لو رفتن سوالات امتحانات نهایی در پایتخت

لو رفتن سوالات امتحانات نهایی در پایتخت

سوالات اولین امتحان نهایی لو رفته است؛ نه حرفی کم نه حرفی بیش. آموزش‌و‌پرورش هم از همان لحظه اول دست از انکار برداشته و موضوع را تأیید کرده است.

کد خبر : ۵۷۳۴۹
بازدید : ۱۴۷۰

لو رفتن سوالات امتحانات نهایی در پایتخت

سوالات اولین امتحان نهایی لو رفته است؛ نه حرفی کم نه حرفی بیش. آموزش‌و‌پرورش هم از همان لحظه اول دست از انکار برداشته و موضوع را تأیید کرده است. دانش‌آموزان و مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند سوال‌های امتحان درس «دین و زندگی» نیم‌ساعت قبل از شروع امتحان در بعضی مدارس پخش شده و به دست دانش‌آموزان رسیده است.

از طرف دیگر هر چند مشاور مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران می‌گوید که سوال‌ها در شهری غیر از تهران لو رفته اما تعدادی از دانش‌آموزان تهرانی می‌گویند که سوال‌ها را قبل از شروع امتحان داشته‌اند و حتی کانال تلگرامی‌ای را نشان می‌دهند که سوال‌ها در آن منتشر شده است؛ «اميد» یکی از این دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در منطقه ٥ تهران است.

او سر حوزه آماده شده بود تا نخستین امتحانش را بدهد: «نيم‌ساعت قبل از امتحان به حوزه امتحاني رسيده بودم. اولين چيزي كه توجه‌ام را جلب كرد، زمزمه‌هاي لورفتن سوالات بود.» او در ثانيه‌هاي اول بي‌تفاوت نگاهش را به كتابش مي‌اندازد اما كنجكاوي او را به جمع دوستان مي‌كشد.

«عده‌اي از بچه‌ها دور هم جمع شده‌ بودند. در دست يكي از بچه‌ها سوالاتي بود كه ادعا مي‌كرد سوالات امتحان همان روز است؛ امتحان دين و زندگي.» «اميد» براي سنجش آمادگي‌اش براي امتحان نگاهي به سوالات مي‌اندازد اما مسأله را خيلي جدي نمي‌گيرد: «از سوالات تستي سرسري گذشتم و بيشترين تمركزم را روي سوالات تشريحي گذاشتم كه سخت‌تر بود.

سوالات را يك‌به‌يك مي‌خواندیم و هر كسي جواب آن را مي‌دانست، براي بچه‌ها مي‌گفت. مثلا اين سوال براي فلان بخش كتاب است و به فلان فصل اختصاص دارد.» اما بزرگترين غافلگیری «اميد» زماني است كه سر جلسه مي‌نشيند و برگه سوالات امتحاني را مي‌بيند: «وقتي سرجلسه نشستم با ديدن سوالات واقعا تعجب كردم چون همان سوالاتي را كه چند دقيقه قبل با بچه‌ها مرور كرده بوديم، پيش روي خودم مي‌ديدم.»

«مسعود» هم براي دادن اولين امتحان سر ساعت در مدرسه‌اي كه به‌عنوان حوزه انتخاب شده بود، حاضر شده بود. «چهارم رياضي‌ام در منطقه پنج. حوزه را هم نگويم بهتر است.‌ سال گذشته‌ هم سوالات لو رفته بود؛ اما يادم نيست كدام درس بود، البته درنهايت خود آموزش‌وپرورش هم قبول كرد که اين اتفاق افتاده است ولي براي امسال را كاملا مطمئنم كه سوالات لو رفته است.» او هم در ناباوري لورفتن سوالات است.

«هم‌مدرسه‌اي‌هايم ادعا مي‌كردند سوالات را دارند؛ چون فكر مي‌كردم اين احتمال خيلي ضعيف است از آنها نپرسيدم سوالات را از كجا آورده‌اند و آنها را مسخره مي‌كردم كه براي خريد سوالات پولشان را هدر داده‌اند؛ اما آنها مي‌گفتند پولي بابت سوالات پرداخت نكرده‌اند و به شكل مجاني از يك كانال گرفته‌اند. البته يكي، دو نفر ديگر هم بودند كه مي‌گفتند سوالات امتحان آن روز را دارند.

از صحبت‌هايشان متوجه شدم كه همه آنها از يك كانال سوالات را به دست آورده‌اند. آن هم مجاني.» «مسعود» هم اطمينان دارد سوالاتي كه قبل از امتحان ديده، همان‌هايي بوده كه قبل از امتحان بين بچه‌ها دست‌به‌دست مي‌شد.«كاملا مطمئنم سوالات همان بود. براي اينكه در مورد سوالات با هم مشورت مي‌كرديم و خوب يادم هست ٧-٨ سوال آخر همان سوالات بودند.»

«حسين» در آخرين لحظات مانده به شروع امتحان خودش را به حوزه مي‌رساند. «پيش‌دانشگاهي‌‌ام‌ در مدرسه توحيد بود اما حوزه امتحاني مدرسه امام‌هادي(ع) بود. با عجله وارد حوزه امتحاني شدم و ديدم بعضي از بچه‌ها مي‌گويند که سوالات دين‌وزندگي لو رفته است؛ جدي نگرفتم اما بعد از پايان امتحان كساني كه سوالات را قبل از امتحان ديده بودند، تاييد كردند كه سوالات همان بوده و من افسوس مي‌خوردم چرا نگاهي به سوالات نينداخته‌ام.»

تهران نبود
هرچند آموزش‌وپرورش این بار لو رفتن سوالات امتحانات نهایی را تایید کرده، اما گفته سوالات نه در تهران بلکه در یکی از استان‌ها لو رفته است. علیرضا راه‌پیما، مشاور مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران دیروز دراین‌باره گفت: «با قطعیت می‌گویم که سوالات لو رفته امتحانات نهایی در تهران نبوده و مربوط به یکی دیگر از استان‌ها می‌شود، اما اجازه نداریم نام استان را ببریم.»

او ادامه داده: «این سوالات به هیچ‌وجه از شهر تهران لو نرفته و علت آن هم خیلی روشن است، زیرا ما روی برگه‌های امتحان نهایی بک‌گراند زده بودیم. این بک‌گراند روی عکسی که در تلگرام از سوالات منتشر شده، وجود ندارد، همین مدرک به سادگی نشان می‌دهد سوالات مربوط به استان تهران نبوده است. نکته قابل توجه این است که این بک‌گراند در هر منطقه از تهران متفاوت است و اگر در هر کدام از مناطق تهران سوالات بیرون می‌آمد، ما تشخیص می‌دادیم که سوالات مربوط به کدام منطقه است.»

به گفته او: «ما در تهران برای این‌که ضریب ایمنی را بالا ببریم، مانع از تخلفات این‌چنینی شویم و به راحتی تشخیص دهیم سوالات لو رفته از کدام ناحیه تهران بوده است، این بک‌گراند را روی سوالات طراحی کرده‌ایم. ضمن این‌که بک‌گراند به ما نشان می‌دهد سوالات مربوط به امروز است یا نه. این بک‌گراند اطلاعات خوبی به ما می‌دهد که عملا ضریب ایمنی را بالا می‌برد. با قطعیت می‌گویم که در تهران نبوده و مربوط به یکی دیگر از استان‌ها می‌شود، اما اجازه نداریم نام استان را ببریم.»

مراجع قضائي پيگير ماجرا هستند

این‌بار اول نیست که سوالات امتحانات نهایی در ایران پیش از برگزاری آزمون در کانال‌های مجازی منتشر می‌شود.‌ سال گذشته و‌ سال ٩٥ هم با شروع ماه خرداد، عده‌ای از دانش‌آموزان گفتند سوالات دو درس جغرافی و آمادگی دفاعی لو رفته که البته وزارت آموزش‌و‌پرورش این موضوع را در ‌سال ٩٥ تکذیب کرد. سال گذشته هم گفته شد که امسال سوالات اصلی پیش از برگزاری امتحانات در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام به صورت رایگان یا برای فروش عرضه شده است.

بعد از آن هم پلیس فتا اعلام کرد سوالات عرضه‌شده فقط در یک مورد با سوالات اصلی تطابق داشته و افراد عرضه‌کننده صرفا کلاهبردار بوده‌اند؛ هرچند بعد از آن پلیس ۸نفر را در این ارتباط دستگیر کرد و البته قوه‌قضائیه درباره سرنوشت این افراد خبری را اعلام نکرد. حالا عبدالرسول عمادي، رئيس مركز سنجش آموزش‌وپرورش در مورد ماجراي لو رفتن سوالات درس دين ‌و زندگي در خرداد امسال مي‌گويد: «اول خردادماه نخستین امتحان سراسري برگزار شد. نيم‌ساعت قبل از برگزاري امتحان متوجه شديم يك صفحه از سوالات امتحاني در فضاي مجازي منتشر شده است.»

عمادي با اشاره به ساعت نشر سوالات در فضاي مجازي ادامه مي‌دهد: «از آن‌جايي كه ساعت نشر سوالات با زمان شروع امتحان تفاوت نيم‌ساعته داشت، امكان نشر و استفاده از آن وجود نداشت، اما با اين تفاسير پليس فتا و حراست آموزش‌وپرورش دست به كار شده و عوامل خاطي اين مسأله شناسايي شدند و درحال‌حاضر درحال پيگيري قضائي موضوع هستيم.»

رئيس مركز سنجش آموزش‌وپرورش ساعت نشر سوالات در كانالي در فضاي مجازي را ساعت ٧صبح اعلام می‌کند: «سوالات ٧صبح توسط كانالي نشر پيدا مي‌كند، درحالي كه ساعت ٨صبح اين امتحان در حوزه‌هاي مشخص‌شده برگزار شد. درواقع از اين‌كه در اين فاصله -با توجه به اين‌كه بيشتر دانش‌آموزان در حوزه امتحاني‌شان حاضر بودند- چه تعداد از دانش‌آموزان به اين سوالات دسترسي پيدا كرده‌اند، اطلاعات موثقي نداريم، حتي در مورد اين‌كه از اين سوالات استفاده شده است يا خير.»

البته با درنظر گرفتن احتمالات، تصميمي در اين خصوص گرفته شده است كه عمادي درباره آن مي‌گويد: «با درنظر گرفتن تمامي احتمالات و با در نظر گرفتن اين نكته كه تنها بخشي از سوالات در فضاي مجازي در دسترس دانش‌آموزان بوده، تصميم گرفته شد در بارم سوالات تغييراتي داده شود، به نحوي كه مقداري از بارم سوالاتي كه در فضاي مجازي در ديد عموم قرار گرفته بودند، به سوالات صفحه اول که افشا نشده بود، انتقال بيابد تا اگر سوءاستفاده‌اي صورت گرفته باشد، حق دانش‌آموزان تضیيع نشود.» رئيس مركز سنجش آموزش‌وپرورش ادامه مي‌دهد: «افراد خاطي توسط پليس فتا شناسايي شده‌اند و موضوع به مراجع قضائي منتقل مي‌شود و با عوامل خاطي برخورد خواهد شد.»

عمادي در پاسخ به اين سوال كه افراد شناسايي‌شده ارتباطي با آموز‌ش‌وپرورش دارند يا خير، مي‌گويد: «اجازه بدهيد مسأله كاملا روشن شود و بعد در اين موارد صحبت شود.» رئيس مركز سنجش آموزش‌وپرورش در مورد ماجراي لو رفتن سوالات امتحاني ‌سال گذشته هم مي‌گويد: «پرونده ماجرا تا جايي كه به ما به‌عنوان برگزاركننده امتحان مربوط است اين‌كه مستندات مربوط به حادثه را به مراجع حقوقي آموزش‌وپرورش بدهيم. آنها هم با دستگاه قضائي در ارتباط‌اند. پيگيري‌هاي بعدي كار جزو مسئوليت‌هاي بنده نيست.»

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید