غذا‌هایی که باعث می‌شوند راحت‌تر نفس بکشید

غذا‌هایی که باعث می‌شوند راحت‌تر نفس بکشید

حتی افرادی که مشکل تنفسی هم ندارند، درهوای آلوده دچار مشکلات تنفسی می‌شوند، اما گاهی می‌توان با یک فهرست خرید ساده کاری کرد که نفس‌کشیدن راحت شود.

کد خبر : ۵۷۴۲۴
بازدید : ۱۶۴۵

غذا‌هایی که باعث می‌شوند راحت‌تر نفس بکشید

حتی افرادی که مشکل تنفسی هم ندارند، درهوای آلوده دچار مشکلات تنفسی می‌شوند، اما گاهی می‌توان با یک فهرست خرید ساده کاری کرد که نفس‌کشیدن راحت شود.

«نفسم بالا نمی‌آید»، «سخت نفس می‌کشم» «نفس کشیدن برایم مشکل شده»؛ در شهر‌هایی مثل تهران این جمله را زیاد می‌شنویم.

به جز افرادی که مبتلا به آسم و سایر ناراحتی‌های تنفسی هستند، این جملات حتی از افراد سالم هم شنیده می‌شود، حتی افرادی که مشکل تنفسی هم ندارند، درهوای آلوده دچار مشکلات تنفسی می‌شوند، اما گاهی می‌توان با یک فهرست خرید ساده کاری کرد که نفس‌کشیدن راحت شود.

طبیعت هم می‌تواند ضدآسم باشد

برای آن‌هایی که نفس کشیدن برای‌شان سخت است

«سالی هید»، پروفسور بیماری‌های ریه در دانشگاه «ایندیانا» که به‌تازگی تحقیقاتی در مورد تاثیرات مواد غذایی روی خوب نفس کشیدن انجام داده است می‌گوید: «آسم یک بیماری است که مشخصه آن التهاب مزمن راه‌های هوایی است، خیلی از غذا‌ها ممکن است این روند التهابی را بدتر کنند و برخی از غذا‌ها هم ممکن است باعث بهبود این حالت شوند.

طبیعی است که هیچ‌کس به شما نخواهد گفت که دارو‌ها و اسپری مخصوص آسم یا دارو‌های آنتی‌بیوتیکی که برای عفونت‌های ریه مصرف می‌کنید را کنار بگذارید، اما بدانید که انتخاب غذا‌های مناسب می‌تواند نفس کشیدن شما را راحت‌تر و احتیاج‌تان به دارو، ماسک یا اسپری را کمتر کنند.»

فشارخون نگیرید، سرفه هم نکنید

کم نمک بخورید

نتایج مطالعه‌ای که در دانشگاه «مکران» انجام گرفته نشان می‌دهد، زنان مبتلا به آسم و سایر بیماری‌های ریوی که یک رژیم غذایی کم‌نمک دارند رژیم‌غذایی آن‌ها طی یک روز حداکثر ۳/۱ تا ۵/۱ گرم نمک داشته است تا کمتر از زنانی که نمک در رژیم غذایی آن‌ها بسیار زیاد است دچار حمله و مشکل تنفسی شوند، تنفس برای آن‌ها راحت‌تر شود.

دانشمندان معتقدند نمک، سلول‌های عضلانی صاف موجود را ریه تحریک می‌کند و در عین حال میزان کلسیم در داخل سلول‌ها را به‌هم می‌ریزد و این باعث می‌شود که سلول‌ها فعالیت معمول خود را انجام دهند و در نتیجه تنفس سخت‌تر شود. به هر حال نمی‌توان نقش نمک را در حملات تنفسی نادیده گرفت.

محدودکردن میزان نمک فواید دیگری هم برای شما دارد. یادتان باشد که یکی از اصلی‌ترین منابع نمک در زندگی روزانه غذا‌های آماده و فست‌فود‌ها هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را از رژیم غذایی حفظ کرد یا حداقل مصرف آن‌ها را محدود کرد.

به قرمز‌ها فکر کنید

آنتی‌اکسیدان‌ها

براساس مطالعات انجام گرفته، افرادی که دچار آسم یا عفونت ریه هستند رادیکال‌های آزاد مضر بیشتری در بدن و ریه خود دارند و این باعث می‌شود، ریه آن‌ها دچار ترشح بیشتر و تنفس برای‌شان مشکل‌تر شود. یک مطالعه در سوئد نشان داده افرادی‌که مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان مصرف می‌کنند (مثلا ۶۰ میلی‌گرم در روز بتاکاروتن) میزان رادیکال‌های آزاد کمتری نسبت به افرادی که این میزان آنتی‌اکسیدان را مصرف نمی‌کنند دارند و در نتیجه عملکرد ریه آن‌ها بهتر است.

این مطالعه نشان داده، خوردن روزانه ۵ وعده میوه و سبزی می‌تواند ۸ میلی‌گرم بتاکاروتن به بدن شما برساند. این در حالی است که برخی مطالعات نشان داده، روزی ۴ تا ۶ میلی‌گرم بتاکاروتن برای بدن انسان کافی است. یک مطالعه دیگر که در آلمان انجام گرفته نشان داده، افرادی که هفته‌ای ۳۰ میلی‌گرم لیکوپن دریافت می‌کنند با تعداد دفعات کمتر و با شدت کمتر دچار حملات تنگی نفس یا آسم می‌شوند. اگر فکر می‌کنید که این میزان آنتی‌اکسیدان‌ها در غذای‌تان کافی نیست و سبزی‌ها و میوه‌های تازه کم مصرف می‌کنید با پزشک خودتان مشورت کنید تا یک رژیم غذایی مناسب به شما بدهد.

هندوانه و گوجه‌فرنگی منابع غنی از کیلوین در طبیعت هستند (یک قاچ بزرگ از یک هنداونه، متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم و یک گوجه‌فرنگی متوسط ۳ میلی‌گرم لیکوپن در خود دارند) برخی مکمل‌ها و پودر‌ها به‌تازگی به بازار عرضه شده‌اند که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف هستند.

غذا‌هایی که باعث می‌شوند راحت‌تر نفس بکشید

چرا خانم‌ها باید فلفل دلمه‌ای بخورند

ویتامین C.
تحقیقات پژوهشگران دانشگاه «یل» نشان داده، افرادی که برای ۲ روز متوالی هر روز ۵۰۰ میلی‌گرم اسید اسکوریک (ویتامین C) در رژیم غذایی خود دارند طی ماه‌های سرد کمتر دچار تنگی نفس، خس‌خس سینه، سرفه‌های حساسیتی و حملات آسم می‌شوند. در این تحقیقات مشخص شده است که اسید آسکوریک احتمالا با جلوگیری از آزادشدن هیستامین اثرات خود را اعمال می‌کند. هیستامین، ماده‌ای شیمیایی است که باعث تورم راه‌های هوایی و مشکلات تنفسی می‌شود و در واقع ویتامین C. شبیه قرص‌های آنتی‌هیستامین است.

شما می‌توانید با اضافه‌کردن مرکبات، فلفل‌دلمه‌ای (که یک منبع عالی ویتامین C. است) و سایر منابع ویتامین C. به غذای‌تان، نفس کشیدن‌تان را راحت‌تر کنید. یادتان باشد که براساس تحقیقات دانشمندان کانادایی، از هر ۱۰ زن در این کشور، یک نفر به مقدار کافی ویتامین C. در رژیم غذایی خود نمی‌خورد.

ماهی بخورید، سویا نه

ماهی

گروه تحقیقاتی دانشگاه «ایندیانا» در یک مطالعه خود به طور روزانه، هر روز یک قرص حاوی امگا ۳ به گروهی از خانم‌ها دادند (هرکدام از این قرص‌ها حاوی ۲/۳ گرم EPA و ۲/۲ گرم DHA که هر ۲ از انواع امگا ۳ هستند، در خود داشتند)، در نهایت پس از ۲ هفته این افراد در شرایط مختلف با افرادی‌که این رژیم غذایی را نداشتند مورد مقایسه قرار گرفتند و مشخص شد که افرادی که روزانه امگا ۳ دریافت کرده بودند در زمان ورزش یا در زمان سرماخوردگی وضعیت تنفسی بهتری دارند.

درکل امگا ۳ خاصیت ضدالتهابی دارد و احتمالا خاصیت مثبت این ماده در بهبود وضعیت تنفسی چه در افراد مبتلا به آسم و چه در افراد عادی ناشی از همین خاصیت ضدالتهابی آن است. البته تحقیقات اخیر نشان داده که امگا ۶ برعکس امگا ۳ خاصیت ایجاد التهاب در بدن دارد و برای همین باید حواس‌تان باشد که مواد غذایی حاوی امگا ۳ مصرف کنید نه امگا ۶. ماهی‌هایی مثل سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی منابع عالی امگا ۳ هستند، در حالی که مواد غذایی حاوی سویا بیشتر امگا ۶ دارند.

اگر می‌خواهید در سرما آسم نگیرید

کافئین

خوردن روزانه مقدار زیادی کافئین می‌تواند به‌خصوص در کسانی که دچار آسم فعالیتی هستند از شدت علائم بکاهد. به طور مثال تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه «گلاسکو» نشان داده، کسانی که ۳ فنجان قهوه می‌خورند و سپس ورزش می‌کنند، کمتر از دیگران به آسم ورزشی مبتلا می‌شوند.

کافئین نقش چشمگیری در شل‌کردن عضلات و در عین حال راه‌های‌هوایی را گشاد می‌کند. ثابت شده است که قهوه می‌تواند برخی از علائم ناراحت‌کننده آسم را برطرف کند و برای همین به‌خصوص در افرادی‌که آسم فعالیتی یا ورزشی دارند یا در کسانی که دچار آسم هستند و می‌خواهند در هوای سرد قرار بگیرند، توصیه می‌شود قهوه بخورند.

منبع: برترینها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید