دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

برای خودروهای داخلی موضوعی که در حال وقوع بوده انتظارات تورمی (انتظار گرانی آتی) بازیگران اصلی است که اخیرا از ترس شورای رقابت که بحث افزایش قیمت را کلید زده، توسط برخی دلالان و نمایشگاه رونق یافته است. همین موضوع نیز موجبات گرانی 100 تا 500 هزار تومانی محصولات ارزان و افزایش قیمت 1 تا 2 میلیون تومانی اتومبیل های بالاتر از 75 میلیون تومان را فراهم کرده است. در عین حال زمزمه افزایش قیمت قطعات تولید قطعه‌سازان داخلی که از فقدان سرمایه در گردش و مطالبات معوق به ستوه آمده‌اند، در کنار رشد هزینه خودروسازان دو عاملی است که گفته می‌شود بهای خودروهای تولید داخل پرتیراژ را به میزان 3 تا 5 درصد محتمل نموده است.

کد خبر : ۵۴۸۱۴
بازدید : ۲۸۹۱

فرادید | گرانی یک دم از سر بازار خودرو دست برنمی‌دارد. با اینکه در سال‌های اخیر به واسطه تغییرات گسترده در عرضه و تقاضای خودرو، همواره روال خرید و فروش اتومبیل تا ماه سوم سال به شکلی رکودی پیگیری شده ولی رکود حاکم بر بازار خودرو در بهار 97 شکل و رنگ دیگری دارد. با اینکه تقاضا از بازار رخت بربسته ولی تب افزایش قیمت لحظه‌ای دست از سر بازار برنمی‌دارد.

دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

به گزارش فرادید ، گفتگو با چند خریدار حاضر در بازار نشان می‌دهد کمترین میزان تقاضا از آن محصولات ارزان و اقتصادی تولید داخل است. یکی از مراجعه‌کنندگان که خودروی دنای مشکی مدل 95 را برای فروش آورده در پاسخ به سوالی در خصوص میزان عرضه خریداران می‌گوید: «از بعد تعطیلات نوروزی برای فروش خودرو خودم اغلب گالری‌های مهم شهر را گشته‌ام، چندین آگهی مختلف هم در شبکه‌های مجازی خرید و فروش گذاشته‌ام ولی حتی 5 نفر هم تماس نگرفته‌اند!»

دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

جالب است که روایت اینروزهای گالری داران از بازار خودرو هم به روایت این فروشنده نزدیک است. در واقع وضعیت فعلی بازار خودرو حکایت از یک دوره سخت رکودی دارد که مدت‌هاست بر بازار خودرو سایه افنده و به بهانه نوسانات ارزی و قوانین بی‌ثبات واردات پی در پی ابعاد گسترده تری به خود می‌گیرد. در عین حال چیزی که در گزارش‌های میدانی امروز متوجه شدیم افزایش بی‌دلیل قیمت برخی مدل‌های محبوب است که به بهانه توقف فروش توسط نماینده رسمی و یا کاهش واردات یک لحظه قطع نشده و هر لحظه خریداران را بیش از هر زمانی برای خرید کالای موردنظر خود دلزده می‌کند.

دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

در پاسخ به چرایی این اتفاقات، یکی از فعالان بازار خودرو عقیده دارد: «رونق خرید و فروش برخی مدل‌ها که موجب گرانی آنها شده، دلیلی جز دلالی ندارد. در واقع ورود بخشی از گردش مالی کلانی که با هدف کسب سودهای کوچک بین بازارهای ارز، طلا و مسکن پیوسته در نوسان است این بار پس از ممنوعیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، سمت و سوی خود را برای کسب سود و یا حفظ ارزش دارایی‌های مالی خرد به بازار خودرو وارد شده و فعلا هم قصد خروج از بازار را ندارند. این پول‌ها روی خودروهای شاسی‌بلند کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی در حال چرخش است و عملا به انبار شدن این محصولات در سوله‌های بزرگ افرادی خاص منجر شده است.»

دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

جالب است که سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران درباره شرایط بازار خودرو در روزهای اخیر گفته: عدم عرضه خودرو توسط شرکتها به بازار، افزایش نرخ ارز و از سویی بلاتکلیفی رای دیوان عدالت اداری، بازار خودروهای وارداتی در دو هفته اخیر را با شوک مواجه کرده است.

دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

اما جدا از این موضوع، قیمت خودروها مهم‌ترین نشانه سنجش وضعیت بازار است. قیمت خودرو از پایین‌ترین رنج تا بالاترین رده‌ها از رویکردی مشابه و یکسان تبعیت نمی‌کند. برای خودروهای داخلی موضوعی که در حال وقوع بوده انتظارات تورمی و آتی بازیگران اصلی است که اخیرا از ترس شورای رقابت که بحث افزایش قیمت را کلید زده، توسط برخی دلالان و نمایشگاه رونق یافته است.

دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

همین موضوع نیز موجبات گرانی 100 تا 500 هزار تومانی محصولات ارزان و افزایش قیمت 1 تا 2 میلیون تومانی اتومبیل های بالاتر از 75 میلیون تومان را فراهم کرده است. در عین حال زمزمه افزایش قیمت قطعات تولید قطعه‌سازان داخلی که از فقدان سرمایه در گردش و مطالبات معوق به ستوه آمده‌اند، در کنار رشد هزینه خودروسازان دو عاملی است که گفته می‌شود بهای خودروهای تولید داخل پرتیراژ را به میزان 3 تا 5 درصد محتمل نموده است.

دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

پراید 131،سایپا 111، سمند ال‌ایکس، پژو 206 و رنو ساندرو دستی به ترتیب با افزایش قیمتی ما بین 100 تا 800هزار تومان، بیش از باقی محصولات ارزان بازار به احتمال ابلاغ مصوبه شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودروهای تولید داخل واکنش نشان دادند. قیمت این محصولات در بازار امروز تهران به ترتیب 22.4، 24، 34.8، 40.5 و 52 به میزان میلیون تومان بوده است که حکایت از رشد بالای قیمتی این خودروها دارد. شش خودروی محبوب پژو 207 اتوماتیک، دنا پلاس، تندر90 ای2، برلیانس 330، کیا سراتو آپشنال و پژو 2008 هم به ترتیب قیمت‌هایی معادل 56، 58، 42، 59، 111 و 136 میلیون تومان دارند و کاملا تحت تاثیر شوک قیمتی جدید قرار گرفته‌اند.

دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

در بازار خودروهای وارداتی اما شرایط اندکی متفاوت است. بعضا خودروهای بسیار لوکس با هدف حفظ ارزش دارایی افراد مرفه خرید و فروش می‌شود اما این مورد گسترده نیست. در حالی که کراس‌اوورهای کامپکت بازار نسبتا پررونقی دارند کسی سراغی از سدان‌های کوچک، متوسط و البته هاچ‌بک‌ها نمی‌گیرد. کپچر محصول رنو، تیوولی ساخت سانگ یانگ و نیسان جوک پلاتینیوم سه خودروی هستند که در این کلاس به ترتیب با 148، 150 و 178 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

دوباره گرانی، دوباره بازار خودرو

بازار سدان‌ها کاملا رکودی است اما تقاضا برای تالیسمان محصول موفق رنو در ایران به شکلی عجیب یک استثنا است که با ادامه رشد، توانسته بهای این محصول را تا 268 میلیون تومان هم برساند. در عین حال در کلاس شاسی‌بلندهای متوسط نیسان ایکس‌تریل، تویوتا راو4، رنو کولئوس و هیوندای سانتافه فول به ترتیب قیمتی معادل 300، 375، 335 و 355میلیون تومان داشته و بهای کیا سورنتو جی‌تی‌لاین 2017 هم به بیش از 405 میلیون تومان رسیده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید