تخمین بهره هوشی با آزمایش دی.ان.ای

محققان برای اولین بار نشان دادند که بهره هوشی را می توان با آزمایش دی.ان.ای از روی بزاق دهان یا یک قطره خون تخمین زد.

کد خبر : ۵۲۸۲۳
بازدید : ۱۶۵۲
از روزنامه تلگراف، محققان دانشگاه ادینبورگ در انگلیس و دانشگاه هاروارد در آمریکا در آزمایش بزرگی که پایه های ژنتیکی بهره هوشی را مورد بررسی قرار داده است، صدها ژن جدید کشف کردند که با توانایی ذهنی ارتباط دارد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که حدود 50 و 75 درصد بهره هوشی ارثی است و مابقی آن از طریق پرورش، پرورش مهارت ها برای برقراری رابطه در زندگی روزمره و تحصیلات ناشی می شود.

این رقم با مطالعه دوقلوهای همسان که دی.ان.ای مشابه ای دارند، محاسبه شده است، بنابراین هر اختلاف در بهره هوشی میان آنها باید غیر ژنتیکی باشد. اما هیچ کس نمی دانست که ژن های هوش کدام هستند.

اکنون محققان با مطالعه داده های ژنتیکی بیش از 240 هزار نفر، 538 ژن کشف کرده اند که با بهره هوشی ارتباط دارند. محققان حتی توانستند بهره هوشی را تنها بر اساس دی.ان.ای فرد پیش بینی کنند؛ این موفقیت بالقوه به پزشکان کمک می کند تا اختلال در توانایی شناختی را تشخیص دهند و یا کودکان بر اساس توانایی های ذاتی خود ، آموزش های متفاوتی دریافت کنند.

دکتر 'دیوید هیل' از مرکز مرکز پیری شناختی و اپیدمیولوژی شناختی (CCACE)دانشگاه ایدینبورگ که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: در مطالعه ما شمار زیادی از ژن های مرتبط با بهره هوشی شناسایی شدند. ما همچنین توانستیم بهره هوشی را در گروه دیگری تنها با استفاده از دی.ان.ای آنها برآورد کنیم.

این مطالعه همچنین نشان داد که ژن های تاثیرگذار بر بهره هوشی افراد با فرآیندهای بیولوژیکی دیگری مانند طول حیات نیز ارتباط دارند.

مشخص شده است افراد باهوش، عمر طولانی تری دارند اما معمولا فرض می شد که این ارتباط به دلیل عوامل اجتماعی مانند تحصیلات بهتر باشد که به شغل پردرآمدتر منجر می شود که استاندارد بالاتر زندگی و زندگی سالمتر را به دنبال دارد.

اما این مطالعه جدید نشان می دهد که افراد باهوش از لحاظ بیولوژیکی مناسب تر هستند. این گروه همچنین نشان دادند که ژن های مرتبط با توانایی حل مشکلات با رویه ای ارتباط دارند که توسط آن نرون ها سیگنال ها را در مغز منتقل می کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید