فصل پارو کردن پول!

فصل پارو کردن پول!

یکی از جذاب‌ترین مباحث حاشیه‌ای جام‌جهانی، مربوط به پاداشی است که فیفا به تیم‌های باشگاهی بازیکنان حاضر در این تورنمنت می‌پردازد. بر این اساس و با جهش خیره‌کننده‌ای که این رقم در جام‌جهانی روسیه داشته، امسال به ازای هر روز حضور بازیکنان تیم‌های ملی در جام‌جهانی، مبلغ ۸۵۰۰ دلار به باشگاه‌ها پرداخت می‌شود.

کد خبر : ۵۷۵۵۱
بازدید : ۱۱۳۳
فصل پارو کردن پول!
یکی از جذاب‌ترین مباحث حاشیه‌ای جام‌جهانی، مربوط به پاداشی است که فیفا به تیم‌های باشگاهی بازیکنان حاضر در این تورنمنت می‌پردازد. بر این اساس و با جهش خیره‌کننده‌ای که این رقم در جام‌جهانی روسیه داشته، امسال به ازای هر روز حضور بازیکنان تیم‌های ملی در جام‌جهانی، مبلغ ۸۵۰۰ دلار به باشگاه‌ها پرداخت می‌شود.
نکته کلیدی این است که محاسبه این پاداش از دو هفته پیش از مسابقات جام‌جهانی آغاز می‌شود و بنابراین حداقل پاداش به ازای هر بازیکن، برای تیم‌هایی که در مرحله گروهی اوت شوند ۲۱۲ هزار دلار خواهد بود؛ رقمی دندانگیر که می‌تواند بخشی از گره‌های مالی باشگاه‌ها را باز کند. حالا که لیست ۲۴ نفره تیم ملی اعلام شده، می‌توان حداقل پاداش باشگاه‌ها از این تورنمنت را محاسبه کرد. ذکر این نکته ضروری است که فیفا برای دادن این پاداش، پول را بین باشگاه‌هایی که بازیکن در دو سال آخر برای آن‌ها توپ زده تقسیم خواهد کرد.


استقلال
آبی‌ها چهار سهمیه در لیست نهایی تیم ملی دارند. از این بین مجید حسینی، روزبه چشمی و امید ابراهیمی دو سال قبل از جام‌جهانی را به‌طور کامل در استقلال بوده‌اند و به ازای هر کدام ۲۱۲ هزار دلار پاداش به این تیم می‌رسد. پژمان منتظری، اما یک سال از این دو سال را برای الاهلی قطر بازی کرده؛ پس ۱۰۶ هزار دلار به الاهلی می‌رسد و همین مبلغ هم به استقلال. به این ترتیب اگر کاوه رضایی در لیست نهایی کی‌روش جا می‌گرفت، بابت یک سال بازی او در استقلال در دو فصل منتهی به جام‌جهانی، ۱۰۶ هزار دلار دیگر به این باشگاه می‌رسید که این‌طور نشد. الان، اما استقلال در مجموع ۷۴۲ هزار دلار بابت حضور بازیکنانش در جام‌جهانی پاداش خواهد گرفت.
پرسپولیس
یکی از مهم‌ترین اعتراضات پرسپولیسی‌ها به کارلوس کی‌روش این است که او در همه اردو‌های مقدماتی بین چهار تا هفت سرخپوش را به اردو برد، اما نهایتا برای جام‌جهانی فقط اسم دو پرسپولیسی را در فهرستش گنجاند. به هر حال قرمز‌ها الان فقط علیرضا بیرانوند و وحید امیری را در جام‌جهانی دارند که مجموعا ۴۲۴ هزار دلار بابت این دو نفر دریافت خواهند کرد. همچنین دو پرسپولیسی قدیمی یعنی رامین رضاییان و مهدی طارمی هم در لیست ۲۴ نفره حضور دارند. رضاییان یک سال از دو سال آخر را در پرسپولیس بوده و ۱۰۶ هزار دلار به این باشگاه سود می‌رساند، اما طارمی سه‌چهارم آن مدت را در جمع سرخپوشان بوده و ۱۵۹ هزار دلار از پاداش فیفا را به پرسپولیس خواهد رساند. به این ترتیب مجموع سود پرسپولیس از حضور بازیکنانش در جام‌جهانی، ۶۸۹ هزار دلار خواهد بود.
دیگر باشگاه‌های ایرانی
سایپا در فهرست نهایی کی‌روش مهدی ترابی و علی قلی‌زاده را دارد که هر دو در دو سال اخیر برای این تیم بازی کرده‌اند؛ بنابراین نارنجی‌ها ۴۲۴ هزار دلار از روسیه کاسب هستند. ذوب‌آهن هم رشید مظاهری را در اردو دارد که ۲۱۲ هزار دلار به این باشگاه سود می‌رساند. مورد جالب، اما مربوط به محمدرضا خانزاده است که دو سال آخر را در دو تیم مشهدی سیاه‌جامگان و پدیده توپ زده؛ بنابراین پاداش حضور او در جام‌جهانی به‌طور مساوی بین این دو تیم تقسیم می‌شود. نیازی به یادآوری نیست که مثلا واریز رقم ۱۰۶ هزار دلار به باشگاهی مثل سیاه‌جامگان تا چه اندازه می‌تواند برای آن‌ها کارگشا باشد.
لژیونر‌ها
عمده بازیکنان حاضر در لیست ۲۴ نفره تیم ملی را لژیونر‌ها تشکیل می‌دهند که پاداش آن‌ها به باشگاه‌های فعلی و قبلی بازیکنان در دو سال منتهی به جام‌جهانی اختصاص خواهد یافت. مثلا المپیاکوس یک سال‌ونیم قبل از جام‌جهانی کریم انصاری‌فرد را در اختیار داشته که ۱۵۹ هزار دلار به خاطر او دریافت می‌کند و البته احسان حاج‌صفی هم که یک سال قبل از جام‌جهانی برای این تیم بازی کرده، ۱۰۶ هزار دلار سود به المپیا می‌رساند؛ بنابراین تیم یونانی جمعا ۲۶۵ هزار دلار بابت حضور ایران در جام‌جهانی سود خواهد کرد.
همچنین علیرضا جهانبخش که دو سال آخر را در آلکمار توپ زده، ۲۱۲ هزار دلار منفعت نصیب تیم هلندی خواهد کرد. اشکان دژاگه با وجود بازی نکردن در ناتینگهام‌فارست انگلستان یک نیم‌فصل عضو این باشگاه بوده و بنابراین یک‌چهارم حداقل پاداش یعنی ۵۳ هزار دلار را برای ناتینگهام به ارمغان می‌آورد. در عجیب‌ترین نمونه، امیر عابدزاده که اولین ملی‌پوش حاضر در جام‌جهانی در تاریخ ماریتیموی پرتغال محسوب می‌شود؛ چون یک سال از دوره قبل از جام‌جهانی را برای این تیم بازی کرده ۱۰۶ هزار دلار به آن‌ها سود می‌رساند. ۱۰۶ هزار دلار دیگر هم به حساب باشگاه قبلی امیر یعنی تیم گمنام باریرنسه در لیگ دسته دوم پرتغال خواهد رسید!
نکات کلیدی

- تا روز ۱۴ خرداد از این لیست یک نفر دیگر حذف خواهد شد تا تعداد بازیکنان به ۲۳ نفر برسد. طبعا هر بازیکنی که حذف شود، باشگاهش پاداش او را از دست خواهد داد. مثلا اگر وحید امیری خط بخورد، پرسپولیس ۲۱۲ هزار دلار ضرر خواهد کرد.

- اگر تیم ملی به مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی صعود کند، یک هفته به دوران حضور تیم کشورمان در روسیه افزوده می‌شود؛ بنابراین روزی ۸۵۰۰ دلار به مجموع این پاداش‌ها افزوده خواهد شد.

- ممکن است با توجه به شرایط بانکی بین‌المللی ایران، وصول این پاداش‌ها برای باشگاه‌های داخل کشور کار سختی باشد. همچنین ممکن است برخی بازیکنان در توافق با باشگاه‌شان، از قبل بخشی از این پاداش را برای خودشان برداشته باشند. هیچ‌کدام از اینها، اما در اصل موضوع تفاوتی ندارد و پاداش فیفا می‌تواند سود سرشاری نصیب باشگاه‌ها کند؛ آنچه ارزش سرمایه‌گذاری در این حوزه را نشان می‌دهد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید