خط و نشان اینستاگرام

خط و نشان اینستاگرام

امکانات جدید اینستاگرام، تهدیدی جدی برای صدا و سیما، یوتیوب تلویزیون‌های اینترنتی ... و خلاصه برای خیلی‌ها است.

کد خبر : ۵۹۱۸۷
بازدید : ۲۶۰۵
خط و نشان اینستاگرام
احمدرضا نجفی | اینستاگرام روز گذشته در آپدیت جدید خود از خدمات تلویزیونی اینترنتی جدیدش با نام مخفف IGTV رونمایی کرد. این اپلیکیشن چالش‌های متعددی را برای رقبای خود ایجاد می‌کند. به طوری که حالا دیگر هر کاربری می‌تواند تلویزیون اینترنتی شخصی خود را بدون صرف هزینه یا کسب مجوزی راه اندازی کند.
از طرفی اینستاگرام با این به روزرسانی جهانی و البته شگفت آور، با ریسک مسدود شدن در ایران بیش از هر زمانی مواجه شده است. اینستاگرام، پیشرو در ایده‌های طلایی اینستاگرام که در ابتدا محلی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر بود، در اولین گام (پنج سال پیش) با ایجاد امکان بارگذاری ویدئو تا ۱۵ ثانیه و پس از آن تا یک دقیقه، اپلیکیشن خود را گسترش داد.
نقطه عطف پیشرفت اینستاگرام اضافه کردن قابلیت استوری بود که پیش از آن در شبکه اجتماعی اسنپ چت ارائه شده و مورد استقبال مخاطبان این شبکه اجتماعی قرار گرفته بود.
گام سوم اضافه شدن امکان پخش ویدئو به صورت زنده در استوری کاربران بود. این امکان باعث شد از رسانه‌های معتبر بزرگ گرفته تا سلبریتی‌های خرد اینستاگرامی فضایی گسترده برای ارتباط با مخاطبینشان پیش روی خود ببینند. اینستاگرام آخرین و بلندترین گام خود را دیروز برداشت و امکان بارگذاری ویدئو تا سقف یک ساعت را برای کاربرانش فراهم کرد.

IGTV چیست؟
بستر‌ای جی تی وی یا همان تلویزیون اینستاگرامی، قابلیت پخش ویدئو به صورت فول اسکرین و تمام صفحه در گوشی‌های موبایل را فراهم می‌کند.
خط و نشان اینستاگرام
اینستاگرام که علاقه به خصوصی به کادر‌های مربع و عمودی داشته و در ابتدا کاربران را با چالش‌هایی برای بارگذاری عکس‌های افقی روبه رو کرده بود، حالا نیز امکان پخش ویدئو را تنها به صورت عمودی برای کاربرانش فراهم کرده است.
به طوری که شما می‌توانید با به روز رسانی اینستاگرام خود، آیکون آی جی تی وی را کنار موشک کاغذی دایرکت پیدا کنید و با ایجاد کانال شخصی خود، ویدئو‌های بلند را از حافظه گوشی بارگذاری کنید.
یکی از مشکلاتی که تماشای ویدئو در اینستاگرام داشت، علاوه بر محدودیت زمان، نبود پنل کنترل پخش برای این اپلیکیشن بود که در آی جی تی وی این امکان هم برای کاربران فراهم شده تا بتوانند ویدئو را عقب یا جلو برده و پاوز و پلی کنند.

همچنین با توجه به اینکه فیلم‌های بلند را عملا نمی‌توان با تبلت و گوشی موبایل بارگذاری کرد، انتظار آن می‌رود نسخه تحت وب این شبکه اجتماعی که پیش از این امکان بارگذاری عکس و ویدئو در آن فراهم نبود، به این موضوع اهمیت بیشتری نشان داده و قابلیت بارگذاری را برای نسخه تحت وب این اپلیکیشن فراهم کند تا کامپیوتر‌های رومیزی و لپ تاپ‌ها نیز به محلی برای چک کردن و به اشتراک گذاشتن عکس و ویدئو در این شبکه اجتماعی پر مخاطب باشد.

زور آزمایی فیس بوک در برابر گوگل در میدان اینستاگرام و یوتیوب
اینستاگرام با افزودن قابلیت اشتراک گذاری ویدئو تا سقف یک ساعت، عملا با یوتیوب رقابت سختی خواهد داشت.
گوگل که پیش از این در ارائه شبکه اجتماعی گوگل پلاس به عنوان شبکه اجتماعی مشابه فیس بوک توان رقابت با این شرکت را نداشت، معلوم نیست حالا بتواند در برابر خط و نشان کشی‌های فیس بوک مقاومت کند و بدون شک با چالش بزرگی روبه رو خواهد شد.

اینستاگرام، محبوب دل ایرانیان
این شبکه اجتماعی که به ترتیب بعد از گوگل، آپارات، ورزش ۳ و دیجی کالا رتبه پنجم در بین پربازدیدترین وبسایت در ایران را از آن خود کرده (بنابر آمار الکسا)، خواسته و ناخواسته مدعی عنوان پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن غیر بومی در ایران است که هنوز در دام فیلترینگ نیفتاده و هر کاربر ایرانی بنابر گزارش ها، به طور میانگین حدود ۱۰ بار در روز به این اپلیکیشن سر زده و در حدود ۶ دقیقه از ساعات روزانه خود را به این اپلیکیشن اختصاص می‌دهد.

IPTV‌های ایرانی، در برابر غول IGTV فیس بوک
با اضافه شدن آی جی تی وی به اینستاگرام، بسیاری از اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های ایرانی با چالش روبه رو می‌شوند. در خط مقدم این جبهه آی پی تی وی‌ها (IPTV) قرار دارند.
این تلویزیون‌های اینترنتی که به تازگی پا به فضای مجازی فارسی ایرانی گذاشته اند، جای خود را در تبلت و موبایل ایرانی‌ها باز کرده اند. تلویزیون‌هایی که بعضا با ایجاد کنسرسیوم‌هایی با اپراتور‌های موبایلی خدمات خود را با حجم اینترنت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند مورد استقبال کاربران قرار گرفته، اما مشخص نیست بتوانند در برابر اینستاگرام کمر خم نکرده و به فعالیت خود ادامه دهند.
خط و نشان اینستاگرام
چرا که حالا هر کاربر ساده می‌تواند بدون قرار گرفتن زیر سایه نظارت‌هایی که بر محتوا‌های صوتی و تصویری در تلویزیون‌های اینترنتی انجام می‌شود، کانال اختصاصی خود را بدون صرف کوچکترین هزینه‌ای راه اندازی کند و حتی از این تلویزیون خصوصی رایگان کسب درآمد هم داشته باشد و به راحتی فضای رقابتی با شرکت‌هایی را داشته باشد که صد‌ها میلیارد برای ایجاد زیرساخت هزینه کردند.
هرچند مدیران اینستاگرام برای جلوگیری از تبدیل شدن اینستاگرام به محلی برای پخش سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی، سقف یک ساعته برای ویدئو‌ها قرار داده اند.
به طوری که کوین سیستروم یکی از بنیانگذاران اینستاگرام گفته ویدئو‌های طولانی قرار نیست این شبکه اجتماعی را به پلتفرمی برای نمایش سریال‌هایی مانند «بازی تاج و تخت» یا «تاج» تبدیل کنند و مدت زمان ویدئو‌ها زیر یک ساعت و ترجیحا تا ۱۰ دقیقه خواهد بود.
به خصوص که این شبکه اجتماعی نشان داده نظارت شدید و سخت گیرانه‌ای بر رعایت قانون کپی رایت از طرف کاربرانش دارد. هرچند بعید است که پیش بینی سیستروم در مورد عاقبت تلویزیون درست از آب در آید. چون گذاشتن محدودیت یک ساعت برای ویدئو‌ها نمی‌تواند جلوی کاربرانی را که پیش از این حاضر بودند ویدئو‌های طولانی خود را در چندین بخش یک دقیقه‌ای آپلود کنند بگیرد.

IPTV‌های صداوسیمایی علیه اینستاگرام؟
با همه این‌ها تلویزیون‌های اینترنتی آنچنان هم در برابر اینستاگرام دست بسته نیستند. علاوه بر حجم رایگان که بازوی قدرتمندی برای چند نمونه از این اپلیکیشن‌ها به حساب می‌آید، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی نیز پشتیبان این تلویزیون‌های اینترنتی خواهد بود.
این سازمان که اخیرا با حواشی بسیار و در رویارویی با دولت، زیر مجموعه سازمان صدا و سیما فعالیت خود را آغاز کرده، با ارائه مجوز به برخی تلویزیون‌های اینترنتی، بر محتوا‌های ارائه شده توسط این اپلیکیشن‌ها نظارت می‌کند.
تا به حال ۱۱ رسانه موفق به دریافت مجوز از این سازمان و فعالیت زیر چتر نظارتی آن شده اند که عبارت اند از: تیوا، آی سیما نوین، فام، تی وی نت، مهر، فیلم نت، تی وی پلاس، آی نت، نازدونک، بین تو و مندیر. اتفاقی که بسیار جنجالی بوده و نام برخی خدمات دهنده‌های تلویزیون اینترنتی ایرانی را نمی‌توان در بینشان مشاهده کرد.
طبیعتا اینستاگرام نه می‌تواند چنین مجوزی را دریافت کند و نه تمایلی برای رفتن زیر بار نظارت توسط نهاد‌های ایرانی از خود نشان خواهد داد. به طوری که شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و توئیتر هم هرگز حاضر به قبول چنین نظارت‌هایی برای فعالیت قانونی در ایران نشدند.
همین موضوع احتمال فیلتر شدن اینستاگرام با اضافه شدن چنین قابلیتی را مطرح خواهد کرد. اما این احتمال هم وجود دارد که فیلترینگ هوشمند به سمتی رود که قادر به مسدود کردن تلویزیون اینستاگرامی هم باشد. مانند همان اتفاقی که برای تماس صوتی تلگرام افتاد و به محض ارائه این امکان توسط تلگرام، تماس صوتی در ایران مسدود شد.
باید منتظر بود و دید که وزارت ارتباطات و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی چه رویکردی در مقابل این به روزرسانی جدید شبکه اجتماعی اینستاگرام اتخاذ خواهد کرد.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید