ورزش در آب چه تاثیراتی بر سلامت دارد؟

ورزش در آب چه تاثیراتی بر سلامت دارد؟

ورزش‌های آبی یکی از انواع ورزش‌هایی هستند که فشار زیادی به بدن وارد نمی‌کنند و همه می‌توانند این ورزش‌ها را انجام دهند. ورزش‌های آبی فواید بنیادی دارند و در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

کد خبر : ۵۹۰۷۶
بازدید : ۱۰۲۸
ورزش در آب چه تاثیراتی بر سلامت دارد؟
ورزش در آب یک راه سرگرم کننده برای تقویت سلامت قلب و عروق و قدرت شما است. استحکام و مقاومت آب که دوازده برابر بزرگتر از هوا است، به شما امکان می دهد در یک محیط بدون استرس تمرین کنید. تمرینات ورزشی آبی چند روز در هفته می تواند فرم عالی برای افراد مبتلا به کمر درد، آرتریت، دیابت، چاقی و آسیب های بدن ایجاد کند.
ورزش‌های آبی یکی از انواع ورزش‌هایی هستند که فشار زیادی به بدن وارد نمی‌کنند و همه می‌توانند این ورزش‌ها را انجام دهند. فواید بنیادی دارند و در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. ورزش کردن در آب یک نوع فعالیت درمانی است که هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانی برای انسان مفید است. در ادامه با برخی از فواید ورزش در آب بیشتر آشنا می‌شویم.
کمک به کاهش وزن
با توجه به شدت تمرینات و وزن شما، زمانی که روزانه برای حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش آبی انجام می‌دهید، شما می‌توانید ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری در روز بسوزانید. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ در نشریه Journal of Obesity منتشر شد، نشان داد که دویدن در آب می‌تواند به کاهش چربی بدن و اندازه دور کمر و همچنین بهبود تناسب هوازی و کیفیت زندگی کمک کند.

مطالعه‌ای دیگر که در سال ۲۰۱۴ در نشریه Journal of Exercise Rehabilitation منتشر شد نیز نشان داد که ورزش آبی منظم می‌تواند به کاهش درصد چربی بدن کمک کند.
ورزش در آب چه تاثیراتی بر سلامت دارد؟
فشار زیاد وزن به بدن
آب باعث می‌شود که وزنی که فرد در بدن خود احساس می‌کند تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند. به این ترتیب فشاری که به مفاصل وارد می‌شود، کمتر می‌شود. هنگامی که در آب می‌روید یا می‌پرید فشار زیادی احساس نمی‌کنید. به این ترتیب ورزش‌های آبی برای افرادی که کمر درد یا آرتروز دارند مناسب است.

ورزش موثر
ورزش‌های آبی تلفیقی از ورزش‌های قلبی - عروقی و ورزش‌های قدرتی هستند این ورزش باعث کالری سوزی می‌شوند و چربی‌های بدن را می‌سوزانند در آب ضربان قلب تا ۱۷ درصد کاهش می‌یابد.
افزایش قدرت
هنگامی که در آب ورزش می‌کنید ۱۲ برابر بیشتر نیاز به استقامت دارید.
ورزش در آب چه تاثیراتی بر سلامت دارد؟

انعطاف پذیری
ورزش در آب انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد. آب مکان خوبی برای انجام حرکات کششی است. در آب جاذبه کمتر می‌شود و راحت‌تر می‌توانید حرکات کششی انجام دهید. افرادی که روماتیسم دارند نیز می‌توانند از ورزش در آب لذت ببرند.
بهبود سلامت مفاصل
همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، ورزش های آبی در دسته ورزش های کم فشار قرار دارند، که به بهبود سلامت مفاصل کمک می کنند. هنگام انجام یک ورزش آبی، شناوری در آب موجب می شود تا فشار زیادی روی مفاصل وارد نشود. همچنین، این شرایط اثرات منفی مانند درد و خستگی را به حداقل می رساند.
ورزش در آب چه تاثیراتی بر سلامت دارد؟
کاهش فشار خون
هنگامی که در آب ورزش می کنید، مقاومت آب به گردش کارآمدتر خون در سراسر بدن کمک می کند. این شرایط فشار خون را کاهش می دهد و در بلند مدت، نرخ ضربان قلب در حالت استراحت را نیز کاهش می دهد.
کاهش استرس
هر نوع ورزش آبی می تواند در کاهش استرس و اضطراب مفید باشد. فعالیت در آب می تواند یکی از آرامش بخش‌ترین فعالیت هایی باشد که به کاهش استرس کمک می کند. قرار گرفتن در آب برای بدن و ذهن بسیار آرامش بخش است. در حقیقت، از صدای آب برای مدیتیشن نیز استفاده می شود.
تمرین موثر برای انجام ورزش در آب
۱-راه رفتن یا دویدن آهسته در آب
ابتدا شما کاربران هاو کن یو در آبی که تا سینه‌ی شماست به جلو و سپس به عقب راه بروید. حدود ۱۰ تا ۲۰ گام به جلو بروید و سپس به عقب برگردید. سرعت را افزایش دهید تا تمرین سخت‌تر شود. همچنین شدت راه رفتن یا دویدن ر. افزایش دهید. ۳۰ ثانیه بدوید و ۳۰ ثانیه راه بروید. این تمرین ۵ دقیقه انجام دهید.
ورزش در آب چه تاثیراتی بر سلامت دارد؟
۲- حرکت ناگهانی بدن به جلو و یک طرف
در صورت لزوم برای پشتیبانی، نزدیک دیواره‌ی استخر بایستید. با حرکت ناگهانی به سمت جلو بروید. نگذارید زانوی جلویی تان از انگشت پایتان جلو بزند. به نقطه شروع برگردید و این حرکت را با آن یکی پای دیگرتان انجام دهید. برای انجام حرکت ناگهانی به یک سمت، روبروی دیواره‌ی استخر بیاستید و ناگهان به یک طرف حرکت کنید. انگشتان پایتان باید رو به جلو باشد. این حرکت را در سه ست ۱۰ گامی انجام دهید.
بیشتر بخوانید: چطور همیشه سالم باشیم؟
۳- تعادل یک پا
روی یک پا بیاستید در حالکه زانوی دیگرتان را تا باسنتان بالا آورده اید. یک نودل استخر را زیر پایی که بالا آورده اید قرار دهید به طوری که نودل به شکل U. در آید و پای شما وسط U. باشد. تا سی ثانیه آن را نگه دارید و سپس با پای دیگر این کار را انجام دهید. برای هر پا، این حرمت را در ۱ تا ۲ ست ۵ تایی انجام دهید.
ورزش در آب چه تاثیراتی بر سلامت دارد؟
۴-ورزش با توپ
توپ را با دو دست خود در مقابل و به صورت مستقیم نگه داشته و با سرعت و با تمام توان در استخر بدوید.این کار را به مدت ۱ دقیقه انجام داده و سپس استراحت کنید و ۳ بار دیگر انجام دهید.بهتر است هربار سرعا خود را بیشتر از دفعه‌ی قبل کنید.توپ را میتوانید برای ایجاد تنوع در زیر بغل خود نیز قرار دهید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید