تغییر جنسیت‌های مجازی دامی بر سر راه کاربران

اگر در دنیای واقعی از کسی بپرسید که آیا تمایل دارد جنسیتش را تغییر دهد اغلب با پاسخی منفی روبه‌رو خواهید شد.

کد خبر : ۵۴۶۰۱
بازدید : ۱۳۴۲
اگر در دنیای واقعی از کسی بپرسید که آیا تمایل دارد جنسیتش را تغییر دهد اغلب با پاسخی منفی روبه‌رو خواهید شد. اما این در حالی است که برخی از همین افراد براحتی در فضای مجازی و دنیای غیرواقعی تلگرام و اینستاگرام و... بنا به دلایلی براحتی خود را با هویت و جنسیتی دروغین به دیگران معرفی می‌کنند.
در واقع در این فضا وضع به گونه‌ای دیگر است و برخی از افراد با این تغییر سعی دارند به منافعی که در نظر دارند برسند. با این حال نمی‌توان درخصوص همه آدم‌ها قاطعانه این موضوع را مطرح کرد، اما برخی از افراد تمایل دارند با دلایل خاص خودشان در فضای مجازی با تغییر جنسیت دروغین مسیر خواسته هایشان را بپیمایند.

در حالت معمول یکی از مسائلی که باعث بروز چنین رفتاری می‌شود شوخی و سرگرمی و تفریح با دوستان و اقوام است تا برای ساعات و دقایقی شاد باشند.

اما هنجارشکنانی هم هستند که این تغییر هویت و جنسیت را به سبب سوء‌استفاده‌های خاصی دنبال می‌کنند و از آن به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند.

شاید دلایلی مانند بیکاری و داشتن وقت آزاد را بتوان ابتدایی‌ترین و ناهنجاری‌های شخصیتی، اخلاقی و رفتاری را انتهایی‌ترین مؤلفه برای دست زدن به چنین رفتار‌هایی دانست که امروزه در فضای مجازی بسیار دیده و شنیده می‌شود، البته در این میان شاخصه‌های دیگری هم مانند نبود آموزش کافی به کاربران، کسب درآمد و مواردی از این دست، باعث شده تا این افراد به صورت جدی و پیگیر بر این تغییر هویت پافشاری کنند که بی‌تردید عواقب ناخوشایندی برای خودشان و دیگران خواهد داشت.
این رفتار‌ها تا چند سال قبل به ندرت دیده می‌شد، اما حالا با یک جست و جوی ساده می‌بینیم که افراد هنجارشکن در این موضوع کم نیستند که البته هرازچند گاهی هم از سوی پلیس فتا شناسایی و دستگیر می‌شوند.

هر فردی جنسیتی دارد که باید همان باشد
دکتر مجید صفاری نیا جامعه شناس در خصوص این مسأله می‌گوید: اقدام برخی افراد به چنین رفتار‌هایی به چند عامل اصلی مرتبط است. نخست آنکه کاربران بخصوص در سنین نوجوانی تمایل به ماجراجویی و هیجان‌گرایی دارند. وقتی بستر مناسبی برای بروز این رفتار در حد معمول وجود نداشته باشد، به سراغ چنین ناهنجاری‌هایی می‌روند؛ بنابراین جا دارد که از ابتدا فکری برای تمایلات جوانان و نوجوانان‌مان داشته باشیم.

نکته دوم بحث بیکاری و نداشتن درآمد اقتصادی مناسب است. وقتی جوانان ما کار و درآمد مناسبی نداشته باشند، راغب می‌شوند تا با ساده‌ترین راه کسب درآمد دست به کلاهبرداری بزنند. این افراد اغلب کار سخت را نمی‌پسندند و بر این باورند که وقتی می‌شود با یک ترفند ساده و چند عکس و یک تقلید صدا نقش یک دختر یا زنی را بازی کنند و درآمد خوبی هم داشته باشند، دیگر حاضر به کار کردن دائمی و شاید هم سخت نیستند.

نکته سوم هم بحث حیاست. متأسفانه در کشور ما با توسعه تکنولوژی و صنعتی شدن جامعه قبح برخی از مسائل شکسته شد. در دهه‌های گذشته کمتر شاهد بودیم که مردی تمایل داشته باشد تا نقش یک زن را بازی کند و بر مرد بودن خود می‌بالید، اما امروزه با کمرنگ شدن اخلاقیات در وجود برخی از مرد‌ها می‌بینیم که توجهی به این شاخصه نمی‌شود و افراد برای دستیابی به منافع و خواسته‌های‌شان دست به هر اقدامی از جمله زن شدن هم می‌زنند. البته این گفتار بدان معنا نیست که زن بودن اشکال یا ایرادی دارد، اما هر فردی جنسیتی دارد که باید همان باشد.

نکته چهارم بحث شخصیتی است. اغلب این افراد دچار شخصیت‌های مرزی هستند. آن‌ها اغلب به خاطر ناپایداری در روابط، خلق و خو و همین‌طور احساس‌شان دست به هر اقدامی می‌زنند.

نکته پنجم هم آن است که ما در بحث آموزش و مقررات دچار مشکل هستیم. در بسیاری از مسائل از جمله ورود فناوری و فضای اینترنت ما همانند کشور‌های توسعه یافته، کاربران را آموزش نداده‌ایم و افراد با علم کم و ناچیز پا به عرصه فضای مجازی می‌گذارند و در مقابل هم عده‌ای به‌دنبال سودجویی از همین خیل افراد نابلد و کم دانش هستند.
در مسأله مقررات هم به خاطر نقایصی که وجود دارد، عده‌ای را راغب به سودجویی می‌کند. از این‌رو جا دارد قانونگذاران با بررسی کارشناسانه تر، قوانین مشخص و معینی را برای جرایم کنونی و همچنین جرایم احتمالی آینده تبیین و تصویب کنند.

البته ناگفته نماند تا زمانی که برخی از افراد به دلایل مختلف از جمله ضعف در مقابل جنس مخالف و خوشگذرانی کنترلی بر رفتارشان ندارند و با فکر و تدبیر در فضای مجازی فعالیت نمی‌کنند، افراد سودجو هم به سوء‌استفاده‌های خود ادامه می‌دهند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید