بازار گوشی‌های هوشمند؛ کدام رنگ‌ها محبوبیت بیشتری دارند؟

بازار گوشی‌های هوشمند؛ کدام رنگ‌ها محبوبیت بیشتری دارند؟

شاهد گوشی‌هایی با رنگ‌های عجیبی هستیم؛ رنگ‌هایی که شرکت‌ها اسم‌های دهن پر کنی مثل آبی مراکشی، مشکی خالص و خاکستری تیتانیومی روی آن می‌گذارند و قصد دارند با جلوه گری دل مشتری را تصاحب کنند. با توجه به این مسئله به سراغ آمار‌ها رفتیم تا ببینیم چه رنگ‌هایی در بین مشتریان محبوبیت بیشتری داشته و چه رنگ‌هایی در حال کنار رفتن از بازی هستند. همچنین به سراغ ترند‌های سال ۲۰۱۷ رفتیم تا ببینیم مردم دنیا به چه رنگ‌هایی روی خوش نشان داده و شرکت‌ها در نظر دارند چه رنگ‌هایی را وارد بازار کنند.

کد خبر : ۵۶۱۷۴
بازدید : ۸۲۸۲
پرسه در دنیای رنگ گوشی‌های هوشمند
شرکت‌های تولید کننده لوازم الکترونیک مصرفی یک روش جدید برای فروش محصولات خود پیدا کرده اند؛ روشی که در آن طراحی محصولات خود را به قدری تغییر می‌دهند که مثل یک محصول جدید شده و توجه مشتریان را جذب کند.
این اتفاق چند سالی است که در بازار گوشی‌های هوشمند هم افتاده و شاهد گوشی‌هایی با رنگ‌های عجیبی هستیم؛ رنگ‌هایی که شرکت‌ها اسم‌های دهن پر کنی مثل آبی مراکشی، مشکی خالص و خاکستری تیتانیومی روی آن می‌گذارند و قصد دارند با جلوه گری دل مشتری را تصاحب کنند.
با توجه به این مسئله به سراغ آمار‌ها رفتیم تا ببینیم چه رنگ‌هایی در بین مشتریان محبوبیت بیشتری داشته و چه رنگ‌هایی در حال کنار رفتن از بازی هستند. همچنین به سراغ ترند‌های سال ۲۰۱۷ رفتیم تا ببینیم مردم دنیا به چه رنگ‌هایی روی خوش نشان داده و شرکت‌ها در نظر دارند چه رنگ‌هایی را وارد بازار کنند.
در این بین نگاهی هم به بازار ایران انداختیم و متوجه شدیم یک رنگ خاص در بین دیگر رنگ‌ها از قیمت بالاتری برخوردار بوده و برای آن باید بیش از ۱۰۰ هزار تومان بپردازید. رنگی که نشان از ثروت و دانش دارد و آدم‌هایی که به سراغ آن می‌روند می‌خواهند موفقیت و قدرت خود را نشان دهند.

کدام رنگ‌ها محبوبیت بیشتری دارند؟
فقط کافی است گشتی در بازار بزنید تا بتوانید خودتان حدس بزنید کدام رنگ بیشتر از دیگر رنگ‌ها فروش دارد. از لحاظ آماری هم هرچند شرکت‌ها اطلاعاتی در مورد محبوبیت رنگ گوشی‌های پر فروش خود منتشر نکرده اند، ولی سایت‌های معروف در این زمینه سالانه نظرسنجی‌هایی برگزار می‌کنند که نشان میدهد مشکی محبوب‌ترین رنگ است.
طبق آخرین نظرسنجی که سایت Phonearena منتشر کرده و بیش از سه هزار نفر در آن شرکت کرده اند، مشکی با در اختیار گرفتن حدود ۳۵ درصد آرا توانسته در صدر بایستد. بعد از آن یک رنگ کلاسیک دیگر قرار گرفته است که البته طی سه سال اخیر محبوبیتش کاهش پیدا کرده است.
منظورمان رنگ سفید است که اکنون حدود ۵، ۲۳ درصد محبوبیت دارد. در ادامه جدول کمی اوضاع پیچیده می‌شود. رنگ طلایی که در سال‌های اخیر سر و کله اش پیدا شده است حدود هشت درصد طرفدار داشته و بعد از آن رنگ‌های آبی، خاکستری و قرمز با ۶، ۸، ۶، ۷ و ۶، ۴ درصد قرار گرفته اند. دیگر رنگ‌ها هم هنوز نتوانسته اند چندان محبوبیتی پیدا کنند.

رنگ‌ها و شخصیت‌ها
شاید بسیاری از ما اصلا به رنگ توجهی نشان ندهیمیعنی فقط وارد فروشگاه شویم، به دنبال موبایلی که چند ماه است منتظرش هستیم یا تحقیق زیادی در مورد آن کرده ایم بگردیم و بعد آن را خریداری کرده و لذتش را ببریم، ولی طبق تحقیقات انجام شده روند خرید گوشی اینگونه هم نیست و مسائل مختلفی روی انتخاب ما تاثیر می‌گذارند.
روانشناسان می‌گویند هر بار ما با مسئله انتخاب رنگ مواجه می‌شویم، به صورت ناخودآگاه چیزی که درون ذهن مان می‌گذرد را به نمایش می‌گذاریمدر این میان تنها در ۲۰ درصد مواقع است که این اتفاق به صورت ناخودآگاه افتاده و در ۸۰ درصد مواقع حال و احوال درونی شما روی این مسئله تاثیر گذار است.
در یک تحقیق که روی گوشی لومیای نوکیا انجام شده بود این مسئله کاملا اثبات شد. این گوشی نوکیا دارای چهار رنگ محبوب بود؛ آبی، سفید، صورتی و البته مشکی. این چهار رنگ در روبه روی گروهی از مردم قرار گرفت تا ارتباط بین انتخاب آن‌ها و شخصیت شان مشخص شود.
کسانی که به سراغ رنگ آبی رفتند بیشتر اهل تفکر و مطالعه بودند و اخلاقی مانند فیلسوف‌ها داشتند. این افراد که رنگ خیره کننده‌ای مثل آبی را انتخاب کرده بودند بیشتر آدم‌هایی شاد، باهوش و پرانرژی بودند. کسانی که به سراغ رنگ سفید رفتند بیشتر آدم‌هایی از طبقه مرفه جامعه بودند که در موضوعی خاص خبره بودند.
نگهداری از رنگ سفید معمولا کاری سخت است و کسانی که این رنگ را انتخاب می‌کنند استاندارد بالایی برای خود تعیین کرده اند. همچنین سفیدی و خالص بودن رنگ سفید نشانی از ذات درونی خریداران آن دارد یعنی ذاتی آرام، خالص و احتمالا مظلومکسانی که به سراغ رنگ صورتی رفتند اکثرا زن بودند. به صورت معمول روانشناسان این رنگ را نمادی از فمینیسم، جسارت و البته لطافت می‌بینند.
در نهایت به مشکی می‌رسیم که بیشتر افراد آن را انتخاب کرده بودند. این افراد بیشتر از بقیه با مد روز دنیا ارتباط برقرار کرده و در بیشتر مواقع با جریان مردم حرکت می‌کنند. البته از جهتی این افراد بسیار به فناوری علاقه داشته و همچنین بیشتر دوست دارند نقش یک محافظ را بازی کنند.

شرکت‌ها به سراغ چه رنگ‌هایی رفته اند؟
با توجه به مناسبت‌ها و اتفاق‌های اجتماعی بسیاری از شرکت‌ها نسخه‌های محدودی با رنگ‌های خاص تولید می‌کنند. مثلا اپل با توجه به شیوع بیماری ایدز به سراغ قرمز رفت یا شرکت‌هایی که با فرارسیدن ولنتاین به سراغ رنگ‌های قهوه‌ای و قرمز می‌روند، ولی در این چند سال اخیر داستان کاملا فرق کرده است و دیگر شرکت‌ها این رنگ‌های خاص را فقط برای ایام خاص تولید نمی‌کنند بلکه نیاز مخاطب را فهمیده و به سراغ رنگ‌هایی رفته اند که مشتری فکر می‌کند شخصیت او را کامل می‌کند.
مثلا سامسونگ در استراتژی جدیدش به سراغ رنگ‌های آبی، طلایی و حتی قرمز رفته است. در عین حال بلک بری صورتی و ارغوانی را به طیف رنگ‌های خود آورده است. هوآوی جدیدا روی رنگ آبی تمرکز کرده و ال جی هم علاوه بر آبی طیف رنگی خاصی از صورتی و خاکستری را به نمایش گذاشته است.
به گفته کارشناسان این شرکت‌ها می‌خواهند علاوه بر به روز نگه داشتن سخت افزار گوشی، ظاهر آن را هم با مد روز تطبیق بدهند. در حقیقت طبق تحقیقات بازاریابی اگر یک گوشی یا محصول که یکسره در حال به روز شدن است، فقط روی یک رنگ مانور دهد، آن محصول در نظر مردم به کالایی از مد افتاده، حوصله سربر و قدیمی تبدیل می‌شود.

رابطه سن و رنگ‌ها
گذشت زمانی که گوشی فقط مربوط به قشر خاصی بود. اکنون کودکان زیر ۱۰ سال نیز گوشی دارند و چه بسا نحوه کار با آن را بهتر از شما بلد باشند. طبق تحقیقات کودکان زیر ۱۰ سال معمولا ترجیح رنگی خاصی ندارند و بیشتر به گوشی‌هایی علاقه نشان می‌دهند که المان‌هایی از کارکتر‌های محبوشان مثل باب اسفنجی، بن تن و دیگر کارتون‌ها داشته باشد.
در حقیقت برای این رده سنی کاور گوشی مهم‌تر از رنگ آن است. نوجوانان بیشتر به رنگ‌های شاد مثل صورتی، آبی، زرد و حتی بنفش علاقه نشان می‌دهند. با بزرگتر شدن و رسیدن به سن جوانی بیشتر شاهد استقبال از رنگ‌های جدی هستیمدختر‌ها به سراغ طلایی و صورتی‌های تیره می‌روند و پسر‌ها هم علاوه بر مشکی، به رنگ خاکستری و آبی تیره علاقه نشان می‌دهند.
البته در عین حال رنگ مشکی بین دو طیف محبوبیت زیادی دارد. در سنین بالاتر بیشتر زنان علاوه بر مشکی رنگ سفید را پسندیده و مردان نیز در کنار مشکی، دومین انتخاب شان رنگ‌های متالیک تیره از جمله خاکستری است. البته طبق یک نظرسنجی رنگ تیم محبوب هم می‌تواند روی رنگ گوشی آن‌ها تاثیر گذار باشد.

ترند رنگی سال چه بود؟
برای اینکه ببینیم چه رنگ‌هایی بیشتر توسط مردم و شرکت‌ها مورد استقبال واقع شده اند باید به سراغ پرچمدار‌هایی برویم که تنوع رنگی زیادی داشته و دست شما را برای انتخاب باز گذاشته اند. اولین رنگی که با قدرت خود را به رخ می‌کشد، آبی است.
این رنگ تا حدود سه سال پیش فقط برای خودنمایی بعضی مدل‌های میان رده به کار می‌رفت، ولی اکنون در طیف رنگی متنوعی از آبی، پرچمدار‌ها این رنگ را به کار گرفته و به اسم آبی مرجانی، آبی مراکشی و ... آن را تبلیغ می‌کنند. در این میان گوشی ۸ Honor با رنگ آبی خاص خود توانست نظر‌های بسیاری را جلب کرده و حتی خود را به عنوان یک شبه پرچمدار جا بزند.
در این میان گوگل هم وارد میدان شد و با یک آبی روشن، دل بسیاری را برد. سامسونگ و ال جی هم به خوبی از این رنگ استفاده کرده و حتی در مقطعی نسخه آبی را به صورت جداگانه به فروش رساندند. رنگ محبوب بعدی که رشد زیادی را تجربه کرد، قرمز بود.
رنگی که اپل آن را معروف کرده و شرکت‌های چینی آن را جا انداختند. یکی از گوشی‌های پرفروش (در چین) مدل OPPOR۹ بود که در تبلیغات نیز با شنل قرمز رنگ خود ظاهر شد و در بازار چین سر و صدا کرد. شرکت HTC نیز با عرضه دو مدل 10 HTC و ۸۳۰ Desire به رنگ قرمز، به این رنگ قدرت بیشتری بخشید. هوآوی هم بعد از P۹ رنگ قرمز را به گوشی P۱۰ هم آورد که نشان از استقبال مشتریان این برند از قرمز دارد.

شاید باور نکنید، ولی بعد از طلایی که چند سالی است بین رنگ‌های محبوب جا خوش کرده است، سبز هم وارد میدان شده است. احتمالا تا به حال گوشی سبز رنگ ندیده اید و اصلا به آن فکر نکرده اید. دلیل آن هم این است که بیشتر گوشی‌های سبز رنگ در بازار چین تولید شده و با فروش بسیار زیاد در این بازار توانسته خود را بین رنگ‌های محبوب سال ۲۰۱۷ جا بزند.
البته در این میان هوآوی هم برای گوشی P۹ و P۱۰ خود این رنگ را عرضه کرد که کمتر در بازار ایران شاهدش بودیمشیائومی هم با گوشی 2 Mi Note وارد بازار گوشی‌های سبز شد و OPPO هم با مدل R۹ به این رنگ جان داد. با توجه به استقبال مردم از این رنگ در بازار چین شاید در سال ۲۰۱۸ بیشتر شاهد این رنگ باشیم.

کدام رنگ‌ها در بازار ایران بیشتر قیمت دارند؟
همانطور که میدانید گوشی‌های خارجی در رنگ‌های متفاوت با یک قیمت عرضه می‌شوند، ولی در بازار ایران با یک رنگ فروخته نمی‌شوند. فقط کافی است فروشنده‌ها بفهمند کدام رنگ خاص در بازار کمتر است تا قیمتش را بالاتر برده و بازارش را داغ‌تر کنند.
مثلا گوشی نوت ۸ سامسونگ در رنگ مشکی با قیمتی حدود چهار میلیون و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود، ولی رنگ طلایی آن حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. مدل Mate ۱۰ هوآوی هم با شرایط مشابهی روبه رو است.
رنگ قهوه‌ای آن به نظر خیلی محبوب نبوده و سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد در حالی که مدل خاکستری آن با قیمت سه میلیون و ۴۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
این اختلاف قیمت در آیفون ۸ پلاس بیشتر به چشم می‌آید. مدل طلایی این گوشی ۲۶۰ هزار تومان گران‌تر از خاکستری و با قیمت شش میلیون و ۲۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. با این اوصاف و نگاهی به قیمت دیگر گوشی‌ها به نظر می‌رسد ایرانی‌ها برخلاف ترند‌های جهانی بیشتر به رنگ طلایی علاقه نشان داده اند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید