خودروسازان زیر بار سفته نرفتند

24 ساعت از آغاز اجرای طرح تحریک تقاضا و اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو گذشت؛ ۱۲هزار نفر ثبت‌نام و ۷ هزار نفر هم پول واریز کردند اما نمایندگی‌ها همچنان سفته به جای چک نمی‌پذیرند.

کد خبر : ۵۹۹۳
بازدید : ۱۲۴۷
۲۴ ساعت از آغاز اجرای طرح تحریک تقاضا و اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو گذشت؛ ۱۲هزار نفر ثبت‌نام و ۷ هزار نفر هم پول واریز کردند اما نمایندگی‌ها همچنان سفته به جای چک نمی‌پذیرند.

۲۴ ساعتی است که اجرای طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی آغاز شده است. آنگونه که آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر برای خرید خودرو در قالب این طرح، ثبت‌نام کرده‌اند. طرحی که اگرچه در ذات خود به نفع مصرف‌کنندگان است اما شرایط اجرای آن، ابهاماتی را برای مردم ایجاد کرده است.

از ابتدا قرار بود که اجرای این طرح ۷ ساله باشد و مردم هم بازپرداخت را با نرخ سود ۱۶ درصد داشته باشند، اما به یکباره در آخرین لحظات پیش از اجرای طرح، مسئولان اعلام کردند که اجرا از ۷ به ۴ سال کاهش یافته است. در فرم‌هایی که پیش روی مردم برای ثبت‌نام از سوی نمایندگی‌ها قرار داده شده، مدت زمان بازپرداخت اقساط وام ۲۵ میلیون تومانی از یک تا ۴ سال پیش بینی شده است.

تاکید نعمت‌زاده بر ۷ ساله بودن طرح خرید خودرو
اگرچه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید که طرح همچنان باید با بازپرداخت ۷ ساله اجرایی شود اما خودروسازان می‌گویند که نمی‌توانند بار مالی ناشی از بالا رفتن تعداد اقساط را بپذیرند، چراکه بانک مرکزی تنها تا ۴ سال را از آنها خرید دین می‌کند و مابقی تعهدات از ۴ سال به بالا را باید خود خودروساز به عهده بگیرد. برهمین اساس، خودروسازان هم زیر بار نمی‌روند و می‌گویند در شرایطی که به لحاظ کمبود نقدینگی دارند، قدرت زیر بار رفتن چنین دینی را ندارند و بنابراین طرح تاکنون قرار است که ۴ ساله اجرایی شود؛ مگر اینکه از این به بعد با رایزنی که دولت با خودروسازان می‌کند، مدت زمان بازپرداخت پا را از مرز ۴ سال بالاتر بگذارد.

اما با همین شرایط هم که از سوی خودروسازان پیش روی مردم قرار گرفته است، تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار نفر برای استفاده از مزایای این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و آنگونه که مسئولان ایران خودرو و سایپا می‌گویند بالغ بر ۷ هزار نفر هم ثبت نام خود را تکمیل و وجوه خود را هم واریز کرده‌اند؛ بنابراین تاکنون حداقل خودروسازان می توانند مطمئن باشند که می‌توانند سهم وام هر یک از خودروهای فروخته شده در این طرح را از بانک مرکزی و بانک‌های عامل دریافت کنند.

پژو، سمند، پراید و تندر چقدر فروختند؟
براساس آخرین آمارهای رسمی که تاکنون اعلام شده است، خودروسازان می‌گویند که توزیع نسبی مناسبی در استقبال از انواع خودروهای تولید خود داشته‌اند. ایران‌خودرو به صراحت آمار ثبت‌نامی های خود را اعلام کرده و گفته که از هر خودرو چقدر فروش رفته اما سایپا این آمار را به صورت درصدی اعلام کرده است.

برهمین اساس، پژو ۴۰۵ حدود ۳ هزار دستگاه، سمند حدود ۲۴۰۰ دستگاه، گروه ۲۰۶ حدود ۲۷۰۰ دستگاه، پژو پارس حدود ۱۰۰۰ دستگاه، دنا و رانا حدود ۱۰۰۰ دستگاه و تندر و وانت‌ها حدود ۸۰۰ دستگاه ثبت‌نام شده‌اند. سهم خودروهای گروه پراید و تیبا هم ۷۰ درصد، تندر و پارس تندر ۲۰ درصد و ۶ درصد وانت‌های زامیاد و ۴ درصد هم آریو و برلیانس و ریچ بوده است.

نمایندگی‌ها: قرارداد فروش تا این لحظه تغییری نکرده است
یکی از کارمندان نمایندگی فروش یکی از خودروسازان با رد هرگونه تغییر در شرایط فروش خودروها در طرح وام ۲۵ میلیون تومانی، می‌گوید: مدت زمان بازپرداخت اقساط همچنان ۴ سال است و تغییری هم ایجاد نشده است، ضمن اینکه هنوز شرایطی برای بازپرداخت به صورت ماه به ماه طراحی نشده است و مردمی که متقاضی باشند، باید بازپرداخت را به صورت چک‌های ۴ ماهه داشته باشد.

وی می‌افزاید: مراحل ثبت‌نام به این صورت است که هر فرد متقاضی باید مستقیما به نمایندگی‌های مجاز فروش مراجعه کرده و پیش ثبت‌نام خود را انجام دهد. ضمن اینکه باید زمان انجام ثبت نام چک‌های مورد نظر خودروساز را هم به نمایندگی تحویل داده و در عین حال، پیش پرداخت را هم به صورت اینترنتی پرداخت نماید.

به گفته او، ظرف ۲۴ ساعت، بررسی‌های لازم در مورد اعتبار سنجی مشتری را انجام داده و پس از آن، به نمایندگی اعلام می‌‌شود که فرد متقاضی از درجه اعتبار برخوردار است یا خیر.

سفته همچنان قبول نیست!
یکی دیگر از کارمندان نمایندگی فروش خودروسازان می‌گوید: هیچ دستورالعملی مبنی بر پذیرش سفته به عنوان ضمانت در طرح فروش خودروها با وام ۲۵ میلیون تومانی به نمایندگی‌ها ابلاغ نشده و تنها چک، قابل پذیرش است.

وی می‌افزاید: مشتری همچنین باید پرینت حساب خود را هم به نمایندگی‌ها ارایه دهد، چراکه برای اعتبارسنجی مشتری اعم از اینکه نباید چک برگشتی داشته باشد، مهم است.

او می گوید: زمان تحویل تمامی خودروها ۳۰ روزه است اما در مورد پژو پارس به دلیل اینکه تولید کمتر از سایر خودروها صورت می‌گیرد، مدت زمان تحویل ۴۵ روزه تعیین شده است.

این گفته نمایندگی‌ها در شرایطی است که علی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نیز روز گذشته اعلام کرد که اگر متقاضیان دریافت وام کالا یا خودرو دسته چک نداشته باشند، می‌توانند از سفته هم استفاده کنند، ضمن اینکه نرخ سود این تسهیلات ۱۶ درصد به شرط اقساط ماهیانه خواهد بود.

همچنین مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت می‌گوید: آن دسته از افرادی که در ارائه چک به نمایندگی مجاز مشکل دارند، می‌توانند از سفته استفاده کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید