۷ راهکار مفید تغذیه‌ای برای پاکسازی کبد

۷ راهکار مفید تغذیه‌ای برای پاکسازی کبد

شاید برایتان جالب باشد بدانید کبد بزرگترین غده در بدن است و کار‌های بسیار مهمی از جمله تجزیه سموم و تصفیه خون را انجام می‌دهد؛ به همین دلیل پاکسازی کبد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر : ۶۱۰۹۷
بازدید : ۱۷۶۸
شاید برایتان جالب باشد بدانید کبد بزرگترین غده در بدن است و کار‌های بسیار مهمی از جمله تجزیه سموم و تصفیه خون را انجام می‌دهد؛ به همین دلیل پاکسازی کبد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت کبد سموم بدن را به دام انداخته و آن‌ها را به مواد بی‌ضرر برای بدن تبدیل می‌کند و به این ترتیب نقش بسیار مهمی در سلامت بدن دارد. مسلما خود کبد هم نیاز به مراقبت دارد تا بتواند سلامت ما را تضمین کند.
۷ راهکار مفید تغذیه‌ای برای پاکسازی کبد
متاسفانه زندگی امروزی از جمله آب و هوای نه چندان مطلوب، استرس و فشار‌های روانی، تغذیه پرکالری و پرچربی و ناسالم می‌تواند کبد را به انواع اختلالات دچار کند و آنوقت است که شاید درمان‌ها چندان پاسخگو نباشد. یعنی حتی اگر با درمان و دارو بتوانید سلامت کبدتان را دوباره احیا کنید با این حال این کبد همان کبد سالم و پرکار قبل نخواهد شد و مثل یک چینی بند زده خواهد بود.
پس به شما پیشنهاد می‌کنیم بیش از هرچیز به فکر پیشگیری باشید و کدام پیشگیری موثرتر و بهتر از پاکسازی کبد از طریق تغذیه؟ ادامه این مطلب را بخوانید تا بدانید چطور از طریق تغذیه می‌توانید کنترل سلامتی کبدتان را در دست بگیرید.
جای چربی را با سبزیجات عوض کنید
اگر به دنبال یک تغذیه مطلوب برای سلامت و پاکسازی کبد خود هستید اولین توصیه این است که تا می‌توانید به جای چربی‌های مضر و یا غذا‌های پرکالری و پرچربی، از سبزیجات استفاده کنید. استفاده از سبزیجات با برگ‌های سبز مثل اسفناج شما را در داشتن تغذیه مناسب برای سلامت کبد دو گام جلو می‌اندازد.
سبزیجات با برگ سبز، می‌تواند مواد شیمیایی، فلزات سنگین و مضر موجود در بدن، حشره‌کش‌ها و… را خنثی کرده و کمک حال کبد باشد. باید بگوییم استفاده از سبزیجات به جای غذا‌های پرچرب و پرکالری به خودی خود خوب و مفید است، اما اگر بتوانید اختصاصا خانواده کلم خصوصا کلم بروکلی را به طور ویژه مصرف کنید نتیجه کارتان فوق العاده خواهد بود. البته این موضوع سلیقه شخصی ما نیست و تحقیقات علمی نشان می‌دهد کلم بروکلی می‌تواند در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی از بدن مراقبت کند.
پیشنهاد سبز و خوش‌خوراک تغذیه‌ای
اگر میانه خوبی با کلم و مزه آن ندارید خوشبختانه تا دلتان بخواهد می‌توانید خلاقیت داشته باشید و به شکل‌ها و طعم‌های مختلف از این سبزی ضد‌کبد‌چرب استفاده کنید. استفاده از سالاد کلم و سبزیجات و افزودن مقداری سرکه (خصوصا سرکه بالزامیک) و یا آبلمیو یک پیشنهاد فوق العاده است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید از پودر سیر (سیر هم از جمله غذا‌های مفید برای سلامتی کبد است)، فلفل، روغن زیتون و… به عنوان چاشنی کلم استفاده کنید تا غذای ضد کبد چرب‌تان را تکمیل کرده باشید. استفاده از کلم بروکلی در انواع غذا‌ها مثل سوپ، خوراک مرغ، ماکارونی و پاستا و… یک پیشنهاد ویژه تغذیه‌ای برای پاکسازی کبد است. اگر کمی خوش خوراک‌تر باشید حتی می‌توانید کلم بروکی آب‌پز یا کبابی یا حتی سوخاری را به عنوان یک پیش غذا یا میان وعده انتخاب کنید.
میوه‌هایی برای سلامت کبد
در لیست میوه‌های تقویت‌کننده سلامت کبد، از سیب، گریپ فروت، بلوبری، توت فرنگی، مرکبات، هویج، لیموترش و… به چشم می‌خورد. کافیست در مصرف میوه‌ها کمی دقت بیشتری به خرج داده و میوه‌هایی که دوست کبد هستند را انتخاب کنید تا رژیم غذایی برای سلامت کبد خود را تکمیل کنید.
نوشیدنی مفید برای سلامت کبد
یک خبر خوب این است که اگر شیفته قهوه هستید و بدون فنجان قهوه، زندگی برایتان مزه‌ای ندارد باید بگوییم کبدتان از این موضوع خوشحال خواهد بود چرا که کمک بزرگی به سلامت او می‌کنید. شاید تحقیقات و نتایج ضد و نقیضی درباره نوشیدن قهوه و خواص آن وجود داشته باشد که برخی از آن‌ها شما را به نوشیدن آن تشویق و برخی دیگر منع می‌کنند.
اما درباره سلامت کبد با استفاده از نوشیدن قهوه باید بگوییم که تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه می‌تواند تاثیر مهمی بر سلامت کبد داشته و آسیب‌ها را از این عضو حیاتی بدن دور کند. خبر خوشحال کننده-تر اینکه همچنان که از نوشیدن فنجان قهوه خود لذت می‌برید، حتی سرطان کبد را هم از خود دور می‌کنید چرا که محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.
غذا‌های برای پیشگیری از آسیب‌های کبد
بدنتان را سرشار از فیبر کنید تا بتوانید با بیماری‌ها یا آسیب‌های کبدی مبارزه کنید. بله، فیبر می‌تواند از کبد شما محافظت کند. از جمله غذا‌های پرفیبر که برای سلامتی کبد سفارش شده، جودوسر است که تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند به عنوان غذایی برای پیشگیری از اختلالات کبدی به کار رود. برنج و غلات را هم به فهرست غذا‌های پرفیبر برای داشتن کبد سالم اضافه کنید.
خوش خوراک‌هایی که دوست کبد هستند
بهتر است به جای چیپس و پفک و میان وعده‌های بی‌خاصیت و پرضرر، به فکر تغذیه با آجیل‌ها و مغزدانه‌ها باشید. چرا؟ چون کبدتان به آن‌ها نیاز دارد. بادام، میان ظرف آجیل، نقش پادشاه ضد اختلالات کبدی را ایفا می‌کند. البته گردو هم چیزی از بادام کم ندارد و با داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها، اسید‌های چرب امگا ۳، گلوتاتیون و… به دفع آمونیک کمک کرده، کبد را پاکسازی کرده و سلامت آن را تضمین می‌کند.
نسخه‌ای برای صبح
اگر در میان طب سنتی به دنبال غذا‌هایی برای سلامتی کبدتان جستجو می‌کنید و از جمله کسانی هستید که به طور جدی طب سنتی را برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها مهم می‌دانند، تاثیر معجزه آسای خاکشیر برای پاکسازی کبد را از یاد نبرید. طب سنتی معتقد است که نوشیدن خاکشیر می‌تواند به سلامت کبد کمک کند.
برای این منظور توصیه می‌شود ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را در ۲ لیوان آب بجوشانید و صبح‌ها به صورت ناشتا میل کنید. البته به یاد داشته باشید بعد از نوشیدن خاکشیر برای پاکسازی کبد، تا نیم‌ساعت بعد چیزی نخورید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید