ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی

ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی

اولین بازی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با برد همراه بود. این پیروزی پس از ۲۰ سال اتفاق افتاد. اولین بازی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با برد همراه بود. این پیروزی پس از ۲۰ سال اتفاق افتاد. آخرین پیروزی ایران در این بازی‌ها به ۲۰ سال قبل برمی گردد؛ جایی که ایران توانست با نتیجه ۲ بر ۱ آمریکا را در خاک فرانسه البته با طعم کاملا سیاسی شکست دهد. این تیم پس از آن که در مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۹۸ ناکام ماند؛ با پشت سر گذاشتن استرالیا توانست به این مسابقات راه پیدا کند.

کد خبر : ۵۹۱۱۱
بازدید : ۱۵۲۴۸
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی
فرادید | اولین بازی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با برد همراه بود. این پیروزی پس از ۲۰ سال اتفاق افتاد. آخرین پیروزی ایران در این بازی‌ها به ۲۰ سال قبل برمی گردد؛ جایی که ایران توانست با نتیجه ۲ بر ۱ آمریکا را در خاک فرانسه البته با طعم کاملا سیاسی شکست دهد. این تیم پس از آن که در مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۹۸ ناکام ماند؛ با پشت سر گذاشتن استرالیا توانست به این مسابقات راه پیدا کند.
مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸
نزدیک بیست سال از آن روزها سپری شده است. دو برد برابر چین، یک شکست و یک تساوی با عربستان، دو تساوی با کویت. در تهران ایران قطریها را با سه گل شکست داد، ولی در دوحه با دو گل شکست خوردیم تا پشت سر عربستان قرار بگیرم. در آن بازی معروف که با اخراج بحث برانگیز کریم باقری هم همراه بود تقریبا همه امیدهای ایران برای صعود به جامجهانی از بین رفت.
اخراج مایلی کهن
پس از این بازی محمد مایلی‌کهن از سرمربیگری تیم ملی اخراج شد و جای خود را به ویرای برزیلی داد. در حالی که دیدار با ژاپن در هنگ کنگ میتوانست مجوز صعود تیم ملی را به جام جهانی فراهم کند ساموراییها ۲ بر یک به پیروزی رسیدند تا ایران آخرین شانسهای خود را برای صعود به جام جهانی در دو دیدار سخت و مشکل مقابل استرالیا جستجو کند.
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی
پس از تثبیت صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه، فدراسیون فوتبال ایران در اقدامی تامل برانگیز تصمیم به برکناری ویرای برزیلی گرفت. گزینه بعدی هدایت تیم ملی تومیسلاو ایویچ کروات بود. مردی نام آشنا که در تیمهای بزرگی، چون آژاکس، اندرلخت، پورتو، پاریسن ژرمن و اتلتیکو مادرید مربیگری کرده بود.
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی

ایویچ با دو جام کوچک محک زده شد. یکی جام چهار جانبه هنگ کنگ و دیگری جام ال-جی. شکست مقابل نیجریه و مجارستان و پیروزی برابر شیلی و جامائیکا خنثی بود، اما تیم تحت تعلیم وی متفاوت به نظر میرسید.

بازی عجیب با آس رم ایتالیا
آ. اس. رم در یک بازی عجیب و سوال برانگیز تیم ملی ایران را ۷-۱ شکست داد و صبح روز بعد تومیسلاو ایویچ برکنار شد. افشین پیروانی در این باره گفته بود: "ساعت ۵ صبح خبر برکناری ایویچ را به ما دادند. " پس از برکناری وی، جلال طالبی بازیکن سابق تاج و مربی اسبق باشگاه دارایی به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شد. تصمیمی عجیب در آستانه مهمترین رخداد فوتبالی دنیا.
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی

یک مربی ایرانی در جام جهانی ۱۹۹۸
وقتی در قرعه کشی جام جهانی 1998 فرانسه، نام ایالات متحده آمریکا و ایران در گروه F رقابت ها درآمد، رییس فدراسیون فوتبال آمریکا آن را "مادر تمام بازی ها" خواند. طبق گفته کارشناسان فوتبال قرار نبود که یک مربی خارجی بر روی نیمکت تیم ملی حضور داشته باشد. به همین علت جلال طالبی که ۲۳ روز قبل از شروع مسابقات به عنوان مدیر فنی به تیم ملی اضافه شده بود و وظیفه داشت که گزارش روحی و جسمی و همچنین تاکتیکی بازیکنان را به کمیته فنی ارائه دهد در یک تصمیم جنجالی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد.
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی


سیاسی شدن فوتبال قبل از شروع جام جهانی
خداد عزیزی معتقد است که ایویچ از بازی رم واقعا راضی بود، چون به عنوان یک مربی سرشناس و حرفهای همه چیز دستش آمد و داشت برای رفع نقاط ضعف برنامه ریزی می کرد که برکنارش کردند. آنها به این توجه نداشتن که او دارد به آماده سازی تیم فکر می کند نه نتیجه. آنها فقط دنبال این بودند که ایویچ سرسخت را برکنار کنند و یک مربی ایرانی هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد.
طبق نظر بیژن ذوالفقارنسب این مسئله به رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران دیکته شده است پیش از این هم بارها گفته شده بود که دولتمردان چندان راغب به حضور یک مربی خارجی در تیمملی ایران نیستند؛ آن هم در یک رقابت جهانی که قرار بود با آمریکا رقابت کنیم.
تیمهای همگروه ایران در جام جهانی ۱۹۹۸
در این بازیها ایران به همراه آلمان، یوگسلاوی و آمریکا در یک گروه قرار گرفت. ایران در بازی اول در مقابل یوگسلاوی با نتیجه ۰-۱ بازنده شد. تیم ملی در این بازی نمایش نسبتاً خوبی ارائه کرد و یوگسلاوی تنها از روی ضربه آزاد سینیشا میهایلوویچ که درون دروازه نیما نکیسا دروازهبان دوم ایران جای داد، توانست برتری را از آن خود کند. در روز ۳۱ خرداد ۱۳۷۷ و در ورزشگاه ژرلان شهر لیون تیم ملی توانست نخسین پیروزی خود در مسابقات جام جهانی را به دست آورد. ایران با نتیجه ۱-۲ تیم ملی آمریکا را مغلوب کرد.
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی
مسائل امنیتی قبل از بازی
پس از انقلاب سال 1357 که موجب خلع شاه تحت حمایت آمریکا شد، روابط دو کشور به سردی گرایید. 19 سال پس از آن، مسابقه بین این دو کشور باعث شد تا فیفا تدابیر ویژه ای برای آن بیاندیشد. مهرداد مسعودی ایرانی تبار که مسئول رسانه ای فیفا برای آن دیدار بود، با توجه به حساسیت های دیپلماتیک و امنیتی آن بازی معروف لیون، مسئولیت هایی بسیار گسترده تر داشت.
مسعودی می گوید: "از طریق منابع اطلاعاتی به ما خبر رسیده بود و ما می دانستیم خرابکاران اصلی چه کسانی خواهند بود. ما با تصویر برداران تلویزیونی هماهنگ کرده بودیم و به آن ها عکس های افراد را نشان داده بودیم تا بدانند از نمایش چه کسانی و چه بنرهایی خودداری کنند. این مسابقه در سرتاسر دنیا پخش می شد و چیزی که نمی خواستیم این بود که این گروه از موقعیت برای بهره برداری های سیاسی خود سو استفاده کند."
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی
ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار به شرح زیر بود:

احمدرضا عابدزاده(کاپیتان) - محمد خاکپور - نادر محمدخانی(75 - محمدعلی پیروانی) - مهدی پاشازاده - محمدجواد زرینچه(77 - نعیم سعداوی) - مهدی مهدوی کیا - کریم باقری - حمیدرضا استیلی - مهرداد میناوند - علی دایی - خداداد عزیزی(74 - علیرضا منصوریان)
بازی قرن
40 هزار تماشاگر در ورزشگاه ژرلاند، شهر لیون حاضر بودند تا این بازی را از نزدیک تماشا کنند. برای تیم ملی حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا گل زدند. استیلی بعد از به ثمر رساندن گلش از شدت خوشحالی گریه کرد و این گل بعدها گل قرن نامیده شد. این بازی به دلیل روابط ویژه ایران و آمریکا از نظر سیاسی بسیار حساس شد و حتی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا سیاسی‌ترین بازی جام جهانی نام گرفت. این بازی با القاب دیگری همچون بازی قرن و مادر تمام بازیها نیز معرفی شده است.
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی
آمریکا که در دوره قبل توانسته بود به دور دوم برسد و بازیکنان زیادی در اروپا داشت، برابر تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران قرار گرفت. در طرف مقابل بازیکنانی همچون علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی تنها بازیکنان شناخته شده فوتبال ایران بودند که در آلمان توانسته بودند فوتبال بازی کنند و مابقی بازیکنان ایران در لیگ داخلی بودند.
حضور مجاهدین خلق در ورزشگاه
سازمان مجاهدین خلق تعداد زیادی از بلیت‌های این بازی را خرید و هوادارانش را با بنرها و عکس‌های سیاسی و غیر فوتبالی وارد ورزشگاه کرد که این امر هم بر حساسیت بیش از پیش این بازی افزود. "منافقین برای بازی ایران و آمریکا برنامه ریزی کرده بودند. ما در سفارتخانه تعداد 2 تا 3 هزار بلیط خریداری کرده و به گروهی از ایرانی‌ها دادیم اما منافقین نیز برای خود بلیط تهیه کرده بودند و برای این بازی برنامه داشتند."
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی
" آن‌ها می‌خواستند وارد ورزشگاه شوند اما ما با پلیس فرانسه هماهنگی‌هایی را انجام داده بودیم که از ورود افراد مشکوک جلوگیری کند. اما آن‌ها 3 پیراهن را روی هم پوشیده بودند و وقتی روی سکو‌ها نشستند، دو پیراهن روی خود را درآورده و پیراهن زیرین خود را نمایان کردند."
گل رز هدیه ایران به بازیکنان آمریکا
اگر چه نگرانی‌هایی درباره بازی بین ایران و آمریکا وجود داشت و آن به خاطر مسائل سیاسی بین دو کشور بود، ولی بازی هر چه که بود به خوبی به پایان رسید. ایرانیان با گل‌های رز در ابتدای مسابقه به استقبال بازیکنان آمریکا رفتند. گل‌های رزی که نماد "صلح" محسوب می‌شود و دو تیم‌ ‌در ابتدای مسابقه در کنار هم عکس یادگاری نیز گرفتند.
واکنش رسانه های داخلی و خارجی
فردای این روز همه محافل ورزشی دنیا به پوشش خبری این دیدار پرداخته بودند و ضمن تمجید از بازی شجاعانه ایرانی ها، این دیدار را به دیداری بسیار خاص در تاریخ ادوار جام جهانی تشبیه کرده بودند که تنها یک رویداد ورزشی نبود. به هر حال نسل رویایی فوتبال ایران که خاطرات متنوعی را برای فوتبال دوستان رقم زده بود با این پیروزی یک کادوی خاص به ملت ایران دادند، کادویی که درون آن کلی غرور و اعتماد به نفس قرار داشت.
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی
اگر ایویچ می ماند
میاچ، دستیار علی دایی در پرسپولیس و راه‌آهن، زمانی به فوتبال ایران معرفی شد که با ایویچ به تیم ملی آمد. او هم مثل ایویچ زمان کمی در فوتبال ایران ماند و پس از همان مسابقه معروف ایران - آث رم، از تیم ملی رفت. او معتقد است که من ایمان داشتم که ایران می‌تواند از گروه خودش صعود کند و ایویچ هم چنین اعتقادی داشت.
ایران – آمریکا؛ سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی
اگر ایویچ بود این اتفاق می‌افتاد. ما می‌توانستیم مقابل یوگسلاوی نتیجه خوبی بگیریم. ایویچ این تیم را می‌شناخت و به کسب نتیجه‌ای خوب مقابل این تیم امید داشت. حتی می‌شد مقابل آلمان هم نتیجه گرفت اما این‌ها گذشته و حرف زدن در مورد آن‌ها فایده ندارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید