اینستاگرام علیه تلویزیون!

اینستاگرام علیه تلویزیون!

یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون ناقابل! این عدد هزینه ناچیز یک تبلیغ ۱۵ ثانیه‌ای وسط مسابقات جام جهانی در تلویزیون است و به تومان نوشته شده. در سوی دیگر میدان شبکه‌های اجتماعی جدید حضور دارند. با تعداد مخاطب چشمگیر! مثلا می‌گویند اینستاگرام ۲۴ میلیون کاربر ایرانی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تبلیغات در این اپلیکیشن نهایتا ۱۵ میلیون تومان آب می‌خورد.

کد خبر : ۶۰۴۲۷
بازدید : ۱۵۹۷
اینستاگرام علیه تلویزیون!
احمدرضا نجفی | یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون ناقابل! این عدد هزینه ناچیز یک تبلیغ ۱۵ ثانیه‌ای وسط مسابقات جام جهانی در تلویزیون است و به تومان نوشته شده. در سوی دیگر میدان شبکه‌های اجتماعی جدید حضور دارند. با تعداد مخاطب چشمگیر! مثلا می‌گویند اینستاگرام ۲۴ میلیون کاربر ایرانی دارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد تبلیغات در این اپلیکیشن نهایتا ۱۵ میلیون تومان آب می‌خورد. با وجود نرخ‌های نجومی تبلیغات تلویزیون کمتر شرکتی است که توانایی کنار گذاشتن چنین بودجه‌ای برای تبلیغات و برندینگ داشته باشد.
برای همین اینستاگرام به بهشتی برای تبلیغات شرکت‌های نوپا تبدیل شود تا با هزینه‌ای بسیار بسیار کمتر برند خود را در اینستاگرام بسازند. با این کار هم شرکت‌های نوپا به تبلیغ خود می‌رسند، هم جوانانی که وقت خود را پای فرصت شغلی موجود در فضای تبلیغات اینستاگرامی گذاشته اند و از این راه پول در می‌آوردند.

اینستاگرام رتبه پنجم را در بین پربازدیدترین وبسایت‌ها از آن خود کرده و پر مخاطب‌ترین اپلیکیشن غیر بومی در ایران است که هنوز در دام فیلترینگ نیفتاده.
کاربر ایرانی به طور میانگین ۱۰ بار در روز به این اپلیکیشن سر زده و حدود شش دقیقه از ساعات روزانه خود را به بالا و پایین کردن عکس‌های بیرون رفتن و استوری پاستا و پیتزای دوستانش اختصاص می‌دهد. این ظرفیت اینستاگرام باعث شده که از این شبکه اجتماعی مثل دیگر انواع آن به عنوان محلی برای تبلیغات استفاده شود.
به همین خاطر هم هست که خیلی‌ها به این ظرفیت اینستاگرام به عنوان یک فرصت شغلی نگاه کرده و جلوی باد کولر از پیج اینستاگرام خود پول در می‌آورند. اما به نظر شما هزینه تبلیغاتی که چند وقت یک بار تایم لاین شما را پر می‌کند، چقدر است؟
میزان تعرفه تبلیغات در اینستاگرام برای هر پیج نسبت به تعداد فالوئر و ضریب مشارکت پذیری پیج محاسبه می‌شود. ضریب مشارکت پذیری یعنی این که فالوئر‌های پیج تبلیغ کننده چقدر در پست‌های پیج فعال هستند.
این ضریب برابر است با مجموع لایک‌ها و کامنت‌ها تقسیم بر تعداد فالوئر‌ها که برای عمده پیج‌های بزرگی که تبلیغات می‌پذیرند، تقریبا هشت درصد است.
پیج هنرمندان و خوانندگان جنجالی که هر چند وقت یک بار با انتشار پستی خود را به تیتر اخبار تبدیل می‌کنند، ضریب مشارکت بهتری نسبت به پیج‌هایی دارند که زیاد به دنبال حاشیه نیستند. اتفاقا خیلی از این حاشیه سازی‌ها برای همین خودنمایی هاست.
در حقیقت اگر شما از حرصتان زیر پست یک خواننده مبتذل فحش بگذارید، نه تنها به او آسیبی نمی‌رسد، بلکه اتفاقا به او کمک کرده اید تا با افزایش ضریب مشارکت پیجش، نرخ تعرفه تبلیغاتش را بالاتر برده و پول بیشتری به جیب بزند.

بزرگترین پیج‌های فارسی اینستاگرام
براساس آمار، ۱۱۵۴ پیج فارسی در اینستاگرام وجود دارد که بالای پنج هزار فالوئر دارند. بزرگترین پیج‌های فارسی در کتگوری‌های بازیگران، سرگرمی، فوتبالی، خواننده‌های هنرمندان، فیلم و سریال، ورزشکاران، برندها، برنامه‌های تلویزیونی، فروشگاهها، مراکز خرید، مد و زیبایی، جواهرات و خدمات آنلاین و... جای می‌گیرند.
بزرگترین پیج فارسی اینستاگرام متعلق به مهناز افشار است که هفت میلیون و ۴۰۰ هزار فالوئر دارد. رامبد جوان در رتبه دوم با شش میلیون و ۷۰۰ هزار فالوئر، بهنوش بختیاری با شش میلیون و ۴۰۰ هزار فالوئر، الناز شاکردوست با شش میلیون و ۲۰۰ هزار فالوئر و سحر قریشی با شش میلیون فالوئر رتبه‌های دو تا چهار را به خود اختصاص داده اند.
بیشترین درصد مشارکت پذیری مربوط به پیج طرفداری بشار رسن (فوتبالیست) است که ۲۵ درصد مشارکت دارد. منشا، حسن یزدانی، داریوش شجاعیان و بهرام افشاری رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.
بیشترین تعداد پست مربوط به پیج «طراحان لباس» است که در زمینه مد و زیبایی فعالیت می‌کند و با یک میلیون و ۱۰۰ هزار فالوئر، حدود ۶۲ هزار پست گذاشته است. پیج‌های مزه (رستوران)، شیش تاییا (سر گرمی)، امیر تتلو (خوانندگان) و فیلم نیوز (خبری) رتبه‌های دو تا پنج را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.
البته این سوپر پیج‌های اینستاگرامی اغلب تبلیغات عمومی نمی‌کنند و از سرویس تبلیغات خود اینستاگرام استفاده می‌کنند که از امکانات ارائه شده توسط فیسبوک به کاربران اینستاگرام است و شرایط مخصوص به خودش را دارد.
هر پست چقدر آب می‌خورد؟
بر اساس بررسی‌ها، نرخ تبلیغات در اینستاگرام تابع فاکتور‌هایی مربوط به پیج تبلیغ کننده و میزان بازدید پست یا استوری و... است. بعضی استارتاپ‌های تبلیغاتی هم هستند که کارشان پذیرفتن تبلیغات در پیج‌های پرطرفدار اینستاگرام است. این شرکت‌ها کار را برای مشتریان راحت کرده اند و با گرفتن مبلغی به عنوان واسطه معامله را جوش میدهند.
یکی از موفق‌ترین شرکت‌های استارتاپی اینچنینی تاکنون ۱۸ هزار پست تبلیغی را در بیش از هزار پیج خود منتشر کرده است. شما می‌توانید براساس تعداد فالوئرها ضریب مشارکت پیج، شیوه مورد نظرتان برای تبلیغ (ویدئو، پست تصویری و استوری) و مدت زمانی که می‌خواهید تبلیغات شما در پیج‌ها بماند با تعرفه‌های مخصوص هر کدام از این پیج‌ها کار کنید.
به طور مثال تعرفه‌های مربوط به یکی از این پیج‌ها با حدود ۱۰۰ هزار فالوئر، ۱۵۴ هزار تومان است و به ازای هر تبلیغ، پست شما را ۲۴ ساعت در صفحه بارگذاری می‌کند. یکی دیگر از این شرکت‌ها تبلیغات خود را در دو دسته موضوعی، تعداد بازدید و ساعت، تعرفه در نظر گرفته است.
در پکیج‌های موضوعی شما می‌توانید به انتخاب موضوع مورد نظر خود در پیج‌های مرتبط با تبلیغ خودتان همکاری کنید. به طور مثال گران‌ترین پکیج موضوعی این شرکت ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد، ۶۰ تا ۷۰ تبلیغ در صفحات برتر اینستاگرام با جامعه آماری ۱۴ میلیون و مدت زمان اجرای ۱۴ تا ۲۰ روز دارد.
البته جامعه آماری اعلام شده نمی‌تواند مقدار درستی داشته باشد. چراکه این تبلیغات در چندین پیج پر مخاطب گذاشته می‌شوند که بیشتر فالوئر‌های این پیج‌ها با یکدیگر همپوشانی دارد. یکی از پکیج‌های بازدیدی این شرکت سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورده که در آن ویدئوی تبلیغاتی شما در مدت زمان دو تا چهار روز ۳۰۰ هزار بازدید خواهد خورد.
یکی دیگر از این استارتاپ‌ها تعرفه‌های خود را بر اساس تبلیغ بازدید، تبلیغ ساعتی و تبلیغ استوری تقسیم کرده است. در تعرفه‌های بازدیدی ارزان‌ترین نرخ مربوط به ۴۰ هزار بازدید برای کلیپ است که ۴۸۰ هزار تومان قیمت خورده و گران‌ترین آن مربوط به یک میلیون بازدید کلیپ است که ۱۲ میلیون تومان می‌ارزد.
تعرفه تبلیغات استوری در اینستاگرام هم از ۲۴۰ هزار تومان شروع شده و به شش میلیون تومان می‌رسد. تعرفه‌های ساعتی این شرکت پکیج بندی شده اند و برای هر موضوع نرخ جداگانه در نظر گرفته است.
به طور مثال یکی از این پکیج‌ها مربوط به مد و زیبایی است که تبلیغ شما را ۲۴ ساعت در هشت پیج پرطرفدار با مجموع سه میلیون فالوئر قرار میدهد و ۳۵۹ هزار تومان قیمت خورده است. البته همانطور که گفتیم به احتمال بسیار قوی خیلی از فالوئر‌های این هشت پیج با یکدیگر هم پوشانی دارند و تعداد افرادی که تبلیغات شما را می‌بینند کمتر از این حرفاست.
فاکتور مهمی که خیلی از این پیج‌ها و استارتاپ‌ها در نظر نگرفته اند، فاکتور زمان قراردادن پست‌های تبلیغی است. مشخصا تعداد بازدید و اثرگذاری تبلیغ در ساعات اولیه شب، خیلی بیشتر از پست‌های دم صبح است.
همچنین پست‌های روز جمعه بیشتر از بقیه روز‌ها بازدید می‌خورد چراکه کاربران در ایام تعطیل زمان بیشتری را به نسبت روز‌های کاری در اینستاگرام سپری می‌کنند. به طوری کلی تبلیغات معقول در اینستاگرام حداقل ۲۰۰ هزار تومانی آب می‌خورد و تا ۱۵ میلیون تومان جای پیشرفت دارد.
تبلیغات تلویزیون
تلویزیون شرایط کاملا متفاوتی نسبت به اینستاگرام دارد. تبلیغات آن در سراسر کشور پخش می‌شود، مخاطب آن قابل تفکیک و دسته بندی نیست و همه را شامل می‌شود و بزرگ‌ترین رسانه برای تبلیغات به حساب می‌آید.
به تناسب همین امتیازات ویژه تعرفه تبلیغات تلویزیونی هم سرسام آور است. تلویزیون برنامه‌های خود را به نسبت میزان تقریبی مخاطب به ۳۵ طبقه دسته بندی کردی است. هر کدام از این طبقات تعرفه مخصوص به خود را دارند. بازه زمانی پخش آگهی هم مهم است و تعرفه‌ها ماه به ماه متفاوت است.
اسفند بیشترین تعرفه را بین ماه‌ها داشته و قیمتش ۶۰ درصد بیشتر از جدول پایه قیمت هاست. ارزان‌ترین تبلیغ مربوط به حک آرم شرکت زیر لوگوی شبکه است که حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه طول می‌کشد. قیمت پایه حک آرم، به ازای هر ثانیه برای طبقه اول ۹ هزار تومان است.
اگر بخواهیم هزینه حک آرم را زیر لوگوی شبکه سه هنگام پخش یک برنامه پربازدید حساب کنیم، باید تلویزیون و ماه تیر که ۵۰ درصد افزایش تعرفه نسبت به قیمت پایه دارد، جست و جو کنیم. با یک حساب سرانگشتی قیمت هر ثانیه حک شدن آرم تبلیغی زیر لوگوی شبکه، سه میلیون تومان آب می‌خورد.
حک آرم حداقل ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. بر این اساس هربار که آرمی زیر لوگوی شبکه می‌آید، ۳۰ میلیون تومان آب می‌خورد. تبلیغات میان برنامه بیشترین تعرفه تبلیغی را دارند. طبقه ۳۵ در این تعرفه با احتساب ۵۰ درصد تعرفه تیرماه، رقم ۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر ثانیه را نشان می‌دهد.
در برنامه‌های ورزشی اولین تبلیغ ۳۰ درصد بیشتر از تعرفه معمولی می‌ارزد. همچنین کالا‌های ایرانی با برند خارجی، باید ۲۰ درصد بیشتر برای تبلیغ در تلویزیون هزینه کنند. هر تبلیغ میان برنامه حداقل ۱۰ ثانیه و حداکثر ۲۰ ثانیه است.
اگر میانگین این دورقم را در تعرفه هر ثانیه ضرب کنیم، متوجه می‌شویم هربار که بازیگران تبلیغ اویلا شعر «اویلا هر جا پا میذاره» را وسط برنامه «۲۰۱۸» می‌خوانند، یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان خرج روی دست شرکت اویلا می‌گذارند! حالا با یک تناسب ساده مواجه می‌شویم؛ تبلیغات در اینستاگرام بیشتر می‌ارزد یا تلویزیون!
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید