کیا کا900؛ یک لیموزین تقلبی

کیا کا900؛ یک لیموزین تقلبی

این خودرو گرچه در مقایسه با نسل قبل اتومبیل به مراتب بهتری است اما همچنان فاصله زیادی با بهترین‌های این رده از بازار دارد. در واقع فاصله بسیار زیاد مابین خودروهای لیموزین المانی و کره‌ای به زودی پر نخواهد شد چرا که سابقه حضور آلمان‌ها در این کلاس و آشنایی بازارهای جهانی با محصولات مختلف این شرکت‌ها اعم از نمونه‌های 6دب، ضد گلوله و تشریفاتی موجب خواهد شد تا همچنان فروش کیا در مقایسه با فروش رقبای هم‌رده آلمانی پایین و نازل باشد.

کد خبر : ۵۵۶۸۸
بازدید : ۸۰۲۴

فرادید | جانی لیبرمن مجری و نویسنده معتبر مجله موتورترند زمانی گفت: «برای حضور در کلاس لیموزین‌ها صرفا به کیفیت و زیبایی احتیاج ندارید، برای موفقیت در این رده شما باید تاریخ، اصالت و اعتبار قاطی آخرین سطوح طراحی و قدرت و تکنولوژی کنید.» این دقیق‌ترین توصیفی است که می‌توان درباره ارزش‌های متفاوت و متضاد کلاس خودروهای سوپرلوکس و لیموزین به آنها اشاره کرد. هیچ شرکتی در این رده سخت و فشرده نمی‌تواند بدون داشتن اصالت در طراحی، تاریخ باشکوه و اعتبار بالا نزد مشتریان کاری از پیش برد. کیا حالا در نسل دوم لیموزین 5 متری کا900 تلاش کرده این قاعده را بشکند.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

به گزارش فرادید ، درباره این کلاس سخت و کوچک باید با احتیاط کامل صحبت کرد. اینجا حتی مرسدس بنز هم اگر اشتباهی انجام دهد مستوجب توبیخ و طرد از بازار می‌شود. چنان که این شرکت با عرضه نمونه فول آپشن و کشیده اس کلاس به جای لیموزین می باخ، زمینه تضعیف خود را از این کلاس در مقایسه با بنتلی مولسان، رولزرویس فانتوم و محصولاتی از این دست فراهم کردند. حالا کیا تلاش دارد با فرمولی متفاوت از عرف این کلاس، خودرویی با قیمت نسبتا ارزان، با امکانات کامل و موتور نیرومند به بازار عرضه کند تا از این طریق در اقصی‌نقاط جهان بخشی از بازار مرسدس بنز، ب.ام.و، آئودی، لکسوس و کادیلاک را به دست آورد. ببینیم پیشینه لیموزین کیا کا900 چیست و این سدان بزرگ و مجلل کره‌ای چه مشخصاتی دارد.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

تاریخچه

از اوائل سال 2010 که نخستین تلاش‌ها برای طراحی یک لیموزین واقعی توسط کیا به سرپرستی مهندس مشهور آلمانی یعنی پیتر شریر شروع شد، تا اواسط سال 2012 تنها 24 ماه طول کشید تا لیموزین کره‌ای کوریس یا کا 900 روی خط تولید برود. پیتر شریر سرطراح شرکت کیا ایده اصلی این خودرو را از نوعی ماهی دریایی گرفته که بومی آبهای شبه جزیره کره است. این خودرو که روی پلتف‌فرم مشترک با جنسیس و هیوندای اکئوس تولید شده محصولی دیفرانسیل عقب است که گنجایش 5 سرنشین را داشته و در رده قیمتی 51 تا 88 هزار دلار بسته به سطح تجهیزات قابل خریداری است.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

محل تولید

نسل قبلی این خودرو علاوه بر تاسیسات اصلی کیا در کره جنوبی، در کارخانه کالینینگراد روسیه هم مونتاژ می‌شد. با این حال در نسل جدید تنها کارخانه گوانگ میونگ کیا در خاک کره جنوبی این محصول لوکس را تولید می‌کند. در نسل قبلی برای انی خودرو سه نوع موتور مختلف و چند تریم گوناگون عرضه می‎شد که شامل موتورهای 3.3، 3.8 و 5 لیتری از گونه لامبادا و جی‌دی‌آی و نیز رده‌های تجهیزاتی سه گانه بودند. گفته می‌شود در نسل جدید فعلا تنها یک نوع موتور 3.3لیتری روی این خودرو نصب شده که در شمار ده پیشرانه برتر جهان است اما به زودی تریم‌ها و موتورهای تازه به لیست تجهیزات سفارشی اضافه می‌شوند.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

رقبا

در این کلاس سخت و فشرده انبوهی از خودروسازان بزرگ جهان حضور دارند و با محصولاتی متنوع و جذاب، هریک به دنبال افزایش سهم بازار خود هستند. در یک بازه قیمتی 50 تا 300 هزار دلاری، ما شاهد حضور بیش از 13 مدل خودرو هستیم که همگی جزو بهترین‌های بازار هستند. در عین حال مرسدس بنز با مدل اس کلاس پرفروش‌ترین خودروی این رده است. ب.ام.و با خودرو سری 7، آئودی با محصول ای8، جگوار با مدل ایکس جی، آستون مارتین با خودرو لاگوندا، جنسیس با مدل جی90، لکسوس با خودروی ال.اس، تسلا با محصول مدل اس، رولزرویس با سری فانتوم، بنتلی با سوپرخودروهای مولسان و کانتیننتال، کادیلاک با اتومبیل سی تی6 و مازراتی با خودروی کواتروپورته در پی سهم بازار خود هستند. بی شک محصولات آلمانی و انگلیسی به ترتیب پرفروش‌ترین و خاص‌ترین خودروهای این کلاس را می‌سازند ضمن اینکه سزاندگان کره‌ای ارزان‌ترین خودروهای این کلاس سخت و جذاب هستند. کیا هم با مدل کا 900 از سال 2013 در این بازار حضور داشته و توانسته تا حدی به موفقیت نزدیک شود.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

میزان فروش

نسل نخست کا900 نتوانست انتظارات سازنده کره‌ای را در این کلاس برآورده کرده و موفقیت مناسبی از آن عاید کیا نشد. میزان فروش این خودرو رد آمریکا در طول یک دوره زمانی 4 سال در دو بازار آمریکای شمالی و اروپا تنها کمی بیش از 4200دستگاه بود و فروش سراسری این محصول در جهان به زحمت در نسل نخست 40هزار دستگاه می‌رسد. این موضوع علیرغم تبلیغات سنگین و گسترده کیا بود که با کمک عوامل سریال ماتریک، فوتبالیست‌های مشهور آمریکایی و نیز لبرون جیمز ستاره بسکتبال آمریکا صورت گرفت. در مقام مقایسه با کا900، سه خودروی لکسوس ال‌اس، آئودی ای8 و مرسدس بنز اس کلاس تنها در 2 بازار اروپا و آمریکای شمالی در این 4 سال به ترتیب چیزی بیش از 32، 52و 140هزار دستگاه لیموزین تحویل خریداران خود دادند.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

مشخصات فنی

فعلا برای این خودرو یک موتور3.3 لیتری 6سیلندر عرضه شده که به کمک سامانه توربو قادر است قدرتی معادل 375 اسب بخار و گشتاوری 500 نیوتن‌متری را نصیب راننده نماید. در عین حال نسل جدید کیا کا900 با دو پیشرانه دیگر هم به زودی دسترس خواهد بود که شامل یک نسخه 6 سیلندر 3.8 لیتری جی‌دی‌آی و نهایتا نسخه بزرگ‌تر 8 سیلندر 5 لیتری می‌باشد. گویا پیشرانه بزرگتر و 5لیتری که به صورت تنفس طبیعی کار می‌کند توان تولید 420 اسب بخار قدرت را دارد. نیروی همه این موتورها توسط یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب و یا هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

اگرچه این خودرو به‌صورت چهار چرخ محرک عرضه خواهد شد اما به نظر می‌رسد این سیستم تنها در نسخه‌های 6 سیلندر قابل انتخاب می‌باشد. کیا کا900 نسبت به مدل قبلی فاصله بین محوری بیشتری داشته و در عین حال کنترل و پایداری آن بهبود یافته است. این خودرو همچنین دارای شاسی مستحکم‌تر، پانل‌های کامل زیر بدنه برای کاهش درگ هوا و… می‌باشد. همچنین سیستم تعلیق جدیدی در کا900 بکار رفته که در هر چهار چرخ مستقل بوده و در جلو طراحی چند اتصالی دارد. همچنین این سیستم به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. همه اینها سواری بهتر و پایداری بیشتری را برای اتاق و سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

طراحی بدنه

برخلاف استینگر که استایلی تهاجمی دارد، کا900 جدید از طراحی بالغ‌تر و زیباتری برخوردار شده که شخصیتی سنگین و موقر به آن بخشیده است. کیا زیرکانه سعی کرده استایل بدنه نسل قبل کا900 را با اندکی روزآوری و نیز الهام از خودروهای موفق این رده تولید کند غافل از اینکه در نخستین نگاه به نمای عقب، ناخودآگاه تصویر مرسدس بنز در ذهن حک می‌شود.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

البته نمای جلویی استقلال خود را حفظ کرده اما طراحی نمای جانبی کا900 جدید سریعا ما را به یاد ب.ام.و سری 7 می‌اندازد. نسل جدید این خودرو در مقایسه با نسل قبلی دارای طراحی ظریف‌تر در بدنه به همراه عناصر کرومی متعدد در جلو، عقب و پروفایل جانبی می‌باشد. به همین ترتیب گرافیک چراغ‌های عقب و جلو نیز بسیار مشابه هم بوده و رینگ‌ها از نوع 10 پره دوتایی هستند. تا اینجا از بدی‌های کا900 گفتیم. این خودرو در بخش طراحی ویژگی‌های جالبی دارد. برای نمونه جلوپنجره‌ خودرو با الگوی خاصی طراحی شده که 176 سلول جواهر مانند دارد. همچنین چراغ‌های جلو و عقبی کار شده که از نظر طراحی مشابه یکدیگر هستند. نهایتاً به ستون‌های C اغراق‌آمیزی می‌رسیم که ظاهر ظریفی برای کا900 به ارمغان آورده و البته لازمه هر سدان لوکسی هستند.

طراحی داخلی

نگاهی به فضای داخل این سدان فول سایز نشان می‌دهد که کا900 مدرن‌تر از قبل شده است. در اینجا یک نمایشگر 12 اینچی عریض برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در بالای داشبورد تعبیه شده درحالی‌که صفحه آمپر نیز کاملاً دیجیتالی بوده و داشبورد هم با چرم پوشیده شده است. علاوه بر این، ارائهٔ تریم چوبی و آلومینیومی، نمای لوکس‌تری به کابین نسل جدید کا900 بخشیده است.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

البته با کمی جزئی نگری در نمای داخلی کا900 می‌فهمیم که ما با یک شعبده واقعی طرفیم، جایی که کیا با تلفیق عناصر بصری و مفهومی 4 خودروی برتر این کلاس یعنی لکسوس ال‌اس، مرسدس بنز اس کلاس، ب.ام.و سری7 و آئودی ای8 سعی کرده کابینی جذاب و زیبا خلق کند. البته نگاهی به رودری‌های این محصول و مقایسه آن با نمونه موجود در لکسوس ال‌اس این موضوع را اثبات می‌کند که کیا هنوز برای ساخت خودرویی در این رده آماده نیست.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

البته این به معنی کیفیت پایین یا سطح پایین امکانات اتاق نیست ولی خب با توجه به اهمیت جایگاه اصالت و مفهوم در طراحی خودروهای لیموزین، قطعا نمی‌توان نمره بالایی به زیبایی این کابین داد. کیا خود اعلام کرده کا900 دارای کابینی ظریف و مینیمالیستی است که راننده و سرنشینان در آن شاهد ترکیب رضایت بخشی از متریال لوکس و تریم چوب مات هستند.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

چرم قابل انتخاب برای اتاق نیز دارای رنگ‌های متفاوتی همچون مشکی، بژ، قهوه‌ای اسپرسو و قهوه‌ای دو رنگ می‌باشد. بنا به گفته این خودروساز کره‌ای، طراحی کابین حول محور راننده چرخیده و حس دور بودن از محیط بیرونی را القا می‌کند.

امکانات

کابین نسل جدید کا900 از نورپردازی LED با حداقل 64 رنگ و 7 تِم انتخابی بهره می برد. محصول پرچم‌دار این کمپانی همچنین دارای حسگرهایی خواهد بود که قصد راننده برای استفاده از دکمه‌ای روی داشبورد را احساس کرده و نور آن دکمه را افزایش می‌دهند. در مقایسه با رقبای ضعیف‌تر کیا در این بخش واقعاً سنگ تمام گذاشته است. از جمله ویژگی‌ها و تجهیزات کا900 جدید می‌توان به صفحه لمسی 12.3 اینچی، پشت آمپر 7 اینچی تی‌اف‌تی، ارتباطات اپل کارپلی و اندروید اتو، شارژ بی‌سیم، هدآپ دیسپلی 9.7 اینچی، پایش محیط اطراف، پایش نقاط کور، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار برخورد از جلو، هشدار توجه راننده، هشدار ترافیک پشتی، دستیار خروج ایمن از خودرو، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و کروز کنترل هوشمند اشاره کرد. برای ریلکس کردن باید از سیستم صوتی هارمن کاردون 900 واتی با 17 بلندگو لذت ببرید که به‌طور رسمی قوی‌ترین سیستم صوتی بکار رفته در محصولات کیا می‌باشد. از سوی دیگر سازندهٔ کره‌ای برای سدان پرچم‌دار خود لیستی طولانی از سیستم‌های کمک‌راننده را ارائه کرده درحالی‌که تکنولوژی رانندگی نیمه‌خودکار هم برای آن‌هم در نظر گرفته شده است. این امکانات گرچه واقعا سطح بالا و عالی است اما در مقایسه با آئودی ای8، مرسدس بنز اس کلاس این خودرو همچنان چند گام عقب تر است.

کیا کا900 ، یک لیموزین تقلبی

سطح ایمنی

هنوز تصاویر یا آمار خاصی از سطح ایمنی این خودروی بزرگ و جذاب کره‌ای منتشر نشده است. با این حال کیا وعده داده بالاترین سطوح ایمنی و امنیتی را برای کا900 ارائه کند تا به این طریق در مقایسه با رقبای قدر خود از اروپا و آمریکا کمتر جلوه نکند. 10 ایربگ، اقسامی از سیستم‌های ترمز و چندین سامانه هشداردهنده در کنار رادار نقاط کور و سیستم ترمز خودکار همه و همه کمک می‌کنند تا کا900 به خوبی حافظ جان سرنشینان متمولش باشد.

چشم‌انداز بازار

این خودرو گرچه در مقایسه با نسل قبل اتومبیل به مراتب بهتری است اما همچنان فاصله زیادی با بهترین‌های این رده از بازار دارد. در واقع فاصله بسیار زیاد مابین خودروهای لیموزین المانی و کره‌ای به زودی پر نخواهد شد چرا که سابقه حضور آلمان‌ها در این کلاس و آشنایی بازارهای جهانی با محصولات مختلف این شرکت‌ها اعم از نمونه‌های 6دب، ضد گلوله و تشریفاتی موجب خواهد شد تا همچنان فروش کیا در مقایسه با فروش رقبای هم‌رده آلمانی پایین و نازل باشد.

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    هیچی پراید نمیشه!

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید