در این مذاکرات احساس می‌کند حاشیه‌نشین شده، تلاش دارد تا اعتبار سابق را به دست بیاورد. چینی‌ها معتقدند فرآیند مذاکره با کره‌جنوبی براساس همان پیشنهاد دوگانه‌ای است که چین مطرح کرده بود: توقف برنامه هسته‌ای کره‌شمالی در ازای توقف مانورهای نظامی آمریکا.

در هر حال، ژاپن پیشنهاد پرداخت دو میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری در بازرسی‌های بین‌المللی درباره تجهیزات هسته‌ای کره‌شمالی را مطرح کرده است. به گزارش ایندیپندنت، توکیو این اقدام را پس از آن انجام داد که پیونگ‌یانگ درباره کنار گذاشتن تسلیحاتش ابراز تمایل کرد و مذاکره مستقیم با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را درخصوص این بحران خواستار شد. نخستین گام برای توقف برنامه موشکی کره‌شمالی، اجازه دادن به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارزیابی تجهیزات هسته‌ای فعلی این کشور است.
ژاپن پیشنهاد پرداخت ۰۲/ ۲ میلیون یورو را برای کمک به تامین هزینه این اقدام مطرح کرده است؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسد ۷/ ۲ میلیون یورو بودجه بخواهد. ژاپن همچنین قصد دارد که در صورت افزایش هزینه موردنیاز، مبلغ بیشتری را برای کمک به این اقدام صرف کند.

با تمام این تفاصیل، «یوان مک کردی»، گزارشگر سی‌ان‌ان در ۱۲ مارس ۲۰۱۸ نوشت تاکنون کره‌شمالی گام ملموسی برنداشته درحالی‌که رهبر این کشور خطاب به هیات کره‌جنوبی گفته بود «نیاز سئول و واشنگتن به مانور نظامی را می‌فهمم.» ظاهرا «شی» در تماس تلفنی با ترامپ از چشم‌انداز مذاکرات استقبال کرده است.
«مک کردی» معتقد است هیات دیپلماتیک کره‌جنوبی مسوولیت سختی دارد چراکه باید قطب‌های متضاد قدرت مانند چین و ژاپن را هم کنار هم بنشاند. «استنلی روث»، دستیار سابق وزارت خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و پاسیفیک، معتقد است چینی‌ها «خوشحال اما پر از تناقض» هستند.
او به فرید زکریا، مجری CNN می‌گوید: «البته هرچه که چشم‌انداز بحران را کاهش دهد موجب فاصله گرفتن از اقدام نظامی می‌شود و این خود گام مثبتی است.» او معتقد است: «در این میان یک دلخوری هم وجود دارد. چینی‌ها از این دلخور هستند که چرا کره‌شمالی پیش از دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبر چین دیدار نمی‌کند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید