۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

بسیاری از روغن‌های ضروری می‌توانند در از بین بردن علائم عفونت‌های سینوسی و گرفتگی سینوس‌ها موثر عمل کنند.

کد خبر : ۵۶۶۸۹
بازدید : ۴۰۱۴۱
۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی
فرادید | بسیاری از روغن‌های ضروری می‌توانند در از بین بردن علائم عفونت‌های سینوسی و گرفتگی سینوس‌ها موثر عمل کنند. سینوس‌های عفونی که موجب التهاب در پیشانی و زیر چشم‌ها می‌شوند و منجر به آبریزش بینی، پف چشم‌ها و عطسه‌های پیوسته می‌شوند. گرفتگی سینوس‌ها همچنین باعث سر درد، خستگی و درماندگی افراد می‌شوند.

روغن‌های ضروری برای عفونت‌های سینوسی بسیار مناسب هستند و درمان‌های متعددی را ارئه می‌دهند که به کاهش فشار سینوسی و سرفه کمک می‌کند. روغن‌های ضروری مثل اکالیپتوس، روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس و روغنی پونه کوهی به منظور کاهش انسداد‌ها و مخاط‌های سینوسی مصرف می‌شوند. بسیاری از بهترین اسانس‌های موجود برای انسداد سینوسی خواص ضد میکروبی قوی از خود ارائه می‌دهند، عفونت‌های سینوسی را کاهش می‌دهند و سیستم تنفس را بهبود می‌بخشند.

چیزی که در مورد استفاده از روغن‌های ضروری حائز اهمیت است مصرف ترکیبی و یا مجزا آن‌ها می‌باشد. به عنوان مثال، روغن اکالیپتوس و درخت چای، خواص ضد باکتریایی قوی دارند، حتی دمیدن روغن اکالیپتوس می‌تواند ضایعات و ماده مخاطی سینوس‌ها را از بین ببرد.

در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین روغن‌های ضروری که برای عفونت هلای سینوسی مفید هستند به همراه دستور العمل‌ها و نحوه استفاده آن‌ها به اختصار بیان شده اند.

سینوس‌ها و سینوزیت
سینوس‌ها حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت هستند. هر عاملی که موجب پر شدن و گرفتگی آن‌ها توسط موکوس یا چرک شود، سینوزیت ایجاد خواهد کرد. سرما خوردگی، حساسیت و انحراف تیغه بینی از عوامل این بیماری هستند. درد، تب خفیف، ترشحات بینی و حلق خصوصا در صبح‌ها از علائم این بیماری هستند. سردرد‌های صبح گاهی در زمان بیدار شدن از خواب به صورت کاملا مشخص به وجود مشکلی در سینوس اشاره دارند. همچنین درد در پیشانی، در محل سینوس‌های پیشانی در زمان لمس، درد در فک و دندان‌های بالایی و دردناکی گونه‌ها در زمان لمس کردن (در اثر عفونت سینوس‌های فک بالا)، تورم یا درد بافت اطراف چشم‌ها یا کناره‌های بینی، اختلال در حس بویایی و گرفتگی بینی از دیگر نشانه‌های این مشکل هستند.

در بسیاری از موارد ممکن است سینوزیت ناشی از آلرژی با سینوزیت عفونی اشتباه گرفته شود. به طور معمول گرفتگی ناشی از آلرژی را رینیت آلرژیک می‌نامند و پزشکان از نامیدن سینوزیت بر آن دوری می‌کنند. همچنین گاه میگرن با سردرد‌های سینوزیتی اشتباه گرفته می‌شود. سینوزیت می‌تواند در کودکان با سنین مختلف، نشانه‌های متفاوتی ایجاد کند. کودکان با سن کمتر بیشتر نشانه‌های شبیه به سرماخوردگی دارند که شامل آبریزش و گرفتگی بینی و تب ملایم می‌شود.

سینوزیت حاد
التهاب یا عفونت مخاط سینوس بعلت تهاجم عوامل بیماریزا نظیر ویروس‌ها یا باکتری‌ها را سینوزیت می‌نامند. عفونت داخل حفره سینوس ممکن است در حد التهاب مخاطی باقی بماند و یا منجر به تشکیل چرک و تجمع ترشحات و یا حتی تشکیل آبسه شود.

پزشکاه کلینیک Mayo می‌گویند، عفونت حاد سینوسی معمولا ناشی از سرما خوردگی است. زمانی که تراکم مخاط بینی، تورم و فشار در اطراف چشم‌ها و پیشانی شود به عنوان عفونت سینوسی حاد شناخته می‌شود و معمولا با تب، سر درد و سرفه همراه است.

سینوزیت مزمن
بیماری سینوزیت مزمن فرم بهبود نیافته و طولانی شده‌ی بیماری سینوزیت (التهاب و عفونت سینوس‌ها) برای مدت ۳ ماه و یا بیشتر است. نشانه‌های بیماری سینوزیت مزمن در بسیاری از افراد به صورت گرفتگی بینی، درد یا فشار در نقاط مختلف صورت یا دندان‌ها ظاهر می‌شود. معمولا آبریزش بینی به رنگ زرد، سبز و حتی بی رنگ قابل مشاهده است. همچنین ممکن است باعث اختلالاتی در حواس بویایی و چشایی شود.

طبق ادعا‌های پزشکان کلینیک Mayo، عفونت مزمن سینوسی عموما با علائم تب همراه نیست. با این حال موجب خستگی و درماندگی افراد می‌شود بر فعالیت‌های روزانه شان تاثیر می‌گذارد.

عوامل عفونت‌های سینوسی
بسته به حاد یا مزمن بودن، علائم متفاوتند. اگرچه اکثر موارد عفونت‌های سینوسی ناشی از سرماخوردگی هستند، اما برخی از دلایل دیگر عبارتند از:
• واکنش‌های آلرژیک
• تحریک شیمیایی مخاط‌ها
• تحریک استنشاقی مانند دود یا اسپری بینی
• کم آبی
• خشکی هوا
• استفاده بیش از حد از آنتی هیستامین‌ها

علائم سینوس عفونی
تراکم سینوس‌ها و عفونت‌ها می‌توانند احساس سنگینی بر روی سر داشته باشد. خم شدن ممکن است این احساس را ملموس‌تر و مضاعف کند و در نتیجه سر درد شما بدتر کند. یکی دیگر از علائم عفونت سینوسی، گرفتگی بینی است که تنفس را دشوار می‌کند.

دکتر چارلز پاتریک دِیویس می‌گوید، گرفتگی بینی همراه با سر درد می‌تواند علائم زیر را در مخاطب ایجاد کند، عبارتند از:
• تورم در اطراف پیشانی، گونه‌ها و بینی
• احساس رطوبت در اطراف سینوس‌ها
• مخاط‌های زرد رنگ یا سبز در هنگام تخلیه بینی
• مخاط‌های که در گلو تخلیه می‌شوند و موجب تحریک و گلو درد می‌شوند
• سرفه به همراه تخلیه ماده‌های مخاطی
• سوزش بینی و عطسه‌های مکرر
• خستگی ناشی از سرفه‌های مکرر و سیستم ایمنی ضعیف
۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

درمان‌های معمول عفونت‌های سینوسی و کاهش تراکم‌های مخاطی
در اغلب موارد برای عفونت‌های سینوسی حاد یا خفیف، پزکان دارو‌هایی برای تسکین علائم توصیه می‌کنند. طبق گفته دکتر Melinda Ratini و WebMD، برخی از دارو‌های موثر برای عفونت‌های سینوسی عبارتند از::
• استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا برای جلوگیری از خشکی بینی
• بینی را در معرض بخار قرار دهید تا کمی از تراکم مخاط‌ها کاسته شود
• استراحت و تقویت سیستم ایمنی بدن
• حلق و بینی خود را با محلول آب نمک شستشو دهید
• به مقدار کافی آب بنوشید

با این حال اگر آلرژی سینوزیت حاد و یا مزمن دارید، باید سعی کنید منشا آلرژی را شناسایی کنید و از آن دوری کنید.

چگونه می‌توان علائم عفونت‌های سینوسی را کاهش داد
همانند بسیاری از عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، ممکن است جلوگیری کامل از ابتلا به سرما خوردگی یا عفونت امکان پذیر نباشد.

طبق ادعا‌های پزشکاه کلینیک Mayo، یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از سینوزیت‌های عفونی این است که دست‌های خود را مداوم بشویید. این مسئله می‌تواند به جلوگیری از گسترش ویروس‌ها و باکتری‌هایی که باعث عطسه، سرفه، آبریزش بینی و علائم سینوزیت می‌شوند را کاهش دهد.

همچنین اجتناب از مسائل آلرژیک که ممکن است موجب التهاب سینوس‌ها شوند حائز اهمیت است. اگر مستعد ابتلا به عفونت‌های سینوسی هستید، لازم است از حضور در مکان‌هایی که با استمشمام دود سیگار و سایر آلودگی‌ها همراه است خود داری کنید.

۱۰ عنصر اصلی که به درمان عفونت‌های سینوسی کمک می‌کنند
جزئیات بیشتر درباره ۱۰ اسانس اساسی موثر در درمان عفونت‌های سینوسی که موجب کاستن و علائم و عفونت‌هایی که باعث آبریزش بینی، سرفه، عطسه می‌شوند، کمک می‌کند.

۱ - روغن اکالیپتوس
اکالیپتوس شامل درختان یا درختچه‌های تک ساقه‌ای یا چند ساقه‌ای و همیشه سبز است با برگ‌های دُم برگ دار و متناوب و سر نیزه‌ای و گل‌های بی گلبرگ با پرچم‌های پر شمار به رنگ‌های سفید یا کرم یا زرد یا قرمز و میوه‌های پوشینه‌ای و مخروطی و چوبی و دریچه دار در انتها و دانه‌های براق به طول حدود ۱ میلی متر دارد.

از اکالیپتوس برای بخور و ضد عفونی کردن مجاری تنفسی و خوش بو کننده هوا استفاده می‌شود. معمولا چند قطره از روغن گیاه اکالیپتوس (که از برگ آن تهیه می‌شود) را در مخزن داروی دستگاه بخور می‌ریزند تا در رطوبت هوا مخلوط شود و مجاری تنفسی را ضد عفونی و بهبود بخشد. برای درمان سرما خوردگی و گرفتگی بینی یک مکمل دارویی بسیار خوب محسوب می‌شود. مصرف خوراکی اکالیپتوس سمی است.

مجله BMC Complementary and Alternative Medicine گزارش داده است که اسانس اکالیپتوس در از بین بردن عفونت‌های باکتری و ویروسی بسیار قوی و موثر عمل می‌کند. از بین گونه‌های باکتری که روغن اوکالیپتوس در درمان آن‌ها موثر است می‌توان به استرپتوکوکوس اشاره کرد. پنومونیه و استرپتوکوکوس هر دو باعث سینوزیت می‌شوند.

توانایی روغن اکالیپتوس در باز نگه داشتن مجرای تنفسی سینوس‌ها و کاهش التهابات ناشی از ترکیب ماده‌ای به نام سینوئول (cineole) است. سینوئول در واقع یک درمان موثر برای کاهش گرفتگی‌های بینی است.

برای استفاده از روغن اکالیپتوس کافی است چند قطره را بر روی بافتی پارچه‌ای بریزید. این بافت را به بینی خود نزدیک کنید و نفس عمیقی بکشید تا اسانس بتواند از موکوس‌ها عبور کند و به کاهش التهابات کمک کنند.

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

۲ - روغن درخت چای
روغن درخت چای (Tea Tree Oil) از حدود ۱۰۰ سال پیش در استرالیا به عنوان یک ماده ضد التهاب و ضد عفونی کننده کاربرد فراوان داشته، ولی در سال‌های اخیر مورد توجه جهانی قرار گرفته است. این روغن حاوی ترکیبات متعدد از جمله ترپن هیدروکربن ها، منوترپن ها، سزکوئی ترپن‌ها و الکل می‌باشد.

اثر ضد التهابی روغن درخت چای می‌تواند به کاهش تورم، محرک‌های سینوس‌ها کمک کند. روغن درخت چای نیز دارای خواص ضد عفونی کننده طبیعی است که می‌تواند باعث از بین بردن میکروب‌هایی که سبب سوزش، التهاب و تورم می‌شوند، شود.

مجله Clinical Microbiology گزارش داده است، روغن درخت چای یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری‌های التهابی ناشی از عفونت است. ترکیبات موجود در روغن درخت چای برای درمان سرفه و سرما خوردگی نیز استفاده می‌شود. جزئیات بررسی این مقاله نشان داد که اسانس تبخیر شده روغن درخت چای می‌تواند انواع گوناگون استرپتوکوک را از بین ببرد.

روغن درخت چای را می‌توانید به بسیاری دیگر از دارو‌های خانگی برای درمان عفونت‌های سینوسی اضافه کنید تا خواص و اثرات ضد میکروبی را افزایش دهد.

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

۳ - روغن زعتر (برگ‌های گیاه آویشنیان)
از برگ‌های خشک شده این گیاه به عنوان طعم دهنده غذایی استفاده می‌شود. در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس خصوصا کویت از ترکیب زعتر، نمک و کنجد در پخت نوعی نان استفاده می‌شود.

روغن آویشن ویژگی‌های تقویت کننده سلامتی فراوانی دارد که می‌تواند به بدن برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی و کاهش التهابات کمک کند. روغن آویشن به کاهش تولید موکوس کمک کرده و منجر به کاهش فشار سینوسی می‌شود.

آویشن دارای ترکیباتی به نام کارواکرول است که دارای توانایی‌های قدرتمندی برای کاهش واکنش‌های التهابی بدن است. مجله Lipid Research گزارش داده است که روغن آویشن، COX-۲ را مهار می‌کند و باعث می‌شود تا آنتی اکسیدان‌ها ضد التهابی وارد بدن شوند. سرکوب COX-۲، همان روش کارکرد دارو ضد التهابی غیر استروئیدی است.

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

۴ - روغن اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس به خاطر اثر آرام بخشی که بر روی ذهن ایجاد می‌کند می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب و بهبود خواب شبانه کمک کند. با این حال این روغن دارای اثر ضد التهابی برای کاهش تراکم و از بین بردن علائم سینوزیت است.

ترکیبات شیمیایی اسانس اسطوخودوس، مرکب از نوعی ستن (با بوی کامفر و نعناع) سینئول، الکل و لینالول است. مطابق تحقیقی درباره اثرات گیاهان درمنه، اسطوخودوس و آویشن شیرازی بر روی باکتری‌های Staphylococcus aureus، Pseudomonas aeruginosa و Klebsiella pneumonia که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، اسانس اسطوخودوس دارای اثر مهارکننده بر روی باکتری‌های بیماری زای مورد مطالعه می‌باشد.

مجله European Journal of Dentistry مقاله‌ای در مورد خواص دارویی روغن اسطوخودوس در درمان عفونت‌های تنفسی منتشر کرد. مطالعات نشان داده است که روغن اسطوخودوس می‌تواند به مهار آنفلوانزا و علائم سرما خوردگی کمک کند. روغن اسطوخودوس ممکن است التهابات را کاهش دهد و به طور موثر سینوزیت و عفونت‌های گلو را درمان کند.

با توجه به مطالعات علمی دیگر، روغن اسطوخودوس به کاهش درد و سر درد‌های مرتبط با سینوس‌ها کمک می‌کند.

استفاده از چند قطره روغن اسطوخودوس در مخزن دستگاه بخور می‌تواند به شما کمک کند شب‌ها به خوبی بخوابید.

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

۵ - روغن گل میخک
یکی دیگر از روغن‌های ضروری که دارای خواص ضد التهابی است و باعث کاهش تحریک کننده‌های بینی، تراکم مخاطی می‌شود.

یک مقاله منتشر شده در مجله Pharmaceutical Biology در سال ۲۰۱۷ نشان داد که روغن گل میخک دارای خواص درمانی متعددی است که می‌تواند علائم سینوزیت‌ها را کاهش دهد. این داروی ضد ویروسی خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی است. نتایج این بررسی نشان داد روغن گل میخک به کاهش التهابات پوستی و بافت‌ها نیز کمک می‌کند.

چند قطره روغن گل میخک را به داخل حفره‌های بینی بریزید، این عمل می‌تواند زمان بهبود را تسریع ببخشد و سرفه‌ها، سر درد و آبریزش را کاهش دهد.

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

۶ - روغن لیمو
روغن لیمو عطر خوشایندی دارد و می‌تواند دوره درمان عفونت‌های سینوسی را تسریع ببخشد و کوتاه کند. روغن لیمو به کاهش تورم‌ها، علائم آلرژیک و موکوس‌ها کمک می‌کند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی Evidence-Based Complementary Alternative Medicine ترکیب اسلنس روغن لیمو با دیگر روغن‌ها می‌تواند سیستم تنفس را بهبود ببخشد و در کاهش علائم التهاب بافتی از جمله تورم‌ها، قرمزی و درد موثر است.

چند قطره از روغن لیمو را بر روی بافتی پارچه‌ای بریزید و در فضای اتاق قرار دهید، یک شیوه عالی برای ضد عفونی کردن هوای اتاق و راهی برای خلاصی از میکروب‌ها.

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

۷ - روغن رزماری
گیاهی چند ساله، بوته ای، همیشه سبز با شاخه‌های بالا رونده که طول آن به ۹۰ تا ۱۵۰ سانتی متر می‌رسد. شاخه‌های گیاه هنگامی که جوان باشد نرم و کرک دار، اما با گذشت زمان چوبی شده و پوست آن فلس مانند می‌شود. گل‌های رزماری به رنگ آبی هستند. برگ و سرشاخه‌های گلدار گیاه، اندام دارویی رزماری را تشکیل می‌دهد.

رزماری به دلیل اثرات آرامبخشی که دارد سبب کاهش علائم نظیر سرفه، عطسه و آبریزش می‌شود. همانند بسیاری از روغن‌های ضروری، روغن رزماری نیز دارای خواص ضد میکروبی است و می‌تواند به طور همزمان علائم گرفتگی سینوزیت‌ها را کاهش دهد.

مجله Ethnopharmacology گزارش داده است که روغن رزماری می‌تواند به درمان علائم و واکنش‌های آلرژیک کمک کند. به عنوان مثال، استنشاق رزماری خواص آنتی هیستامین دارد و سبب تسکین و رفع التهابات ماهیچه‌های تنفسی شود.

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

۸ - روغن کاج
روغن کاج یک ضد عفونی کننده طبیعی است و در از بین بردن میکروب‌هایی که سبب عفونت سینوزیت و سایر عفونت‌های تنفسی می‌شوند، موثر عمل می‌کند. استنشاق روغن کاج در زمان ابتلا به انسداد سینوسی می‌تواند به تجزیه موکوس کمک کند و روند بهبودی را سرعت ببخشد.

با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله European Archives of Oto-Rhino-Laryngology، روغن کاج می‌تواند به سرعت موجب پاکسازی سینوس‌ها شود. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند روغن کاج دارای اثرات مثبتی فراوانی است باعث کاهش علائم سینوزیت‌ها می‌شود.

با این حال، مطالعات در رابطه با استفاده از این روغن برای کودکان هشدار می‌دهد، زیرا ممکن است باعث بروز اسپاسم‌های عضلانی شود.

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

۹ - روغن نعناع
روغن نعناع یکی از محصولاتی است که از گیاهان معطر و محبوب برای استفاده چند منظوره شناخته شده است. این روغن دارای سایه‌های قرمز و زرد است و دارای مواد مغذی است که شامل اسید‌های چرب امگا ۳، ویتامین‌های A. و C. و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز و مس است.

منتول موجود در روغن نعناع به عنوان یک خلط آور عمل می‌کند و به پاکسازی دستگاه تنفسی در هنگام سرفه کمک زیادی می‌کند. این حتی برای مسائل جدی‌تر مثل سینوزیت، آسم و یا برونشیت مفید است. روغن نعناع می‌تواند به عنوان یک مالش سرد در قفسه سینه استفاده شود و یا استنشاق از طریق یک بخارساز روشن احتقان بینی بسیار موثر است.

استفاده از روغن نعنا برای سینوزیت و احتقان سینوسی می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر بهبود پیدا کنید. این روغن دارای اثر خنک کنندگی است و می‌تواند به شما در کاهش التهاب کمک کند.

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

۱۰ - روغن پونه کوهی
روغن پونه کوهی می‌تواند به کاهش علائم عفونت‌های سینوسی کمک کند، زیرا حاوی ترکیبات ضد باکتری و ویروسی است.

مجله Microbiology گزارش داد که این روغن حاوی ترکیبات کارواکرول است. بررسی‌ها بر روی روغن پونه کوهی ثابت کرده است که می‌تواند عفونت‌های مختلف ویروسی را از بین ببرد و موجب کاهش شیوع عفونت‌های ویروسی شود. سایر مطالعات نیز اثرات ضد باکتری کارواکرول در روغن پونه کوهی را اثبات کرده اند.

پونه کوهی با عفونت ها، قارچ ها، کولیت، سرطان، التهاب، آسم و عفونت‌های تنفسی و آلرژی مقابله می‌کند.

۱۰ روغن شناخته شده علمی برای عفونت‌های سینوسی

طریقه استفاده از روغن‌های گیاهی برای درمان عفونت‌های سینوسی
بسیاری از افراد با استنشاق بخار حاصل شده از دستگاه بخور به درمان بیماری‌های سینوسی می‌پردازند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در انجمن پزشکی کانادا منتشر شد نشان داد، استنشاق بخار برای درمان علائم سینوزیت خیلی موثر عمل نمی‌کند، اما می‌تواند به کاهش شدت آن کمک کند.
• یک ظرف را با ۲ لیوان آب جوشیده شده پر کنید و ۵ قطره روغن اوکالیپتوس، ۵ قطره روغن درخت چای و نصف ۵ قطره از هر اسانس دیگری که در بالا ذکر شده است را به آن اضافه کنید.
• سر خود را با حوله بپوشانید و روی کاسه بگیرید.
• در زیر حوله نفسی عمیق بکشید.
• این عمل را ۲ تا ۳ بار دیگر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

منبع: healthyandnaturalworld
وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید