هشدار‌های تحریمی وزیر؛ منتظر آبان ماه باشید

هشدار‌های تحریمی وزیر؛ منتظر آبان ماه باشید

روز گذشته وزیر بهداشت با تأکید بر جدی‌بودن موضوع تحریم‌ها و با بیان اینکه آنچه نگران‌کننده است بعد از آبان است و روز مبادا همین روزهاست، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: «باید باور کنیم توفانی نزدیک شده تا آمادگی آن را داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند، صحبت کنیم».

کد خبر : ۶۰۳۸۷
بازدید : ۲۸۵۰
روز گذشته وزیر بهداشت با تأکید بر جدی‌بودن موضوع تحریم‌ها و با بیان اینکه آنچه نگران‌کننده است بعد از آبان است و روز مبادا همین روزهاست، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: «باید باور کنیم توفانی نزدیک شده تا آمادگی آن را داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند، صحبت کنیم».
هشدار‌های تحریمی وزیر؛ منتظر آبان ماه باشید
سیدحسن هاشمی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با تأکید بر اینکه امروز موضوع تحریم‌ها بسیار جدی است، اظهار کرد: گاهی ممکن است بگوییم چیزی درباره این مسئله به مردم نگوییم، چون عده‌ای می‌ترسند. همچنین برخی ممکن است بگویند شاید توافق شد، اما بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد. اما در حالتی دیگر می‌توان باور کرد که توفانی نزدیک می‌شود.
به همین دلیل باید آمادگی داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند درباره این موضوع صحبت کنیم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مدیران را در غفلت و خوش‌خیالی نگه‌داریم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زبانی باید بگوید که من می‌خواهم بی‌رحمانه‌ترین تحریم مالی را در طول تاریخ برای ایران اعمال کنم. وی تأکید کرد: مسئولیت دارو و تجهیزات بر عهده ماست.
باید دقت کنیم و بتوانیم در چالش مهمی که بخشی از قدرت بین‌المللی مدیریت کشور را وارد آن کرده، وظیفه خود را بدانیم. یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که بدانیم تیمی که با آن کار می‌کنیم آمادگی این شرایط را دارد یا خیر؟ من این نگاه را نسبت به کل حاکمیت دارم. ممکن است بعضی از ما برای شب عملیات مناسب نباشیم. اگر تیم مدیریتی آمادگی مقابله با تحریم را ندارد، باید عوض شود.
نیاز پولی برای ذخیره دارو و تجهیزات
وی ادامه داد: ما در وزارت بهداشت نباید دچار رودربایستی شویم. حتما مؤمنانه تیمی را همراه داشته باشید که تا آخر پای کار باشند و بدانند روز‌های سختی در پیش داریم. در عین حال باید دو مشکل عمده را حل کنیم. در این دوره یکی از مشکلات مهم ما نقدینگی است. عقل حکم می‌کند که دانشگاه‌های علوم پزشکی مواد اولیه، دارو و تجهیزات ضروری را ذخیره داشته باشند و آمادگی داشته باشیم که مشکلی متوجه مردم نشود.
برای این کار نیز به پول نیاز داریم. ما بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان طلب داریم که بخش بیشتری از آن مربوط به شرکت‌های داروسازی واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی است که امروز بیش از هر زمان دیگر برای واردات نیاز به نقدینگی دارد. به همین دلیل از سازمان برنامه و بودجه، بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم که به ما کمک کنند.
وزیر بهداشت همچنین در ادامه با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای مقابله با تحریم‌ها، دو، سه ماه آتی را برای نظام سلامت حیاتی خواند و از بانک مرکزی خواست که اسامی شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند را هر چه سریع‌تر اعلام کند. وزارت بهداشت برای مقابله با تحریم‌ها و آمادگی این وزارتخانه توضیح داد و گفت: ما برنامه‌ریزی کردیم که برای ماه‌های آینده آمادگی داشته باشیم تا مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل نشود. بخشی از دارو و تجهیزات وارداتی نیز از الان باید تأمین شود.
لیست این اقلام نیز کاملا مشخص است. در جلسات متعدد دولت و ستاد ویژه تدابیر اقتصادی نیز بحث شده است. کمیته‌ای هم در بانک مرکزی متشکل از وزارتخانه‌های بهداشت، صنعت و جهاد کشاورزی هر روز در این‌باره جلسه برگزار می‌کنند. خود وزارت بهداشت نیز جلسات هفتگی در این زمینه دارد. وی افزود: مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم به‌سرعت حل شود.
بخوانید: ماجرای صرفه‌جویی ارزی در اتاق عمل! یکی از این مشکلات نقدینگی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و ارزی که آن‌ها نیاز دارند، است. امیدواریم بانک مرکزی بتواند این میزان ارز را در همان سقفی که برای ما مشخص شده تأمین کند. ستاد ویژه تدابیر اقتصادی که اختیارات خاصی را از طرف شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری دارد، از آنچه اولویتمان بوده تا بتوانیم تضمین کنیم مشکلی پیش نمی‌آید، مطلع است. بانک مرکزی نیز می‌داند که دو، سه ماه آینده برای ما بسیار حیاتی است. امیدواریم آن‌ها همت کنند تا در این دو، سه ماه ذخایر مورد نیاز را فراهم کنند. وی ادامه داد: به آن‌ها توصیه کردیم که به هیچ‌وجه توقعات را افزایش ندهند، باید قبول کنیم شرایط ما متفاوت است و باید متناسب با منابع مالی خود به مردم قول دهیم.

چون حوزه ما کاملا خدماتی است. در این حوزه نیز مردمی را در دنیا نمی‌شناسم که صد درصد از خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌شود، راضی باشند. همچنین باید بپذیریم آن‌قدر ثروتمند نیستیم که در هر شهری بیمارستان یا دانشگاه بسازیم، به‌ویژه در این شرایط. مهم است همه قبول کنند هزینه‌ها باید متناسب با درآمد باشد، در غیر این صورت باعث دامن‌زدن به نارضایتی مردم می‌شود.
اسامی ارزبگیران اعلام شود
وزیر بهداشت در ادامه درباره چگونگی کنترل و هدفمندکردن ارز تخصیص‌داده‌شده برای تأمین داروی مورد نیاز کشور توضیح داد و گفت: در مقطعی رئیس‌جمهور، معاون اول و رئیس بانک مرکزی اعلام کردند هر کسی برای هر کالایی که می‌خواهد می‌تواند به‌مقدار کافی ارز دریافت کند و ثبت سفارش را انجام دهد، اما در آن مقطع نظارتی نبود، یعنی کسی از ما نظری نخواست. از زمانی که قرار شد ما در این زمینه نظر بدهیم، اولین دستگاهی بودیم که کمیته تخصیص ارز ایجاد کردیم؛ یعنی از آن تاریخ همه مسئولیت‌ها را در این زمینه می‌پذیریم، اما درباره آنچه عمل شده، هنوز حتی فهرستی نیز نداریم که بدانیم به چه موارد و چه میزانی ارز اختصاص داده شده است.
هشدار‌های تحریمی وزیر؛ منتظر آبان ماه باشید
ما این فهرست را به‌صورت رسمی از بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم. رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد اسامی شرکت‌ها و افرادی که برای دارو و تجهیزات پزشکی ارز دریافت کرده‌اند در رسانه‌ها اعلام شود تا بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بدانند برای کدام اقلام، ارز ارزان‌قیمت به واردکننده یا تولیدکننده اختصاص داده شده است.
هاشمی همچنین گفت: امیدواریم در روز‌های آینده این اتفاق بیفتد. الان زمینه آن فراهم شده، البته هنوز هم بر آنچه در وزارت صنعت، معدن، تجارت و بانک مرکزی در حال ثبت سفارش و تخصیص‌دادن است، مسلط نیستیم. قرار است در این هفته آن سایت در اختیار ما قرار بگیرد تا این روند را کنترل کنیم.
نفوذی‌ها میان ما
وی ادامه داد: تقریبا هر هفته موضوعی در کشور ایجاد می‌شود، اما اصل کار هنوز روی زمین است. خود جریانات سیاسی نیز متوجه آن نیستند. امروز مهم‌ترین مسئله کشور و تمامیت ارضی ما رضایت مردم است. نباید در خواب غفلت به سر بریم. در ۴۰ سال گذشته هیچ‌وقت شرایط مانند امروز نبوده است. در اینکه افرادی نفوذی در میان ما هستند شک نکنید، چون اتفاقاتی را می‌بینیم که با هیچ عقلی قابل توجیه نیست. ظاهر، حرف و عمل این افراد با نیتشان کاملا متفاوت است. باید بتوانید دشمن‌شناس باشید و مسائل اصلی و فرعی را از یکدیگر تفکیک کنید و شبانه‌روز باید کار کنیم.

مشکلات کنونی ربطی به تحریم‌ها ندارد
هاشمی درحالی از بروز مشکلات در حوزه سلامت پس از تحریم‌ها هشدار داد که به گفته برخی از کارشناسان مدت‌هاست حوزه سلامت دچار مشکلاتی شده است که ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. آن‌ها طرح تحول سلامت را عامل ایجاد برخی از این مشکلات دانستند و به گفته آن‌ها اگر وزارت بهداشت فکری به حال مشکلات پیش‌آمده نکند، در سه تا شش ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه سلامت نخواهیم بود.
به اعتقاد مؤید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران، مدتی است کشور دچار کمبود دارو شده است و این لزوما ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. او با بیان اینکه به زودی شاهد کمبود دارو در بخش‌های مختلفی، از جمله برای بیماران کبدی و هپاتیت خواهیم بود،می‌گوید: «هر چیزی را نباید گردن تحریم‌ها انداخت؛ چندی پیش بیماران تالاسمی برای تهیه دارو دچار مشکل شده بودند، اخیرا نیز در برخی دارو‌های سرطانی کمبود داریم.
نزدیک پنج ماه پیش نیز با کمبود دارو ایمونوگلوبولین هپاتیت B. رو‌به‌رو شدیم که پس از نامه‌های متعدد وزارت بهداشت ورود پیدا کرد، با‌این‌حال همچنان در این بخش دچار کمبوداتی هستیم، این درحالی است که هنوز تحریم‌ها شروع نشده است و بانک‌ها برای ارسال پول ارز به مقصد می‌توانند حواله انجام دهند».
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه سال‌هاست اکثر دارو‌های هپاتیت B. و C. در داخل ساخته می‌شود، می‌افزاید: «متأسفانه برخی از تولیدکنندگان دارو، به‌دلیل کمبود نقدینگی و عدم واردات مواد اولیه از خارج دچار ورشکستگی شده اند و خط تولیدشان متوقف شده، بیمه‌ها پول ندارند و صندوق‌هایشان خالی است و نمی‌توانند بدهی‌های خود را به مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها پرداخت کنند و خیلی از این مراکز نزدیک به یک سال است نتوانسته اند بدهی خود را از بیمه‌ها بگیرند به همین دلیل دچار کمبود نقدینگی هستند و این چرخه ورشکستگی و کمبود نقدینگی در سطوح بالاتر نیز دیده می‌شود؛ به‌طوری‌که بسیاری از تولیدکنندگان دارو خط تولیدشان متوقف شده و واردکنندگان نمی‌توانند دارو وارد کنند؛ در حقیقت این یکی از مشکلات طرح تحول سلامت بود که موجب کمبود منابع مالی در حوزه سلامت و آسیب‌رسانی به بیمه‌ها شد».
علویان در بخش دیگری از سخنانش اظهار می‌کند: «متأسفانه مسئولان که در‌حال‌حاضر در حوزه سلامت تصمیم‌گیرنده هستند، به سلامت مردم به اندازه کافی توجه نمی‌کنند. ما بار‌ها این مسئله را گفته‌ایم که اگر صنعت دارویی کشور حمایت نشود، دچار مشکلات جدی خواهیم شد و این در‌حال‌حاضر ربطی به تحریم‌ها ندارد.
کشور در سال‌های اخیر در بخش دارو پیشرفت‌های خوبی داشته است، همین چند وقت پیش بود که دارو‌های هپاتیت C. با یک‌دهم قیمت در داخل تولید شد و ما پیش‌بینی کرده بودیم با این شرایط هپاتیت تا سال ۱۴۱۰ ریشه‌کن خواهد شد، اما با این شرایط احتمال ریشه‌کن‌شدن این بیماری کم است و من نگرانم که اگر به مشکلات دارویی کشور رسیدگی نشود، شاهد اتفاق‌های خوبی نباشیم و قطعا این کمبود‌ها به مردم آسیب خواهد رساند. این داستان چند سال آینده نیست بحث سه تا شش ماه آینده است. راه‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد فقط باید درست برنامه ریزی کرد».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید