مسافرانی که به خانه برنگشتند

نوروز با همه طنازی هایش به پایان رسید، تعطیلات تمام شد و سفر‌های عیدانه به آخرین روزهایش رسید، حدود ۱۴ میلیون ایرانی به سفر رفتند، اما صد‌ها تن عزیز از این مسافران دیگر به خانه برنگشتند. هزاران نفر سیاه پوش شدند.

کد خبر : ۵۴۲۱۰
بازدید : ۱۴۶۸
نوروز با همه طنازی هایش به پایان رسید، تعطیلات تمام شد و سفر‌های عیدانه به آخرین روزهایش رسید، حدود ۱۴ میلیون ایرانی به سفر رفتند، اما صد‌ها تن عزیز از این مسافران دیگر به خانه برنگشتند. هزاران نفر سیاه پوش شدند.
سال که شروع می‌شود، طولانی‌ترین تعطیلات سال هم آغاز می‌شود، حدود ۲۰ روز در‌های مدارس و دانشگاه‌ها بسته است. اغلب سازمان‌ها و اداره‌ها در این مدت یا تعطیل هستند یا با حداقل نیرو فقط چند روزی در‌ها را باز می‌کنند. کارکنان در مسافرت هستند، حتی چراغ اکثر بخش‌های بیمارستان‌ها نیز خاموش است، مطب‌ها بسته اند و بیماران گرفتار.

جاده ها، اما شلوغ هستند، اکثر راه‌های کشور در این ایام مملو از خودرو‌هایی است که مسافرانشان بار سفر بسته اند و در مسیر‌های شمالی یا جنوبی در حرکت هستند. صد‌ها کیلومتر و گاه بیش از هزار کیلومتر رانندگی می‌کنند، رانندگانی خسته، خواب آلوده یا سرمست.

سازمان پزشکی قانونی هر سال بعد از نوروز آمار درگذشتگان تصادفات نوروز را اعلام می‌کند، سال گذشته، ۸۷۴ هموطن در این حوادث نوروزی جان خود از دست دادند، بیشترین میزان آن در یک دهه اخیر مربوط به سال ۸۷ است با ۱۵۳۶ کشته.

حالا پلیس اعلام کرده، تعداد فوتی‌های تصادف‌های رانندگی ایام نوروز نسبت به سال گذشته اندکی - حدود سه درصد- بیشتر شده است، می‌گویند سال ۹۶ حدود ۱.۵ میلیون خودرو به خودرو‌های وطنی اضافه شده و شمار خودرو‌هایی که در ۸۷ هزار کیلومتر راه اصلی و ۲۰۴ هزار کیلومتر راه روستایی کشور تردد می‌کنند از مرز ۲۰ میلیون گذشته است و افزایش آمار کشته‌ها و مصدومان دور از انتظار نیست.

مسئولان وزارت بهداشت از راهی شدن سالانه حدود ۸۷۰ هزار مجروح حوادث رانندگی به بیمارستان‌های کشور سخن می‌گویند، روزی ۲۳۰۰ نفر. در کشوری که در مجموع ۱۱۰ هزار تخت بیمارستانی بیشتر ندارد و نیمی از بیمارستان هایش فرسوده اند و اغلب بخش‌های بستری آن‌ها در ایام نوروز تعطیل است، نجات و درمان این تعداد مصدوم کار آسانی نیست.

آمار‌ها نشان می‌دهد حدود نیمی از مرگ‌های تصادفات رانندگی در دم رخ می‌دهد و حدود نیمی دیگر هنگام انتقال مصدومان در راه و آمبولانس یا در بیمارستان جان می‌بازند.

بزرگی تعداد مرگ و جراحت‌های ناشی از این حوادث، هنگامی بیشتر خودنمایی می‌کند که این اعداد را در کنار، حوادث دیگری قرار دهیم که خبر هر کدامشان دل میلیون‌ها نفر را به درد آورده است. «مرگ ۳۰ ایرانی در حادثه انفجار کشتی سانچی در ۱۶ دی»، «مرگ ۶۵ نفر در حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در ۲۹ بهمن» و «مرگ ۶۲۰ نفر در حادثه زلزله کرمانشاه» که ۲۱ آبان ۹۶ رخ داد و هنوز آثار آن پابرجاست.

حوادث رانندگی به جز مرگ و صدمه جانی و انسانی، ضرر‌های کلان اقتصادی هم به همراه دارند. سالی ۳۲ میلیارد دلار معادل هفت درصد تولید ناخالص ملی در این حوادث نابود می‌شود که ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن فقط صورتحساب بیمارستان هاست.

کارشناسان فن علل حوادث رانندگی را به سه دسته، خطای انسانی، خودرو‌های ناایمن و جاده‌های خطرناک تقسیم می‌کنند. سهم خطای انسانی بیشتر است. حدود ۸۰ درصد این حوادث بر اثر خطای انسانی رخ می‌دهد. پلیس راهنمایی و رانندگی نوروز همین امسال اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد حوادث رانندگی به علت خواب آلودگی، خستگی و بی توجهی به جلو رخ می‌دهد، حدود ۴۰ درصد نیز به سرعت غیر مجاز و سبقت غیرمجاز مربوط است. البته خطای انسانی در خودروی ایمن کمتر مرگ آور است. به گفته پلیس ۵۲ درصد این حوادث سهم دو خودروی پرفروش داخلی است.

ایران جزو ۸ کشوری است در دنیا که بیشترین میزان تلفات رانندگی را دارند. ۷ کشور دراین رده بندی در خاورمیانه هستند، یعنی کشور‌هایی که در اغلبشان بنزین ارزان است، عراق، عمان، کویت، عربستان سعودی و اردن در این فهرست بدترین‌ها جا دارند و البته کشور‌های آفریقایی مثل رواندا، زیمبابوه و لیبی نیز وضعیت خوبی ندارند. در حالی که کشور‌های اروپایی مثل سوئد، انگلیس، ایسلند، ایرلند، آلمان و نروژ هر روز وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.
میزان تلفات رانندگی در این کشور‌ها رو به کاهش است تا جایی که سوئد چشم انداز zero را برای سال ۲۰۲۰ طراحی کرده و می‌خواهد با تولید ایمن‌ترین خودرو‌های دنیا، بهبود جاده ها، ایجاد مراکز مجهز تروما سنتر (مراکز درمان حوادث)، سختگیری پلیس و آموزش همگانی برای رانندگی ایمن، میزان تلفات رانندگی را در این سال به صفر برساند.

حوادث رانندگی از آن مصیبت‌هایی است که هنوز سایه شوم آن از این سرزمین رخت برنبسته است، مسئولان می‌گویند، تعداد تلفات حوادث رانندگی از حدود ۲۷ هزار نفر در سال ۸۴ به حدود ۱۶ هزار نفر در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما مرگ ۱۶ هزار نفر در سال مگر رقم کمی است؟ ۸۰۰ نفر از این رفتگان، مسافران نوروز هستند، کسانی که لباس نو پوشیده بودند تا سال نو را با شادی شروع کنند و خستگی یکساله را از تن به در کنند، اما به خانه برنگشتند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید