کتاب خواندن برای کودکان؛ کتاب برای گروه‌های سنی مختلف

کتاب خواندن برای کودکان؛ کتاب برای گروه‌های سنی مختلف

چند سال پیش اعلام شد که سرانه مطالعه در ایران ۲ دقیقه در سال است، ولی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد که آمار مطالعه در ایران ۷۹ دقیقه در روز است.

کد خبر : ۶۰۰۲۴
بازدید : ۱۵۱۵۵
فرادید | کتاب خواندن از جمله کار‌هایی است که سن و سال نمی‌شناسد. در هر سنی باید بخشی از وقت خود را برای مطالعه باز بگذارید. خواندن کتاب در هر زمینه‌ای که باشد به رشد و ارتقا ذهنی کمک می‌کند. اگر شما اهل مطالعه باشید فرزندان شما هم به این کار علاقمند می‌شوند. بچه‌ها معمولا آینه رفتار والدین هستند.
اگر فرزند شما در اوقات فراغت شما را در حال مطالعه ببیند کم کم به این کار راغب می‌شود. گرچه زندگی در عصر حاضر باعث شده اکثر بچه‌ها به دنبال زندگی دیجیتالی بروند و شاید ترجیح بدهند ساعت‌ها سرگرم بازی‌های کامپیوتری شوند، ولی اگر شما از سنین پایین آن‌ها را به خواندن کتاب تشویق کنید اثرات آن را در آینده می‌بینید.

این روز‌ها به دلیل گرانی بیش از حد کتاب و ورشکستی خیلی از کتاب فروشی‌ها و شاید خستگی و بی علاقگی مردم سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین آمده است. کمتر کسی برای هدیه کتاب می برد و یا وقت خالی خود را صرف مطالعه می‌کند. به قول معروف کتاب خوان‌های واقعی که هنوز حاضرند هزینه‌های زیادی برای این بخش از زندگی بپردازند بسیار محدود شده اند. در کشور‌های دیگر کتاب در سبد خرید خانگی و ماهانه خانواده قرار دارد و مردم حتی در زمان‌های رفت و آمد در وسایل نقلیه عمومی هم در حال مطالعه هستند.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
بچه‌ها معمولا آینه رفتار والدین هستند

مثلا چند سال پیش اعلام شد که سرانه مطالعه در ایران ۲ دقیقه در سال است، ولی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد که آمار مطالعه در ایران ۷۹ دقیقه در روز است. البته در این آمار، سرانه مطالعه کتب درسی، کتب ادعیه، قرآن، صفحات مجازی و هر چیزی که به خواندن ربط داشته باشد، لحاظ شده بود.

هیچ وقت گفته نشد که این آمار چطور و با چه روش آماری به دست آمده است. اعتراض‌های زیادی به این آمار شد و در نهایت چند دقیقه‌ای از آن کم شد و بالاخره اعلام شد آمار سرانه مطالعه ۷۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه محاسبه شده که ۱۵ دقیقه و ۱۷ ثانیه مربوط به کتاب، ۲۱ دقیقه و ۳۱ ثانیه برای قرآن و ادعیه، ۳۲ دقیقه و ۳۶ ثانیه روزنامه و پنج دقیقه و ۴۲ ثانیه به نشریه خوانی اختصاص پیدا کرده است که هر دو فضای مجازی و فیزیکی را شامل می‌شود.

اما این آمار به کلی غلط است، چون که «سرانه مطالعه» یک شاخص جهانی است که تعریف مشخص و دقیقی دارد. با این تعریف، این شاخص تنها مطالعه کتاب غیردرسی را شامل می‌شود؛ یعنی نه مطبوعات، نه سایت‌های اینترنتی و مجازی، هیچ کدام در شمارش نمی‌آیند.بر اساس تحقیقی که این مرکزبین المللی مطالعات گذران وقت در سال ۲۰۱۰ در ۲۲ کشور انجام داده است بیشترین زمان اختصاص داده شده برای مطالعه در بین مردمان جهان مربوط به کشور فنلاند است و ۴۴ دقیقه در روز است. بقیه آمار‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی و مطبوعاتی دارد.

ژاپنی‌ها در صدر مطالعه جهان
در آماری که طی این سال‌ها اعلام شده مردم ژاپن چندبار رکورد خرید کتاب را شکسته اند و نشان دادند مطالعه به اندازه نیاز‌های اولیه برایشان اهمیت دارد. در سال ۲۰۱۳ صف‌های مستمر خریداران کتاب «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتی‌اش» که در سراسر ژاپن مقابل کتاب‌فروشی‌ها برقرار شده بود، باعث شد یک هفته کتاب فروشی‌ها تعطیل نکنند و به صورت شبانه روزی در حال فروش کتاب باشند تا سرانجام «بونگیشونجو» یکی از بزرگترین ناشران ژاپنی اعلام کرد که تیراژ این کتاب از یک میلیون نسخه عبور کرده و جالب اینکه چنین تیراژ با تک نسخه فروشی به دست آمده و حاصل اتفاقاتی نظیر خرید چند هزار نسخه‌ای کتاب توسط دستگاه‌های مختلف ژاپن نبوده است.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید تیراژ این کتاب از یک میلیون نسخه عبور کرد

در ایران
مشابه این ماجرا در کشور خودمان نیز رخ می‌دهد و برخی کتاب‌های تعدای از چهره‌های مطرحی همچون احمدرضا احمدی به دو هزار نسخه میرسد و در عوض بسیاری از نویسندگان مطرح دیگر به ۵۰۰ نسخه نیز هم نمی‌رسد. اما هرگز برای خرید یک جلد کتاب صف برپا نمیشود و یا در جلسه نقد و بررسی کتابی مهم، سیل جمعیت، سرازیر نشده است. در جامعه‌ای که کتاب به عنوان یک عنصر حیاتی به بهانه‌هایی همچون گرانی کاغذ وارداتی، خریده نمی‌شود چنین اتفاقتی حکم رویا را دارد.

کتاب خوانی برای کودکان
با همه این مشکلات و نابه سامانی‌های بازار کتاب، اما هنوز می‌توان در کودکی به بچه‌ها این فرصت را داد که دنیا را بهتر بشناسند و دوستی با کتاب را برایشان ممکن کرد. برای این کار بهتر است شما از وقتی فرزنداتان در دوران نوزادی به سر می‌برد برایش کتاب بخوانید. شاد به نظر عجیب بیاید و فکر کنید او چیزی متوجه نمی‌شود، اما این کاملا اشتباه است. نوزادان هم قدرت شنیداری بالایی دراند و خیلی از آنچه برایشان بخوانید بعد‌ها در یادشان می‌ماند. این عمل باعث می‌شود آن‌ها به کتاب خواندن عادت کنند. در سنین بالاتر می‌توانید کتاب را با همکاری هم بخوانید و حتی از او بخواهید با نگاه کرن به عکس‌ها قصه را برای شما تعریف کند.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید از وقتی فرزنداتان در دوران نوزادی به سر می‌برد برایش کتاب بخوانید
مطالعات جدید دانشمندان می‌گوید برای کودکان با صدای بلند کتاب بخوانید این کار به کودکان کمک می‌کند تا قدرت ذهنی و خلاقیت آن‌ها پرورش یابد. دیلی میل در گزارشی اعلام کرد کودکان علاقه دارند تا قصه‌ها را هیجانی‌تر بشنوند تا راحت‌تر قصه‌ها را حل و فصل کنند این کار سبب به وجود آمدن نوعی آرامش در کودکان می‌شود. کتاب خواندن با صدای بلند علاوه بر اینکه کودکان را به مطالعه تشویق می‌کند آن‌ها را خوانندگان و دانش آموزان بهتری می‌کند. کتاب خواندن با صدای بلند ماجراجویی را در کودکان زیاد می‌کند و سبب می‌شود آن‌ها ارزش مطالعه کردن را بیاموزند و اشتیاق آن‌ها برای مطالعه افزایش یابد همیشه تصاویر درون کتاب‌ها را برای کودکان توضیح دهید. همیشه پیش از خواب سعی کنید برای فرزندتان قصه بخوانید این کار به کودکتان کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابد و آرامش درونی اش را به دست آورد.

کتاب برای گروه‌های سنی مختلف
اگر دقت کرده باشید در شناسه کتاب گروه سنی را با حروف الف. و ب. و ج. ود و ه. مشخض کرده اند. این حروف نشان می‌دهد هر کتاب برای چه رده سنی مناسب است.

گروه سنی الف: سال‌های قبل از دبستان
گروه سنی ب.: سال‌های آغاز دبستان (کلاس‌های اول- دوم -سوم)
گروه سنی ج.: سال‌های پایان دبستان (کلاس‌های چهارم - پنجم)
گروه د.: دوره راهنمایی
گروه هـ: دوره دبیرستان

در گروه سنی الف. از دبستان تا ۶ سالگی بهتر است کتاب‌ها دارای کلام اهنگین و شعری باشد و قصه‌ها قطعات تکراری داشته باشند. در کتاب‌های این رده سنی باید بیشتر ار اشیای محیط کودک گیاهان و جانداران نوشته شده باشد.
گروه سنی ب. ۶ و ۷ سالگی داستان‌های کوتاه و مجموعه داستان بسیار مناسب است. کودک در این سن تازه خواندن را یادگرفته بنابراین حوصله مطالعه داستان طولانی ندارد. داستان‌هایی درباره گرمای روابط خانوادگی و همکاری گروهی کودکان و هر انچه به شکل غیر مستقیم دل و جرات مقابله با مشکلات را به کودک یاد بدهد برایشان مفید است.

گروه سنی ج. سال‌های میانه دبستان یعنی ۸ و ۹ سالگی است. در این کودکان می‌توانند داستان بلند بخوانند، اما کتاب‌های تک داستان برایشان مناسب‌تر است. کتاب‌هایی که داستان آن‌ها درباره کودکان و سرزمین‌های دیگر باشد یا ماجرای‌های علمی و تاریخی و تخیلی بنا بر علاقه بچه‌ها می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشد.

گروه سنی د. به سال‌های آخر دوره دبستان یعنی ۱۰ یا ۱۱ سالگی می‌رسد. کتاب‌های مناسب این سن ماجرا‌های واقعی گذشته و امروز شرح حال، داستان‌های واقعی طولانی کتاب‌های ماجراجویی و داستان‌های عاطفی است. چون هوش انتزاعی به خوبی شکل گرفته میل به قصه‌های افسانه‌ای کمتر می‌شود. به شخصیت داستان‌ها توجه زیادی می‌کنند.

گروه سنی ه. دوران نوجوانی را شامل می‌شود. از حدود ۱۲ سالگی تا ۱۶ سالگی ادامه پیدا می‌کند. در این سن باید رد انتخاب کتاب دقت بسیاری بشود. چو ن. از تمرکز آن‌ها در مسائل محدود و بی اهمیت جلوگیری می‌شود و مسیر درست دیدن و احساس صحیح را به آن‌ها نشان می‌دهد. شرح حال ها، ماجرای زندگی واقعی افراد مهم، اکتشافات و مبارزات اجتماعی موضوعات مناسب برای مطالعه در این سن است.

با توجه به این تقسیم بندی و دقت در علایق بچه‌ها شما می‌توانید بهترین کتاب را برای مطالعه آن‌ها پیدا کنید. در زمان خرید کتاب از سنی دبسیتان اجازه بدهید فرزندتان در خرید کتاب با شما همکاری کند در واقع او را به بخش کتاب‌های مناسب سنش ببرید و بگذارید خودش هر چه می‌خواهد را انتخاب کند. با این کار شما به او احساس اعتماد به نفس و درک بالا می‌دهید و او را برای ساختن آینده اش کمک کرده اید.

معرفی کتاب برای سنین مختلف
گروه سنی الف:

۱.پستانک نینا
نویسنده: کریستین نومان ویلمن
ترجمه:نوشابه امیری
ناشر: مرغابی
سال نشر:
۱۳۹۵
«نینا دلش نمی‌خواهد پستانک را کنار بگذارد، حتی هنگام شنا کردن یا گردش رفتن. او می‌خواهد حتی وقتی بزرگ شد و سرکار رفت یا در جشن ازدواجش هم پستانکش را بمکد! اما روزی در هنگام گردش گرگی عصبانی و گرسنه جلوی او سبز می‌شود و می‎خواهد او را بخورد، نینا پستانکش را در دهان او می‌گذارد و گرگ ترسناک عصبانی مثل یک خرس عروسکی مهربان آرام می‌شود.»
برای بچه‌ها کتاب بخوانید

۲. کتاب پارچه‌ای دم‌های جنگلی
ناشر: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
سال نشر: ۱۳۹۶
کتاب پارچه‌ای «دم‌های جنگلی» خردسالان را با یک بازی با زرافه، تمساح، ببر، فیل، موش، پلنگ و راکون و طوطی آشنا می‌کند. در این کتاب دم‌های این هشت حیوان از صفحه‌ها بیرون زده است و کودکان باید حدس بزنند که دم‌ها به چه حیوانی تعلق دارد و با گشودن صفحه‌ها معمای دوم‌ها حل می‌شود.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید

۳. کمی گم شده ام
نویسنده: کریس هوتن
ترجمه: شهلا انتظاریان
ناشر: علمی و فرهنگی
سال نشر: ۱۳۹۴
کتاب «کمی گم شده ام» داستان جغد کوچولوی خواب‌آلویی است که از لانه‌شان بالای یک درخت بلند بیرون می‌افتد و گم می‌شود. سنجابی او را می‌بیند و از او می‌خواهد که مادرش را توصیف کند تا در یافتن او به جغد کوچولو کمک کند. جغد کوچولو هر بار نشانه‌ای از شکل ظاهری مادرش به او می‌دهد، اما سنجاب هر بار او را پیش یک حیوان می‌برد که اگرچه آن ویژگی را دارد، اما مادر جغد کوچولو نیست. سرانجام این قورباغه است که جغد کوچولو را به خانه‌شان و نزد مادرش می‌برد.

برای بچه‌ها کتاب بخوانید
گروه سنی ب:

۱. اسکیپی جون
نویسنده: جودی شاکنر
ترجمه: فرمهر منجزی
ناشر: پرتقال
سال نشر: ۱۳۹۶
اسکیپی یک گربه سیامی کوچولو بیش فعال است با گوش‌های بزرگ. او دوست دارد گاهی چیزی باشد غیر از یک گربه سیامی. الان هم مدتی است که مادرش هر روز او را در لانه‌ی پرندگان پیدا می‌کند. سرانجام مادر او را به عنوان تنبیه به اتاقش می‌فرستد. اما اسکیپی جون با دیدن تصویر گوش‌های بزرگش در آینه، دوباره خیال‌بافی را شروع می‌کند و این بار خود را یک سگ چی‌واوا تصور می‌کند. او با زدن یک نقاب و سوار شدن بر اسب چوبی‌اش تبدیل به اسکیپیتو، شمشیرزن بزرگ می‌شود و با پا گذاشتن توی کمدش خود را وسط بیابانی در مکزیک قدیم پیدا می‌کند. هنوز چیزی از سفرش شروع نشده است که دار و دست اسرارآمیز چی واوا‌ها توی گرد و غبار پیدا می‌شود و از شمشیرزن بزرگ می‌خواهند که آن‌ها را از شر آلفردوو وزوز، دزد لوبیاهای‌شان نجات دهد.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
۲. خوشگل نشدم
نویسنده: جف کوهن
ترجمه: عطیه الحسینی
ناشر: پرتقال
سال نشر: ۱۳۹۵
کتاب خوشگل نشدم؟ داستان دو خواهر به نام‌های سدی و ایوا است. سدی مو‌های تیره و صاف و کوتاه دارد، اما ایوا خواهر کوچکش مو‌های فرفری بلندی دارد. به نظر سدی مو‌های ایوا زیادی بلند و دست و پاگیرست؛ بنابراین یک روز تصمیم می‌گیرد که مو‌های خواهرش را کوتاه کند. اما نتیجه‌ی کار چندان رضایت‌بخش نیست. پس از این که سدی قول می‌دهد دیگر این کار را تکرار نکند، ایوا را به آرایشگاه می‌برند تا خودش تصمیم بگیرد موهایش را چه مدلی کوتاه کند. سدی می‌فهمد که نباید مو‌های خواهرش را بدون اجازه کوتاه می‌کرد و پدر و مادر هم می‌فهمند که باید بعضی چیز‌های را دوراز دسترس بچه‌ها بگذارند.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
۳. هدیه‌ای برای اژد‌ها
نویسنده: دیوید بیدزایکی
ترجمه: شقایق یوسف‌زاده
ناشر: هوپا
سال نشر: ۱۳۹۷
کتاب «هدیه‌ای برای اژدها» سومین کتاب از مجموعه «ماجرا‌های من و اژدهایم» است. کریسمس در راه است. اِدی در این فکر است که کریسمس یعنی بخشش و کمک به دیگران و خوش‌حال کردن اطرافیان، اما اژدهایش این‌ها را نمی‌داند. او می‌خواهد برای اژدهایش هدیه‌ای بگیرد، اما پول کافی ندارد. ادی و اژدهایش تصمیم می‌گیرند کار کنند. مثلا ادی سگ‌های همسایه‌ها را به گردش می‌برد و اژد‌ها در یک رستوران همبرگر‌ها را کباب می‌کند یا با همدیگر درخت‌های کریسمس را جابه‌جا می‌کنند. روزی که هر دو آن‌ها می‌روند تا از هفت بچه یکی از همسایه‌ها نگه‌داری کنند متوجه می‌شوند خانه آن‌ها بسیار سرد است و گاز ندارد. با نزدیک شدن کریسمس و زیاد شدن پول‌های دو دوست، ادی با خود فکر می‌کند او همه چیز دارد و خانه‌اش هم گرم است. پس تصمیم می‌گیرد یرای وصل‌شدن گاز همسایه پول‌هایش را به آن‌ها ببخشد تا خانه‌شان گرم شود.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید

گروه سنی ج:

۱. ساختن فوق العاده است
نویسنده: اشلی اسپایرز
ترجمه: شبنم حیدری‌پور
ناشر: پرتقال
سال نشر: ۱۳۹۶
کتاب «ساختن فوق‌العاده است» کتابی تصویری و جذاب است درباره یک دختر و بهترین دوستش در دنیا که یک گربه است. دختر یک ایده شگفت‌انگیز دارد، او می‌خواهد چیزی فوق‌العاده بسازد. دختر می‌داند فوق‌العاده‌ترین چیز چه شکلی است و چگونه کار می‌کند، پس تنها کاری که لازم است بکند ساختن آن است.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
۲. با آسمان سرزمین من آشتی کنید
نویسنده: نسرین نوش امینی
ناشر: خانه ادبیات
سال نشر: ۱۳۹۶
حفاظت از محیط زیست از موضوعات مهمی است که باید به کودکان آموزش داده شود. کتاب «با آسمان سرزمین من آشتی کنید» از مجموعه کتاب‌های دیده بان کوچک با بیانی داستانی کودک را با راه‌های محافظت از محیط زیست آشنا می‌کند. دیده‌بان کوچک به آسمان تیره و خاکستری و زمین که با زباله آلوده شده است، نگاه می‌کند. زمانی را به یاد می‌آورد که آسمان صاف و آبی بود و پرواز پرندگان را می‌شد در آن دید؛ زمین پاک و تمیز بود و مردم از دیدن آن لذت می‌بردند. با ساخته شدن کارخانه‌ای در دهکده، آلودگی و خرابی در آنجا روز به روز بیشتر شد. دیده‌بان کوچک تصمیم می‌گیرد کار‌هایی انجام دهد؛ کار‌هایی مانند کاشتن درخت، دفن کردن زباله‌ها، کاشتن بوته‌های گل و آب دادن به آن‌ها و کاشتن نهال در اطراف کارخانه. در ابتدا همه کار‌های او را بی فایده می‌دانند و معتقدند با یک گل بهار نمی‌شود، ولی دیده‌بان کوچک هم چنان به کار‌های خود ادامه می‌دهد تا آمدن دوباره پرندگان را می‌بیند و آن وقت است که همه مردم با شادی فریاد می‌زنند: «با یک گل هم بهار می‌شود».
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
۳. گرگوشک
نویسنده: ایمی دایکمن
ترجمه: شبنم حیدری
ناشر: نشر پرتقال ‬
سال نشر: ۱۳۹۵
کتاب «گرگوشک» داستان یک خانواده خرگوش‌هاست که بچه‌گرگی را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند. کوچکترین عضو خانواده خرگوش کوچولویی است که اصلا از بچه گرگ خوشش نمی‌آید و مطمئن است که به زودی بچه گرگ بزرگ می‌شود و آن‌ها را یک لقمه چپ می‌کند. واکنش کودکان به خواهر یا برادر تازه‌واردشان متفاوت است، اما بیشتر آن‌ها از این تازه‌وارد‌های کوچولو استقبال نمی‌کنند و از این که توجه پدر و مادر را باید با فرد دیگری نیز تقسیم می‌کنند ناراضی هستند. در کتاب «گرگوشک» علاوه بر حسادت کودکان به فرزند جدید موضوع فرزندخواندگی و پذیرش فرد جدیدی که با همه‌ی اعضای خانواده تفاوت دارد مطرح می‌شود.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
گروه سنی د:

۱. شهری که دیگر شهر نبود
نویسنده: زهرا شاهی
ناشر: شرکت انتشارات فنی ایران
سال نشر: ۱۳۹۶
داستان کتاب بر اساس ماجرا‌های میان دو گروه «کله کفگیری‌ها» و «چشماغی‌ها» شکل می‌گیرد. پشت جلد کتاب در توصیف این دو گروه آمده است:
«کله‌کفگیری‌ها و چشماغی‌ها توی همه‌چیز باهم رقابت می‌کنند. مثلا اگر یک چشماغی ببیند که همسایه‌ی کله کفگیری‌اش بچه‌اش را گرفته زیر کتک، برای این‌که کم نیاورد، بچه‌اش را می‌گیرد زیر شلاق. اگر طایفه‌ی کله‌کفگیری‌ها ببینند که گاری چشماغی‌ها پرت شده ته دره و همه جا دارند در موردش صحبت می‌کنند آن‌ها برمی‌دارند یک کامیون هول می‌دهند ته دره. یعنی طوری که توی دره‌ها و چاله‌چوله‌ها از سه‌چرخه‌ی بچه‌گانه‌ی له شده پیدا می‌شود تا بویینگ ۷۴۷ سقوط کرده، آن هم فقطبه قصد کور شدن چشم آن طرفی‌ها.»
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
۲. لیندبرگ
نویسنده: توربن کولمان
ترجمه: مونا توحیدی
ناشر: هوپا
سال نشر: ۱۳۹۵
سال‌ها پیش موش کوچولوی کنجکاویی به نام لیندبرگ در هامبورگ آلمان زندگی می‌کرد که همیشه در گوشه‌ای از کتابخانه به خواندن مشغول بود. او به قدری غرق در دنیای کتاب‌هاست که متوجه نمی‌شود شهر به اشغال گربه‌ها در آمده است. روزی هنگام فرار از دست گربه‌ها دسته‌ای خفاش می‌بیند. او با الهام از بال خفاش‌ها و ماشین‌های بخار موفق می‌شود هواپیمایی بسازد و از شهر بگریزد و خود را نجات بدهد.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
۳. پینوکیو
نویسنده: کارلو کلودی
ترجمه: صادق چوبک
ناشران: امیر کبیر (کتاب‌های شکوفه)
سال نشر: ۱۳۹۶
"آنتونیو"ی نجار خوشحال است، چون تکه چوبی پیدا کرده است و می‌تواند یک پایه‌ی میز چوبی از آن بسازد، اما با اولین تیشه بر چوب، انگار صدای نازکی می‌گوید: "یک خرده آهسته‌تر بزن. " با هر تیشه صدای ناله از چوب بلند می‌شود و آنتونیو کار را ناتمام می‌گذارد. آنتونیو چوب را به دوستش "ژپتو" می‌دهد تا با آن آدمکی چوبی برای خیمه شب بازی بسازد و با آن نان در بیاورد.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
گروه سنی ه:

۱. درخت دروغ
نویسنده: فرانسیس هاردینگ
ترجمه: الناز ذهبی
ناشر: پرتقال
سال نشر: ۱۳۹۶
کتاب «درخت دروغ» به پرسش همیشگی بشر درباره چگونگی خلقت می‌پردازد و بدون جبهه‌گیری و قضاوت دو دیدگاه مذهبی و علمی در این‌باره را مطرح می‌کند. انتخاب نام فیث به معنای ایمان برای شخصیت اصلی داستان هم کنایه‌ای از کنارِ هم قرار گرفتن دروغ و ایمان و مزر باریک بین آن است. از دیگر موضوعاتی که کتاب «درخت دروغ» مطرح می‌کند، تبعیض جنسیتی است که همیشه و در هر اجتماع وجود داشته و دارد و تنها شکل آن تغییر می‌کند.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
۲. دیوار گذر
نویسنده: مارسل امه
ترجمه: اصغر نوری
ناشر: ماهی
سال نشر: ۱۳۹۶
نویسنده در داستان دیوار گذر از استعداد خارق‌ا‌لعاده‌ی یک کارمند ساده می‌گوید که می‌تواند از دیوار‌ها بگذرد. قهرمان داستان در ابتدا استعدادش را به شکل معقولی به‌کار می‌گیرد، ولی با گذشت زمان شروع به انتقام‌جویی می‌کند و به سرقت بانک دست می‌زند. یک زندگی ساده‌ی کارمندی با دو رفتار متفاوت. داستان با طنزی تلخ تمام می‌شود.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
۳. آتش نشان‌ها
نویسنده: کتی فرانکو
ترجمه: مهناز عسکری
ناشر: محراب قلم کتاب‌های مهتاب
سال نشر: ۱۳۹۶
کتاب «آتش نشان ها» از مجموعه شگفتی‌های جهان، به یاد و احترام جان باختگان آتش نشان حادثه غم‌انگیز ساختمان پلاسکو تهران ترجمه و منتشر شده است. کتاب «آتش نشان ها» با تاریخچه‌ای از حرفه آتش نشانی و تجهیزات این حرفه در گذشته شروع می‌شود و به دنبال آن تجهیزات مدرن و پیشرفته امروزی را توضیح می‌دهد. زنان و مردان آتش‌نشان امدادگران ماهر و آگاهی هستند که سریع و مؤثر عمل می‌کنند و در عملیات نجات جاده‌ای، حوادث خانگی، بلایای طبیعی و موقعیت‌های دیگر بلافاصله وارد عمل می‌شوند که نمونه‌هایی از فعالیت‌های آن‌ها در کتاب «آتش نشان ها» بیان شده است.
برای بچه‌ها کتاب بخوانید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید