اعترافات تلوزیونی و حمله به اینستاگرام

اعترافات تلوزیونی و حمله به اینستاگرام

اعترافات تلویزیونی دو سه دختر نوجوان حالا به یک داستان بزرگ تبدیل شده است و جناح‌های مختلف سیاسی هر کدام تحلیل‌ها و تفسیر‌های خاص خودرا ضمیمه این اتفاق کرده اند. آن قدر تحلیل‌ها گیج کننده است که هر مخاطب عادی به این فکر می‌کند واقعا کاسه‌ای زیر نیم کاسه است یا فقط با یک اشتباه دردناک و مرسوم روبه روییم؟

کد خبر : ۶۰۲۴۸
بازدید : ۲۱۳۵
اعترافات تلوزیونی و حمله به اینستاگرام
علی رستگار | اعترافات تلویزیونی دو سه دختر نوجوان حالا به یک داستان بزرگ تبدیل شده است و جناح‌های مختلف سیاسی هر کدام تحلیل‌ها و تفسیر‌های خاص خودرا ضمیمه این اتفاق کرده اند. آن قدر تحلیل‌ها گیج کننده است که هر مخاطب عادی به این فکر می‌کند واقعا کاسه‌ای زیر نیم کاسه است یا فقط با یک اشتباه دردناک و مرسوم روبه روییم؟
اشتباهی که می‌توانست با تدبیر بهتر زودتر از این‌ها رفع و رجوع شود حالا به محل مناقشه جدی بین دو دیدگاه سیاسی در کشور تبدیل شده. به طور مشخص در یک طرف مثلا روزنامه کیهان را داریم که در تیتر اول می‌نویسد این ماجرا یک بهانه و جنجال رسانه‌ای از سوی اصلاح طلبان است برای به حاشیه بردن موضوعات اصلی کشور و برخورد با مفسدین اقتصادی از طرف مقابل هم می‌توانیم به اظهارات آذری جهرمی وزیر ارتباطات مراجعه کنیم که در یک گفت و گوی رادیویی گفته: «پیش کشیدن ماجرای این خانم حاصل تصمیم اتاق فکر‌هایی است که دنبال فیلتر اینستاگرام هستند و با شفاف سازی ارز اخیر منافعشان به خطر افتاده بود.»
عمق داستان را درک کردید؟ خب تا اینجا حداقل از این می‌توانیم مطمئن باشیم که هیچکس از پخش این مستند راضی نیست. به خصوص که خبرگزاری صدا و سیما و سایت عصر خبر هم به نقل از دو منبع آگاه جداگانه نوشتند که قوه قضائیه و قاضی این پرونده از پخش این اعترافات خبر نداشتند.
یعنی این برداشت از اظهارات مدیر روابط عمومی صدا و سیما که اعترافات به درخواست قوه قضائیه پخش شده چندان دقیق نیست. اظهارات ضد و نقیض درباره این موضوع می‌تواند نشان دهنده سردرگمی تحلیلگران از واکنش بسیار گسترده افکار عمومی نسبت به این موضوع باشد.
هرکسی از ظن خود دنبال پیدا کردن ریشه این واکنش‌ها و پیدا کردن خط و ربط آن به اتاق فکر‌های داخلی یا خارجی است. از سوی دیگر اظهار نظر‌های دیروز نمایندگان مجلس را داریم که به تندی از صدا و سیما انتقاد کرده اند.
هم از این زاویه که اساسا پخش اعترافات یک دختر نوجوان افکار عمومی را جریحه دار کرده و هم اینکه به لحاظ قانونی چطور بدون مجوز دادگاه چنین مستندی تهیه و پخش شده است. یک نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما گفته این موضوع در جلسه آینده این شورا بررسی خواهد شد تا با متخلفان برخورد شود.
علی مطهری هم پیشنهاد داده طبق قانون به این افراد اجازه داده شود در صدا و سیما از خودشان دفاع کنند.

واکنش‌ها ادامه دارد
الان نمایندگان مجلس روی این نکته تاکید دارند پخش این اعترافات بدون اجازه متهم و دریافت حکم دادگاه خودش جرم بوده. دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده رئیس جمهوری هم پخش این اعترافات را نقض حقوق شهروندی دانسته است. در ادامه بخش‌هایی از تازه‌ترین واکنش‌های سه نماینده مجلس را به این ماجرا بخوانید.
علی مطهری (نایب رئیس مجلس شورای اسلامی): پخش اعترافات یک دختر نوجوان از فعالیت خلاف اخلاق اینستاگرامی او با حالت گریه و بی پناهی از صداوسیما، عواطف مردم را به نفع او تحریک کرد. باید نبض روانشناسی جامعه در دست مدیران صداوسیما باشد تا نقض غرض نکنند.
مردم همیشه طرفدار مظلومند هر چند کار و راه و فکر او را درست ندانند. تحریک غریزه جنسی جامعه کاری مذموم و جرم و گناه محسوب میشود. در عین حال پخش اعترافات یک متهم درباره چنین موضوعی که لاجرم منجر به شناسایی او و گسترش موضوع در سطح جامعه می‌شود، مصداق اشاعه فحشا است که خود جرم محسوب می‌شود.
علاوه بر این پخش این اعترافات در حالی که هنوز در دادگاه صالح حکمی دریافت نکرده است، بدون اجازه متهم از صداوسیما جرم دیگری است که این سازمان مرتکب شده است و البته صداوسیما ید طولایی در این رویه دارد.
پخش صحنه‌هایی از زندگی خصوصی مرحوم سید امامی فعال محیط زیست که متهم به جاسوسی بود یا پخش دادگاه‌های معترضان انتخابات سال ۸۸ در حالی که هنوز اتهام آن‌ها ثابت نشده بود، مشتی از خروار است. در عکس العمل‌هایی که در مقابل این اتفاق شاهد بودیم برخی استدلال شان این بود که با وجود این همه جرائم و نابسامانی‌های اقتصادی نباید به این مسائل پرداخت.
این منطق، منطق درستی نیست. به معضلات مختلف اجتماعی باید به طور هماهنگ و همزمان و موازی پرداخت نه اینکه مثلا اول مشکل ارز را حل کنیم تا بعد سراغ یک ناهنجاری فرهنگی برویم، زیرا فرصت از دست می‌رود.
به هر حال کسانی که در این ماجرا حق شان ضایع شده است می‌توانند از طریق شورای نظارت بر سازمان صداوسیما شکایت کنند تا بر اساس ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن‌ها فرصت داده شود تا دو برابر زمانی که به ضرر آن‌ها صحبت شده است، از خود دفاع کنند. (منبع: خبرگزاری ایسنا)
غلامرضا کاتب (نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما): اقدام صدا و سیما در پخش مستند بیراهه و نمایش اعترافات، اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی بود که موجب به وجود آمدن فضای بسیار منفی در جامعه شد و شکایت‌های متعددی توسط انجمن حمایت از کودکان و گروه‌های اجتماعی گوناگون از صداوسیما به شورا رسیده که در جلسه هفته آینده به این شکایات و آثار بسیار منفی به وجود آمده در داخل و خارج از کشور رسیدگی می‌کنیم.
این اقدام برنامه سازان بیراهه در صدا و سیما به ابزار و بهانه‌ای در دست معاندان و دشمنان نظام به ویژه رادیو‌ها و تلویزیون‌های خارجی به خصوص بی بی سی و شبکه‌های آمریکایی و صهیونیستی برای زیر سوال بردن اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی تبدیل شده است.
در نشست شورای نظارت بر صداوسیما حتما به قصور نیروی انتظامی به دلیل در اختیار گذاشتن جزئیات اعترافات «م. ه» رسیدگی خواهد شد. بازجویی‌های ناجا اگر محرمانه باشد نباید در اختیار صداوسیما قرار می‌گرفت علاوه بر آن به اشتباه پلیس فتا نیز رسیدگی خواهد شد.
در نشست هفته آینده با دعوت از مدیران صداوسیما به ویژه مدیر شبکه یک و سایر شبکه‌هایی که احتمالا این مستند توسط آن‌ها پخش شده است از آنان درباره این اقدام غیراخلاقی و غیر حرفه‌ای توضیح خواهیم خواست و به نسبت قصور انجام شده با متخلفان برخورد می‌کنیم...
طبق قانون تا زمانی که حکم تخلف فرد یا افراد صادر نشود عقلا، شرعا و قانونی حق انتشار وجود ندارد. این مسئله حتی در باره فساد اقتصادی و اخلاقی نیز ساری و جاری است چه رسد به موضوع پرونده خانم م...
پرداختن به مسئله‌ای در فضای مجازی با تعدادی معدود کاربر و انتشار آن در شبکه یک صداوسیما با میلیون‌ها بیننده، اصلا درست نبود و انتشار یک ناهنجاری شد. (منبع: خبرگزاری ایسنا)
قاسم میرزایی نیکو (عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس): پخش این مسائل اوضاع را ملتهب‌تر می‌کند و تمام این کار‌ها می‌توانست در شکل‌های دیگری بازتاب داشته باشد. رسالت رسانه ملی فوق این قضایا است و به مسائل مهم تری باید توجه کند.
صداوسیما دارای سیاست پخته و فکر متمرکزی نیست و در پخش و تهیه و تدارک اینگونه مسائل نه عقبه کار ونه شرایط را می‌سنجد و از بازخورد‌ها هم غافل است به همین دلیل هر چه که بیشتر می‌گذرد مخاطبان مجموعه رسانه‌ای که به قول امام دانشگاه به حساب می‌آمد و قرار بر آن بود تا کاری انجام دهد تا کشور و جوانان درس‌های ویژه بگیرند، کم می‌شود.
صداوسیما نیاز به تغییر رویکرد و اتاق فکر دارد، راه این کار هم ایجاد یک شبکه آزاد است. وقتی رقابتی وجود نداشته باشد همین داستان پیش می‌آید. صداوسیما خود صاحب قیچی است و بعید به نظر می‌رسد که از درخواست نیروی انتظامی اطاعت کرده باشد، ولی به هر صورت باید پیش از پخش با وزارت کشور هماهنگ می‌کرده که اگر این کار را انجام داده باشند، واویلا است.
برای درخواست توضیح از وزیر مجلس در حال حاضر تعطیل است، اما کمیسیون اصلی مربوط به وزارت کشور باید نسبت به این قضیه ورود پیدا کنند و از وزیر توضیح بخواهند. (منبع: ایلنا)
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید