آیا خوابیدن جلوی باد پنکه ضرر دارد؟

آیا خوابیدن جلوی باد پنکه ضرر دارد؟

روز‌های داغ و شب‌های گرم تابستان، بدون کولر و خنک کننده هوا می‌تواند خیلی سخت و غیرقابل تحمل باشد و شما را مجبور کند که به دنبال یک راهکار جدی برای خنک کردن خودتان باشید.

کد خبر : ۶۱۲۶۲
بازدید : ۹۵۱۲
آیا خوابیدن جلوی باد پنکه ضرر دارد؟
روز‌های داغ و شب‌های گرم تابستان، بدون کولر و خنک کننده هوا می‌تواند خیلی سخت و غیرقابل تحمل باشد و شما را مجبور کند که به دنبال یک راهکار جدی برای خنک کردن خودتان باشید.
در طول روز معمولا کولر روشنه، اما برای شب‌های گرم خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از کولر استفاده نکنند و به جای آن از لوازم خنک کننده ضعیف‌تر مثل پنکه در اتاق خواب استفاده کنند. اما فکر می‌کنید خوابیدن زیر باد پنکه در طول شب، چه مضرات یا مزایایی دارد؟
همیشه از اطراف می‌شنویم یا می‌خوانیم که خوابیدن زیر باد پنکه در طول شب خطرناک است، اما آیا روشن گذاشتن پنکه در طول شب واقعا می‌تواند خطر جدی را برای سلامتی ما به همراه داشته باشد؟ جواب کوتاه: بستگی دارد!

برای بعضی افراد خوابیدن زیر باد پنکه سقفی یا پنکه زمینی، باعث می‌شود راحت‌تر به خواب بروند و در طول شب گرمشان نشود؛ این درحالی است که وجود پنکه در طول شب باعث از خواب پریدن، تحریک آسم یا خشکی چشم در بعضی دیگر افراد شود. اگر در یک اتاق گرم و بسته با جریان هوای کم می‌خوابید، حتی فکر خوابیدن بدون پنکه هم برایتان غیرقابل تصور است و برای کسانی که همسایه پرسروصدا دارند، صدای پنکه کمک می‌کند تا فراموش کنند که یک دیوار مشترک با افراد بی‌ملاحضه و شلوغ دارند.

به همین دلیل پاسخ به این سوال برای برخی از افراد مثبت و برای برخی منفی است؛ اما خوابیدن در معرض باد پنکه چه ضرری برای سلامتی دارد و این که چطور می‌توانیم از مزایای پنکه برای بهبود خواب بهره‌مند شویم را در این مقاله بررسی می‌کنیم.
چرا هنگام خواب پنکه را روشن می‌گذاریم؟

نویز سفید
صدایی که یک پنکه تولید می‌کند به نویز سفید (White Noise) شبیه است. نویز سفید نوعی صدا است که از ترکیب فرکانس‌های مختلف است که نوعی زمزمه (Hum) را می‌سازند که به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابند. استفاده از پنکه شبیه استفاده از یک دستگاه تولید کننده نویز سفید ارزان و خانگی است.

اکثر مردم به این دلیل جذب این ایده کمک کردن نویز سفید به خوابیدن می‌شوند که صدا‌ها ونویز‌های پس‌زمینه آزاردهنده مثل صدای ماشین‌ها، همسایه‌ها، کوبیده شدن در و پنجره‌ها را در خود حل می‌کند. حتی برای کسانی که نمی‌توانند در سکوت مطلق بخوابند نیز موثر و مفید واقع می‌شود.
آیا خوابیدن جلوی باد پنکه ضرر دارد؟
کنترل دما
پنکه راه حل ارزان قیمتی برای خنک کردن اتاق‌های گرم، نسبت به دیگر لوازم خنک کننده است. اگر معمولا در تخت خواب احساس گرما می‌کنید، پنکه می‌تواند کمک کند تا کلافگی شما از بین برود و احساس راحت‌تری داشته باشید. پنکه نمی‌تواند به اندازه کولر‌ها اتاق را خنک کند، اما ما راهی پیشنهاد می‌کنیم که کمک می‌کند تا پنکه شما تبدیل به یک کولر شود:
۴ تا ۶ بطری آب بردارید
به هر بطری ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید
بطری‌ها را در فریز قرار دهید
وقتی آماده خواب هستید، بطری‌های یخ زده را از فریز خارج کنید و داخل یک سینی قرار دهید. (سینی برای جمع کردن آب زیر بطری‌هاست)
سینی بطری‌ها را جلوی پنکه خود قرار دهید
پنکه را روشن کنید، باد پنکه با عبور از بطری‌های آب یخ زده خنک‌تر می‌شود.

عوارض باد پنکه
خوابیدن در اتاق‌های بسته احساس خفگی به آدم می‌دهند و شب‌ها می‌توانند هوای گرفته‌ای داشته باشند. با استفاده از تهویه هوا، شما هوای راکد اتاق را با هوای تازه جابه‌جا می‌کنید و همچنین از ایجاد بوی نم یا ماندگی هم جلوگیری می‌کنید. حتما برای شما هم پیش آمده که نصف شب به اتاقی که یک یا چند نفر در آن جا خوابیده‌اند بروید و احساس کنید که چقدر هوای اتاق گرفته و سنگین است! با اضافه کردن یک پنکه می‌توانید هوای اتاق بدون پنجره و گرم را بهتر کنید.
حساسیت
همانطور که پنکه هوای اتاق را جابه‌جا می‌کند، باعث حرکت ذرات خاک و آلودگی هم می‌شود. با حرکت هوا این ذرات هم راه خود را به سینوس‌ها پیدا می‌کنند و اگر زمینه آلرژی، حساسیت و آسم دارید، خوابیدن در مقابل جریان مستقیم پنکه می‌تواند برای شما به شدت مشکل‌ساز شود. همچنین اگر از نزدیک به پنکه خود نگاه کنید متوجه می‌شوید که روی پره‌های آن خاک جمع شده است. این ذرات خاک هر بار که شما پنکه را روشن می‌کنید در هوا پخش می‌شود.
آیا خوابیدن جلوی باد پنکه ضرر دارد؟
خشکی هوا
جریان هوای مستقیم در بدن شما ممکن است باعث ایجاد خشکی پوست شود. کرم‌ها و لوسیون‌های بدن می‌توانند کمک کنند تا از خشکی پوست جلوگیری کنند، اما اگر شما پوست خیلی خشکی دارید باید مرتب پوست خود را کنترل کنید و مطمئن شوید که خوابیدن در معرض باد پنکه خشکی پوست شما را بیشتر نمی‌کند.

برخی از افراد با چشمان نیمه‌باز می‌خوابند که شاید شنیدنش برای بعضی‌ها عجیب باشد، اما بسیار رایج است. این افراد با خوابیدن در معرض باد مستقیم پنکه دچار خشکی چشم می‌شوند و این موضوع می‌تواند به حساسیت‌های بسیار جدی چشمی منتهی شود. اگر هنگام خواب از لنز چشم استفاده می‌کنید نیز باید هوشیار این موضوع باشید. همچنین افراید که هنگام خواب دهان‌شان باز می‌ماند و کسانی که در خواب با دهان نفس می‌کشند، ممکن است در اثر باد پنکه، شدیدا دچار خشکی دهان و گلو شوند. یک لیوان آب در کنار تخت خواب می‌تواند به این موضوع کمک کند، اما آیا شما حاضر هستید که به دلیل خشکی دهان از خواب بیدار شوید؟
آیا خوابیدن جلوی باد پنکه ضرر دارد؟

سردرد سینوسی
جریان مستقیم هوا می‌تواند راه مخاط و بینی را هم خشک کند، که این موضوع بر روی سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر خشکی بینی و مخاط خیلی شدید شود، بدن عکس‌العمل نشان می‌دهد و شروع به تولید ماده مخاطی برای جبران آن می‌کند. به همین دلیل شما بیشتر دچار آبریزش، کیپ شدن بینی و سردرد‌های سینوسی می‌شوید.

گرفتگی عضلات
افرادی که شب‌ها پنکه را روشن می‌گذارند و در معرض باد مستقیم پنکه می‌خوابند، اکثر مواقع صبح‌ها با گرفتگی عضلات یا خشکی بدن بیدار می‌شوند. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که وقتی جریان هوای سرد مسقیم به عضله برخورد می‌کند باعث سفت شدن و گرفتگی عضلات می‌شود. این مشکل در گردن و صورت رخ مشخصا بیشتر رخ می‌دهد و اگر شما با گردن درد یا خشکی گردن از خواب بیدار شدید ممکن است به دلیل جریان باد پنکه‌ای باشد که در طول شب به شما خورده است.
بهترین دما برای خواب
پنکه برای کسانی که در اتاق‌هایی با در و پنجره بسته می‌خوابند و کسانی که در طول شب زیاد گرمشان می‌شود مناسب است، چون پنکه با چرخش و تهویه هوا می‌تواند باعث خنک‌تر شدن اتاق شود. اگر در محیط زندگی شما سر و صدا زیاد است، پنکه می‌تواند ارزان‌ترین روش برای کاهش صدا‌های پس‌زمینه باشد. صدای پنکه حتی می‌تواند به کسانی که همسرشان شب‌ها خروپف می‌کند کمک کند تا صدای کمتری بشنوند.
آیا خوابیدن جلوی باد پنکه ضرر دارد؟
اگر باد پنکه باعث تحریک آلرژی یا حمله آسمی شما می‌شود، یا اگر باعث خشکی سینوس‌ها و خشکی پوست شما می‌شود، شما به یک جایگزین دیگر به‌جای پنکه احتیاج دارید. بعضی از مواقع حتی با تمیز کردن پره‌های پنکه یا تعویض مدل قدیمی با یک مدل جدید بتواند خطر تحریک آلرژی یا بیماری‌های تنفسی را کاهش دهد. یا شاید با روشن کردن گزینه چرخش پنکه و دورتر قرار دادن پنکه از خودتان بتوانید خشکی پوست را کاهش دهد. پنکه به خودی خود مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند و این نوع استفاده و فیزیک شما است که تعیین می‌کند می‌توانید پنکه را به هنگام خواب روشن بگذارید یا خیر.
علت سرماخوردگی
احتمال اینکه بیماری شما را بدتر کند پایین است، اما با این کار هیچ لطفی هم به خودتان نمی‌کنید! جریان باد مستقیم می‌تواند سینوس‌های شما را تحریک کند و باعث شود آبریزش بینی و کیپ شدن بینی شما بیشتر شود و ویروس‌های سرما خوردگی را هم به اطراف پخش کند که باعث افزایش احتمال بیمار شدن اطرافیان‌تان می‌شود.
آیا خوابیدن جلوی باد پنکه ضرر دارد؟
باد پنکه برای گوش ضرر دارد؟
اگر صدایی به بلندی کامیون بدهد، بله! صدای بلند چرخش پره‌ها و صدای مکرر به هم خوردن قطعات فلزی هنگام چرخش و نزدیک قرار دادن گوش به پنکه در تمام شب، قطعا برای گوش شما خوب نیست. اگر قرار است از یک پنکه در اتاق خواب خود استفاده کنید، مطمئن شوید یک سالم و کم صدا است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید