مهیج‌ترین تصاویر جدید ناسا از لکه سرخ مشتری

فضاپیمای ۱ میلیارد دلاری ناسا جدیدترین تصاویر از لکه سرخ بزرگ مشتری / Great Red Spot را منتشر کرد.
کد خبر: ۵۵۳۰۹
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
در دوازدهمین مأموریت نزدیکی به جوپیتر (موسوم به perijove که روز اول آوریل پایان یافت) با استفاده از دوربین اپتیکال فضاپیما به نام JunoCam نزدیک‌ترین تصاویر به لکه سرخ گرفته شد و حالا کاربران در سراسر جهان می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند.

فضاپیمای رباتیک بدون سرنشین ناسا موسوم به جونو هر ۵۳.۵ روز بر فراز ابر‌های مشتری می‌گردد که این تقریباً ۷۵ برابر سریع‌تر از سرعت گلوله است.

به گفته دانشمندان در ناسا توفان عظیم چرخان (لکه سرخ بزرگ) سالانه ۲۳۰ کیلومتر از ابعاد خود را از دست می‌دهد که این اتفاق از قرن ۱۹ بدین سو در حال جریان بوده و ابر‌ها به‌تدریج بلندتر شده‌اند که دلیل آن تغییر وزش باد و جابجایی ابر‌های قرمز است.

لکه سرخ بزرگ نام بزرگ‌ترین توفان عظیم چرخان در سطح سیاره هرمز (مشتری) است. این توفان در راستای کمربند‌ها و منطقه‌های مشتری جریان دارد. از زمان کشف این لکه تاکنون، بار‌ها دیده‌شده که قطر آن تا سه برابر قطر زمین افزایش‌یافته است. ابعاد لکه سرخ ۲۴۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کیلومتر در جهت شرق به غرب و ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ کیلومتر در جهت شمال به جنوب است. رنگ این لکه در سال‌های اخیر، نارنجی سوخته کمرنگ شده است.

برچسب ها: ناسا مشتری لکه سرخ