پادآرمانشهر اسپیلبرگ در فیلم «بازیکن شماره یک آماده»
بازیکن شماره یک آماده (استیون اسپیلبرگ)

پادآرمانشهر اسپیلبرگ در فیلم «بازیکن شماره یک آماده»

داستان فیلم در سال ۲۰۴۵ در اوکلاهامای آمریکا رخ میدهد و دنیایی را به تصویر می‌کشد که ابدا ایده آل نیست و شبیه یک ویرانه است. وید واتس (تای شریدان) پسر جوانی است که در محل‌های زاغه نشین سکونت دارد و تمام رویا‌ها و خواسته هایش را در یک دستگاه واقعیت مجازی جست و جو می‌کند.
کد خبر: ۵۹۸۹۲
بازدید : ۱۰۹۰
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
پادآرمانشهر اسپیلبرگ در فیلم «بازیکن شماره یک آماده»
 
محمود صادقلو گیوی| بازگشت به گذشته از راه آینده از «بازیکن شماره یک آماده» به نام رمانی به قلم ارنست کلاین است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و خیلی زود توانست نزد علاقه‌مندان به کتاب به محوبیت فراوانی دست یابد.
 
این کتاب خوشبختانه در پاییز سال ۱۳۹۶ وارد بازار کتاب ایران شده و توسط پیمان اسماعیلیان به فارسی ترجمه و از طریق انتشارات «باژ» در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرار گرفته است. رمان آقای کلاین به اندازه کافی در بازار کتاب جهان شهرت دارد، اما اقتباس پرسروصدای سینمایی از این اثر توسط استیون اسپیلبرگ باعث شد تا بار دیگر توجهات به این اثر جلب شود و همگان منتظر بمانند تا ببینند اسپیلبرگ قرار است با این رمان که ماهیت سرگرمی دارد، چه کند.
 
داستان فیلم در سال ۲۰۴۵ در اوکلاهامای آمریکا رخ میدهد و دنیایی را به تصویر می‌کشد که ابدا ایده آل نیست و شبیه یک ویرانه است. وید واتس (تای شریدان) پسر جوانی است که در محل‌های زاغه نشین سکونت دارد و تمام رویا‌ها و خواسته هایش را در یک دستگاه واقعیت مجازی جست و جو می‌کند.
 
پادآرمانشهر اسپیلبرگ در فیلم «بازیکن شماره یک آماده»


زمانی که وید این دستگاه را بر روی سر قرار می‌دهد، به نظر می‌رسد خوشبخت‌ترین انسان دنیاست. اما انتشار یک پیام از خالق این دنیا به نام هالیدی (مارک رایلنس) که در آن اشاره می‌کند یک گنج مخفی در دنیای واقعیت مجازی وجود دارد که با یافتن آن افراد می‌توانند به این جهان مسلط شوند، رقابت برای یافتن آن آغاز می‌شود و...
 
استیون اسپیلبرگ در اقتباس سینمایی از رمان «بازیکن شماره یک آماده» چندان به منبع اصلی وفادار نبوده به طوری که حتی می‌توان گفت، تنها رگه‌هایی از داستان اصلی در نسخه سینمایی وجود دارد و بسیاری از جزئیات داستان از روایت سینمایی حذف شده است. همین مسئله فرصت مغتنمی در اختیار اسپیلبرگ قرار داده تا هرچه که در ذهنش می‌گذرد را در دنیای اوسیس (دنیای واقعیت مجازی که داستان در آن روایت میشود) به کار بگیرد و تماشاگر را غافلگیر کند.
 
اسپیلبرگ طی سال‌های گذشته بیش از آنکه به صنعت سرگرمی اهمیت دهد، درگیر ساخت آثار بیوگرافی و سیاسی شده، به طوری که حالا همگان انتظار دارند ساخته‌های جدید او حول محور یک رسوایی دیگر در کاخ سفید باشد و قابلیت‌های اسکاری نیز در آن گنجانده شود.
 
این در حالی است که اسپیلبرگ در سال‌های دور یکی از برترین سرگرمی سازان تاریخ هالیوود بوده که حتی می‌توان او را بدعت گذار بخش مهمی از فرهنگ صنعت سرگرمی در ساخت آثار اکشن در هالیوود عنوان کرد. خوشبختانه اسپیلبرگ در «بازیکن شماره یک آماده» از پوسته سیاسی اش خارج شده و به اصل خویش بازگشته است! 
 
اسپیلبرگ برای خلق دنیای اوسیس، به سراغ آثار شاخص و خاطره انگیز دهه‌های گذشته و به طور ویژه دهه ۸۰ میلادی رفته و اشاراتی به «اتاری»، «بازگشت به آینده» و حتی انیمه ژاپنی مشهوری به نام «آکیرا» داشته که هر کدام به نوعی در طول فیلم مطرح می‌شوند و به بخش نوستالژیک ذهن مخاطب تلنگری می‌زنند تا او را به گذشته‌های دور و رنگارنگ دهه ۸۰ سوق دهند.
 
پادآرمانشهر اسپیلبرگ در فیلم «بازیکن شماره یک آماده»
 
البته این اشارات زمانی برای مخاطب جذابیت دوچندان می‌یابد که عاشق بازی‌های کامپیوتری و تاریخ سینما باشد تا بتواند حس فوق العاده‌ای را در طول فیلم تجربه کند. اء «بازیکن شماره یک آماده» فرش قرمزی است که سینما برای بازگشت اسپیلبرگ به دنیای سرگرمی بر زمین جاری کرده.
 
اثری که اگر چه در فیلمنامه دچار ضعف است و خیلی نمی‌تواند برای اثری به کارگردانی اسپیلبرگ رضایت بخش باشد، اما در بخش اکشن و خلق دنیای اوسیس بهترین عملکرد را دارد و تا حدی امضای هنری اسپیلبرگ را در نحوه کار با دوربین و تصویر برداری نیز در خود جای داده است.
 
پادآرمانشهر اسپیلبرگ در فیلم «بازیکن شماره یک آماده»
 
با این حال باید گفت که چنانچه عاشق بازی‌های کامپیوتری نباشید و ارجاعات جالب فیلم را در نظر نگیرید، شاید تماشای جدیدترین اثر اسپیلبرگ برای شما چندان هیجان انگیز نباشد؛ اما این مسئله قطعا به معنای آن نخواهد بود که شما از دیدن دنیای فانتزی و دیوانه وار اوسیس لذت نمی‌برید و سرگرم نمیشوید؛ حتی اگر زمان فیلم بیش از دو ساعت باشد!
 
ممکن است عاشق فیلم باشید و یا برعکس، از آن خوشتان نیاید. ولی نمی‌توانید این واقعیت را انکار کنید که کلی چیز‌های دوست داشتنی در این فیلم وجود دارد. گوشه و کنار واحه مملو از نشانه‌های مختلفی از فرهنگ عامه اواخر قرن بیستم است (بخش عمده‌ای از آن‌ها مربوط به دوران ریاست جمهوری ریگان هستند). اوسیس یک بازی نقش آفرینی آنلاین چندنفره عظیم است که بیشتر شبیه یک نوار ویدئویی با این عنوان می‌ماند: «من عاشق دهه ۱۹۸۰ هستم»، اما در بازی اشاره‌های مختلفی به سیستم بازی آتاری ۲۶۰۰، «بتمن»، بوکارو بانزایی (شخصیت اصلی یک فیلم کمدی تخیلی با بازی پیتر ولر که در سال ۱۹۸۴ ساخته شد)، فیلم بازگشت به آینده» (رابرت زمکیس، ۱۹۸۵)، شخصیت چاکی از فیلم «بازی بچه» (دان مانچینی-۱۹۸۸)، «کینگ کونگ»، موتور جست و جوی اسک، آدم آهنی فیلم «غول آهنی» (برد بیرد - ۱۹۹۹)، مکعب روبیک، آهنگ زنده ماندن از فیلم «تب شنبه شب» (جان بدهام -۱۹۷۷) و فیلم «درخشش» استنلی کوبریک وجود دارد.
 
این عناصر مانند اجزای مختلف سوپی هستند که آشغال‌ها و موارد دور ریخته فراموش شده و گجینه‌های باارزش حفظ شده در آن ادغام شده اند. مسلما برای هر کس، چیزی هر چند اندک، برای دوست داشتن فیلم وجود دارد؛ و اسپیلبرگ در ۷۱ سالگی، سرزندگی یک کارگردان بیست و چندساله را دارد.
 
شاید بتوان گفت، او یک کارگردان ۷۱ ساله با حافظه‌ای خوب است. فیلم به همان اندازه که گاهی اوقات خسته کننده می‌شود، در جا‌های دیگر هم بسیار لذت بخش است.
 
مخصوصا در صحنه‌ای که به فیلم «درخشش» ارجاع می‌دهد و از کلیپ‌های واقعی که در ۱۹۸۰ ساخته شدند، استفاده می‌کند. فیلم کوبریک را هم استودیو برادران وارنر تهیه کرده اند که تهیه کننده همین فیلم هم هستند.
 
به همین دلیل دسترسی به آن کلیپ‌ها کار سختی نبوده است. ال ۱۰ فیلم نوعی کیفیت فوق العاده دارد که یکی از دارایی‌های هیجان انگیز و قدرنادیده آن است. در اواخر فیلم که پارزایول بالاخره هالیدی را می‌بیند، هالیدی دیگر با آواتار خودش، یعنی جادوگری با اسم احمقانه انوراک ظاهر نمی‌شود.
 
هالیدی همان هالیدی دنیای واقعی است. پارزایول از او می‌پرسد: «تو یه آواتاری؟ یا زندهای؟» بهتر است که این فیلم را در بزرگترین صفحه نمایش ممکن ببینید و بگذارید که این عنوان که شبیه بهترین تجربه شما از بازی‌های رایانه‌ای است، کاملا شما را در خود غرق کند.
 
در این اثر، اقداماتی که در دنیای دیجیتالی انجام می‌دهید، تاثیراتی بسیار جدی و طولانی در دنیای واقعی خواهند داشت. نسخه سه بعدی فیلم بر پرده آیمکس، دقیقا برای این ساخته شده که روی «آواتار» جیمز کامرون را کم کند؟
 
 
تیزر فیلم بازیکن شماره یک آماده
 
منبع: روزنامه هفت صبح
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین