چگونه یک تیم شکست ناپذیر باشید!

چگونه یک تیم شکست ناپذیر باشید!

آسایش خاطر ناشی از اطمینان شخص به ارضای نیازمندی‌ها و خواهش‌های خود است. اطمینان از این که هیچ کس او را تهدید نمی‌کند.

کد خبر : ۵۷۸۶۶
بازدید : ۲۰۶۵
چگونه یک تیم شکست ناپذیر باشید!
فرادید | اگر شما رهبر یک تیم هستید، شاید نیاز باشد یک یا چند مشکل را بر طرف کنید:

• اعضای تیم به ندرت در جلسات شرکت می‌کنند، و ممکن است به دلیل کمبود انرژی و یا نشات گرفته از احساسی نا خوشایند باشد. حضور در چنین جلسه‌ای می‌تواند کاملا بی فایده باشد.

• ممکن است دریابید اعضای تیم مشکلی در رابطه با حل مسائل، روش‌های جایگزین ندارند. این بدین معنی است که در تیم تفکر واقعی انتقادی وجود ندارد و می‌تواند باعث کاهش باز دهی تیم شود.

• در جلسات یا بحث‌ها برخی از اعضای تیم ممکن است سکوت اختیار کنند و یا اگر سخن می‌گویند و به مشکلی اشاره داشته باشند، اما مسئله دقیق مشخص نیست.

• این ممکن است بدین معنی باشد که مسائل جدی حل نشده‌ای در تیم وجود دارد، که به طور گسترده‌ای بر عملکرد تیم تاثیر می‌گذارد.

•‌ می‌خواهید بدانید آیا تیم شما با چیزی موافقت کرده است یا نه، احساس می‌کنید که بعضی‌ها صرفا موافقت کرده اند. این ممکن است یک مشکل واقعی باشد، زیرا این افراد ممکن است ایده‌های عالی داشته باشند.
بیشتر بخوانید: افزایش رضایتمندی شغلی؛ چگونه سر کار احساس کسالت نکنیم!
هر یک از موارد ذکر شده در بالا می‌تواند مشکل ساز باشد و وجود بیش از یکی از این‌ها به طور بالقوه می‌تواند فاجعه بیافریند.
مسئله اصلی این است که تیم از کمبود امنیت روانی (شغلی) رنج می‌برد.

امنیت روانی چیست؟
آسایش خاطر ناشی از اطمینان شخص به ارضای نیازمندی‌ها و خواهش‌های خود است. اطمینان از این که هیچ کس او را تهدید نمی‌کند. به عبارتی امنیت، حالتی است که درآن، ارضای احتیاجات و خواسته‌های شخصی انجام می‌یابند، احساس ارزش شخصی، اطمینان خاطر، اعتماد به نفس و پذیرش از طرف گروه است. برخلاف احساس امنیت، ناایمنی وضع یا حالتی است که درآن آسایش خاطر و امنیت شخصی، دست خوش تهدید است.

ایمنی روان شناختی به معنی قرار گیری تیم در محیطی ایمن و یا ریسک پذیر است. اشتراک گذاری ایده‌ها و سخن‌ها بدون هیچ ترسی از نقد یا مورد تمسخر قرار گرفتن بیان می‌شوند.

چند سال پیش گوگل پروژه Aristotle را آغاز کرد، پروژه‌ای که تعیین می‌کرد یک تیم طراحی چگونه می‌تواند موثر عمل کند. گوگل سال هاست که روی جزئیات کاری ۱۸۰ تیم مختلف مطالعه می‌کند. تحقیقات بسیار دقیق بوده اند، حتی بر خورد‌ها و رفتار‌ها اعضای تیم را در حین انجام پروژه بررسی کردند.
چگونه یک تیم شکست ناپذیر باشید!
گوگل این مطالعه را برای درک تفاوت های موجود بین این تیم ها انجام داد
در این پروژه، گوگل یک دستاورد بزرگ در مورد عملکرد تیم‌ها به دست آورد. چیزی که آن‌ها متوجه شدند، این است که کلید موفقیت تمام تیم ها، ایجاد فضایی امن (روانی) است.
اعضای هر تیم اجازه داشتند آزاده اظهار نظر کنند، و از ایده‌های یکدیگر استفاده می‌کردند و در نهایت موفق‌تر به نظر می‌رسیدند و تمامی این‌ها به خاطر وجود امنیت روانی و شغلی بود.
چگونه یک تیم شکست ناپذیر باشید!
امنیت روانی و شغلی کلید موفقیت تیم ها

مزایای امنیت روانی
مزیت امنیت روانی این است که باعث تقویت و تشویق همکاری و تعامل در تیم می‌شود.

در ابتدا بیان یک ایده شاید کمی دشوار باشد. ممکن است فردی یک ایده فوق العاده داشته باشد، اما در مورد آن صحبتی نکند، از ترس اینکه مورد قضاوت و یا تمسخر قرار بگیرد. اگر تیم در محدوده‌ای قرار بگیرد که اعضای آن بتوانند آزادانه درباره ایده‌های شان صحبت کنند، به طور طبیعی ایده‌های جدید و خلاقانه تری شکل می‌گیرند. البته بعضی از ایده‌ها ممکن است بهتر از ایده‌های دیگران باشد. یا شاید ده ایده متفاوت، خوب یا بد بیان شود که به هر حال بهتر از نبود هیچ ایده‌ای خواهد بود.

در تیم‌هایی که امنیت روانی وجود دارد، اعضای تیم از اشتباه کردن نمی‌ترسند، و حتی گاهی ممکن است مرتکب اشتباه شوند و از آن تجربه چیز‌های زیادی یاد بگیرند و در آینده بهتر و موثر‌تر عمل کنند.
طوفان فکری چیست؟
طوفان فکری ( Brainstorming ) یک تکنیک خلاقیت فردی یا گروهی است که در طی آن، با جمع آوری فهرستی از ایده‌ها که خود به خود توسط اعضا بیان می‌شود، برای رسیدن به یک جمع بندی در مورد یک مسئله تلاش می‌شود. دلیل اینکه روشی بسیار محبوب است، این است که آن‌ها بیشتر محیط‌های روان شناختی را تقویت می‌کنند. هر یک از اعضای تیم می‌توانند ده‌ها یا یک ایده را بیان کنند. مطمئنا تمامی این ایده‌ها ممکن است کار آمد باشند، اما وجود یک ایده مستقل می‌تواند احساس امنیت روانی در تیم افزایش دهد.

چگونه یک تیم شکست ناپذیر باشید!
ایجاد راه حل خلاقانه به کمک روش طوفان فکری
همه چیز در مورد نیاز به احساس امنیت اعضای گروه است، حتی اگر افرادی انتقاداتی داشته باشند، به صحبت‌های آن‌ها گوش می‌دهند. اعضای گروه با یکدیگر راحت‌تر صحبت می‌کنند و می‌دانند اگر نقدی در رابطه با ایده خود بشنوند به طور گسترده‌ای می‌توانند اثر بخشی و موفقیت نهایی کار را افزایش ببخشند.
بیشتر بخوانید: جالب‌ترین شغل‌های جهان را بشناسید
از کجا باید شروع کنید؟
همه چیز از خودتان آغاز می‌شود.

امنیت روانی چیزی نیست که به تنهایی در همه جا به صورت پایه و خود به خود وجود داشته باشد. اگر فضای کاری تیمی از نظر روان شناختی ایمن نیست، باید رهبر تیم سخت کار کند تا بتواند محیطی ایمن برای اعضای خود ایجاد کند. در اینجا چند نکته وجود دارد که عبارتند از:

• با ایجاد یک نمونه، رهبری تیم را بر عهده بگیرید. یک مدل از آنچه که فکر می‌کنید برای اعضای تیم ایده آل است. اگر کسی صحبت نمی‌کند، از آن‌ها بپرسید و تشویق شان کنید با گروه ارتباط بر قرار کنند. البته بهتر است مطمئن شوید این کار به شیوه‌ای دوستانه انجام می‌شود.

• اگر کسی صحبت می‌کند، گفتگو را قطع نکنید، اجازه دهید این ارتباط به طور طبیعی جریان بگیرد. برای قطع کردن مکالمه این تصور وجود دارد که افراد اجازه ندارند به طور آزادانه صحبت کنند و در این صورت به جایگاه اول باز می‌گردید.

• اگر به دنبال چیزی هستید، اطمینان حاصل کنید که صبحت خود را کوتاه کرده اید و اگر اشتباه کرده باشید و بعضی از آن‌ها می‌خواهند که مسئله را روشن ترکنید. این نشان می‌دهد که به حرف‌های شما گوش می‌کنند.

• هرگز کسی را قضاوت نکنید. اگر یکی از اعضای تیم احساس کند که تنها از نظرات او انتقاد می‌کنید، بنا براین ممکن است دیگر صحبتی نکند و محیطی ناامن ایجاد شود.

• ارباب نباشید. مهم است که به عنوان فردی دیده شوید که ممکن است اشتباهی کند، حتی اگر مرتکب اشتباهی شدید به سادگی بیان کنید، "متاسف هستید"، سعی کنید ارتباطی قوی به اعضای تیم ایجاد کنید بیشتر از اینکه از قدرت خود استفاده کنید.

با استفاده از این نکات، تیمی موثر‌تر، پویا‌تر و موفق‌تر از همیشه داشته باشید.

منبع: lifehack
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید