گزارش کیفی فروردین 97 ناقص است!

گزارش کیفی فروردین 97 ناقص است!

بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در ماه فروردین97، حجم خودروهای پرتیراژی که نشانی از آنها در گزارش کیفی شرکت بازرسی و استاندارد ایران نیست حدود 24هزار دستگاه بوده که واقعا رقم بزرگی است و لازم است حتما به آن توجه شود. در گزارش فروردین 97 شرکت بازرسی استاندارد و کیفیت ایران تنها از حدود 40 هزار دستگاه خودرو بررسی به عمل آمده است.

کد خبر : ۵۶۰۵۶
بازدید : ۲۱۰۶

فرادید | نگاهی به آمار تولید خودرو در فروردین97 نشان می‌دهد بیش از 34درصد خودروهای تولید داخل در ارزیابی شرکت بازرسی استاندارد جایی ندارند. ایرادی که نباید به شکلی ساده از کنار آن گذشت. بررسی خودروهایی که در لیست جا ندارند نشان می‌دهد بسیاری از تولیدات چینی پرتیراژ بازار داخلی سطح معین و مشخصی به لحاظ کیفی نداشته که لازم است توسط نهادهای ناظر این حوزه مورد بررسی قرار گیرند.

یک گزارش کیفی ناقص!

به گزارش فرادید ، مدت‌های مدیدی است که برای بررسی سطح کیفی خودروهای تولید داخل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان یک موسسه خصوصی اقدام به گزارشگری نموده و در یک لیست 40گانه، خودروهای سبک و سنگین کشور را دسته بندی کرده و در قالب نمرات 1 تا 5، کیفیت هر خودرو را به اطلاع جامعه می‌رساند. با این حال این گزارش حاوی ایراداتی است که نمی‌توان به راحتی از آنها چشم‌پوشی کرد. برای نمونه هیچ‌گاه اعلام نشده شیوه اطلاع شرکت بازرسی از سطح کیفی هر خودرو به چه طریق است.

یک گزارش کیفی ناقص!

مثلا ایمنی، سطح مونتاژ، استفاده از تکنولوژی، قیمت تمام شده تولید و هماهنگی مجموعه‌های فنی با هم چه سهمی در امتیاز نهایی خودرو دارد. آیا صرفا جدیدتر بودن، برند بودن و اروپایی، کره ای یا ژاپنی بودن یک خودرو مصداق باکیفیت بودن خودروهاست یا اینکه در هر بخش مشخصا امتیازاتی توسط خودروها اخذ شده، گزارش‌هایی تولید شده و یا قابلیت اعتماد به محصول از طریق مصاحبه با خریداران به دست آمده که هر خودرو 4، 3 یا کمتر ستاره دریافت کرده است.

یک گزارش کیفی ناقص!

در عین حال یک نکته دیگر که به نظر می‌رسد می‌تواند به مثابه یک ایراد بزرگ برای گزارش‌های کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد درنظر گرفته شود، عدم دربرگیری همه خودروها در گزارش‌های ماهانه است که به طور میانگین در هر ماه بین30 تا 35 درصد از تولیدات داخلی را شامل نمی‌شود. از جمله مهم‌ترین خودروهایی که در گزارش‌ فروردین 97 شرکت بازرسی نامی از آنها یافت نمی‌شود، می‌توان به هایما اس7، هایما اس5، جک اس3، جک اس5، ساینا، وانت پراید 151، وانت فوتون گرنلند، سایپا کوئیک، وانت پادرا، محصولات خانواده برلیانس شامل 220، 230، 320،330 و سی3 کراس، و نیز هیوندای اکسنت، لیفان 820 و بی‌وای‌دی اف3 اشاره کرد که ماهانه توسط بسیاری از خریداران استفاده شده و مورد تقاضای بسیاری در بازار دارند.

یک گزارش کیفی ناقص!

جالب است بدانید سه خودروی سنگین ولوو اف‌اچ500، ایسوزو ان‌پی‌آر75 و کامیون اف‌ام500 ولوو که هر سه محصولاتی جهانی با بالاترین سطح استانداردهای فنی هستند از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تنها 4ستاره از 5ستاره را دریافت کرده و موفق به اخذ نمره کامل نشده‌اند. این در حالی است که هیچ یک از تولیدات مدرن و سبک صنعت خودرو ایران مثل پژو 2008، هیوندای آی20 و مزدا3 هم که سطح بالای ایمنی، کیفیت و تکنولوژی را با خود دارند هم از دریافت نمره 5ستاره کامل عاجز مانده‌‍اند. موضوعی که به ظر می‌رسد نیازمند شفاف‌سازی بیشتر از سوی شرکت بازرسی کیفیت است.

یک گزارش کیفی ناقص!

بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در ماه فروردین97، حجم این خودروها که نشانی از آنها در گزارش کیفی شرکت بازرسی و استاندارد ایران نیست حدود 24هزار دستگاه بوده که واقعا رقم بزرگی است و لازم است حتما به آن توجه شود. در گزارش فروردین 97 شرکت بازرسی استاندارد و کیفیت ایران تنها از حدود 40 هزار دستگاه خودرو بررسی به عمل آمده است.

یک گزارش کیفی ناقص!

اما این گزارش در ماه فروردین حاوی اطلاعات دیگری هم هست. 10 خودروی سواری سبک 4 ستاره شامل مزدا3، سوزوکی گرندویتارا، پژو 2008، تندر پلاس اتوماتیک، رنو ساندرو، پژو 207، بسترن بی30، هیوندای آی20، کیا سراتو و تندرپارس از جمله محصولاتی هستند که در بازار داخلی بالاترین میزان استانداردهای تولید را رعایت کرده‌اند.

یک گزارش کیفی ناقص!

جک اس5، دنا پلاس، چری تیگو5، چری آریزو5، پژو 206 اس‌دی، رانا، پژو206، تندر90 پارس خودرو و تندر پیکاپ از جمله خودروهایی هستند که در سطح میانی این گزارش موفق شده‌اند سه ستاره کیفی را از مجموع 5 ستاره اخذ کنند.

دنا، ام‌وی‌ام315اچ، دانگ فنگ اچ30، پژو پارس، پژو 405، تیبا2، پراید 131 و لیفان ایکس60 هم از جمله اتومبیل های پرتیراژ و کم کیفیتی هستند که تنها 2 ستاره از 5 ستاره را دریافت کرده‌اند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید