همه معتادهای موفق سینمای ایران!

همه معتادهای موفق سینمای ایران!

درباره مسیر سارا بهرامی و هشت بازیگر دیگر، پیش از آنکه نقش یک معتاد را ایفا کنند، نوشته ایم. موقعیت شان پیش از آن و اتفاقی که نقش برای آن‌ها رقم زده است نیز بخش دیگری از گزارش است.

کد خبر : ۶۰۰۱۸
بازدید : ۷۵۳۶
همه معتادهای موفق سینمای ایران!
سارا بهرامی تازه‌ترین بازیگری است که با حضور در نقش یک انسان گرفتار به مواد مخدر، مورد تحسین قرار گرفته. او سال پیش به خاطر فیلم «دارکوب» جایزه اصلی جشنواره فجر را به خود اختصاص داد و مهم‌تر اینکه مخاطبان عام هم تحسین گوی بازی اش هستند.
بهرامی بعد از این فیلم چه کرد؟ اولین سریالی که از او دیده ایم «ساخت ایران ۲» است که فاصله‌ای زیاد با دارکوب دارد. یعنی از نظر کیفی هیچ قرابتی بین این دو به چشم نمی‌خورد. شاید بهرامی با «هزارپا» جبران کند و به مسیری که به سختی پیدا کرده است، بازگردد.
وقتی که در کارنامه بازیگران سرک می‌کشیم، متوجه می‌شویم خیلی‌ها با نقش معتاد به اوج می‌رسند، ولی برخی بعد از آن نمی‌توانند این موفقیت را تداوم ببخشند. درباره مسیر سارا بهرامی و هشت بازیگر دیگر، پیش از آنکه نقش یک معتاد را ایفا کنند، نوشته ایم. موقعیت شان پیش از آن و اتفاقی که نقش برای آن‌ها رقم زده است نیز بخش دیگری از گزارش است.

بهروز وثوقی
گوزن‌ها
همه معتادهای موفق سینمای ایران!
موقعیت پیش از نقش معتاد
وثوقی برای عامه مخاطبان بازیگر معروفی بود و چندنقش هم در کارنامه اش داشت که مورد توجه سخت پسند‌ها قرار گرفت.

نقش چه دستاوردی داشت
او با بازی در گوزن‌ها جایزه بهترین بازیگر مرد را در سومین جشنواره جهانی فیلم تهران در سال ۱۳۵۳ از آن خود کرد. این بازیگر برای اینکه بتواند تصویری باورپذیر از معتاد نشان دهد، زیر یک گریم سنگین رفت و قیافه اش شبیه معتادان واقعی شد. تحسین‌ها برای بازی اش، اما صرفا به گریم بر نمی‌گردد، هم نقش جای کار داشت و هم مسعود کیمیایی داستانی جذاب را روایت کرده بود. این نقش و فیلم گوزن‌ها در نظر سنجی منتقدان جایگاهی ویژه داشته و دارد.

موقعیت پس از بازی در نقش معتاد
گوزن‌ها تا مدت‌ها توقیف بود و به شرط جرح و تعدیل موفق به گرفتن مجوز شد. وثوقی بعد از آن در هشت فیلم بازی کرد که انقلاب پیروز شد و او از ایران رفت. مهم‌ترین نقش‌های او در این مدت کندو و سوته دلان است و البته فیلم عامه پسند ماه عسل را هم در کارنامه دارد.

سارا بهرامی
دارکوب
موقعیت پیش از نقش معتاد
همه معتادهای موفق سینمای ایران! بعد از چندنقش کوتاه، به عنوان شخصیت محوری سریال پروانه انتخاب شد. سریالی که سال ۹۱ روی آنتن رفت و شهرت سارا بهرامی را به همراه داشت. شهرت او در سریال پرده نشین» تداوم یافت و کم کم جذب سینما شد. مهم‌ترین نقش بهرامی تا پیش از دارکوب، ایتالیا ایتالیا بود.

نقش چه دستاوردی داشت
سارا بهرامی برای نقش مهسا، یک زنی که در دام شیشه افتاده، کاری سخت داشته است. به این دلیل که وقتی یک نقش زیاد تکرار می‌شود، ایجاد تفاوت برای عبور از کلیشه‌ها و عدم مقایسه برای بازیگر سخت است.
بهرامی، اما به میان زنان معتاد می‌رود و هشت ماه با آن‌ها بود. این بازیگر، به خوبی حالات و رفتارشان را یاد می‌گیرد و جلوی دوربین به نمایش می‌گذارد. تفاوت مهم او با غالب زنان معتاد سینما، چهره و صدای به هم ریخته اوست که اعتیادش را از دور فریاد می‌زند. بهرامی در جشنواره سی و ششم برای نقش مهسا سیمرغ گرفت.

موقعیت پس از بازی در نقش معتاد
به نظر می‌رسید او سخت گیر شده باشد، اما با پذیرش بازی در «س اخت ایران ۲» موقعیتی که به سختی به دست آمده بود را فعلا رها کرده.

پارسا پیروزفر
مهمان مامان
همه معتادهای موفق سینمای ایران!
موقعیت پیش از نقش
معتاد پارسا پیروزفر به واسطه بازی در سریال «در پناه تو» پیش خاص و عام به شهرت رسید. پیش از آن تجربه چندنقش کوتاه را داشت و بعد از این سریال در سینما با پیشنهاد‌های متنوعی روبه رو شد.

نقش چه دستاوردی داشت
حدود یک دهه بعد از شروع بازیگری، پارسا پیروزفر یکی از نقش‌های به یادماندنی سینمایی اش را رقم زد. او در مهمان مامان یک بچه مایه دار است که گرفتار اعتیاد شده، اما به رغم اعتیاد بالا همچنان بامرام است و دوست داشتنی.
پیروزفر، تیپ معتاد‌های آشنا را گرفته بود؛ همان‌هایی که از فرط مصرف مواد نمی‌توانند درست راه بروند و حرف زنند. او برای بازی در این نقش برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از هشتمین جشن خانه سینما شد و همچنین کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر بود.

موقعیت پس از بازی در نقش
معتاد پارسا پیروزفر بعد از مهمان مامان در فیلم سینمایی بازی کرده است، اما هیچ کدام موفقیت شخصیت یوسف را برایش تکرار نکردند. مهم‌ترین نقش او بعد از مهمان مامان، در اینجا بدون من رقم خورده است.

بهرام رادان
سنتوری

موقعیت پیش از نقش معتاد
از جمله بازیگرانی است که در همان گا۔ اول به چشم آمد. اگرچه خیلی‌ها به شور عشق نقد داشتند، اما بهرام رادار توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد و از فرصت به دست آمده برای نمایش توان خود بهره ببرد.
او خیلی زود برای شمعی در باد به سیمر رسید که از قضا ایفاگر نقش معتاد بود. اوج کار او، اما سه سال بعد رقم خورد که با فیلم سنتوری یکی از معتادان متفاوت سینما را به نام خود زد.
نقش چه دستاوردی داشت
سنتوری دومین سیمرغ را برای بهرا رادان به ارمغان آورد. او در نقش علی، جوانی هنرمند و از قشر نسبتا مرف جامعه گرفتار اعتیاد شده و از اوج به نقطه‌ای پست می‌رسد. رادان برای نمایش این مفهوم، و ذوب تدریجی علی، از کلیشه‌ها دور شد و تا توانست این مفهوم را باورپذیر بازی کرد.
موقعیت پس از بازی در نقش معتاد
سنتوری در اتفاقی عجیب، گرفتا سانسور شد و هیچ وقت رنگ پرده را ندید. مدتی بعد نسخه قانونی اش منتشر شد، ولی خیلی‌ها پیش از آن نسخه غیرقانونی آن را دیده بودند! این توقیف روی روند کاری رادان هم تاثیر گذاشت. اصلا گویی این نقش مهری بود بر روند سیمرغ گرفتن رادان!

باران کوثری
خون بازی
موقعیت پیش از نقش معتاد
همه معتادهای موفق سینمای ایران! به خاطر موقعیت خانوادگی اش، خیلی زود جذب بازیگری شد. باران کوثری در س. ن. پایین بازیگری را تجربه کرد، ولی شرایط سنی و ابعاد نقش اجازه خودنمایی به او نمی‌داد. کوثری سال ۸۵ و در حالی که ۲۱ سال سن بیشتر نداشت، در فیلم مادرش نقش دختر معتاد را بازی کرد.

نقش چه دستاوردی داشت
خون بازی برای باران کوثری دستاوردی چندمنظوره داشت؛ او موفق به کسب س. یمرغ بلورین نقش اول زن از جشنواره بیست و پنجم شد (به طور مشترک با روز سوم). از آن طرف بازی اش مورد توجه مخاطبان گسترده سینما قرار گرفت و مهم‌تر اینکه این بازیگر، نشان داد صاحب استعداد است و فارغ از نام جهانگیر کوثری و رخشان بنی اعتماد توانایی درخشش دارد.
موقعیت پس از بازی در نقش معتاد
پیشنهاد‌ها بعد از این نقش به کوثری چندبرابر شد، اما هیچ کدام به پای خون بازی نرسیدند.
این بازیگر تا سال‌ها زیر سایه نقشش در خون بازی بود تا اینکه با فیلم‌هایی مثل هیچ، من مادر هستم و بغض رویی دیگر از توانایی خود را نشان داد. کوثری برای «کوچه بی نام» دومین سیمرغ خود را گرفت که البته برخی نقد‌هایی به این جایزه داشتند.

طناز طباطبایی
مرهم
همه معتادهای موفق سینمای ایران!
موقعیت پیش از نقش معتاد
تجربه بازی در چند فیلم و سریال داشت و برای پیگیران چهره‌ای آشنا بود. س. ریال میوه ممنوعه و پرانتز باز به شهرت عمومی اش ختم شد و از آن سو برای صدا‌ها به جایزه نقش مکمل از جشنواره بیست و هشتم رسید. آن چه نام طناز طباطبایی را به طور گسترده سر زبان‌ها انداخت، فیلم «مرهم» بود که باعث شد بازی اش در نظر خاص و عام زیر ذره بین برود.

نقش چه دستاوردی داشت
بازی طباطبایی در نقش یک دختر معتاد دیپلم افتخار از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان را برای او به ارمغان داشت. او توانست تصویری تازه از شمایل یک دختر معتاد نشان دهد؛ دختری از قشر متوسط جامعه که ظاهری زیبا دارد و سعی می‌کند شبه مرفه زندگی کند، ولی اسیر اعتیاد است و تا مرحله سقوط پیش رفته. طباطبایی برای نمایش وضعیت اسفناک این دختر، روی کلیشه‌ها گام برنداشته و تصویر کاراکتر را به معتادان امروزی نزدیک کرده.

موقعیت پس از بازی در نقش معتاد
طباطبایی یک بار دیگر در رخ دیوانه نقش معتاد بازی کرد و این بار هم نمایشی موفق داشت. او بعد از مرهم چندنقش خوب بازی کرده از جمله ویلایی‌ها و خشم و هیاهو.

نوید محمد زاده
ابد و یک روز
همه معتادهای موفق سینمای ایران!
موقعیت پیش از نقش معتاد
نوید محمدزاده سال‌ها روی صحنه نقش آفرینی کرده بود و تجربه یکی دو کار تصویری داشت، اما این «عصبانی نیستم!» بود که نامش را سر زبان‌ها انداخت. این فیلم توقیف شد و جایزه نوید محمدزاده داده نشد تا اینکه نوبت به «ابد و یک روز» رسید و او با این فیلم محبوب خاص و عام شد.

نقش چه دستاوردی داشت
شمایلی که از محمدزاده دیدیم، آشنا بود؛ جوان‌هایی که گرفتار اعتیاد هستند، اما «بی غیرت» نیستند. خودشان از وضع پیش آمده در عذاب اند، ولی نمی‌توانند از این دام رهایی یابند. محمدزاده میدانست این جوان‌ها وقتی نشئه می‌شوند، بامزه بازی در می‌آورند و به خوبی مختصاتی این چنین را به خدمت بازی اش در آورد. ابد و یک روز برای محمدزاده س. یمرغ مکمل فجر و کلی جایزه از جشنواره‌های دیگر به همراه داشت. مهم‌تر اینکه نقش، نامش را در اذهان مخاطبان تثبیت کرد و او بالاخره به حقش رسید.

موقعیت پس از بازی در نقش معتاد
مسیر محمدزاده رو به رشد است. او به خاطر «بدون تاریخ بدون امضاء» یک بار دیگر س. یمرغ مکمل گرفت.

مهتاب کرامتی
عصر یخبندان
همه معتادهای موفق سینمای ایران!
به موقعیت پیش از نقش معتاد با همان تجربه اول بازیگری اش یعنی سریال مردان آنجلس به شهرت رسید و در سینما خیلی زود مورد توجه کارگردان‌ها قرار گرفت. س. یمرغ مکمل برای فیلم بیست از جشنواره بیست و هفتم مهم‌ترین جایزه مهتاب کرامتی است. او برای آلزایمر هم دیپلم افتخار گرفته. کرامتی پیش از بازی در عصر یخبندان، تجربه بازی در نقش معتاد را داشت: اسب حیوان نجیبی است.

نقش چه دستاوردی داشت
به گفته بسیاری از صاحب نظران، مهتاب کرامتی مستحق دریافت س. یمرغ برای عصر یخبندان بود که هیات داوران نظری دیگر داشتند. این بازیگر برای نمایش نقش، همه ریزه کاری‌های یک زن معتاد به شیشه را تقلید کرده بود و به خوبی عرضه کرد. به یاد بیاورید لحظاتی که او به مواد نیاز پیدا می‌کند و چگونه به خود می‌پیچد و در نهایت شیشه ماشین را خرد می‌کند. هر چقدر او در «اسب حیوان نجیبی است» شکسته شده بود، در عصر یخبندان شیک بود و از کلیشه‌های نقش معتاد به دور.
موقعیت پس از بازی در نقش معتاد
بعد از عصر یخبندان پنج فیلم از مهتاب کرامتی اکران شدند که هیچ کدام موفقیت منیژه این فیلم را تکرار نکرده اند.

حامد بهداد
بوتیک
موقعیت پیش از نقش معتاد
همه معتادهای موفق سینمای ایران! کارش را با آخر بازی همایون اسعدیان شروع کرد؛ یک نقش برون ریز که خبر از استعداد جدیدی می‌داد. حامد بهداد بعد از این تجربه موفق، از سوی حمید نعمت الله برای بازی در بوتیک انتخاب شد و این فیلم شهرت او را به دنبال داشت.

نقش چه دستاوردی داشت
حامد بهداد برای بازی در نقش مهرداد فیلم بوتیک، نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از هشتمین جشن خانه سینما شد و عنوان دومین بازیگر نقش مکمل مرد سال، به انتخاب نویسندگان و منتقدان سینمایی را به دست آورد. مهمترین دستاورد نقش مهرداد برای بهداد، تثبیت در سینما است.
مهرداد جزو شاه نقش‌های بازیگری حامد بهداد به حساب می‌آید. او یک نشئه باز حرفه‌ای است، می‌خواهد بامرام باشد، به زنش شک دارد و آن چه مهرداد را در خاطرمان زنده نگه داشته، سکانس دعوا با زنش است. مصرف زیاد مواد مخدر و وررفتن مدام همسرش با موبایل او را به مرز جنون رسانده و شروع به کتک کاری می‌کند. «سین شین نه، جیم شین اوکی» یادتان هست؟

موقعیت پس از بازی در نقش معتاد
جایگاه بهداد با بازی در نقش مهرداد در سینما تثبیت شد.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید