چهره پایتخت از گداپروری پاک خواهد شد

چهره پایتخت از گداپروری پاک خواهد شد

محمدعلی افشانی، شهردار ۵۹ ساله تهران درست بعد از ۶۵ روز کاری، برای نخستین بار رودر‌روی رسانه‌ها قرار گرفت تا زودتر از همه هم پست‌های قدیمی‌اش، خود را ملزم به پاسخگویی به رسانه‌ها کند. برای همین خیلی‌ها، جسارت او را تحسین کردند و البته از او خواستند تا صراحت و شفافیتش در پاسخگویی را به برخی معاونانش هم که خلق و خویی متفاوت از او دارند، سرایت دهد.

کد خبر : ۶۰۹۶۲
بازدید : ۸۶۶
حمیده امینی‌فرد | محمدعلی افشانی، شهردار ۵۹ ساله تهران درست بعد از ۶۵ روز کاری، برای نخستین بار رودر‌روی رسانه‌ها قرار گرفت تا زودتر از همه هم پست‌های قدیمی‌اش، خود را ملزم به پاسخگویی به رسانه‌ها کند. برای همین خیلی‌ها، جسارت او را تحسین کردند و البته از او خواستند تا صراحت و شفافیتش در پاسخگویی را به برخی معاونانش هم که خلق و خویی متفاوت از او دارند، سرایت دهد.
چهره پایتخت از گداپروری پاک خواهد شد
افشانی شهردار تهران
افشانی دیروز دو ساعت تمام، در برابر سؤالات متفاوت، بحق و گاهی جهت‌دار و با معنی رسانه‌ای‌ها دوام آورد تا نشان دهد همان شهردار تک لهجه‌ای است که می‌خواهد «بهشت پرحاشیه این روزها» را به یک نقطه آرام، منظم و قانونمند هدایت کند. برای همین در پاسخ به سؤالات متعددی که از او درباره رفتنش بعد از تصویب «قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» پرسیده شد، تنها به یک جمله بسنده کرد! «قانون بگوید بمان، می‌مانم، بگوید برود، می‌روم!» او البته به معاونان و شهرداران مناطقش هم اشاره کرد.
او به صراحت گفت که کار بررسی‌ها را از دو روز پیش شروع کرده و حالا لیست همه بازنشستگانش را دارد. افشانی البته اشاره‌ای به تعداد آن‌ها نکرد. او تنها گفت که یکی از پیگیری‌های اصلی‌اش، تصویب همین قانون بوده، چرا که موجب چرخش نخبگان می‌شود. او قول داد که از امروز اجرای این قانون را جلوتر از دیگران، شروع کند. بی‌شک مهم‌ترین بخش سخنان دیروز شهردار تهران را باید به مقابله با فساد مرتبط دانست.
آنجا که افشانی با صدای بلند، مهم‌ترین اولویتش در شهرداری را مبارزه با فساد اعلام کرد و قول داد که ازهیچ تخلفی، چشم‌پوشی نخواهد کرد: «چرا که حالا دوره مبارزه با فساد خواهد بود. اگرچه می‌دانم وقتی وارد این میدان شدم، باید هزینه سنگینی بپردازم.» افشانی اگرچه چندین بار اعلام کرد که علاقه‌ای به ورود به حاشیه‌ها ندارد، اما قول داد که تخلفات پیشین بررسی می‌شود و زمانی که حکم صادر شد، قطعاً ابلاغ می‌شود.
او گفت: برای اثبات باید مستندات کافی وجود داشته باشد و نمی‌توان با حدس و گمان رأی داد، ضمن آنکه هر فسادی، فساد نیست و ممکن است تخلف باشد. متأسفانه بسیاری از این مسائل در شبکه‌های مجازی صحت ندارند.» بر این اساس وقتی خبرنگاری از او پرسید که آیا موضوع خرید و فروش پست در شهرداری تهران صحت دارد، این‌طور پاسخ داد: «حتی اگر یک مورد را به من اعلام کنید، به بدترین وجه ممکن با او برخورد خواهم کرد، چراکه خیانتی بالاتر از این نیست و این کار جزو کثیف‌ترین کارهاست!» او البته تأکید کرد که باید در شهرداری ابرسیستمی برای کاهش فساد حاکم شود.
مخالفتی درباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران ندارم
افشانی تأکید کرد که هیچ مخالفتی درباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نداشته و ندارد و حتی از اینکه هر سه ماه یکبار و با جدیت اتفاق بیفتد هم استقبال می‌کند! دیروز همچنین پای انتصابات فامیلی هم که این روزها، صدای بسیاری از رسانه‌ها را درآورده به نشست خبری آقای شهردار باز شد.
افشانی تأکید کرد: «در تمام طول خدمتم حتی یکی از نزدیکانم را به‌کار نگرفتم، ضمن آنکه هیچ فشاری بر من برای انتصاب یا جابه‌جایی افراد جواب نمی‌دهد، به معاونت منابع انسانی هم دستور داده‌ام، رزومه همه انتصابات فعلی و قبلی را در سایت بارگذاری کند. علاوه بر این برای بررسی بیشتر، موضوع انتصابات را به سازمان بازرسی فرستاده‌ام.»
با این همه ماجرای تعدیل ۴۵۴ نفر از مدیران ارشد و میانی در این دوره بازهم افشانی را در برابر یک چالش جدی قرار داد. او، اما برخلاف تصورات جواب قانع‌کننده‌ای داد. «اگر کسی برای ورود نیرو منعی گذاشته، من آن منع را برمی‌دارم، در شرایطی که با استعدادترین افراد از بهترین دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند، چرا باید به علت نبود فرصت‌ها، از کشور خارج شوند، من تا الان اجازه ورود کسی را نداده‌ام، اما اگر کسی هم آمد، رزومه‌اش روی سایت قرار می‌گیرد.»
۷۰ درصد متکدیان، خارجی هستند
افشانی تکدی‌گری را شایسته تهران ندانست و البته در این زمینه قولی هم داد. او گفت که تا سال آینده متکدیان ساماندهی می‌شوند و هیچ متکدی در سطح شهر نخواهد بود. به گفته شهردار، هم‌اکنون ۷۰ درصد متکدیان خارجی هستند و جالب اینکه از ۳۰ درصد متکدی ایرانی باقیمانده هم ۲۰ درصدشان یا به عبارتی ۹۰ درصدشان، تهرانی نیستند و البته او این آمار را هم به این مجموعه اضافه می‌کند؛ «۵۶ درصد معتادان از سایر استان‌ها هستند.» ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی یکی دیگر از وعده‌های افشانی بود که قول داد در آینده اجرایی شود!
افشانی سپس به معضل مهم بافت‌های فرسوده در تهران اشاره کرد و با بیان اینکه این بافت‌های فرسوده تنها۵ درصد مساحت کل تهران را دربر‌ می‌گیرد، اما ۱۵ درصد جمعیت تهران را شامل می‌شود، گفت: «اگر زلزله‌ای یا تکانی در این مناطق اتفاق بیفتد، تعداد بسیاری از بین خواهند رفت.» افشانی دستور یک‌ماهه‌ای هم صادر کرد: «وضعیت شهرداری در مقابل بحران سیل و جاری شدن آب‌های سطحی بررسی شود!»
آلودگی هوای شهر تهران و لزوم توسعه حمل و نقل عمومی از دیگر نکات مورد توجه شهردار تهران بود. او گفت: «توسعه خطوط مترو بویژه خطوط ۶ و ۷ در دستور کار ما قرار گرفته و امیدواریم تا سال آینده تقریباً درهمین محدوده زمانی فعلی بتوانیم بیش از ۵۰ کیلومتر از خطوط مترو را به بهره‌برداری برسانیم و بیش از ۷۰ واگن به واگن‌های موجود اضافه کنیم.
چهره پایتخت از گداپروری پاک خواهد شد
دستگیری گداهای پایتخت
همچنین ساخت ۶۳۰ واگن مراحل مناقصه آن انجام شده که ۱۱ شرکت اروپایی در آن شرکت داشتند و نهایتاً سه شرکت اسناد خود را تحویل دادند. برنده مناقصه شرکت واگن‌سازی تهران بود که با مشارکت طرف چینی بزودی مرحله امضای نهایی این قرارداد را انجام خواهد داد.» شهردار تهران ادامه داد: «در این قرارداد جدید با وجود اینکه سه سال پس از قرارداد قبلی بوده، اما حدود ۲۸۰ میلیون دلار صرفه‌جویی نسبت به قرارداد قبلی داشته‌ایم.
در حقیقت با قیمت پایین‌تری این قرارداد به امضا رسیده است. همچنین برقی کردن موتورسیکلت‌ها مورد توافق نهایی قرار گرفته که امیدواریم پس از تحقق آن در مرحله بعد برقی کردن تاکسی‌ها را محقق کنیم.» به گفته وی، ۳ هزاراتوبوس هم بزودی در تهران نوسازی می‌شود.

۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تهاتر طلب‌های شهرداری
افشانی درباره نامه رئیس پیشین سازمان بازرسی شهرداری درباره اعمال فشار بر شهردار تهران در برکناری خود هم این‌طور توضیح داد: «متأسفانه صداقت در نامه آقای شیرازی نبود. ایشان تجربه‌ای در حوزه شهرسازی نداشت و نمی‌توانست بازرسی دقیقی بر حوزه شهرداری اعمال کند.
اما حالا من فردی را منصوب کردم که قریب به ۳۰ سال در بالاترین سطح مدیریتی بود.» وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی جزو اولویت‌های دولت و شهرداری قرار گرفته، گفت: موضوع حاشیه‌نشینی گستردگی زیادی دارد و حداقل باید در یک دوره ۱۰ ساله با هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذیربط نسبت به حل آن اقدام کرد. شهردار تهران همچنین از راه‌اندازی کارگروه مشترکی برای طلب شهرداری از دولت خبر داد و تأکید کرد: خوشبختانه رابطه خوبی با دولت دارم، قرار است در این کارگروه طلب شهرداری از دولت را نهایی کنیم. ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه امسال برای تهاتر طلب‌های شهرداری تهران اختصاص پیدا کرده است. افشانی برای کاهش فاصله شمال و جنوب هم طرحی داد.
«در خط شمالی شهر در ارتفاعات از شرق تا غرب شروع کرده‌ایم و قرار است درختکاری آن هم به روش آبیاری قطره‌ای انجام بگیرد تا در انتهای پاییز کل مسیر درختکاری شود.» شهردار تهران درباره فردی که به اتهام نفوذ به دفتر شهردار تهران دستگیر شده بود هم این‌طور توضیح داد: «نهادی که این فرد را دستگیر کرده، اعلام کرد که این فرد در زمان شهردار قبل ارتباطاتی داشته، اما این فرد از درجه سرداری نیز پایین‌تر نمی‌آمد.
بنده البته موجب دستگیری این فرد شدم که سردار محمودی نام داشت. او از طرف سردار سیف‌اللهی در چندین تماس با من، معرفی شده بود تا به‌عنوان محافظ من باشد. درحالی‌که اساساً سردار سیف‌اللهی در این مدت با من تماس نگرفته بود و از همین جا متوجه شدم که این فرد قصد سوءاستفاده از مرا دارد که قبل از سوء‌استفاده دستگیر شد.»

حتی یک باغ تغییر کاربری داده نمی‌شود
افشانی همچنین به موضوع باغ‌ها پرداخت و با تأکید بر اینکه روی حفظ باغ‌ها حساسیت ویژه‌ای دارم، گفت: «در شورای معاونان اعلام کردم در دوره مدیریت من حتی یک باغ تغییر کاربری داده نخواهد شد. علاوه بر این مصوبه برج باغ‌ها نیز به طور کامل اجرا می‌شود. دو جلسه با رؤسای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مورد باغ‌های شهر داشتم که مقرر شد باغ‌هایی که در اختیار آنهاست، یا در اختیار ما گذاشته شود یا تحت اختیار خودشان از آن‌ها نگهداری شود. همچنین تعدادی از این باغ‌ها برای استفاده عمومی، پارک می‌شود.»
تفاهمنامه با قرارگاه خاتم از دیگر پرسش‌های خبرنگاران بود. افشانی در این زمینه این‌طور پاسخ داد: «در این جلسه تفاهمنامه‌ای امضا نشد، بلکه درباره میزان بدهی‌های شهرداری بود. شهرداری حالا بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان آن بانکی است و سود معوقات آن هم هر ماه اضافه می‌شود. ۳۰ هزار میلیارد تومان آن هم بدهی به پیمانکاران است که برخی‌هایشان، کار را متوقف کرده یا کاهش داده‌اند.
با این همه برای رسیدن به درآمد، هر کاری نمی‌کنیم. در حالی که درآمد ما در ماه حدود ۶۵۰ میلیارد تومان است که دقیقاً همه آن صرف پرداخت حقوق و نگهداشت شهر می‌شود.»
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید